Newsy

Już nie tylko małe firmy wynajmują tymczasowe miejsca pracy. Coraz częściej z takich przestrzeni biurowych korzystają korporacje

2019-01-29  |  06:10

W samej stolicy jest już ponad 100 przestrzeni, które wolni strzelcy, start-upy czy kreatywne zespoły dużych firm mogą wynająć na tymczasowe miejsce pracy. Po kilkadziesiąt tego typu obiektów oferują Kraków, Wrocław, Katowice i Poznań. Coraz częściej korzystają z nich duże firmy, a nie tylko jednoosobowe firmy czy pracujący na rachunek własny. Takie otoczenie to źródło inspiracji, przyciąga też do firmy młodych pracowników.

– Korporacje coraz częściej wybierają przestrzenie coworkingowe, ponieważ dają one coś nowego – coś, czego firmy nie mogą zaoferować w klasycznych przestrzeniach biurowych. Jest to kompletnie nowy produkt, który bardzo wzbogaca ofertę firmy, szczególnie w oczach pracowników młodszego pokolenia –mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Michał Kwinta, senior community manager w Mindspace Koszyki.

Na początku rozwoju rynku przestrzenie coworkingowe były traktowane głównie jako przestrzeń do pracy dla start-upów czy osób prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą. Dziś na takie biura coraz większą uwagę zwracają większe przedsiębiorstwa, które mają swoje siedziby.

 – Korporacje i duże firmy umieszczają tutaj swoje akceleratory bądź inkubatory dla start-upów i małych firm. Również działy designu, działy projektowe są wyodrębniane z głównych central i przenoszone do przestrzeni coworkingowych, gdzie pracownicy mogą w zupełnie innym otoczeniu pracować nad powierzonymi im zadaniami – podkreśla Michał Kwinta.

Coworking w Polsce dynamicznie się rozwija. Mindspace, globalny operator przestrzeni coworkingowych, działa w Warszawie od października 2017 roku. Początkowo uruchomił w Hali Koszyki trzypiętrową przestrzeń o powierzchni 3 tys. mkw., przeznaczoną dla łącznie 450 osób. Po pół roku do powierzchni tych dołączyło kolejne piętro, również pod adresem Koszykowa 61, natomiast na początku 2019 roku firma uruchomiła dwa dodatkowe piętra przy Koszykowej 65, również w kompleksie Hali Koszyki.

Jak podkreśla Michał Kwinta, w całości jest to przestrzeń w standardzie premium. Biura są przygotowywane w formule plug and play, czyli pracownik musi jedynie przynieść swój komputer, a samo biuro jest w pełni urządzone i wyposażone, także przestrzenie wspólne, takie jak lobby czy kuchnie.

– W ofercie mamy hot desk, czyli niededykowane miejsce pracy, które jest naszym najprostszym, a zarazem najtańszym produktem. Jeżeli ktoś potrzebuje czegoś więcej, stałego miejsca do pracy, ale nie potrzebuje przestrzeni biurowej, wtedy może skorzystać z dedicated desk – miejsca w małym open space, które jest do jego dyspozycji 24 godziny na dobę, jak również przestrzenie biurowe, od 1 aż do 50 osób – wylicza przedstawiciel Mindspace. – Właśnie wieża na Koszykowej 65 została otworzona z myślą o dużych zespołach. Najmniejsze biuro, które tu mamy, jest dla zespołów 11-osobowych, a największe dla 50-osobowych.

Mindspace od czasu powstania w 2014 roku otworzył już 28 oddziałów na całym świecie, początkowo na rynkach niemieckim i izraelskim. Warszawskie biuro było ósmym w portfolio firmy. Po nim firma zagospodarowała przestrzenie m.in. w Bukareszcie w Rumunii, w Holandii (Amsterdam i Utrecht), w USA czy w Wielkiej Brytanii. W Polsce na razie skupia się na lokalizacji w Hali Koszyki, jednak rozważa także ekspansję w innych polskich miastach. Wiążące decyzje jednak jeszcze nie zapadły.

Warszawa jest bardzo dynamicznie rozwijającą się stolicą europejską, liderem w tej części Europy. Zainteresowanie globalnych operatorów przestrzeni coworkingowych również jest bardzo widoczne, w związku z czym Warszawa na pewno stanie się bardzo konkurencyjna na tle innych stolic europejskich – tłumaczy decyzję o lokalizacji Michał Kwinta. – Otwierając nową przestrzeń Mindspace, kierowaliśmy się danymi z rynku. Widać, że Warszawa potrzebuje przestrzeni coworkingowych dla dużych zespołów. Osoby mające członkostwo w Mindspace Koszyki mogą swobodnie korzystać ze wszystkich lokalizacji Mindspace na świecie bez dodatkowych kosztów, dzięki czemu mogą rozwijać swój biznes, stacjonując i na co dzień pracując w Warszawie.

Czytaj także

Więcej ważnych informacji

Kalendarium

CES 2020

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Zdrowie

Szpitale potrzebują 100 mld zł na znaczącą poprawę jakości leczenia. Niezbędne są też zmiany w organizacji pracy

Niedofinansowanie, rosnące koszty i zadłużenie w NFZ, a także brak kadr i zła organizacja pracy – to bariery, które hamują rozwój polskich szpitali, a wraz z nimi również systemu opieki zdrowotnej. – Jest bardzo wiele działań do podjęcia, począwszy od poprawy finansowania. Mówimy o wielkich pieniądzach rzędu 100 mld zł – uważa Jarosław Fedorowski, prezes Polskiej Federacji Szpitali.

Komunikat

Ważne informacje dla dziennikarzy radiowych

Dziennikarze radiowi mają możliwość pobierania oryginalnego klipu dźwiękowego oraz  z lektorem w przypadku materiałów, w których ekspertami są obcokrajowcy.

Zapraszamy do kontaktu media|newseria.pl?subject=Kontakt%20dla%20medi%C3%B3w| style="background-color: rgb(255, 255, 255);"|media|newseria.pl 

Jak korzystać z materiałów Newserii?

Ważne informacje dla dziennikarzy i mediów

Wszystkie materiały publikowane w serwisach agencji informacyjnej Newseria przeznaczone są do bezpłatnej dystrybucji poprzez serwisy internetowe, stacje radiowe i telewizje, wydawców prasy oraz aplikacje pełniące funkcję agregatorów newsów. 

Szczegóły dotyczące warunków współpracy znajdują się tutaj.

Transport

Ponad 9 tys. elektrycznych aut na drogach. Polska jednym z nielicznych krajów bez dopłat do ich zakupu

Uruchomienie rządowych dopłat do zakupu pojazdów elektrycznych będzie istotnym wsparciem dla wzrostu sprzedaży. Mimo to rząd zapowiedział, że będą one niższe, niż pierwotnie zakładano. – Jesteśmy jednym z ostatnich państw, które nie wprowadziły jeszcze takiego systemu – mówi Maciej Mazur z PSPA. Do rozwoju tego segmentu rynku motoryzacyjnego z pewnością przyczyniłoby się również wprowadzenie e-taryfy za energię elektryczną, dzięki której operatorom stacji ładowania będzie się opłacało w nie inwestować, oraz wdrożenie do polskiego prawa unijnej dyrektywy, która zapewni infrastrukturę do ładowania w budynkach mieszkalnych i użyteczności publicznej.

Problemy społeczne

Nadmierna biurokracja utrudnia organizacjom pozarządowym dostęp do unijnych funduszy. Tracą ważne źródło finansowania

Wiele organizacji pozarządowych finansuje swoje działania przy wsparciu funduszy unijnych, ale ich wykorzystanie hamują nadmierna biurokracja i niesprawny system informowania o ich dostępności. W przyszłej perspektywie finansowej na lata 2021–2027 NGO-sy chcą bardziej włączyć się w proces dysponowania środkami z unijnego budżetu. Apelują też o ograniczenie papierologii i większą swobodę we wdrażaniu nowatorskich rozwiązań.

 
 

Finanse

Pracownicy z Ukrainy mogą liczyć na coraz większe zarobki i benefity. Tylko 8 proc. z nich myśli o zamieszkaniu w Polsce na stałe

Już co piąta polska firma zatrudnia pracowników z Ukrainy – wynika z Barometru Imigracji Zarobkowej za II półrocze 2019 roku. Większość pracuje na stanowiskach niskiego szczebla, ale rośnie zapotrzebowanie także w obszarze kompetencji specjalistycznych. Dynamicznie rosną też zarobki pracowników ze Wschodu, a w związku z tym, że coraz trudniej ich pozyskać, 17 proc. polskich przedsiębiorców byłoby skłonnych płacić im więcej niż Polakom. – Ukraińcy postrzegają nasz kraj jako atrakcyjny do emigracji zarobkowej, ale przed nami jednak sporo do zrobienia – ocenia Kinga Marczak z Grupy Personnel Service.