Mówi: | Wojciech Kwaśniak |
Funkcja: | Zastępca Przewodniczącego Komisji Nadzoru Finansowego |
KNF chce obniżenia opłat za nadzór. Skorzystają także inwestorzy indywidualni
Obowiązujący od 10 lat system finansowania nadzoru musi ulec zmianie. Zdaniem zastępcy przewodniczącego Komisji Nadzoru Finansowego Wojciecha Kwaśniaka, koszty nadzoru finansowego muszą dotyczyć wszystkich podmiotów na sprawiedliwych zasadach.
Dotychczasowe rozwiązania – zdaniem Wojciecha Kwaśniaka – dyskryminują niektóre instytucje.
– Są to instytucje rozliczeniowe, co negatywnie oddziałuje na poziom kosztów innych uczestników. Dążymy do tego, żeby systemowy poziom kosztów zmniejszać, w szczególności w odniesieniu do indywidualnych inwestorów, korzystających z usług instytucji finansowych – wyjaśnia Kwaśniak.
Ok. 87 proc. kosztów nadzoru ponoszą teraz Giełda Papierów Wartościowych i Krajowy Depozyt Papierów Wartościowych.
– Uczciwy rozkład na inne instytucje i zmniejszenie tych kosztów powinno, w naszym przekonaniu, wpłynąć na obniżenie opłat dla klientów, korzystających z usług tych dwóch instytucji rozliczeniowych – tłumaczy Wojciech Kwaśniak. – Pamiętajmy, że ci klienci obsługują inwestorów prywatnych, zarówno drobnych, jak i instytucjonalnych. Chodzi o to, żeby systemowe koszty były niższe, a w szczególności dla tych inwestorów, którzy są inwestorami prywatnymi, indywidualnymi.
KNF proponuje, by domy maklerskie, Towarzystwa Funduszy Inwestycyjnych i spółki pokrywały po 13 proc. wpłat z całego rynku kapitałowego. Giełda Papierów Wartościowych i Krajowy Depozyt Papierów Wartościowych płaciłyby o wiele mniej niż teraz, bo po 20,3 proc.
Jak podkreśla zastępca przewodniczącego KNF, dotychczasowy sposób finansowania nie jest spójny z modelami obowiązującymi w pozostałych sektorach rynku finansowego, a jego podstawowym mankamentem jest to, że nie obejmuje części kategorii podmiotów prowadzących działalność na rynku kapitałowym oraz nierówno rozkłada koszty między poszczególne grupy podmiotów.
– Staramy się dążyć do takiego rozwiązania na rynku kapitałowym, w którym rozkład kosztów związanych z opłatami na nadzór będzie dotyczył wszystkich podmiotów, które temu nadzorowi podlegają. Będzie to powodowało większą racjonalność z punktu widzenia instytucji działających na rynku i ich wewnętrznych planów finansowych – mówi Wojciech Kwaśniak.
Czytaj także
- 2025-02-26: Cyfrowe euro coraz bliżej. Europejski Bank Centralny przygotowuje się do rewolucji w systemie płatności
- 2025-02-25: Wzrost udziału kobiet we władzach spółek z WIG140 rozczarowująco niski. Co piąta firma ma zarząd i radę nadzorczą w męskim składzie
- 2025-01-31: Unijne przepisy zwiększą bezpieczeństwo inwestycji w kryptowaluty. Nowe regulacje mają uporządkować rynek
- 2025-01-02: Zmieniają się zagrożenia dla polskiej gospodarki. Ekonomiści boją się skutków szybkiego zadłużania się rządu i napięć geopolitycznych
- 2024-12-19: Ekonomiści obniżają prognozę wzrostu PKB dla Polski. Szybko rosnący dług publiczny wśród największych zagrożeń
- 2024-11-28: 1 grudnia nowa Komisja Europejska rozpoczyna prace. W składzie pierwszy raz komisarze ds. mieszkalnictwa oraz obronności
- 2024-12-10: Europosłowie PiS: Europa traci na konkurencyjności. Potrzeba redefinicji polityki klimatycznej
- 2024-12-03: Konkurencyjność UE priorytetem nowej Komisji Europejskiej. Wśród barier do eliminacji nadmierna biurokracja
- 2024-10-29: Polska pracuje nad propozycjami dotyczącymi konkurencyjności UE. To element przygotowań do prezydencji
- 2024-11-08: Komisja Europejska stwierdziła poprawę stanu praworządności w UE. Ruszyła kampania informacyjna na ten temat
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Transport

Ryanair w tym roku obsłuży rekordową liczbę pasażerów z polskich lotnisk. Przewoźnik nie planuje otwierać połączeń z Radomia
W 2025 roku Ryanair planuje przewieźć 18,3 mln pasażerów z Polski. Nasz kraj jest w czołówce najszybciej rosnących rynków irlandzkiej linii. Największych przyrostów liczby pasażerów Ryanair spodziewa się w Krakowie czy Katowicach. Jednocześnie linia wyklucza obecnie możliwość uruchomienia połączeń z lotniska w Radomiu. – Jeżeli chodzi o infrastrukturę w centralnej Polsce, to na tę chwilę jesteśmy zaspokojeni – mówi Michał Kaczmarzyk, prezes Buzz, Ryanair Group.
Transport
Europejska motoryzacja gotowa do pełnej elektryfikacji. Możliwe zmiany w unijnym prawie dotyczące zeroemisyjności

Mimo coraz częściej pojawiających się prognoz dotyczących częściowego odejścia Europy od elektromobilności Bruksela nadal pozostaje przy stanowisku, że po 2035 roku motoryzacyjny rynek pierwotny będą stanowiły wyłącznie samochody zeroemisyjne. – Nie będzie całkowitego odwrotu od elektromobilności w Unii Europejskiej. W grę wchodzi jedynie pewne poluzowanie norm i przepisów – uważa Adam Holewa, członek zarządu oraz dyrektor ds. motoryzacji w spółce Boryszew SA. Jego zdaniem przemysł motoryzacyjny na Starym Kontynencie jest gotowy do pełnej elektryfikacji.
Problemy społeczne
Na rynku nieruchomości rośnie popularność rewitalizacji. Odnowa dotyczy nie tylko zabytkowych budynków, ale też dawnych terenów poprzemysłowych

Rewitalizacja byłych terenów przemysłowych i budynków jest kluczowym aspektem zrównoważonego rozwoju miejskiego i szansą na zachowanie dziedzictwa kulturowego. Jak podkreślają eksperci Deloitte’a, prawidłowo przeprowadzona rewitalizacja może pobudzić do życia dany obszar miasta i zwiększyć jego atrakcyjność inwestycyjną. Poprawi też jakość życia mieszkańców.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.