Newsy

IKEA wprowadza do sprzedaży panele słoneczne. Dzięki nim konsumenci mogą obniżyć rachunki za prąd

2017-04-28  |  06:40
Mówi:Katarzyna Dulko-Gaszyna, kierownik ds. zrównoważonego rozwoju, IKEA Retail w Polsce

Karol Gobczyński, menadżer ds. klimatu i energii, IKEA Group

  • MP4
  • IKEA wprowadziła do sklepów instalacje fotowoltaiczne. Eksperci sieci oszacują zyski i koszty związane z tym zakupem, zamontują instalację w domu i pomogą w podłączeniu jej do sieci elektrycznej. Skorzystanie z oferty „IKEA. Energia słoneczna dla domu” może przynieść znaczące oszczędności. W ciągu 25 lat użytkowania instalacji rachunki za prąd można obniżyć w sumie z 61 tys. nawet do 24 tys. zł – szacują przedstawiciele szwedzkiej firmy.

    „IKEA. Energia słoneczna dla domu” to rozwiązanie na rzecz bardziej ekologicznego i oszczędnego stylu życia. Przedmiotem programu jest wytwarzanie czystej energii poprzez instalacje fotowoltaiczne. Jest on skierowany przede wszystkim do właścicieli domów jednorodzinnych i gospodarstw domowych, które są zainteresowane oszczędnościami i ekologią – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Katarzyna Dulko-Gaszyna, kierownik ds. zrównoważonego rozwoju IKEA Retail w Polsce.

    Instalacja fotowoltaiczna na dachu domu przekształca promienie słoneczne w prąd, który zasila sprzęty gospodarstwa domowego. Jego nadwyżka jest automatycznie przekazywana do sieci (można ją odebrać w stosunku 1:0,8 kWh w ciągu roku). W ten sposób konsument staje się prosumentem, który jednocześnie zużywa i produkuje czystą, ekologiczną energię. Gospodarstwo domowe może dzięki temu zaoszczędzić na wysokości rachunków za prąd. W przeciwieństwie do kolektorów słonecznych, które umożliwiają tylko podgrzanie wody, fotowoltaika jest bardziej wszechstronna w zastosowaniu.

    Instalacja ta składa się z kilku podstawowych elementów. Są to moduły fotowoltaiczne, które tworzą panel umieszczany najczęściej na dachu, falownik, system okablowania oraz system do montażu. Instalacja przetwarza promieniowanie słoneczne, a dokładniej fotony, które są zawarte w promieniach słonecznych, w energię elektryczną. Promień słoneczny i zawarty w nim foton, padając na ogniwo fotowoltaiczne, wytrąca elektron, który później tworzy prąd. Prąd powstaje przy uderzeniu fotonu o płytkę krzemu znajdującą się w module fotowoltaicznym – wyjaśnia Karol Gobczyński, menadżer ds. klimatu i energii w IKEA Group.

    Panele słoneczne i wszystkie elementy niezbędne do ich zamontowania od 28 kwietnia 2017 roku są dostępne we wszystkich sklepach IKEA w Polsce. Firma, we współpracy z GEO Solar, zaoferuje klientom kompleksową usługę: od doradztwa, przez opracowanie projektu i kosztorys, po montaż i wsparcie w podłączeniu instalacji fotowoltaicznej do sieci.

    Stworzyliśmy rozwiązanie pod klucz. Podczas wizyty w sklepie, w specjalnie ku temu stworzonej strefie energii dla domu, można zasięgnąć informacji o ofercie, użyć kalkulatora oszczędności, a następnie przejść przez cały proces: od audytów domu poprzez indywidualną wycenę, umowę zakupu, montaż, a potem skorzystać z opcji serwisu i monitorowania. Ponieważ instalacja fotowoltaiczna ze względów bezpieczeństwa jest obwarowana różnymi wymogami prawnymi i technicznymi, nie ma możliwości zamontowania jej samodzielnie – mówi Katarzyna Dulko-Gaszyna.

    Na początku klient wraz z doradcą przeanalizuje rachunki za energię, żeby sprawdzić, jakie jest roczne zużycie w gospodarstwie domowym. W oparciu o tę informację można dobrać instalację odpowiedniej wielkości. Opłacalność będzie zależała również od kąta i kierunku nachylenia dachu, ale energię z instalacji fotowoltaicznej można będzie wytwarzać nawet w pochmurne dni.

    – Potencjał energetyczny w Polsce to około 1 tys. kWh, które możemy pozyskać z 1 mkw. Możemy oszacować, że bez tej inwestycji na przestrzeni 25 lat gospodarstwo domowe zapłaci za energię 61 tys. zł. Natomiast jeżeli zainwestuje w wytwarzanie energii ze słońca, ta kwota wyniesie 24 tys. zł. To duża różnica – mówi Karol Gobczyński.

    Szwedzka sieć podkreśla, że prawidłowo zainstalowane panele fotowoltaiczne są w praktyce bezobsługowe. Dodatkowo są objęte bezpłatną gwarancją na okres 25 lat.

    Świadomość klientów szybko wzrasta. Już jedna czwarta Polaków deklaruje, że chciałaby mieć instalację fotowoltaiczną na swoim dachu. Widzimy, że jest potrzeba rynkowa, na którą chcemy odpowiedzieć poprzez tę ofertę. Ponieważ to spora inwestycja, przedstawimy też długofalową ofertę finansowania, która umożliwi spłacanie instalacji fotowoltaicznej z oszczędności, które generuje gospodarstwo domowe – mówi Karol Gobczyński.

    Program „IKEA. Energia słoneczna dla domu” to efekt współpracy ze spółką GEO Solar, należącą do grupy GEO Renewables, jednego z liderów globalnego rynku odnawialnych źródeł energii. W Polsce grupa działa od 2010 roku i zrealizowała projekty, których wartość przekroczyła 2 mld zł.

    – Zależy nam na zrównoważonym rozwoju. Mamy duże doświadczenie w zakresie fotowoltaiki. Na budynkach IKEA na całym świecie działa już ponad 700 tys. modułów fotowoltaicznych. Mamy doświadczenie w konstruowaniu ofert odpowiadających na realne potrzeby Polaków, a potrzeba czystej energii, a w dodatku taniej energii, jest z pewnością bardzo ważna – mówi Katarzyna Dulko-Gaszyna.

    W lutym ubiegłego roku Grupa IKEA w Polsce osiągnęła „niezależność energetyczną”, co oznacza, że sama produkuje tyle energii, ile zużywają wszystkie jej biura, sklepy, centra handlowe i dystrybucyjne na terenie kraju. Poza siecią sklepów meblowych do szwedzkiej grupy należy w Polsce 6 farm wiatrowych, a w niektórych jej sklepach zainstalowane zostały pompy geotermalne i kolektory słoneczne do podgrzewania wody. Globalną niezależność energetyczną firma chce osiągnąć do 2020 roku. Zapobieganie zmianom klimatu oraz promowanie odnawialnych źródeł energii i gospodarki niskoemisyjnej jest filarem strategii całej szwedzkiej grupy. 

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Kongres Profesjonalistów Public Relations

    Farmacja

    Zagrożenie krztuścem pozostaje najwyższe od ponad trzech dekad. Odporność utrzymuje się do 10 lat po szczepieniu

    W ubiegłym roku na krztusiec zachorowało ponad 32 tys. osób. To ok. 35 razy więcej niż rok wcześniej. Ostatnie tygodnie przynoszą wyhamowanie tendencji wzrostowej, ale Główny Inspektor Sanitarny przestrzega przed tą groźną chorobą i wskazuje na konieczność szczepień u dzieci już w okresie niemowlęcym i szczepień przypominających u dorosłych. Dużą rolę w promowaniu tej jedynej formy profilaktyki odgrywają pielęgniarki, które nie tylko informują o korzyściach ze szczepień, ale też mogą do nich kwalifikować.

    Bankowość

    Zdaniem 80 proc. Polaków ceny nieruchomości są wysokie lub bardzo wysokie. Mimo to i tak wolimy posiadać na własność, niż wynajmować

    Tylko 26 proc. Polaków uważa, że mamy obecnie dobry moment na zakup nieruchomości. Dla ośmiu na 10 ankietowanych ceny nieruchomości są obecnie wysokie lub bardzo wysokie. 65 proc. ocenia też, że niewiele osób z ich otoczenia może sobie teraz pozwolić na zakup mieszkania lub domu – wynika z badania „To my. Polacy o nieruchomościach” portalu ogłoszeniowego Nieruchomosci-online.pl.

    Transport

    Nowe opłaty za emisję CO2 mogą spowodować wzrost kosztów wielu małych i średnich firm. Eksperci apelują o mądre instrumenty wsparcia [DEPESZA]

    System ETS2, który zacznie obowiązywać od 2027 roku, nałoży podatek na paliwa kopalne wykorzystywane do ogrzewania budynków czy w transporcie. Koszty w dużej mierze poniosą dostawcy, w tym małe i średnie firmy. – Potencjalny wpływ systemu ETS2 na sektor MŚP w Polsce będzie znacznie mniej drastyczny, niż mogłoby się wydawać. Konieczne jest jednak przygotowanie odpowiednich instrumentów, które wesprą przedsiębiorców w przemianie w kierunku niskoemisyjnym, ale jednocześnie będą unikały podwójnej kompensacji – wskazuje raport WiseEuropa pt. „Wędka czy ryba? Wsparcie dla polskich MŚP w związku z wprowadzeniem ETS2”.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.