Newsy

Jeszcze w tym roku mają być wybrane projekty do Krajowego Systemu Zarządzania Ruchem

2014-03-12  |  06:40
Mówi:Rafał Nowak
Funkcja:wicedyrektor Departamentu Dróg i Autostrad
Firma:Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju
  • MP4
  • Nawet miliard złotych może kosztować wdrożenie Krajowego Systemu Zarządzania Ruchem (KSZR). Inwestycje ruszą na dobre najwcześniej w przyszłym roku, bo Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju czeka na nawet 85-proc. dofinansowanie z środków unijnych. Konsultacje z Komisją Europejską w tej sprawie trwają. Dla kierowców system będzie oznaczał płynniejszą jazdę i więcej informacji.

    System ma na danej sieci dróg, która wciąż się rozwija, ale na której już zauważamy pewne problemy związane z liczbą samochodów, usprawnić ruch, podczas korzystania z danej infrastruktury. Żeby nie budować kolejnych dróg, ale być może właśnie poprzez inteligentne systemy transportowe sprawić, że będziemy szybciej się przemieszczać i tracić coraz mniej czasu. Z punktu widzenia tych, co dają pieniądze, czyli Komisji Europejskiej, ważne są kwestie środowiskowe – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Rafał Nowak, wicedyrektor Departamentu Dróg i Autostrad w MIR.

    Za przygotowanie systemu odpowiada Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad. Dokładny podział projektów i ich koszt będą znane po zakończeniu negocjacji z Komisją Europejską dotyczących wykorzystania środków w perspektywie budżetowej 2014-2020. Jak podkreśla Nowak, rozmowy dopiero się rozpoczęły. W tym roku być może uda się wybrać projekty, ale przetargi i wdrożenie nastąpią dopiero w kolejnych latach.

    Nie wiadomo też jeszcze, ile dokładnie będzie kosztował system. Nowak zapowiada jednak, że MIR planuje kwotę bliską miliarda złotych. Nawet 85 proc. pieniędzy może wyłożyć Bruksela.

     – Są to na pewno duże pieniądze, większe niż w obecnej perspektywie finansowej wydano na projekt inteligentnych systemów transportowych. A przykładowo w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko wydano 0,5 mld zł na ten cel – przypomina Nowak.

    KSZR ma usprawnić ruch, zwiększyć płynność, bezpieczeństwo i ograniczyć emisję spalin. Ważnym elementem systemu ma być dynamiczna informacja drogowa. Pozwoli ona na informowanie kierowców o dostępności i położeniu parkingów przy drogach krajowych i autostradach, a także przekaże informacje o płynności ruchu i pogodzie. To powinno ułatwić przejazd. Nowak dodaje, że dzięki KSZR poprawi się komfort jazdy na polskich trasach nawet bez budowy nowych dróg. Zmianę odczują zarówno kierowcy samochodów osobowych, jak i ciężarowych.

    Czytaj także

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Kongres Profesjonalistów Public Relations

    Bankowość

    Rośnie liczba i wartość udzielonych konsumentom kredytów gotówkowych. Gorzej mają się kredyty ratalne oraz te udzielane firmom

    Rynek kredytowy w Polsce co do zasady rośnie, choć nierównomiernie. Z danych Biura Informacji Kredytowej wynika, że najlepiej rozwija się segment kredytów gotówkowych dla konsumentów. Wartościowo wzrosła też kwota udzielonych limitów w kartach kredytowych. Według prognoz BIK w całym roku wzrośnie wartość zarówno udzielonych kredytów mieszkaniowych, jak i gotówkowych, choć tych pierwszych poniżej inflacji. Wcześniejsze cięcia stóp procentowych przez RPP nie zmieniły tej prognozy.

    Transport

    37,5 proc. środków z Planu Społeczno-Klimatycznego trafi na walkę z ubóstwem transportowym. Organizacje branżowe apelują o zmianę priorytetowych projektów [DEPESZA]

    Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej z końcem czerwca zakończyło konsultacje Planu Społeczno-Klimatycznego, który otwiera drogę do pozyskania 65 mld zł (11,4 mld euro) z unijnego Społecznego Funduszu Klimatycznego. Polska będzie jego największym beneficjentem, a 37,5 proc. budżetu zostanie przeznaczone na bezpośrednie wsparcie osób narażonych na ubóstwo transportowe. Organizacje branżowe oceniają jednak, że walka z tym zjawiskiem może się okazać nieskuteczna. W toku konsultacji zgłosiły swoje zastrzeżenia co do priorytetów w wydatkach i sposobu wsparcia inwestycji w transport rowerowy.

    Prawo

    Firmy będą mogły przetestować krótszy tydzień pracy z rządowym wsparciem. Nabór wniosków ruszy w sierpniu

    Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej uruchamia pilotaż krótszego tygodnia pracy. Zainteresowane wzięciem w nim udziału firmy będą się mogły ubiegać o wsparcie finansowe ze strony rządu. Politycy Nowej Lewicy, którzy są pomysłodawcami testu tego rozwiązania, przekonują, że finalnie zyskają na nim wszyscy, zarówno pracownicy, jak i pracodawcy, a ostrzeżenia o spodziewanych problemach gospodarki są mocno przesadzone.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.