Mówi: | Bartosz Zborowski, dyrektor Biura Projektów Strategicznych Banku Pekao SA Dariusz Marcjasz, wiceprezes zarządu Krajowej Izby Rozliczeniowej Elżbieta Radwan, burmistrz Wołomina |
Coraz więcej urzędów wdraża płatności mobilne. Za wydanie dokumentów i rejestrację pojazdu można już zapłacić smartfonem
Opłaty w urzędach, w tym opłaty skarbowe, coraz częściej można uiszczać za pomocą smartfonów. Aby zapłacić za rejestrację pojazdu czy wydanie dokumentów, nie trzeba już wypłacać gotówki ani szukać okienka kasowego. Można to zrobić bezpośrednio u urzędnika, który załatwia sprawę. Jak dotąd taką możliwość mają mieszkańcy kilku wybranych gmin, które biorą udział w pilotażowym programie Banku Pekao SA i Krajowej Izby Rozliczeniowej. W najbliższych miesiącach usługa płatności mobilnych ma być jednak dostępna w większości urzędów na terenie kraju.
– Dotychczas, żeby załatwić sprawę w urzędzie, przychodziliśmy do urzędnika, składaliśmy wniosek, a później byliśmy odsyłani do kasy w celu dokonania zapłaty. W kasie była kolejka, więc wracaliśmy z powrotem do urzędnika, licząc na to, że nie obsługuje on kolejnego petenta. Usługa, którą wdrożyliśmy wspólnie z Krajową Izbą Rozliczeniową, usprawni ten proces – mówi agencji Newseria Biznes Bartosz Zborowski, dyrektor Biura Projektów Strategicznych Banku Pekao SA.
W wybranych urzędach na terenie kraju od końca września działa usługa, dzięki której użytkownicy aplikacji PeoPay mogą dokonywać opłat urzędowych, np. za wydanie prawa jazdy, mapy geodezyjnej czy rejestrację pojazdu. Nie trzeba iść w tym celu do okienka kasowego, ponieważ opłatę można uiścić za pomocą urządzenia mobilnego bezpośrednio u urzędnika, który załatwia sprawę. Nowa usługa jest efektem współpracy Banku Pekao SA, Krajowej Izby Rozliczeniowej i administracji publicznej.
Bartosz Zborowski zwraca uwagę na to, że możliwość płacenia smartfonem w administracji publicznej pozwoli znacznie skrócić czas potrzebny na załatwianie spraw urzędowych.
– To rozwiązanie ma wiele korzyści dla klientów, ułatwi również pracę urzędom – precyzuje Dariusz Marcjasz, wiceprezes zarządu Krajowej Izby Rozliczeniowej.
Płatności mobilne za pośrednictwem aplikacji PeoPay działają na bazie systemu WebPOS Paybynet dostarczanego przez Krajową Izbę Rozliczeniową. Dariusz Marcjasz zaznacza, że wdrożenie nowej usługi nie wymaga żadnych inwestycji po stronie urzędów. Wystarczy jedynie komputer z dostępem do internetu, który znajduje się przy stanowisku pracy każdego urzędnika. Korzystanie z płatności mobilnych w urzędach jest zaś nie tylko wygodne, lecz także w pełni bezpieczne.
– Płatności mobilne za pośrednictwem aplikacji, przy udziale bankowości internetowej obciążają konto płatnika i wpływają na konto urzędu. Ważne, że odbywa się to bez udziału innych podmiotów, ponieważ z punktu widzenia urzędu istotna jest bezpośrednia identyfikacja płacącego, co umożliwia wykorzystanie usługi Paybynet – mówi Dariusz Marcjasz.
W celu dokonania płatności za pomocą smartfona wystarczy podać numer telefonu urzędnikowi, który – korzystając z systemu Webpos Paybynet dostarczanego przez KIR – wyśle bezpośrednio do aplikacji PeoPay prośbę o akceptację płatności. Klient musi ją zatwierdzić kodem ePIN, a cały proces zajmuje zaledwie kilkanaście sekund.
– Podajemy urzędnikowi numer komórki, ten wprowadza informację do komputera, a na aplikacji PeoPay pojawia się informacja z prośbą o zatwierdzenie opłaty. Po wpisaniu ePIN-u transakcji urzędnik widzi, że opłata została uiszczona, dzięki czemu nie trzeba już iść do kasy – mówi Bartosz Zborowski.
Usługa płatności mobilnych Pekao SA jest na razie dostępna w wybranych urzędach na terenie Polski. Korzystają z niej mieszkańcy Białegostoku, Szczecina, Poznania oraz mniejszych gmin, takich jak Wołomin, powiat olkuski i lubliniecki. W najbliższych tygodniach usługa będzie wprowadzana w kolejnych miastach. Jak podkreślają przedstawiciele banku, PeoPay będzie się cieszyć powodzeniem również w niewielkich miejscowościach, gdzie w pobliżu budynku urzędu trudno znaleźć bankomat i wypłacić gotówkę.
– Obecnie w ramach pilotażu korzysta z tej usługi około 10 urzędów w całym kraju, ale patrząc na skalę zainteresowania, przewidujemy, że w ciągu kilku miesięcy zostanie wprowadzona w większości placówek – zapowiada Bartosz Zborowski.
– Docelowo chcielibyśmy uruchomić system WebPOS Paybynet masowo w całej Polsce, w każdej jednostce administracji publicznej – potwierdza wiceprezes Krajowej Izby Rozliczeniowej.
W Wołominie wprowadzona przed kilkoma tygodniami usługa płatności mobilnych cieszy się rosnącą popularnością. Burmistrz gminy Elżbieta Radwan zaznacza, że udział w pilotażowym programie Banku Pekao SA i KIR wpisuje się w oczekiwania mieszkańców, którzy chcą, aby urząd był nowoczesny i przyjazny.
– Mieszkańcy są zadowoleni. Jedno okienko, w którym mogą kompleksowo załatwić swoje sprawy i dokonywać płatności mobilnych za opłaty urzędowe to dla nich duże udogodnienie. Bardzo istotne jest, aby iść z duchem czasu, dlatego każde innowacyjne rozwiązanie ma u nas zielone światło – mówi Elżbieta Radwan.
PeoPay to aplikacja mobilna Banku Pekao SA, za której pośrednictwem klienci mogą dokonywać płatności mobilnych nie tylko w urzędach, lecz także we wszystkich terminalach zbliżeniowych w kraju (ponad 425 tys. terminali czyli ok. 85 proc. wszystkich punktów) oraz w blisko 4 mln terminali za granicą. Płatności zbliżeniowych można dokonywać za pośrednictwem telefonu – podobnie jak kartą płatniczą – nawet bez dostępu do internetu. Aplikacją PeoPay można płacić w większości polskich sklepów internetowych, a także w sklepach internetowych za granicą, w których dostępny jest Masterpass.
Czytaj także
- 2025-04-22: Duża zmiana w organizacji pracy w firmach. Elastyczność wśród najważniejszych oczekiwań pracowników
- 2025-04-15: 1 mln zł na innowacyjne rozwiązania dla miast. Granty mogą otrzymać naukowcy i start-upy
- 2025-04-09: Jeszcze większe wsparcie dla konkurencyjności i rozwoju polskiej gospodarki. BGK prezentuje nową strategię
- 2025-04-04: Wykluczenie cyfrowe szczególnie dotyka generacji silver. T-Mobile wystartował z darmowymi kursami z obsługi smartfona
- 2025-04-14: Nowe technologie podstawą w reformowaniu administracji. Będą też kluczowe w procesie deregulacji
- 2025-04-01: Europa zapowiada walkę o bezpieczeństwo lekowe. Wsparcie dla tych inwestycji ma się znaleźć w przyszłym budżecie UE
- 2025-03-11: Ponad 1,2 tys. projektów związanych z zieloną transformacją miast. BGK podpisał już umowy na 6,4 mld zł
- 2025-02-28: Polsko-brytyjska współpraca gospodarcza nabiera rozpędu. Dobre perspektywy dla wspólnych projektów energetycznych i obronnych
- 2025-03-12: Dostęp do wysoko wykwalifikowanej kadry przyciąga do Polski inwestorów. Kluczowymi partnerami stają się firmy z Wielkiej Brytanii
- 2025-03-13: Inwestycje w sztuczną inteligencję na bardzo niskim poziomie. Potencjał polskich kadr nie jest wykorzystywany
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Prawo

Kwestie bezpieczeństwa priorytetem UE. Polska prezydencja ma w tym swój udział
– Polska prezydencja skierowała oczy Europy na obronność – przekonuje Magdalena Sobkowiak-Czarnecka z KPRM. Większość europejskich państw jest zgodna, że najważniejszą kwestią jest obecnie finansowanie bezpieczeństwa i obronności. Jednym z priorytetów białej księgi w sprawie obronności europejskiej będzie Tarcza Wschód, która obejmuje umocnienia wzdłuż wschodniej i północnej granicy Polski.
Problemy społeczne
Duża zmiana w organizacji pracy w firmach. Elastyczność wśród najważniejszych oczekiwań pracowników

Dotychczasowe modele organizacji pracy w firmach nie zawsze odpowiadają na wyzwania przyszłości. Ostatnie lata zmieniły zasady gry na rynku pracy i teraz elastyczność liczy się na nim bardziej niż kiedykolwiek wcześniej. Elastyczny model pracy staje się jednym z bardziej oczekiwanych benefitów, a dla firm jest to sposób na przyciągnięcie talentów. Kolejnym jest wykorzystanie innowacyjnych narzędzi technologicznych. To jednak wymaga zarówno od pracowników, jak i od pracodawców zaangażowania w ciągłe podnoszenie kompetencji.
Motoryzacja
Pożary pojazdów elektrycznych są rzadsze niż spalinowych. W powszechnym przekonaniu jest odwrotnie, bo brakuje edukacji

Trzydzieści pożarów aut elektrycznych i niemal 9,5 tys. pożarów aut spalinowych – to statystyki za ubiegły rok. Jak podkreślają eksperci, statystycznie pojazdy elektryczne płoną rzadziej niż spalinowe. W przeliczeniu na tysiąc zarejestrowanych pojazdów wskaźnik pożarów w przypadku elektryków wynosi 0,372, a w przypadku aut spalinowych 0,424. Specjaliści są zgodni co do tego, że w powszechnym obiegu brakuje rzetelnej wiedzy na temat samochodów elektrycznych i ich bezpieczeństwa pożarowego.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.