Mówi: | Monika Kania |
Funkcja: | prezes zarządu |
Firma: | xchanger.io |
Kantory internetowe notują co miesiąc 20-proc. wzrosty liczby nowych rejestracji. Branża rośnie rokrocznie o jedną trzecią
Blisko jedna trzecia Polaków wymienia waluty przez internet. Klienci potrzebują ich już nie tylko na wakacyjne wyjazdy, lecz także na co dzień – przy prowadzeniu firmy lub spłacie kredytu walutowego. Do kantorów online użytkowników zachęcają wygoda, szybkość, bezpieczeństwo i niskie koszty takich operacji. Branża rośnie co roku o ponad 30 proc.
– Już ponad 30 proc. Polaków wymienia waluty online. Trend jest rosnący, ponieważ klienci doceniają kwestię bezpieczeństwa – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Monika Kania, prezes xchanger.io. – Nie korzystając z kantorów stacjonarnych, które stanowiły do tej pory alternatywę dla banków, nie muszą się obawiać o bezpieczeństwo odbieranych fizycznie środków. Mogą wykonać szybkie przelewy internetowe i widzą te środki od razu zaksięgowane na swoim rachunku bankowym. Te transakcje są też zawsze dla nich korzystne kosztowo.
Jak wskazują autorzy raportu „Polacy wymieniają waluty w internecie”, przygotowanego przez xchanger.io i fintek.pl, w bankach spready wynoszą 4–9 proc., w kantorach stacjonarnych – 1–1,5 proc. W kantorach online różnica między kursem sprzedaży a zakupu wynosi mniej niż 1 proc.
– Liczba nowych rejestracji w kantorach rośnie miesięcznie o 20 proc., to bardzo duży wzrost. Sama branża kantorów internetowych, wymiany walut i transferów internetowych notuje wzrost 25–35 proc. rocznie. Tak dynamicznego wzrostu trudno byłoby szukać w innych sektorach – podkreśla prezes xchanger.io.
Kantory internetowe zaczęły powstawać w 2010 roku. Po wejściu w życie ustawy antyspreadowej, która nakazała bankom przyjmowanie spłaty rat kredytów walutowych bezpośrednio w walucie, w której zaciągnięto kredyt, rola kantorów w sieci wzrosła, bo stały się źródłem zakupu franków czy euro po niższych cenach niż przeliczniki banków. Dziś takich firm działa na polskim rynku ponad pięćdziesiąt.
– Użytkownicy indywidualni zazwyczaj wymieniają mniejsze lub większe kwoty z przeznaczeniem na kredyty hipoteczne. Średnia wartość transakcji to około 2,5 tys. zł. Przy takiej wartości transakcji użytkownicy mogą na jednej wymianie zaoszczędzić około 50 zł – liczy Monika Kania. – W okresie kredytowania 25–30 lat można zaoszczędzić nawet 45 tys. złotych. To bardzo duża suma, której nie widać przy pojedynczej transakcji, ale razem zbiera się kwota, która pozwala na wcześniejszą spłatę kredytu.
W I półroczu 2017 roku wartość pojedynczej transakcji sięgała od 3–4 jednostek zakupionej waluty do nawet kilku milionów. Z kantorów korzystają bowiem nie tylko klienci indywidualni, potrzebujący środków na spłatę raty kredytu czy wybierający się na zagraniczne wakacje, lecz także przedsiębiorstwa, zajmujące się eksportem, importem czy po prostu kupujący za granicą wyposażenie lub urządzenia niezbędne do wykonywanej działalności.
– Drugą grupą klientów, którzy wymieniają waluty, są małe i średnie przedsiębiorstwa. Odnotowujemy ostatnio bardzo dynamiczny wzrost importu i eksportu, bardzo dynamicznie rosną polskie przedsiębiorstwa na rynkach międzynarodowych. Te transakcje sięgają już nawet kilkunastu milionów złotych – informuje prezes xchanger.io. – Cały czas najczęściej wymienianą parą walut jest dolar–złoty i euro–złoty. Dolar i euro stanowią 70 proc. wymienianych walut. Na kolejnych miejscach znajdują się frank szwajcarski, funt brytyjski, a coraz większą popularność zyskują korona norweska i czeska.
Najpopularniejszą walutą, na którą w I półroczu 2017 roku klienci wymieniali złote, jest amerykański dolar. Jego udział w całkowitej liczbie transakcji wynosił w zależności od miesiąca od 39 do 45 proc. Na drugim miejscu znalazło się euro (32–39 proc.). Granicę 10 proc. zdarzało się jeszcze przekraczać (choć nie we wszystkich miesiącach) funtowi brytyjskiemu oraz frankowi szwajcarskiemu, które wymiennie zajmują miejsca trzecie i czwarte pod względem popularności. Udziały pozostałych walut są jednocyfrowe, choć np. widać wyraźny wzrost zainteresowania chorwacką kuną w czerwcu, gdy udział tej waluty w transakcjach był czterokrotnie wyższy niż w styczniu czy lutym.
– Polacy wymieniają waluty cały czas, bo grupa kredytobiorców hipotecznych, która obecnie jest liczona na około 700–800 tys., ma comiesięczną potrzebę wymiany walut. Przedsiębiorstwa operują także cały rok. Widzimy cały czas wzrost zainteresowania Polaków wymianą walut w internecie, nie tylko pod względem liczby transakcji, lecz także ich wartości – podkreśla Monika Kania.
Czytaj także
- 2025-01-22: Ślepe pozwy pomogą walczyć z hejtem w internecie. Spodziewana lawina wniosków może sparaliżować sądy
- 2025-01-17: Kolejne cztery lata kluczowe dla transatlantyckich relacji. Polityka administracji Donalda Trumpa może przynieść napięcia
- 2025-01-15: Pracodawcy apelują o usprawnienie wydawania zezwoleń na pracę cudzoziemcom. Nowe regulacje tylko w części w tym pomogą
- 2025-01-02: Ustawa o ochronie ludności i obronie cywilnej wchodzi w życie. Najważniejszym zadaniem przygotowanie społeczeństwa na zagrożenia
- 2025-01-07: W ciągu 10 lat w Polsce może brakować 2,1 mln pracowników. Ratunkiem dla rynku pracy wzrost zatrudnienia cudzoziemców
- 2024-12-30: Ludzie przestają ufać treściom publikowanym w internecie. Rośnie także potrzeba bycia offline
- 2024-12-05: Saszetki nikotynowe dodane na finiszu prac do ustawy tytoniowej. Pracodawcy RP: to kontrowersyjna wrzutka legislacyjna
- 2024-11-22: Trwają prace nad ostatecznym kształtem ustawy o związkach partnerskich. Kluczowe są kwestie tzw. małej pieczy
- 2024-11-20: Branża wiatrakowa niecierpliwie wyczekuje liberalizacji przepisów. Zmiany w prawie mocno przyspieszą inwestycje
- 2024-11-07: Ostatni moment na przygotowanie samochodu do zimy. Wśród zaleceń nie tylko wymiana opon, ale i sprawdzenie oświetlenia
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
![](/files/11111/n-innowacje.png)
Handel
![](https://www.newseria.pl/files/11111/e-papieros0,w_274,_small.jpg)
Sejm pracuje nad podwyżką akcyzy na e-papierosy i urządzenia do waporyzacji. Część produktów może zniknąć z rynku
Planowane podwyżki akcyzy mogą doprowadzić do wycofania części produktów z rynku, a eksperci zwracają uwagę na szereg nieprawidłowości dotyczących projektu i sposobu ich procedowania. Zdaniem dr. hab. Krzysztofa Koźmińskiego, kierownika Centrum Oceny Skutków Regulacji, regulacja może naruszać kluczowe zasady prawne, takie jak zasada proporcjonalności i równości wobec prawa. – Mam wątpliwości, czy taka zmiana podatkowa jest adekwatna w stosunku do deklarowanych skutków, które chce osiągnąć projektodawca – mówi ekspert, wskazując też na krótki okres vacatio legis, który może utrudnić przedsiębiorcom dostosowanie się do nowych przepisów.
Konsument
Rola telekomów w upowszechnianiu sztucznej inteligencji rośnie. T-Mobile udostępnia klientom zaawansowaną wyszukiwarkę Perplexity Pro
![](https://www.newseria.pl/files/11111/tmobile-sztuczna-foto-1,w_133,_small.jpg)
Firmy telekomunikacyjne odgrywają coraz ważniejszą rolę w udostępnianiu szerokiemu odbiorcy sztucznej inteligencji. T-Mobile udostępni swoim klientom w ramach programu Magenta Moments, całkowicie za darmo, zaawansowaną wyszukiwarkę Perplexity Pro, wykorzystującą płatne modele językowe. Ma to być odpowiedź na potrzeby, które stają się widoczne już dziś, a w niedalekiej przyszłości staną u podstaw wszelkich działań związanych z wyszukiwaniem informacji w sieci.
Problemy społeczne
Miasta będą się starzały wolniej niż reszta kraju. Jednak w niektórych do 2050 roku seniorzy będą stanowić 37 proc. populacji
![](https://www.newseria.pl/files/11111/kmon-karpinska-seniorzy-foto2-1,w_133,_small.jpg)
Udział osób starszych w populacji Polski będzie się stopniowo zwiększał i w 2050 roku wyniesie 34 proc. Dla porównania w 12 największych miastach będzie to 31 proc. – wynika z raportu Centrum Analiz i Badań Unii Metropolii Polskich. To oznacza, że metropolie – chociaż nie wszystkie – będą się starzeć nieco wolniej niż reszta kraju. Z tym procesem wiąże się szereg wyzwań dla samorządów i zadań związanych m.in. z przygotowaniem usług dla zróżnicowanej grupy seniorów i dostosowania przestrzeni miejskiej.
Partner serwisu
Szkolenia
![](https://www.newseria.pl/files/11111/ramka-prawa-akademia-newser_1,w_274,_small.jpg)
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.