Newsy

Lawinowo rośnie liczba osób zmieniających sprzedawcę prądu

2012-05-25  |  06:50
Mówi:Agnieszka Głośniewska
Funkcja:Rzeczniczka Urzędu Regulacji Energetyki
  • MP4

    W I kwartale roku na zmianę sprzedawcy energii zdecydowało się ponad 22 tysiące odbiorców. To oznacza 70-procentowy wzrost w porównaniu do analogicznego okresu w ubiegłym roku. - Rośnie świadomość konsumentów, ale wciąż powinni ostrożnie podejmować takie decyzje - mówi Agnieszka Głośniewska, rzeczniczka Urzędu Regulacji Energetyki.

    Z monitoringu URE wynika, że liczba odbiorców, którzy zmieniają sprzedawcy energii, rośnie w bardzo szybkim tempie. Zarówno gospodarstwa domowe, jak i przedsiębiorstwa i instytucje komercyjne coraz chętniej decydują się na taki krok. Do końca 2011 roku zmiany dokonało 36 tysięcy odbiorców we wszystkich grupach taryfowych.

     - Po I kwartale jest ich już 58 tysięcy. Przez pierwsze 3 miesiące roku swojego sprzedawcę zmieniło 11 tysięcy gospodarstw domowych i nieco więcej niż 11 tysięcy odbiorców komercyjnych. To jest wzrost ok. 70 proc. w stosunku do tego, co było w ubiegłym roku - informuje Agnieszka Głośniewska, rzeczniczka URE.

    Zmianie sprzedawcy sprzyja coraz bogatsza oferta, ale też mało skomplikowana procedura zmiany. Konsumentów coraz częściej zachęcają również same firmy, korzystając z akwizycji bezpośredniej lub telefonicznej. Dlatego tym bardziej, zdaniem Agnieszki Głośniewskiej, konsumenci powinni podejmować takie decyzje rozważnie.

     - Możliwość zmiany sprzedawcy energii niesie za sobą jedno podstawowe zagrożenie: możemy nieświadomie zgodzić się na warunki gorsze niż dotychczas mamy. Pamiętajmy, aby przed podpisaniem umowy, szczególnie jeśli mamy do czynienia z akwizycją bezpośrednią lub telefoniczną, bardzo uważnie przeanalizować warunki oferty i umowy zanim ją podpiszemy - podkreśla rzeczniczka URE.

    Konsument powinien zwrócić uwagę przede wszystkim na ceny energii, co ułatwia aplikacja wprowadzona przez Urząd Regulacji Energetyki. Dla porównania ofert poszczególnych sprzedawców służy Cenowy Energetyczny Kalkulator Internetowy, znajdujący się na stronie internetowej URE.

     - Sprawdzajmy również inne warunki umowy, tzn. na jaki okres zawierany jest kontrakt, czy jest automatycznie przedłużany, czy nie ma zapisów np. o dodatkowych opłatach czy karach, czy nie ma w umowie jakichś kruczków - radzi Agnieszka Głośniewska.

    Konsument może od niekorzystnej umowy odstąpić. Ma na to 10 dni od dnia jej zawarcia, ale tylko i wyłącznie w przypadku, gdy zawarcie umowy nastąpiło poza lokalem przedsiębiorstwa.

     - Zróbmy to najlepiej pisemnie, wysyłając taką informację o odstąpieniu za potwierdzeniem odbioru do przedsiębiorstwa. Możemy to zrobić również osobiście w przedsiębiorstwie - mówi Agnieszka Głośniewska.

    Pomoc i informacje, w razie problemów ze zmianą sprzedawcy energii, odbiorcy mogą uzyskać w punkcie informacyjnym URE lub w powiatowych i miejskich biurach Rzeczników Konsumentów.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Newseria na XVI Europejskim Kongresie Gospodarczym

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Konsument

    T-Mobile startuje w Polsce z nowym konceptem. Pozwoli klientom przetestować i doświadczyć najnowocześniejszych technologii

    T-Mobile już od kilku lat realizuje strategię, która mocno skupia się na innowacjach i doświadczeniach klienta związanych z nowymi technologiami. Połączeniem obu tych elementów jest Magenta Experience Center – nowoczesny koncept, który ma zapewnić klientom możliwość samodzielnego przetestowania najnowszych technologii. Format, z sukcesem działający już na innych rynkach zachodnioeuropejskich, właśnie zadebiutował w Warszawie. Będą z niego mogli korzystać zarówno klienci indywidualni, jak i biznesowi.

    Problemy społeczne

    W Polsce brakuje dostępnych cenowo mieszkań. Eksperci mówią o kryzysie mieszkaniowym

     Większość osób – nawet ze średnimi, wcale nie najgorszymi dochodami – ma problem, żeby zaspokoić swoje potrzeby mieszkaniowe, ale też z tym, żeby po zaspokojeniu tych potrzeb, po opłaceniu wszystkich rachunków i opłat związanych z mieszkaniem, mieć jeszcze środki na godne życie – mówi Aleksandra Krugły z Fundacji Habitat for Humanity Poland. Jak wskazuje, problem stanowi nie tylko wysoki współczynnik przeciążenia kosztami mieszkaniowymi, ale i tzw. luka czynszowa, w której mieści się ponad 1/3 społeczeństwa. Tych problemów nie rozwiąże jednak samo zwiększanie liczby nowych lokali. Potrzebne są również rozwiązania, które umożliwią zaangażowanie sektora prywatnego w zwiększenie podaży dostępnych cenowo mieszkań na wynajem.

    Konsument

    Od 28 kwietnia Polacy żyją na ekologiczny kredyt. Zmiana zachowań konsumentów może odwrócić negatywny trend

    Dzień Długu Ekologicznego, czyli data, do której zużyliśmy wszystkie zasoby, jakie w ciągu roku może zapewnić Ziemia, w tym roku w Polsce przypada 28 kwietnia, kilka dni wcześniej niż rok temu. Coroczne przyspieszenie tego terminu to sygnał, że czerpiemy bez umiaru z naturalnych systemów, nie dając im czasu na odbudowę. – Polskie społeczeństwo staje się coraz bardziej konsumpcyjne, kupujemy i wyrzucamy coraz więcej. Ale też nie mamy tak naprawdę efektywnego narzędzia, żeby temu zapobiec – ocenia Filip Piotrowski, ekspert ds. gospodarki obiegu zamkniętego z UNEP/GRID-Warszawa.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.