Mówi: | Herbert Wirth |
Funkcja: | Prezes Zarządu |
Firma: | KGHM Polska Miedź S.A. |
KGHM odkrywa bogate zasoby platyny i palladu w Kanadzie
Pierwszy sukces KGHM po przejęciu Quadry. Wstępne wyniki poszukiwań na kanadyjskim złożu Victoria potwierdziły występowanie dużych ilości platyny i palladu. - To małe złoże, ale bogate, więc ekonomicznie uzasadnione - ocenia prezes koncernu, Herbert Wirth.
Złoże Victoria w Kanadzie należy w 100 proc. do KGHM International - spółki, która powstała po przejęciu Quadry. Wstępne wyniki wskazują na duże bogactwo surowców.
- To złoże nie jest duże w swym wymiarze, bo to jest typowe złoże żyłowe. Ale jeśli chodzi o jego zawartość, czyli bogactwo, to powiedziałbym, że to są "nugaty", coś niespotykanego - ocenia Herbert Wirth, prezes KGHM Polska Miedź.
Poszukiwania na kanadyjskim złożu dopiero się rozpoczęły, ale już pozytywnie zaskoczyły nowych właścicieli.
- Wyniki badań poszukiwawczych, jeżeli chodzi o złoże Victoria są tam fenomenalne jak na warunki kanadyjskie. Zawartość platyny i palladu to jest rząd kilkudziesięciu gramów na tonę, a to może decydować o wysokiej rentowności tego projektu - mówi prezes KGHM.
Wartości potwierdzone przez pierwsze badania przewyższają początkowe szacunki. Zawartość metali szlachetnych na tym złożu oceniano na 7,6 gramów na tonę.
- Już wcześniej mówiliśmy o tym, że Victoria jest jednym z najważniejszych projektów, który w dłuższej perspektywie przyniesie KGHM wymierne korzyści, przede wszystkim dla akcjonariuszy, ale również w postaci bezpieczeństwa surowcowego, czyli zapewni dostęp do ważnych surowców dla naszego kraju i
dla Europy - podkreśla Herbert Wirth.
Wielkość kanadyjskiego złoża szacowana była na 14,5 mln ton rudy bogatej w miedź, nikiel, złoto i platynę. Obecne wyniki poszukiwań nie zmieniają tych szacunków. Jednak, jak podkreśla prezes KGHM, to są wstępne dane tylko z dwóch otworów.
- Kiedy ruszy kampania poszukiwawcza, czyli rozwiercanie tego złoża, nastąpi estymacja, czyli szacowanie wielkości zasobów - wyjaśnia Herbert Wirth.
Jednocześnie podkreśla, że kopalnie już teraz przynoszą spółce wymierne korzyści.
- To są kopalnie, które dzisiaj bardzo dobrze funkcjonują, są dobrze zarządzane. W tym roku można liczyć na wzrost produkcji - dodaje prezes KGHM.
W tym roku produkcja miedzi w KGHM International wyniesie ok. 100 tys. ton. Spółka wiąże duże nadzieje również z innym dużym projektem, kopalnią Sierra Gorda w Chile. Jak zapewniają przedstawiciele koncernu, również realizacja chilijskiego projektu idzie zgodnie z planem. Kopalnia w Chile, które może dostarczać 220 tys. ton miedzi rocznie, ma ruszyć w 2014 roku. Wartość inwestycji to ok. 3 mld USD.
Czytaj także
- 2025-07-25: M. Kobosko: Surowce dziś rządzą światem i zdecydują o tym, kto wygra w XXI wieku. Zasoby Grenlandii w centrum zainteresowania
- 2025-06-06: Ze względu na różnice w cenach surowce wtórne przegrywają z pierwotnymi. To powoduje problemy branży recyklingowej
- 2025-05-12: Zmiany w obowiązku magazynowania gazu mogą obniżyć ceny surowca. To pomoże się przygotować do sezonu zimowego
- 2025-05-30: UE dąży do większej samodzielności w dostępie do surowców krytycznych. Częściowo pozyska je z recyklingu baterii
- 2025-04-03: W najbliższych latach wzrośnie zapotrzebowanie na metale i energię. To będzie wpływać na notowania surowców
- 2025-03-26: Złoto przebiło barierę 3 tys. dol. za uncję. Sytuacja na świecie wskazuje na dalsze wzrosty cen
- 2025-04-24: Rynki materiałów biodegradowalnych i biopochodnych będą rosły w szybkim tempie. W Polsce dopiero raczkują
- 2024-12-05: Walka z globalnym wylesianiem przesunięta o rok. Rozporządzenie UE prawdopodobnie zacznie obowiązywać dopiero w grudniu 2025 roku
- 2024-08-06: Budownictwo drogowe chce lepiej wykorzystywać odpady powstające przy remontach. Branża apeluje o przepisy to umożliwiające
- 2024-05-21: Jedynie 20 proc. zużywanych w kraju surowców mineralnych pochodzi z Polski. Rozwiązaniem może być recykling części metali
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Prawo

Kolejne polskie miasta chcą być przyjazne dzieciom. Planują stworzyć najmłodszym dobre warunki do rozwoju
Cztery miasta w Polsce posiadają tytuł Miasta Przyjaznego Dzieciom nadany przez UNICEF Polska. Dziewięć kolejnych miast czeka na certyfikację, a w ostatnich miesiącach do programu zgłosiło się kilka następnych. Na całym świecie inicjatywa została przyjęta już w ponad 4 tys. samorządów, a w Hiszpanii objęła połowę dziecięcej populacji miast. Program UNICEF-u ma na celu zachęcenie włodarzy do traktowania najmłodszych obywateli w sposób podmiotowy, respektowania ich praw i zaproszenia ich do współdecydowania o przyszłości.
Przemysł
W ciągu roku w Polsce ubyło 500 przedsiębiorstw odzieżowo-tekstylnych. Problemem są spadki zamówień z Europy Zachodniej i wzrost kosztów

Wartość rynku odzieżowego w Polsce wynosi 66,9 mld zł, z czego 10 mld zł to wartość krajowej produkcji – wynika z danych PIOT. Od czasu pandemii branża mierzy się z szeregiem wyzwań, wśród których najpoważniejsze to wzrost kosztów pracy i produkcji, przerwane łańcuchy dostaw i spadek zamówień – zarówno w kraju, jak i za granicą, a także wzrost nieuczciwej konkurencji na rynku, czyli głównie importu z Chin. Skala wyzwań sprawia, że w ubiegłym roku z rynku zniknęło 500 firm. Producenci odzieży apelują do rządu o wsparcie.
Handel
D. Obajtek: Orlen powinien być o 30–40 proc. większą spółką. Byłoby to z korzyścią dla konsumentów

Orlen jest największym polskim przedsiębiorstwem. Jego przychody ze sprzedaży w 2024 roku wyniosły blisko 295 mln zł, a rok wcześniej – ponad 372 mln – wynika z raportu Rzeczpospolitej „Lista 500”. W ubiegłorocznym rankingu Fortune 500 uwzględniającym największe korporacje znalazł się na 216. miejscu na świecie i 44. w Europie. Według Daniela Obajtka, europosła PiS-u i byłego prezesa Orlenu, spółka powinna jeszcze urosnąć, tym samym gwarantując konsumentom szereg korzyści, a także przyspieszać inwestycje m.in. w obszarze petrochemii i energetyki zero- oraz niskoemisyjnej.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.