Newsy

Koncerny farmaceutyczne coraz więcej wydają na reklamę leków

2015-06-22  |  06:20

Eksperci z PharmaExpert szacują, że wartość sprzedaży leków tylko dla rynku aptecznego na koniec 2015 roku wyniesie blisko 30,3 mld zł. Będzie to 6,3 proc. więcej niż w analogicznym okresie 2014 roku. Wraz ze wzrostem sprzedaży leków rosną również wydatki na reklamę. Tylko w pierwszym kwartale tego roku firmy z branży farmaceutycznej wydały na promocję ponad 262 mln zł, czyli o 5 proc. więcej niż w tym samym okresie 2014 roku – wynika z danych spółki Codemedia.

–  W I kwartale 2015 roku branża farmaceutyczna wydała trochę więcej niż w I kwartale 2014 o około 5 proc. Natomiast widać pewną zmianę, jeżeli chodzi o media. Tutaj niewiele – około 2 proc. – straciła telewizja, natomiast bardzo mocno zyskało radio – podkreślił w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Biznes Piotr Bieńko, prezes zarządu Codemedia.

Firmy z branży farmaceutycznej najchętniej wykorzystywały do promocji telewizję, inwestując w to medium 63 proc. budżetu marketingowego, czyli 166 mln zł. Wydatki na telewizję spadły o 12 proc. w stosunku do ostatniego kwartału 2014 roku, a w stosunku do okresu styczeń-marzec 2014 roku o 2 proc. Natomiast 19 proc. nakładów, czyli ponad 50 mln zł, dotyczyło reklamy radiowej. Wydatki wzrosły o 37 proc. w stosunku do IV kwartału 2014 roku i o aż 22 proc. w stosunku do I kwartału ubiegłego roku.  

Stacje radiowe dają większe rabaty niż stacje telewizyjne i w efekcie otrzymały one trochę więcej z tortu reklamowego. Z drugiej jednak strony stacje radiowe próbują się dostosować do słuchaczy, którzy wielu reklam, np. środków na potencję czy hemoroidy, sobie nie życzą – dodaje Bieńko.

Według niego pozytywnie należy ocenić wzrost nakładów w internecie. Według danych Codemedia wydatki na internet pochłonęły 7 proc. budżetu, czyli ponad 17 mln zł. Jest to o 68 proc. wyższa kwota niż w okresie październik-grudzień 2014 i o 6 proc. w stosunku do pierwszego kwartału minionego roku.

Marketerzy zauważyli to, że internet jest w każdym momencie pod ręką. To nie jest już wyłącznie komunikacja za pomocą komputera. Mamy już bardzo dużo urządzeń mobilnych i praktycznie w każdym momencie z niego korzystamy, bo jest to jedno ze źródeł poszukiwania informacji – podkreśla Bieńko. Według niego internet w najbliższym czasie będzie wciąż zyskiwał. 

W pierwszych miesiącach tego roku firmy farmaceutycznie najczęściej reklamowały środki przeciwprzeziębieniowe.

– Początek roku to jeszcze jest cały czas sezon przeziębieniowy. Do tego dochodzą środki odpornościowo-witaminowe, a także wspierające układ trawienny – dodaje prezes.

W jego ocenie wydatki na reklamę będą się nadal zwiększać, gdyż pojawia się na rynku coraz więcej firm i produktów, które silnie konkurują ze sobą.

Marże producentów leków OTC czy suplementów diety jeszcze cały czas pozostają na bardzo wysokim poziomie, stąd też istnieje potencjał dla nowych produktów. Przewiduję, że to będzie rosło, może już nie tak dynamicznie jak do tej pory, ale będzie to trend wzrostowy – uważa Bieńko.

Według niego cały rynek będzie rósł w tempie 5-10 proc. rok do roku.

Bieńko uważa również, że na rynku będą się pojawiać nowe odmiany tych samych produktów farmaceutycznych. Według niego widać to na przykładzie witamin, gdzie wcześniej były proponowane zestawy witamin, a teraz są zestawy witamin dla mężczyzn, osobno dla dzieci, a za chwilę zestaw uwzględniający wiek konsumenta.  

Producenci będą dywersyfikowali i personalizowali produkty, tak by odpowiedzieć na potrzeby różnych podkategorii konsumentów – podsumowuje prezes.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Handel

MŚP coraz więcej wnoszą do polskiego eksportu. Postęp technologiczny ułatwia im ekspansję

Polscy mikro-, mali i średni przedsiębiorcy coraz aktywniej uczestniczą w eksporcie. Dla nawet 100 tys. z nich sprzedaż zagraniczna jest dodatkowym obszarem działalności. Ekspansję międzynarodową ułatwia im rozwój e-commerce, dzięki któremu docierają do większej bazy klientów, dywersyfikują działalność i zwiększają jej opłacalność. Tylko na Amazon wartość eksportu polskich MŚP wyniosła w 2023 roku 4,7 mld zł. Taką działalność prowadziło 90 proc. obecnych w serwisie sprzedających.

Prawo

Waldemar Buda: Brakuje jasnej deklaracji w sprawie zajęcia się sprawą Mercosuru w tym półroczu. Nie są planowane też zmiany w Planie Migracyjnym

Europosłowie z opozycji krytykują wystąpienie Donalda Tuska przed Parlamentem Europejskim na temat planów polskiej prezydencji w Radzie Unii Europejskiej. W ocenie polityków Prawa i Sprawiedliwości wśród priorytetów przedstawionych przez polski rząd brakuje akcentów istotnych dla naszego kraju. Szczególnie ważna według nich jest kwestia dotycząca planowanego porozumienia Unia Europejska – MERCOSUR i modyfikacja Paktu Migracyjnego.

Firma

Rynek danych dla sztucznej inteligencji rośnie w coraz szybszym tempie. Wyzwaniem jest ich przetwarzanie

Do 2032 roku obroty na rynku danych szkoleniowych dla sztucznej inteligencji zwiększą się ponad pięciokrotnie – wynika z prognoz Fortune Business Insights. Analitycy wskazują, że segmentami, w których dostęp do danych decyduje o przewadze konkurencyjnej, są IT i telekomunikacja, ale także handel detaliczny oraz medycyna. Źródeł i możliwości gromadzenia danych jest dziś bardzo dużo, w grę wchodzi nie tylko ich zakup, ale problemem jest wiedza, jakie konkretnie dane biznesowe są potrzebne i jak je skutecznie przetworzyć i zinterpretować.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.