Newsy

Polacy szukają prezentów świątecznych w mediach społecznościowych. Nowy trend wykorzystują sprzedawcy

2015-12-10  |  06:30

Polacy coraz częściej pomysłów na świąteczne prezenty szukają w internecie. Tylko w pierwszym tygodniu grudnia Instytut Monitorowania Mediów doliczył się 4,5 tys. publikacji na ten temat. Dominującym kanałem komunikacji były social media, głównie Facebook. Ten trend starają się wykorzystać także firmy, prezentując w mediach społecznościowych swoje produkty i usługi.

– W okresie od 1 października do 7 grudnia Instytut Monitorowania Mediów przeanalizował ponad 13 tys. wzmianek na temat prezentów i zakupów przedświątecznych, a tylko w pierwszym tygodniu grudnia pojawiło się ok. 4,5 tys. tego typu wzmianek – mówi agencji informacyjnej Newseria Monika Tomsia, PR Manager w Instytucie Monitorowania Mediów.

Monika Tomsia wyjaśnia, że zwiększony ruch na początku grudnia był to efekt mikołajek.

Dyskusja na temat zakupów przedświątecznych toczyła się na portalach internetowych oraz w mediach społecznościowych. Na Facebooku IMM odnotował 71 proc. wzmianek dotyczących prezentów. Mniej popularny był Twitter, na którym opublikowano 14 proc. wszystkich informacji na ten temat. Na trzecim miejscu, z odsetkiem 6 proc., znalazło się forum internetowe Zapytaj.onet.pl.

– Wszystkie wzmianki, zapytania i komentarze, które pojawiają się w mediach społecznościowych przed świętami można podzielić na dwie grupy: pierwszą, najliczniejszą stanowią prośby o porady, opinie osób, które poszukują po prostu pomysłów na prezent, co kupić najbliższym – mówi Monika Tomsia.

Drugą grupę stanowią osoby, które social media traktują jako zamiennik tradycyjnego listu wysyłanego do świętego Mikołaja. Za pośrednictwem Facebooka lub innych portali społecznościowych deklarują, jakie prezent chciałyby otrzymać od rodziny lub przyjaciół.

– Wśród tej lawiny zapytań, opinii czy podpowiedzi bardzo dobrze odnajdują się firmy. Mają tu duże pole do popisu, żeby wyeksponować markę i jej potencjał. Firmy oferują bardzo liczne oferty, sypią tymi ofertami jak św. Mikołaj ze swojego worka – mówi Tomsia.

Wykorzystując kanały społecznościowe, producenci oferują m.in. kosmetyki, artykuły spożywcze czy pakiety zdrowotne.

– Jeżeli internauci są dosyć uważni, to mogą odnaleźć nie tylko pomysł na zakup prezentu, lecz także mogą ten prezent zdobyć, ponieważ na swoich fanpage'ach na Facebooku bardzo często w ostatnich dwóch miesiącach firmy organizowały różnego rodzaju konkursy, gdzie taki prezent można było wygrać – dodaje Monika Tomsia.

Do pobrania

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Newseria na XVI Europejskim Kongresie Gospodarczym

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Konsument

T-Mobile startuje w Polsce z nowym konceptem. Pozwoli klientom przetestować i doświadczyć najnowocześniejszych technologii

T-Mobile już od kilku lat realizuje strategię, która mocno skupia się na innowacjach i doświadczeniach klienta związanych z nowymi technologiami. Połączeniem obu tych elementów jest Magenta Experience Center – nowoczesny koncept, który ma zapewnić klientom możliwość samodzielnego przetestowania najnowszych technologii. Format, z sukcesem działający już na innych rynkach zachodnioeuropejskich, właśnie zadebiutował w Warszawie. Będą z niego mogli korzystać zarówno klienci indywidualni, jak i biznesowi.

Problemy społeczne

W Polsce brakuje dostępnych cenowo mieszkań. Eksperci mówią o kryzysie mieszkaniowym

 Większość osób – nawet ze średnimi, wcale nie najgorszymi dochodami – ma problem, żeby zaspokoić swoje potrzeby mieszkaniowe, ale też z tym, żeby po zaspokojeniu tych potrzeb, po opłaceniu wszystkich rachunków i opłat związanych z mieszkaniem, mieć jeszcze środki na godne życie – mówi Aleksandra Krugły z Fundacji Habitat for Humanity Poland. Jak wskazuje, problem stanowi nie tylko wysoki współczynnik przeciążenia kosztami mieszkaniowymi, ale i tzw. luka czynszowa, w której mieści się ponad 1/3 społeczeństwa. Tych problemów nie rozwiąże jednak samo zwiększanie liczby nowych lokali. Potrzebne są również rozwiązania, które umożliwią zaangażowanie sektora prywatnego w zwiększenie podaży dostępnych cenowo mieszkań na wynajem.

Konsument

Od 28 kwietnia Polacy żyją na ekologiczny kredyt. Zmiana zachowań konsumentów może odwrócić negatywny trend

Dzień Długu Ekologicznego, czyli data, do której zużyliśmy wszystkie zasoby, jakie w ciągu roku może zapewnić Ziemia, w tym roku w Polsce przypada 28 kwietnia, kilka dni wcześniej niż rok temu. Coroczne przyspieszenie tego terminu to sygnał, że czerpiemy bez umiaru z naturalnych systemów, nie dając im czasu na odbudowę. – Polskie społeczeństwo staje się coraz bardziej konsumpcyjne, kupujemy i wyrzucamy coraz więcej. Ale też nie mamy tak naprawdę efektywnego narzędzia, żeby temu zapobiec – ocenia Filip Piotrowski, ekspert ds. gospodarki obiegu zamkniętego z UNEP/GRID-Warszawa.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.