Mówi: | Przemysław Kasza |
Funkcja: | dział badań Provident Polska |
Maj obciążeniem dla domowych budżetów. Polacy będą mieli sporo nadzwyczajnych wydatków
Maj to jeden z tych miesięcy, kiedy Polacy wydają znacznie więcej niż przeciętnie. Wyzwaniem dla domowego budżetu jest nie tylko majówka, która w tym roku i tak jest wyjątkowo krótka, lecz także inne wydarzenia, m.in. komunie, Dzień Matki oraz Dzień Dziecka. Planując majowy budżet, warto jednak pamiętać o tym, że zbliżają się miesiące jeszcze większych wydatków związanych z wyjazdami wakacyjnymi.
– 1 maja w tym roku wypada w piątek, w związku z czym będzie to krótszy długi weekend. Średnio wydamy na ten cel ok. 190 zł, co jest dwukrotnością tego, co wydajemy na przeciętny weekend – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Przemysław Kasza z działu badań Provident Polska.
Pewnym zaskoczeniem może być to, że mieszkańcy wsi deklarują, że wydadzą na organizacje długiego weekendu więcej niż mieszkańcy dużych miast, liczących powyżej 200 tysięcy osób. W badaniu Barometr Providenta ci pierwsi przeznaczą na ten cel średnio 207 zł, ci drudzy – 195 zł.
Największe wydatki w maju czekają osoby, które będą organizować uroczystość Pierwszej Komunii Świętej dzieci.
– Muszą one liczyć się z wydatkiem ok. 1,5 tys. zł – podkreśla Przemysław Kasza. – Jeśli jesteśmy gościem takiego wydarzenia, musimy liczyć się z wydatkiem ok. 300 zł.
Wydatki zaplanowane przez gości uroczystości pierwszokomunijnych zazwyczaj są związane z ich dochodami. Większość zamierza wydać na ten cel ok. 10 proc. miesięcznych dochodów netto gospodarstwa domowego. Ci, którzy mają dochody do 2 tys. zł, planują więc przeznaczyć na prezent ok. 213 zł, przy dochodach powyżej 5 tys. zł suma ta wynosi 594 zł. Biorąc pod uwagę wielkość miejscowości, najwięcej wydadzą mieszkańcy małych miast (do 50 tysięcy mieszkańców). Tam średnia wydatków sięga 360 zł. Mieszkańcy większych miast planują, że będzie to nieco ponad 300 zł.
To jednak nie koniec majowych okazji do zwiększonych wydatków.
– Na Dzień Matki planujemy wydać ok. 80 zł – informuje przedstawiciel Providenta. – Więcej wydadzą mężczyźni, bo 86 zł, kobiety średnio 75 zł. Z kolei wydatek na Dzień Dziecka to ok. 150 zł.
Na prezenty dla mam mieszkańcy małych miast (do 50 tysięcy) chcą przeznaczyć 94 zł, zaś mieszkańcy metropolii 75,5 zł. 1 czerwca najdroższych prezentów dzieci mogą oczekiwać od babć i dziadków. Osoby w wieku 59+ chcą wydać z okazji Dnia Dziecka 185,8 zł. Dla porównania osoby w przedziale wiekowym 25-39 lat przeznaczą na ten cel 143,7 zł. Droższe prezenty dla dzieci szykują też mieszkańcy małych miast, którzy chcą przeznaczyć na ten cel 162 zł, podczas gdy mieszkańcy z większych ośrodków wydać chcą średnio 141 zł.
Mimo że w maju pojawia się sporo nadzwyczajnych okazji do wydawania pieniędzy, eksperci radzą, by robić to z rozsądkiem.
– Pamiętajmy o tym, że maj to czas poprzedzający okres jeszcze większych wydatków wakacyjnych. Starajmy się oszczędzać i ograniczać majowe wydatki – mówi Przemysław Kasza.
Czytaj także
- 2025-04-17: Phishing największym cyberzagrożeniem. Przestępcy będą coraz częściej sięgać po AI, by skutecznie docierać do potencjalnych ofiar
- 2025-04-15: Cykl życia smartfona jest coraz dłuższy. Mimo to większość Polaków chciałaby go wymieniać maksymalnie co dwa lata
- 2025-04-14: Nowe technologie podstawą w reformowaniu administracji. Będą też kluczowe w procesie deregulacji
- 2025-04-10: Pierwsze efekty prac deregulacyjnych możliwe już jesienią. Ten proces uwolni w firmach środki na inwestycje
- 2025-03-27: Powstanie europejska strategia dotycząca zdrowia psychicznego młodych. Kraje łączą siły, by chronić ich przed cyberzagrożeniami
- 2025-04-08: Blisko 10 mln Ukraińców nie ma dostępu do wody pitnej lub infrastruktury sanitarnej. Na jej odbudowę potrzeba 11,3 mld dol.
- 2025-03-20: Co roku ubywa na świecie około 10 mln hektarów lasów. Walka z wylesianiem i degradacją lasów jest koniecznością
- 2025-03-18: Europa będzie się zbroić. Musi być gotowa na atak Rosji na kraj NATO w ciągu kilku najbliższych lat
- 2025-03-07: Polska w końcówce europejskiej stawki pod względem udziału kobiet w zarządach spółek. Zmienić ma to unijna dyrektywa
- 2025-03-06: Joanna Liszowska: Kobiety powinno się doceniać na co dzień. Ale 8 marca można szczególnie wyrazić swoją sympatię
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Prawo

UE lepiej przygotowana na reagowanie na klęski żywiołowe. Od czasu powodzi w Polsce pojawiło się wiele usprawnień
Na tereny dotknięte ubiegłoroczną powodzią od rządu trafiło ponad 4 mld zł. Pierwsze formy wsparcia, w tym zasiłki, pomoc materialna czy wsparcie dla przedsiębiorców, pojawiły się już w pierwszych dniach od wystąpienia kataklizmu. Do Polski ma też trafić 5 mld euro z Funduszu Spójności UE na likwidację skutków powodzi. Doświadczenia ostatnich lat powodują, że UE jest coraz lepiej przygotowana, by elastycznie reagować na występujące klęski żywiołowe.
Prawo
Rzecznik MŚP: Obniżenie składki zdrowotnej to nie jest szczyt marzeń. Ideałem byłby powrót do tego, co było przed Polskim Ładem

Podczas najbliższego posiedzenia, które odbędzie się 23 i 24 kwietnia, Senat ma się zająć ustawą o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych. Zakłada ona korzystne zmiany w składkach zdrowotnych płaconych przez przedsiębiorców. Rzecznik MŚP apeluje do izby wyższej i prezydenta o przyjęcie i podpisanie nowych przepisów. Pojawiają się jednak głosy, że uprzywilejowują one właścicieli firm względem pracowników, a ponadto nie podlegały uzgodnieniom, konsultacjom i opiniowaniu.
Handel
Konsumpcja jaj w Polsce rośnie. Przy zakupie Polacy zwracają uwagę na to, z jakiego chowu pochodzą

Zarówno spożycie, jak i produkcja jaj w Polsce notują wzrosty. Znacząca większość konsumentów przy zakupie jajek zwraca uwagę na to, czy pochodzą one z chowu klatkowego. Polska jest jednym z liderów w produkcji i eksporcie jajek w UE, ale ma też wśród nich największy udział kur w chowie klatkowym. Oczekiwania konsumentów przyczyniają się powoli do zmiany tych statystyk.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.