Newsy

DNB Nord stawia na samorządy, telekomunikację i energetykę

2013-09-24  |  06:30

Najnowsza strategia DnB Nord zakłada współpracę z samorządami, firmami energetycznymi oraz sektorem technologii, mediów i telekomunikacji. Ma ona przyciągnąć nowych klientów i zapewnić wyższe zyski.  Jak zapewnia prezes banku, już przynosi pierwsze efekty.

 – Samorządy i gminy są zmuszone do współpracy z bankami, ponieważ zmieniają się przepisy i większość z nich będzie musiała w jakiś sposób restrukturyzować swoje długi. A z drugiej strony banki jako instytucje zaufania publicznego, są dla tych gmin długoterminowymi partnerami. Dlatego myślę, że będą w coraz większym stopniu preferowanym partnerem dla gmin i samorządów, zamiast firm restrukturyzacyjnych czy windykacyjnych – uważa Artur Tomaszewski, prezes DnB Nord.

Zdaniem Tomaszewskiego, stwarza to szanse rozwoju usług i ściślejszej współpracy z sektorem samorządowym. A korzyści z niej mają być obopólne.

 – Emisja obligacji, wydłużanie terminów płatności, dyskonto wierzytelności – wszystkie te instrumenty są w naszym zasięgu – podkreśla w rozmowie z Agencją Informacyjną Newseria Artur Tomaszewski. – Ponieważ jest to skomplikowane, każde rozwiązanie musi być dostosowane do indywidualnej sytuacji i uzgodnione z danym samorządem czy gminą.

Szans na rozwój swojego banku prezes DnB Nord upatruje także w specjalizacji branżowej. Stawia więc przede wszystkim na finansowanie energetyki, zwłaszcza projektów związanych z ropą, gazem i energetyką odnawialną oraz sektora TMT (technologie, media, telekomunikacja). W przyszłym roku bank zamierza wprowadzić na rynek markę DNB i pozycjonować ją jako ekspercką na rynku bankowości korporacyjnej.

 – Jako jedyny albo jeden z nielicznych banków stworzyliśmy strategię specjalizacji branżowej, co doskonale się sprawdza. W wybranych branżach mamy kompetencje i jesteśmy partnerem dla klientów. Dzięki temu udaje nam się ich pozyskać i przekonać do współpracy, bo dajemy nie tylko finansowanie, ale i know-how – wyjaśnia prezes DnB Nord.

Zgodnie ze swoją nową strategią bank zamierza zostać jednym z głównych graczy na rynku klientów korporacyjnych w Polsce. Planuje, że co roku będzie pozyskiwał ok. 40 takich klientów i zakłada, że połowa z tych firm będzie dużymi korporacjami o rocznych obrotach przekraczających 200 mln zł.

 – Pozyskaliśmy więcej niż 20 nowych firm od momentu wdrożenia naszej strategii w tym roku. Przede wszystkim dominował sektor TMT. Zrealizowaliśmy kilka dużych transakcji w tym sektorze dlatego, że się konsolidował. Pojawiło się także kilka dużych inwestycji, refinansowań, w których uczestniczyliśmy – mówi Artur Tomaszewski.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Newseria na XVI Europejskim Kongresie Gospodarczym

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Konsument

T-Mobile startuje w Polsce z nowym konceptem. Pozwoli klientom przetestować i doświadczyć najnowocześniejszych technologii

T-Mobile już od kilku lat realizuje strategię, która mocno skupia się na innowacjach i doświadczeniach klienta związanych z nowymi technologiami. Połączeniem obu tych elementów jest Magenta Experience Center – nowoczesny koncept, który ma zapewnić klientom możliwość samodzielnego przetestowania najnowszych technologii. Format, z sukcesem działający już na innych rynkach zachodnioeuropejskich, właśnie zadebiutował w Warszawie. Będą z niego mogli korzystać zarówno klienci indywidualni, jak i biznesowi.

Problemy społeczne

W Polsce brakuje dostępnych cenowo mieszkań. Eksperci mówią o kryzysie mieszkaniowym

 Większość osób – nawet ze średnimi, wcale nie najgorszymi dochodami – ma problem, żeby zaspokoić swoje potrzeby mieszkaniowe, ale też z tym, żeby po zaspokojeniu tych potrzeb, po opłaceniu wszystkich rachunków i opłat związanych z mieszkaniem, mieć jeszcze środki na godne życie – mówi Aleksandra Krugły z Fundacji Habitat for Humanity Poland. Jak wskazuje, problem stanowi nie tylko wysoki współczynnik przeciążenia kosztami mieszkaniowymi, ale i tzw. luka czynszowa, w której mieści się ponad 1/3 społeczeństwa. Tych problemów nie rozwiąże jednak samo zwiększanie liczby nowych lokali. Potrzebne są również rozwiązania, które umożliwią zaangażowanie sektora prywatnego w zwiększenie podaży dostępnych cenowo mieszkań na wynajem.

Konsument

Od 28 kwietnia Polacy żyją na ekologiczny kredyt. Zmiana zachowań konsumentów może odwrócić negatywny trend

Dzień Długu Ekologicznego, czyli data, do której zużyliśmy wszystkie zasoby, jakie w ciągu roku może zapewnić Ziemia, w tym roku w Polsce przypada 28 kwietnia, kilka dni wcześniej niż rok temu. Coroczne przyspieszenie tego terminu to sygnał, że czerpiemy bez umiaru z naturalnych systemów, nie dając im czasu na odbudowę. – Polskie społeczeństwo staje się coraz bardziej konsumpcyjne, kupujemy i wyrzucamy coraz więcej. Ale też nie mamy tak naprawdę efektywnego narzędzia, żeby temu zapobiec – ocenia Filip Piotrowski, ekspert ds. gospodarki obiegu zamkniętego z UNEP/GRID-Warszawa.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.