Newsy

Mężczyźni coraz bardziej interesują się modą. Kupują świadomie i kierują się przede wszystkim jakością

2015-06-03  |  06:15

Młodzi mężczyźni coraz więcej wydają na ubrania. 15 proc. z nich przyznaje, że interesuje się modą. Choć wciąż sektor odzieży damskiej globalnie sprzedaje więcej, to męski rośnie w szybszym tempie. Mężczyźni stawiają na jakość, choć nie zależy im na markach. Młodsze pokolenie lubi oryginalność, dlatego zamiast powielać modowe wzorce wybierają ubrania szyte na miarę. Dlatego sektor męskiej odzieży luksusowej rośnie w siłę, w przyszłym roku wzrost może sięgnąć nawet 15-20 proc.

– Mężczyzna do 35. roku życia bardzo się różni od choćby 10 lat starszego. W luksusowej branży modowej szukają oni jakości, są bardziej odważni pod względem kolorów. W ogóle mężczyźni są bardziej indywidualni i nie zależy im na konkretnej marce – ocenia w rozmowie z agencją Newseria Janusz Bielenia, właściciel Studia Szycia na Miarę – Bielenia.

Raport „Gender Factor – męskie branże w kobiecych rękach” wskazuje, że mężczyźni, zwłaszcza ci młodsi, zwracają coraz większą uwagę na modę. Interesuje się nią 10 proc. mężczyzn, ale u tych do 35. roku życia wskaźnik ten wynosi 15 proc. Dlatego choć odzież damska jest więcej warta, to męski sektor rozwija się w szybszym tempie – globalnie o 4,1 proc. do poziomu ponad 100 mld dol. (kobieca moda osiągnęła wartość 150 mld dol., wzrost o 2,8 proc.).

– Zaskakuje mnie, jak bardzo zmieniło się podejście mężczyzn do mody na przestrzeni wieków. Teraz są bardziej odważni, potrafią szybciej wydawać pieniądze, ale traktują je jako inwestycję w swoją indywidualność, w to, co założą. Nie chcą kupować ubrania takich samych, jak inni. Szukają indywidualności, a nie marek – podkreśla Bielenia.

Jeszcze kilka lat temu eleganckie męskie ubrania wyglądały podobnie – szare lub granatowe marynarki, często w delikatne paski. Teraz mężczyźni szukają ubrań, które ich wyróżnią, wiedzą czego chcą i najczęściej nie korzystają z pomocy kobiet. Do zakupów podchodzą też znacznie bardziej racjonalnie niż panie. Stawiają na jakość, nie na ilość.

Raport „Gender Factor” wskazuje, że o ile kobiety kupują ubrania z domieszką sztucznych materiałów, o tyle w przypadku mężczyzn jest to nie do pomyślenia. Zakupy są też bardziej przemyślane: panowie porównują materiały, sprawdzają stan swojej garderoby i dopiero wówczas decydują się na zakup.

– Według mnie klient bardzo pozytywnie się zmienił ze względu na to, że poszukuje produktu wysokiej jakości nie tylko materiałowej, lecz także samego rzemiosła. Taki garnitur będzie dłużej noszony, będzie dłużej lepiej wyglądał i tego właśnie szuka mężczyzna – ocenia ekspert.

Wartość rynku luksusowej odzieży rośnie. Z raportu KPMG „Rynek dóbr luksusowych w Polsce 2014” wynika, że w ubiegłym roku był on wart nieco ponad 2 mld zł. Według prognoz w 2017 roku może to być ponad 2,3 mld zł. Bielenia ocenia, że w przypadku męskich ubrań szytych na miarę wzrost może być jeszcze większy, nawet do 20 proc.

– Składa się na to kilka elementów. Po pierwsze lepiej zarabiają, znaleźli też sposób na pokazanie swojej indywidualności. To już nie tylko samochód. Często mam klientów, którzy jeżdżą średniej klasy autem, a wydają duże pieniądze na garnitur, bo sprawia im to przyjemność – mówi właściciel Studia Szycia na Miarę – Bielenia.

Młodsze pokolenie czerpie inspiracje z internetu i dobrze ubranych gwiazd. Badacze wyróżniają dwa typy konsumentów: Henry (high earner, not rich yet) i Yummy (young, urban male). Łączy ich przywiązanie do jakości i wysokogatunkowych tkanin.

Mężczyzna, idąc na spotkanie, chce wyglądać dobrze, poza tym tego wymaga też od niego pracodawca. Dlatego myślę, że w tym segmencie będzie duży wzrost – ocenia Janusz Bielenia. 

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Regionalne

Start-upy mogą się starać o wsparcie. Trwa nabór do programu rozwoju innowacyjnych pomysłów na biznes

Trwa nabór do „Platform startowych dla nowych pomysłów” finansowany z Funduszy Europejskich dla Polski Wschodniej 2021–2027. Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości wybrała sześć partnerskich ośrodków innowacji, które będą oferować start-upom bezpłatne programy inkubacji. Platformy pomogą rozwinąć technologicznie produkt i zapewnić mu przewagę konkurencyjną, umożliwią dostęp do najlepszych menedżerów i rynkowych praktyków, ale też finansowanie innowacyjnych przedsięwzięć. Każdy z partnerów przyjmuje zgłoszenia ze wszystkich branż, ale także specjalizuje się w konkretnej dziedzinie. Jest więc oferta m.in. dla sektora motoryzacyjnego, rolno-spożywczego, metalowo-maszynowego czy sporttech.

Transport

Kolej pozostaje piętą achillesową polskich portów. Zarządy liczą na przyspieszenie inwestycji w tym obszarze

Nazywane polskim oknem na Skandynawię oraz będące ważnym węzłem logistycznym między południem i północą Europy Porty Szczecin–Świnoujście dynamicznie się rozwijają. W kwietniu 2024 roku wydano decyzję lokalizacyjną dotycząca terminalu kontenerowego w Świnoujściu, który ma szansę powstać do końca 2028 roku. Zdaniem ekspertów szczególnie ważnym elementem rozwoju portów, podobnie jak w przypadku innych portów w Polsce, jest transport kolejowy i w tym zakresie inwestycje są szczególnie potrzebne. – To nasza pięta achillesowa – przyznaje Rafał Zahorski, pełnomocnik zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście ds. rozwoju.

Polityka

Projekt UE zyskuje wymiar militarny. Wojna w Ukrainie na nowo rozbudziła dyskusję o wspólnej europejskiej armii

Wspólna europejska armia na razie nie istnieje, a w praktyce obronność to wyłączna odpowiedzialność państw członkowskich UE. Jednak wybuch wojny w Ukrainie, tuż za wschodnią granicą, na nowo rozbudził europejską dyskusję o potrzebie posiadania własnego potencjału militarnego. Jak niedawno wskazał wicepremier i minister obrony narodowej Władysław Kosiniak-Kamysz, Europa powinna mieć własne siły szybkiego reagowania i powołać komisarza ds. obronności, ponieważ stoi obecnie w obliczu największych wyzwań od czasu zakończenia II wojny światowej. – Musimy zdobyć własną siłę odstraszania i zwiększać wydatki na obronność – podkreśla europoseł Janusz Lewandowski.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.