Newsy

Jeden dyskont prowadzi do likwidacji kilku mniejszych sklepów. Szansą dla nich jest franczyza lub specjalizacja

2014-04-10  |  06:10
Mówi:Rafał Orski
Funkcja:pełnomocnik
Firma:Or Clean
  • MP4
  • Obroty dyskontów spożywczych wciąż rosną, ale tracą na tym małe sklepy. Szansą dla ich właścicieli jest przystąpienie do franczyzy lub postawienie na specjalizację. Dzięki dopasowaniu do indywidualnych potrzeb klientów i znajomości ich gustów, małe sklepy mogą utrzymać się na rynku.

    Sieci dyskontów notują wzrost obrotów, ale z drugiej strony niewiele osób zastanawia się nad tym, czym jest to powodowane. Myślę, że mamy do czynienia tylko z przesuwaniem pieniędzy w portfelu. Jeżeli dane powszechnie dostępne mówią o tym, że jeden dyskont prowadzi do likwidacji przynajmniej kilku mniejszych podmiotów, sklepów spożywczych, to też przejmuje ich obrót – przekonuje w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Biznes Rafał Orski, pełnomocnik firmy doradczej Or Clean.

    Podkreśla, że w tej chwili na rynku w Polsce następują duże zmiany. Sieci dyskontów wielkopowierzchniowych zdobywają coraz większą część rynku. Zgodnie z raportem Nielsena sprzed roku, mają one już niemal połowę rynku FMCG (towarów szybko zbywalnych). Na zmianach tracą mniejsze sklepy, bo rynek jest zbyt nasycony, by wszyscy mogli na nim się rozwijać.

    Orski zauważa jednak, że dyskonty rywalizują nie tylko z innymi formatami sklepów, lecz także między sobą. Z jednej strony korzystają na tym konsumenci, o których trwa cenowa wojna, jednak wbrew pozorom, wybór dla nich staje się ograniczony.

    Tak dynamiczny rozwój tych formatów sklepowych niekoniecznie idzie w parze ze spełnieniem potrzeb dostępności do wielu różnych produktów. Mamy do czynienia z wyborem, którego dokonuje ktoś za nas. Mam na myśli kupców, którzy mówiąc na skróty, potrafią nas zachęcić do asortymentu, który oni wybierają, bo to im się najlepiej sprzedaje albo bo uzyskują najlepsze warunki zakupowe, a zatem marżowe – podkreśla Orski.

    Dodaje, że to niepokojący trend, bo choć sklepów przybywa, różnorodność towarów maleje. Z drugiej strony możliwa staje się daleko idąca indywidualizacja i specjalizacja, zwłaszcza małych sklepów. Orski podkreśla, że osiedlowe sklepy mogą zaopatrzyć się w konkretnie te produkty, które kupują okoliczni mieszkańcy. Ta strategia jest jednak ryzykowna, gdyż trudno ocenić, czy sprzedaż tych produktów będzie na wystarczającym, generującym zysk, poziomie. Inną szansą dla małych sklepów są sieci, które oferują współpracę w formacie franczyzowym. Dzięki temu właściciele otrzymują wsparcie, a równocześnie nie tracą zalety jaką jest znajomość lokalnego rynku i klientów.

    Franczyza zyskuje dużą popularność. Mimo ogólnego spadku liczby sklepów na rynku, ich liczba we franczyzie systematycznie rośnie. Największa sieć, należąca do Eurocash marka abc, posiada ponad 6,1 tys. sklepów. Tylko w ubiegłym roku pojawiło się na rynku 18 nowych systemów franczyzowych na rynku sklepów spożywczych – wynika z raportu firmy doradczej PROFIT system.

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Kongres Rady Podatkowej

    Targi Bezpieczeństwa

    Handel

    Ze względu na różnice w cenach surowce wtórne przegrywają z pierwotnymi. To powoduje problemy branży recyklingowej

    Rozporządzenie PPWR stawia ambitne cele w zakresie wykorzystania recyklatów w poszczególnych rodzajach opakowań. To będzie oznaczało wzrost popytu na materiały wtórne pochodzące z recyklingu. Obecnie problemy branży recyklingu mogą spowodować, że popyt będzie zaspokajany głównie przez import. Dziś do dobrowolnego wykorzystania recyklatów nie zachęcają przede wszystkim ceny – surowiec pierwotny można kupić taniej niż ten z recyklingu.

    Przemysł spożywczy

    Rośnie presja konkurencyjna na unijne rolnictwo. Bez rekompensat sytuacja rolników może się pogarszać

    Rolnictwo i żywność, w tym rybołówstwo, są sektorami strategicznymi dla UE. System rolno-spożywczy, oparty na jednolitym rynku europejskim, wytwarza ponad 900 mld euro wartości dodanej. Jego konkurencyjność stoi jednak przed wieloma wyzwaniami – to przede wszystkim eksport z Ukrainy i niedługo także z krajów Mercosur, a także presja związana z oczekiwaniami konsumentów i Zielonym Ładem. Bez rekompensat rolnikom może być trudno tym wyzwaniom sprostać.

    Transport

    Infrastruktury ładowania elektryków przybywa w szybkim tempie. Inwestorzy jednak napotykają szereg barier

    Liczba punktów ładowania samochodów elektrycznych wynosi dziś ok. 10 tys., a tempo wzrostu wynosi ok. 50 proc. r/r. Dynamika ta przez wiele miesięcy była wyższa niż wyniki samego rynku samochodów elektrycznych, na które w poprzednim roku wpływało zawieszenie rządowych dopłat do zakupu elektryka. Pierwszy kwartał br. zamknął się 22-proc. wzrostem liczby rejestracji w ujęciu rocznym, ale kwiecień przyniósł już wyraźne odbicie – o 100 proc.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.