Newsy

Kobiety stanowią ok. 30 proc. zatrudnionych w IT. Na taką karierę decyduje się coraz więcej pań z nietechnicznym wykształceniem

2021-11-19  |  06:10

Ponad połowa Polek, które pracują dziś w branży IT, kończyła inne studia niż informatyczne, przy czym aż 22 proc. z nich zdobywało wiedzę i umiejętności samodzielnie – pokazała ostatnia edycja raportu No Fluff Jobs „Kobiety w IT”. Wynika z niego też, że co trzecia kobieta zatrudniona w IT przebranżowiła się do świata nowych technologii, a tym, co przyciąga je najbardziej, są wysokie zarobki i atrakcyjne możliwości rozwoju osobistego. Dyrektorka zarządzająca Geek Girls Carrots Katarzyna Marchocka podkreśla, że te są dziś dużo większe niż jeszcze dekadę temu. I choć odsetek kobiet w IT/TECH oscyluje dziś w Polsce wokół 30 proc, to wciąż mógłby być on znacznie wyższy.

– Rok 2021 został w branży nowych technologii okrzyknięty rokiem kobiet, więc można powiedzieć, że ich pozycja jest aktualnie bardzo dobra. Praktyka pokazuje, że przekrojowo jest nas w tej branży ok. 30 proc., co w porównaniu do okresu sprzed dekady jest wzrostem aż o 300 proc. Można więc powiedzieć, że dobrze jest, ale chcemy, żeby było lepiej. Chcemy, żeby ta proporcja wynosiła 50 do 50 proc. albo nawet więcej na korzyść pań, dlatego jako Geek Girls Carrots wciąż działamy – mówi Katarzyna Marchocka, dyrektorka zarządzająca Geek Girls Carrots, organizacji promującej udział kobiet w branżach związanych z technologiami.

Według danych przytaczanych przez Coders Lab w branży IT pracuje w Polsce ponad 450 tys. specjalistów, a brakuje blisko 50 tys. Kobiety stanowią zaś ok. 30 proc. zatrudnionych w tym sektorze. Ten wciąż relatywnie niski odsetek to m.in. efekt zakorzenionych stereotypów oraz barier kulturowych i socjologicznych, które wielu kobietom zamykają drogę do sukcesu w IT i nowych technologiach.

Przez kulturę, w której wychowywaliśmy – i niestety wciąż wychowujemy – dziewczynki, branża nowych technologii nie była im dedykowana. I dlatego kiedyś w branży było tylko 5 proc. kobiet. Teraz jest ich ok. 30 proc. Na szczęście dzięki organizacjom takim jak nasza, dzięki promowaniu sylwetek kobiet, które odważyły się i poszły na politechniki, rozwijają swoje start-upy lub digitalizują przedsiębiorstwa, możemy mówić, że dziś w Polsce jest pod tym względem znacznie lepiej. Teraz możemy już śmiało mówić o liderkach w branży, podczas gdy jeszcze parę lat temu ciężko było szukać w niej specjalistek – mówi Katarzyna Marchocka.

Raport No Fluff Jobs „Kobiety w IT” pokazuje też, że najwięcej specjalistek IT pracuje w testingu (16 proc.) oraz backendzie i frontendzie (po 12 proc.). Łącznie pracę w zespołach deweloperskich zadeklarowało 34 proc. kobiet.  Zdecydowana większość z nich specjalizuje się w języku Java i JavaScript, za którymi uplasowały się Python i SQL. Tym, co kobiety najbardziej lubią w pracy IT, jest natomiast dobra atmosfera, możliwość rozwoju osobistego i pracy zdalnej oraz udziału w ciekawych projektach.

– Na przestrzeni ostatniej dekady rozwinęła się sama branża, więc i możliwości mamy więcej. Nie mówimy już tylko: mogę być programistką, testerką albo project managerką. Dziś kobiety mogą zajmować się badaniami, analizą biznesową, projektowaniem i testowaniem interfejsów. Mają większy wybór – mówi dyrektorka zarządzająca Geek Girls Carrots. – Niekoniecznie trzeba też być po politechnice, żeby pracować w spółce technologicznej albo taką tworzyć. To kolejna zmiana.

Jak wskazuje, paradoksalnie poprawę sytuacji kobiet na rynku IT przyniosła też pandemia COVID-19 i związana z nią praca zdalna. Część specjalistów, nie ruszając się z Polski, zatrudniła się w zagranicznych firmach albo zaczęła pracę nad nowymi, międzynarodowymi projektami.

Aby umocnić pozycję kobiet w tej branży, należy przede wszystkim inspirować, edukować i pokazywać wzorce, pokazywać, jakie są możliwości, w których kierunkach warto się rozwijać, o jakie kompetencje dbać. Trzeba promować te kobiety, które już są w branży, a z drugiej strony – zachęcać je do dzielenia się wiedzą z młodszymi stażem koleżankami. To jest najprostsza droga, czyli inspiracja, edukacja i wspieranie – mówi Katarzyna Marchocka.

Geek Girls Carrots jest globalną organizacją skupiająca zarówno profesjonalistki, jak i kobiety, które dopiero chciałyby związać swoją karierę zawodową z IT. „Karotki” regularnie organizują dla nich m.in. warsztaty programistyczne, prowadzą networking i budują społeczność kobiet zainteresowanych nowymi technologiami.

– Geek Girls Carrots to społeczność dla kobiet, które są zainteresowane branżą nowych technologii – niezależnie od tego, czy dopiero o niej myślą, czy już rozwinęły w niej skrzydła – podkreśla naczelna „Karotka”. – Jesteśmy po to, żeby kobiet w tej branży było więcej, żeby nie bały się podejmować tematu nowych technologii i rozwijać swoich kompetencji w tym obszarze. Dlatego organizujemy m.in. warsztaty, meet-upy i szkółki upskillingowe, aby pokazywać, że branża IT jest dla kobiet i każda może w niej znaleźć rolę dla siebie, niezależnie od tego, jakie wykształcenie ma w backgroundzie.

Na rzecz promowania kobiet w IT „Karotki” działają już od 10 lat. Swoje urodziny świętowały podczas jednego z Thursday Gathering – wydarzenia, które cyklicznie odbywa się w przestrzeni eventowej Varso Place. Organizatorem coczwartkowych spotkań, które przyciągają społeczność innowatorów z różnych dziedzin, jest Fundacja Venture Café Warsaw i jej partnerzy. Udział w wydarzeniach jest otwarty i bezpłatny dla wszystkich zainteresowanych.

Czytaj także

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Prawo

Szara strefa w branży hazardowej online to ponad połowa całego rynku. Budżet państwa traci na tym prawie 800 mln zł [DEPESZA]

W ubiegłym roku firmy oferujące online nielegalne gry hazardowe zanotowały obrót w wysokości 27,7 md zł. To o ponad 1 mld zł więcej niż legalnie działające kasyna i zakłady bukmacherskie, co oznacza, że stanowią one mniej niż połowę rynku internetowego – wskazuje nowy raport EY. Tak duża szara strefa powoduje, że do budżetu państwa nie trafia ponad 780 mln zł z tytułu podatku od gier. Legalna część branży, która również traci na tym zjawisku, apeluje do rządu o bardziej radykalne narzędzia w walce z podmiotami działającymi poza prawem, m.in. skuteczniejsze blokowanie nielegalnych stron. Ma też gotowe propozycje rozwiązań, które mogą zmniejszyć skalę szarej strefy.

CES2023

Konsument

60 proc. Polaków zaczęło już oszczędzać ciepło. Drobna zmiana nawyków może znacząco obniżyć wysokość rachunków

Ponad połowa Polaków korzystających z ciepła systemowego zmieniła w tym sezonie swoje nawyki w celu oszczędzania ciepła. Większość uważa, że optymalna temperatura w sypialni czy salonie powinna wynosić ok. 20 stopni Celsjusza, a 2/3 deklaruje, że woli raczej ubrać się cieplej, niż odkręcać w domu kaloryfer. Większość badanych czuje się jednak niedoinformowana na temat oszczędzania ciepła i szuka porad tego dotyczących – wynika z badania ARC Rynek i Opinia przeprowadzonego dla Polskiego Towarzystwa Elektrociepłowni Zawodowych. Stąd pomysł na ogólnopolską kampanię „Liczy się ciepło”. Ma ona wyposażyć Polaków w wiedzę na temat tego, jak zmniejszyć niepotrzebne zużycie ciepła.

Firma

Starzenie się społeczeństwa zwiększa zapotrzebowanie na opiekę długoterminową. Prywatne podmioty wypełniają ogromną lukę na tym rynku

Zapotrzebowanie na świadczenia pielęgnacyjne i opiekuńcze rośnie w związku ze starzeniem się polskiego społeczeństwa. Tymczasem opieka długoterminowa w Polsce od lat kuleje – problemem są m.in. niedobory personelu i zbyt mała liczba ośrodków. Tę lukę często uzupełniają prywatne podmioty – takie jak założona ponad 20 lat temu firma BetaMed, która była jedną z pierwszych w tym segmencie rynku, a dziś liczy ponad 90 placówek. Jej prezes, Beata Drzazga, otrzymała 17 listopada z rąk prezydenta Andrzeja Dudy indywidualną nagrodę dla osoby wyróżniającej się wybitnymi zasługami dla rozwoju polskiej gospodarki i przedsiębiorczości.

Współpraca

Obsługa konferencji prasowych

Zapraszamy do współpracy przy organizacji konferencji prasowych. Nasz doświadczony i kompetentny zespół sprosta każdej realizacji. Dysponujemy nowoczesnym, multimedialnym centrum konferencyjnym i biznesowym w samym sercu Warszawy. Zapraszamy do kontaktu w sprawie oferty.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.