Mówi: | Dorota Włoch |
Funkcja: | Wiceprezes |
Firma: | KGHM Polska Miedź S.A. |
KGHM: w najbliższej przyszłości nie będzie nowych przejęć. Spółka przeznaczy 6 mld zł na inwestycje rzeczowe
KGHM przeznaczy w ciągu najbliższych dwóch lat 6 miliardów złotych na inwestycje rzeczowe w Polsce. Budżet ten nie uwzględnia projektów zagranicznych. Największy z nich to prace nad uruchomieniem bogatego w miedź i inne surowce złoża Sierra Gorda w Chile. Wiceprezes koncernu zapowiada, że na razie KGHM nie planuje kolejnych przejęć.
6 mld zł zostanie przeznaczonych przede wszystkim na duże projekty, które już są w trakcie realizacji. Główne zadanie to udostępnienie nowego złoża Głogów Głęboki Przemysłowy.
– To jest też realizacja dużych projektów w hucie, czyli skończenie remontu i modernizacji w Głogowie II, oraz przede wszystkim budowa właściwie nowej huty w Głogowie I, czyli budowa pieca zawiesinowego – mówi Agencji Informacyjnej Newseria Dorota Włoch, wiceprezes KGHM Polska Miedź S.A.
Inwestycja, warta ponad 2 mld zł, ma się zakończyć w ciągu najbliższych dwóch lat.
KGHM Polska Miedź realizuje wiele inwestycji odtworzeniowych, rozwojowych oraz dostosowawczych zapewniających zdolności produkcyjne na stałym poziomie.
– To jest cały pakiet potężnych inwestycji. W roku 2012 zrealizowaliśmy 650 projektów. Wszystkie przedsięwzięcia dotyczyły ciągu technologicznego – wyjaśnia Dorota Włoch. – Oczywiście myślimy i przygotowujemy projekt, dotyczący gazu z łupków oraz inne, które są na wczesnym etapie rozważania.
Prace nad tzw. sojuszem łupkowym, zawartym w lipcu ub.r. przez KGHM, PGNiG, PGE, Tauron i Eneę, wciąż trwają. Spółki porozumiały się w sprawie kolejnego przedłużenia terminu na ustalenie szczegółów współpracy przy poszukiwaniu i wydobyciu gazu z łupków. Mają na to czas do 4 maja 2013 roku.
Osobny budżet na projekty zagraniczne
Inwestycje zagraniczne KGHM finansowane są z osobnych budżetów. Największą z nich jest projekt wydobycia miedzi w chilijskim Sierra Gorda, w którym KGHM – na skutek przejęcia kanadyjskiej Quadry – ma 55 proc. udziałów. Zgodnie z planem powinien ruszyć w połowie przyszłego roku.
Jak podkreśla Dorota Włoch, w najbliższym czasie koncern nie planuje kolejnych przejęć, choć uważnie przygląda się okazjom, które pojawiają się na rynku.
– Następnym projektem, który w najbliższym czasie rozpocznie się to Afton Ajax, potem projekt Victoria [Kanada] – mówi wiceprezes spółki. – Dzisiaj natomiast nie pracujemy nad żadnym dużym przejęciem. Cały czas realizujemy strategię patrząc na ten rynek i analizujemy wszystkie projekty, które nas interesują, czyli te które spełniają przyjęte przez nas strategiczne kryteria – wyjaśnia.
Uruchomienie dwóch nowych projektów zaplanowane jest na 2016 rok. To 2018 roku KGHM International przeznaczy na inwestycje zagraniczne 20 mld zł.
Czytaj także
- 2025-01-21: Przyszłość relacji transatlantyckich wśród głównych tematów posiedzenia PE. Europa jest gotowa do współpracy
- 2025-01-10: Europejscy młodzi twórcy w centrum polskiej prezydencji w Radzie UE. Potrzebne nowe podejście do wsparcia ich karier
- 2025-01-07: W ciągu 10 lat w Polsce może brakować 2,1 mln pracowników. Ratunkiem dla rynku pracy wzrost zatrudnienia cudzoziemców
- 2024-12-18: Inżynierowie z Warszawy pracują nad innowacjami dla całej Grupy Orange. Ich specjalności to AI i cyberbezpieczeństwo
- 2024-12-06: R. Metsola: Polska ma bardzo dobrą pozycję do bycia liderem UE na następne pół roku. Bezpieczeństwo w centrum uwagi prezydencji
- 2024-11-28: 1 grudnia nowa Komisja Europejska rozpoczyna prace. W składzie pierwszy raz komisarze ds. mieszkalnictwa oraz obronności
- 2024-11-27: Tylko co trzecia firma wdraża zasady zrównoważonego rozwoju. Mniejsze przedsiębiorstwa potrzebują wsparcia w tym procesie
- 2024-12-09: Firmy nie znają korzyści z wdrażania zrównoważonego rozwoju. Swój ślad węglowy mierzy tylko co piąta firma
- 2024-11-18: Sprzedaż kart telemetrycznych M2M mocno przyspieszyła. Dzięki nim internet rzeczy wspiera cyfryzację firm
- 2024-11-22: Rośnie rola pracowników w podejmowaniu decyzji zarządczych. Firmy chętniej korzystają z ekspertów zewnętrznych
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Handel
MŚP coraz więcej wnoszą do polskiego eksportu. Postęp technologiczny ułatwia im ekspansję
Polscy mikro-, mali i średni przedsiębiorcy coraz aktywniej uczestniczą w eksporcie. Dla nawet 100 tys. z nich sprzedaż zagraniczna jest dodatkowym obszarem działalności. Ekspansję międzynarodową ułatwia im rozwój e-commerce, dzięki któremu docierają do większej bazy klientów, dywersyfikują działalność i zwiększają jej opłacalność. Tylko na Amazon wartość eksportu polskich MŚP wyniosła w 2023 roku 4,7 mld zł. Taką działalność prowadziło 90 proc. obecnych w serwisie sprzedających.
Prawo
Waldemar Buda: Brakuje jasnej deklaracji w sprawie zajęcia się sprawą Mercosuru w tym półroczu. Nie są planowane też zmiany w Planie Migracyjnym
Europosłowie z opozycji krytykują wystąpienie Donalda Tuska przed Parlamentem Europejskim na temat planów polskiej prezydencji w Radzie Unii Europejskiej. W ocenie polityków Prawa i Sprawiedliwości wśród priorytetów przedstawionych przez polski rząd brakuje akcentów istotnych dla naszego kraju. Szczególnie ważna według nich jest kwestia dotycząca planowanego porozumienia Unia Europejska – MERCOSUR i modyfikacja Paktu Migracyjnego.
Firma
Rynek danych dla sztucznej inteligencji rośnie w coraz szybszym tempie. Wyzwaniem jest ich przetwarzanie
Do 2032 roku obroty na rynku danych szkoleniowych dla sztucznej inteligencji zwiększą się ponad pięciokrotnie – wynika z prognoz Fortune Business Insights. Analitycy wskazują, że segmentami, w których dostęp do danych decyduje o przewadze konkurencyjnej, są IT i telekomunikacja, ale także handel detaliczny oraz medycyna. Źródeł i możliwości gromadzenia danych jest dziś bardzo dużo, w grę wchodzi nie tylko ich zakup, ale problemem jest wiedza, jakie konkretnie dane biznesowe są potrzebne i jak je skutecznie przetworzyć i zinterpretować.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.