Newsy

KNF chce skończyć z patologiami przy likwidacji szkód komunikacyjnych

2014-09-01  |  06:55

Trwają konsultacje w sprawie wytycznych Komisji Nadzoru Finansowego dotyczących likwidacji szkód komunikacyjnych. Jednolite standardy dla ubezpieczycieli mają ograniczyć liczbę nadużyć. Klienci najczęściej skarżą się na nieterminowe wypłacanie świadczeń czy uchybienia przy stosowaniu zasady pełnego odszkodowania.

Przygotowane przez KNF wytyczne wynikają ze stwierdzonych nieprawidłowości stosowanych przez firmy ubezpieczeniowe przy likwidacji szkód komunikacyjnych. Sygnalizowały to również inne instytucje rynku ubezpieczeń, w tym Rzecznika Ubezpieczonych.

Wydany przez KNF dokument wskazuje, jak jej zdaniem powinna wyglądać likwidacja szkody w oparciu o powszechnie obowiązujące prawo i orzecznictwo Sądu Najwyższego. Myślę, że powinno to w znaczący sposób wpłynąć na zmniejszenie liczby skarg kierowanych do Rzecznika Ubezpieczonych. To, co dzieje się przy likwidacji szkód z obowiązkowego ubezpieczenia OC, jest niestety w wielu przypadkach patologią – ocenia w rozmowie z agencją Newseria Biznes Krystyna Krawczyk, dyrektor Biura Rzecznika Ubezpieczonych.

Jak wynika z raportu Rzecznika Ubezpieczonych na temat skarg w I półroczu 2014 roku, wpłynęło 7960 spraw, z czego 4015 (ponad 50 proc.) dotyczyło ubezpieczeń komunikacyjnych, przede wszystkim OC (3242 spraw, czyli 40,7 proc.). Wśród skarg na ubezpieczenia osobowe i majątkowe klienci narzekali na wysokość przyznanego świadczenia (2262 spraw, ponad 28 proc.), oddalenie roszczenia (2221, 27,9 proc.) i opieszałość w postępowaniu odszkodowawczym (453, blisko 6 proc.). Zdarzają się również problemy z wynajmem samochodu zastępczego, np. firmy uzależniają to od komunikacji miejskiej w pobliżu miejsca zamieszkania klienta.

Działania Rzecznika Ubezpieczonych nie zawsze są skuteczne, nie ma on takich uprawnień jak sąd, który może nakazać coś wyrokiem. My możemy prowadzić mediacje, wskazywać błędy. Sporządzamy też raporty z nieprawidłowości, rozsyłamy je do Komisji Nadzoru Finansowego, prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów i umieszczamy na naszej stronie internetowej – tłumaczy Krawczyk.

Aktywność instytucji może tę sytuację zmienić. Działania są konieczne, zwłaszcza że kierowcy skarżyli się również na niedostateczną transparentność procesu likwidacji szkód, niejasne procedury wewnętrzne i brak nadzoru nad zewnętrznymi instytucjami. Klienci w przypadku nieprawidłowości byli praktycznie bezradni – pisali skargi, a swoich praw mogli dochodzić tylko na drodze sądowej.

 – Wiadomo, że nie każdy się na to zdecyduje, bo to długa droga, często kilkuletnia i wymagająca dodatkowych wysiłków. Na tym zakłady ubezpieczeń budowały swoją strategię, na lęku i niechęci do wstąpienia na drogę sądową. Wydaje się, że działania Komisji Nadzoru Finansowego powinny zdecydowanie  poprawić tę sytuację – mówi Krystyna Krawczyk.

Projekt wytycznych został przekazany do publicznych konsultacji, które potrwają do 15 września. Docelowo wskazane w dokumencie standardy mają być wprowadzone najpóźniej do 31 marca 2015 roku.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Kongres Rady Podatkowej

Targi Bezpieczeństwa

Transport

Import materiałów budowlanych z Rosji zagrożeniem dla konkurencyjności europejskiego rynku. Konieczne są zmiany i egzekwowanie sankcji

Unia Europejska powinna zrewidować politykę celną na import materiałów budowlanych spoza państw członkowskich, w tym państw wschodnich – twierdzą uczestnicy konferencji „Bezpieczeństwo gospodarcze UE”. Obecnie Wspólnota nakłada na europejskich producentów coraz więcej ograniczeń, nie rewidując polityki celnej, co przekłada się na systematyczne osłabienie konkurencyjności przedsiębiorstw, spadek produkcji i zagrożenie dla miejsc pracy.

Konsument

Polacy odczuwają brak wiedzy na temat inwestowania. Może to sprzyjać podejmowaniu nieracjonalnych decyzji finansowych

Co trzeci Polak odczuwa brak wiedzy w obszarze inwestowania, a tylko co piąty chciałby pogłębić swoją wiedzę na ten temat – wynika z badania „Poziom wiedzy finansowej Polaków 2025”. Ci, którzy na własną rękę szukają informacji i porad, coraz częściej sięgają do blogów, portali, podcastów i wideo w internecie. Eksperci przestrzegają, że finansowych i inwestycyjnych porad udzielają nie tylko specjaliści w danej dziedzinie, więc potrzebna jest zasada ograniczonego zaufania.

Handel

Do 2030 roku liczba plastikowych opakowań w e-handlu modowym może się podwoić. Ich udział najszybciej rośnie w Polsce

Wraz ze wzrostem kanału e-commerce w branży modowej rośnie liczba wykorzystywanych opakowań, z których znaczną część wciąż stanowią te z plastiku. Do 2030 roku w Polsce e-sprzedawcy zużyją 147 mln plastikowych opakowań – wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie DS Smith. Można zauważyć rosnący trend wśród marek modowych, które coraz częściej wybierają opakowania wykonane z papieru lub materiałów z recyklingu. To o tyle istotne, że polscy konsumenci odczuwają wyrzuty sumienia z powodu ilości plastiku, w którym dostarczane są ich zamówienia.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.