Newsy

Natychmiastowe przelewy na masową skalę jeszcze w tym roku

2013-04-12  |  06:57

Pieniądze z jednego konta na drugie trafiają w ciągu kilkunastu sekund nawet podczas weekendu. Już w tym roku może stać się to standardem w usługach oferowanych przez polskie banki. Krajowa Izba Rozliczeniowa i sopocka spółka Blue Media, które niezależnie od siebie wdrażają ekspresowe przelewy, podpisują umowy z kolejnymi bankami. Express ELIXIR, który wdrożyła Krajowa Izba Rozliczeniowa jest pierwszym w Polsce i drugim na świecie, po Wielkiej Brytanii, profesjonalnym systemem rozliczeniowym, umożliwiającym bezpośrednią realizację przelewów natychmiastowych.

 – Natychmiastowe przelewy trafiające na konto docelowe w kilkanaście sekund mają szansę zaistnieć na większą skalę w tym roku. Do wdrożenia tej usługi na poważnie wzięła się Krajowa Izba Rozliczeniowa [instytucja stworzona przez największe polskie banki – przyp. red.] i prywatna sopocka spółka Blue Media. KIR zapowiada, że spodziewa się objęcia tą usługą 75 proc. klientów bankowych. To by był naprawdę spory zasięg – mówi Agencji Informacyjnej Newseria Halina Kochalska, analityczka Open Finance.

KIR i Blue Media dążą do tego, by przelewy przechodziły z banku do banku w kilkanaście sekund przez 24 godziny na dobę, siedem dni w tygodniu. Tradycyjne sesje Elixir Krajowej Izby Rozliczeniowej odbywają się trzy razy dziennie tylko w dni robocze.

Halina Kochalska zaznacza, że Express Elixir KIR-u jest dostępny dla drugiej strony tylko wtedy, jeśli drugi bank przyjmujący zlecenie też podpisał umowę na natychmiastowe przelewy. Poprzez KIR operacje takie mogą na razie wykonywać klienci sześciu banków: Alior Banku, BRE Banku, BZ WBK, ING, Meritum, Millennium (chociaż nie w każdym z nich w pełnym zakresie). Izba podpisała już jednak umowy z 15 następnymi bankami i rozmawia z kolejnymi.

Druga firma – Blue Media – do tej pory w ramach usług rozliczeniowych podpisała umowy z czterema bankami: Alior Sync, mBankiem, MultiBankiem i Podkarpackim Bankiem Spółdzielczym z siedzibą w Sanoku. Spółka zamierza pozyskać do końca roku ponad 10 banków, które będą realizowały usługę natychmiastowych przelewów „BlueCash”. 

Przydatne, chociaż drogie

Z ostatnich danych KIR wynika, że w lutym wartość pieniędzy przesłanych za pośrednictwem Express ELIXIR sięgnęła 100 mln zł. Klienci zdecydowali się na zrealizowanie pomiędzy sześcioma bankami blisko 19 tys. natychmiastowych przelewów. To oznacza ok. 700 operacji dziennie. Średnia wartość przelewu wraz z tymi wykonywanymi przez firmy wyniosła 4532 zł. 

 – Spodziewać się można, że firmy, które również mają dostęp do systemu, będą zwlekały płatnościami wysokich sum. Płynność wielokrotnie jest na wagę złota i trzymanie gotówki do ostatniej chwili ma duże znaczenie – uważa Halina Kochalska.

Maksymalna wartość natychmiastowego przelewu nie może przekroczyć 100 tys. zł. KIR deklaruje jednak, że pracuje nad dostosowaniem systemu do przekazywania wyższych kwot.

Również klienci indywidualni mogą zyskać dzięki tej usłudze.

 – Jeśli opóźnimy się o jeden dzień ze spłatą minimalnej kwoty zadłużenia na karcie, musimy liczyć się ze sporą opłatą karną wynosząca nawet kilkadziesiąt złotych. Przelew natychmiastowy może nas uratować przed takimi stratami. Firmy, które chcą je wprowadzić, spodziewają się, że będzie to też pomysł na opóźnienia w przypadku spłaty kredytu hipotecznego, jeśli nie chcemy sobie psuć wizerunku w oczach banku czy też płatności za rachunki. Także przy zawieraniu transakcji zakupu samochodu używanego, gdy chcemy od ręki, szybko zapłacić i odjechać samochodem – tłumaczy Halina Kochalska.

Zdaniem ekspertki ta usługa spotka się z dużym odzewem, mimo że jest sporo droższa od tradycyjnych przelewów internetowych.

 – Prowizja za taki przelew jest najniższa w BZ WBK i wynosi 3 złote. W droższych bankach to koszt 5 złotych, jeśli robimy to przez internet. Jeśli pójdziemy do placówki albo skorzystamy z pomocy operatora, to zapłacimy 10-15 złotych. A na przykład firma w Millennium zapłaci 40 złotych – wymienia Halina Kochalska. – Alior Sync dał w pakiecie 10 darmowych przelewów natychmiastowych. Można się spodziewać, że z czasem będzie to pomysł na walkę konkurencyjną między bankami, na uatrakcyjnianie oferty, tak aby ściągać nowych klientów.

Jak twierdzi, jest szansa, że ta usługa stanie standardem w ofercie banków.

 – Wymaga to sporych nakładów i mobilizacji ze strony instytucji finansowych. Samo wdrożenie systemu nie jest łatwe, trwa w zależności od banku od trzech miesięcy nawet do roku. Później te rozliczenia też nie będą bez limitu kwotowego i za darmo. Nie należy się tego spodziewać, przewidywalność tego ruchu musi w bankach pozostać, one muszą mieć świadomość, jakie kwoty mogą przechodzić – uważa analityczka Open Finance.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Newseria na XVI Europejskim Kongresie Gospodarczym

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Konsument

T-Mobile startuje w Polsce z nowym konceptem. Pozwoli klientom przetestować i doświadczyć najnowocześniejszych technologii

T-Mobile już od kilku lat realizuje strategię, która mocno skupia się na innowacjach i doświadczeniach klienta związanych z nowymi technologiami. Połączeniem obu tych elementów jest Magenta Experience Center – nowoczesny koncept, który ma zapewnić klientom możliwość samodzielnego przetestowania najnowszych technologii. Format, z sukcesem działający już na innych rynkach zachodnioeuropejskich, właśnie zadebiutował w Warszawie. Będą z niego mogli korzystać zarówno klienci indywidualni, jak i biznesowi.

Problemy społeczne

W Polsce brakuje dostępnych cenowo mieszkań. Eksperci mówią o kryzysie mieszkaniowym

 Większość osób – nawet ze średnimi, wcale nie najgorszymi dochodami – ma problem, żeby zaspokoić swoje potrzeby mieszkaniowe, ale też z tym, żeby po zaspokojeniu tych potrzeb, po opłaceniu wszystkich rachunków i opłat związanych z mieszkaniem, mieć jeszcze środki na godne życie – mówi Aleksandra Krugły z Fundacji Habitat for Humanity Poland. Jak wskazuje, problem stanowi nie tylko wysoki współczynnik przeciążenia kosztami mieszkaniowymi, ale i tzw. luka czynszowa, w której mieści się ponad 1/3 społeczeństwa. Tych problemów nie rozwiąże jednak samo zwiększanie liczby nowych lokali. Potrzebne są również rozwiązania, które umożliwią zaangażowanie sektora prywatnego w zwiększenie podaży dostępnych cenowo mieszkań na wynajem.

Konsument

Od 28 kwietnia Polacy żyją na ekologiczny kredyt. Zmiana zachowań konsumentów może odwrócić negatywny trend

Dzień Długu Ekologicznego, czyli data, do której zużyliśmy wszystkie zasoby, jakie w ciągu roku może zapewnić Ziemia, w tym roku w Polsce przypada 28 kwietnia, kilka dni wcześniej niż rok temu. Coroczne przyspieszenie tego terminu to sygnał, że czerpiemy bez umiaru z naturalnych systemów, nie dając im czasu na odbudowę. – Polskie społeczeństwo staje się coraz bardziej konsumpcyjne, kupujemy i wyrzucamy coraz więcej. Ale też nie mamy tak naprawdę efektywnego narzędzia, żeby temu zapobiec – ocenia Filip Piotrowski, ekspert ds. gospodarki obiegu zamkniętego z UNEP/GRID-Warszawa.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.