Newsy

Lawinowo rośnie liczba osób zmieniających sprzedawcę prądu

2012-05-25  |  06:50
Mówi:Agnieszka Głośniewska
Funkcja:Rzeczniczka Urzędu Regulacji Energetyki
  • MP4

    W I kwartale roku na zmianę sprzedawcy energii zdecydowało się ponad 22 tysiące odbiorców. To oznacza 70-procentowy wzrost w porównaniu do analogicznego okresu w ubiegłym roku. - Rośnie świadomość konsumentów, ale wciąż powinni ostrożnie podejmować takie decyzje - mówi Agnieszka Głośniewska, rzeczniczka Urzędu Regulacji Energetyki.

    Z monitoringu URE wynika, że liczba odbiorców, którzy zmieniają sprzedawcy energii, rośnie w bardzo szybkim tempie. Zarówno gospodarstwa domowe, jak i przedsiębiorstwa i instytucje komercyjne coraz chętniej decydują się na taki krok. Do końca 2011 roku zmiany dokonało 36 tysięcy odbiorców we wszystkich grupach taryfowych.

     - Po I kwartale jest ich już 58 tysięcy. Przez pierwsze 3 miesiące roku swojego sprzedawcę zmieniło 11 tysięcy gospodarstw domowych i nieco więcej niż 11 tysięcy odbiorców komercyjnych. To jest wzrost ok. 70 proc. w stosunku do tego, co było w ubiegłym roku - informuje Agnieszka Głośniewska, rzeczniczka URE.

    Zmianie sprzedawcy sprzyja coraz bogatsza oferta, ale też mało skomplikowana procedura zmiany. Konsumentów coraz częściej zachęcają również same firmy, korzystając z akwizycji bezpośredniej lub telefonicznej. Dlatego tym bardziej, zdaniem Agnieszki Głośniewskiej, konsumenci powinni podejmować takie decyzje rozważnie.

     - Możliwość zmiany sprzedawcy energii niesie za sobą jedno podstawowe zagrożenie: możemy nieświadomie zgodzić się na warunki gorsze niż dotychczas mamy. Pamiętajmy, aby przed podpisaniem umowy, szczególnie jeśli mamy do czynienia z akwizycją bezpośrednią lub telefoniczną, bardzo uważnie przeanalizować warunki oferty i umowy zanim ją podpiszemy - podkreśla rzeczniczka URE.

    Konsument powinien zwrócić uwagę przede wszystkim na ceny energii, co ułatwia aplikacja wprowadzona przez Urząd Regulacji Energetyki. Dla porównania ofert poszczególnych sprzedawców służy Cenowy Energetyczny Kalkulator Internetowy, znajdujący się na stronie internetowej URE.

     - Sprawdzajmy również inne warunki umowy, tzn. na jaki okres zawierany jest kontrakt, czy jest automatycznie przedłużany, czy nie ma zapisów np. o dodatkowych opłatach czy karach, czy nie ma w umowie jakichś kruczków - radzi Agnieszka Głośniewska.

    Konsument może od niekorzystnej umowy odstąpić. Ma na to 10 dni od dnia jej zawarcia, ale tylko i wyłącznie w przypadku, gdy zawarcie umowy nastąpiło poza lokalem przedsiębiorstwa.

     - Zróbmy to najlepiej pisemnie, wysyłając taką informację o odstąpieniu za potwierdzeniem odbioru do przedsiębiorstwa. Możemy to zrobić również osobiście w przedsiębiorstwie - mówi Agnieszka Głośniewska.

    Pomoc i informacje, w razie problemów ze zmianą sprzedawcy energii, odbiorcy mogą uzyskać w punkcie informacyjnym URE lub w powiatowych i miejskich biurach Rzeczników Konsumentów.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Konkurs Polskie Branży PR

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Konsument

    Gminy obawiają się wysokich kar za nieosiągnięcie poziomów recyklingu odpadów. Apelują o szybkie wprowadzenie zasady „zanieczyszczający płaci”

    Polska jest ostatnim krajem Unii Europejskiej, który nie wdrożył jeszcze systemu rozszerzonej odpowiedzialności producenta (ROP). W efekcie koszty zagospodarowania odpadów opakowaniowych obecnie ponoszą głównie mieszkańcy, a odpowiedzialność organizacyjną – gminy. To na nich spoczywa też obowiązek osiągania określonych prawem poziomów odpadów poddanych recyklingowi. W tym roku wiele z gmin może mieć z tym problem, a to oznacza groźbę kar. Wprowadzenie systemu kaucyjnego bez wcześniejszego albo równoległego wprowadzenia ROP może oznaczać dalsze problemy gmin. – Konieczne jest uszczelnienie systemu – podkreśla Olga Goitowska z Urzędu Miejskiego w Gdańsku.

    Prawo

    Cudzoziemcy odgrywają coraz większą rolę na polskim rynku pracy. Firmy wciąż obawiają się skomplikowanych i długotrwałych procedur

    Liczba pracowników z zagranicy zarejestrowanych w ZUS-ie w ciągu ostatniej dekady wzrosła kilkukrotnie. Zdecydowanie szybciej przybywa w tej grupie obywateli spoza Unii Europejskiej, nie tylko z Ukrainy, Białorusi i Kaukazu, ale też z Azji Południowo-Wschodniej, Afryki czy Ameryki Południowej. W przyszłości potrzeba zatrudniania obcokrajowców będzie coraz większa ze względu na kurczącą się liczbę osób w wieku produkcyjnym. Dlatego firmy podkreślają potrzebę uproszczenia procedur dopuszczających pracowników z krajów trzecich i skrócenia czasu ich procedowania.

    Transport

    Warszawa pracuje nad rewolucją biletową. Nowy system pozwoli płacić tylko za faktyczny czas podróży lub przejechane kilometry

    W stolicy trwają prace nad nowym systemem biletowym. Zamiast karty miejskiej, na której kodowane są wszystkie dane, powstanie centralne konto pasażera, dostępne z komputera i aplikacji mobilnej. Zniknie konieczność skanowania kodów QR w pojazdach, a wprowadzony ma zostać nowy system naliczania opłat za przejazd, wzorowany na obowiązującym m.in. w Londynie.  – Zależy nam, żeby pasażer nie zastanawiał się, jaki bilet kupić, a podróż jego była rozliczana optymalnie, bo o to tu głównie chodzi – przekonuje Agnieszka Siekierska-Otłowska, dyrektorka Pionu Handlowego ZTM w Warszawie.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.