Newsy

Powstał dekalog dobrych praktyk dla turystów. Najczęstsze grzechy Polaków to nieważne dokumenty i brak orientacji w zagrożeniach

2020-03-09  |  06:10
Mówi:Marcin Wujec
Funkcja:prezes
Firma:Ogólnopolskie Stowarzyszenie Agentów Turystycznych
  • MP4
  • Analiza umowy z touroperatorem, ważność dokumentów umożliwiających podróż oraz bezpieczeństwo zdrowotne podczas wakacji to najważniejsze kwestie, na które należy zwrócić uwagę podczas wizyty w biurze podróży i planowania urlopu. Ogólnopolskie Stowarzyszenie Agentów Turystycznych (OSAT) przestrzega turystów przed zbyt pobieżnym przygotowaniem się do wyjazdów zagranicznych. – Zarówno w przypadku pandemii koronawirusa, jak i innych zagrożeń związanych z podróżowaniem należy zapoznać się z potencjalnymi niebezpieczeństwami i korzystać z wiarygodnych źródeł informacji – podkreśla Marcin Wujec, prezes zarządu OSAT.

    Ogólnopolskie Stowarzyszenie Agentów Turystycznych przygotowało nowy dokument zawierający listę dobrych praktyk dla turystów – „OSAT radzi i przypomina”. Poprzednia wersja została zaktualizowana z uwagi na zmiany na rynku turystycznym – coraz większą popularność wyjazdów zagranicznych i wzrost zainteresowania egzotycznymi krajami. Dokument podpisał wiceminister rozwoju Andrzej Gut-Mostowy, pełnomocnik Prezesa Rady Ministrów ds. promocji polskiej marki. Poradnik omawia 10 obszarów, na które należy zwrócić uwagę podczas planowania wakacji i zakupu usługi turystycznej w biurze podróży. 

    – Jednym z najważniejszych elementów są kwestie formalne związane z wyborem touroperatora i podpisaniem umowy. Bezwzględnie należy przeczytać warunki uczestnictwa w imprezie oraz wszelkie informacje od organizatora – wymienia Marcin Wujec. – Kolejna kwestia związana z formalnościami to sprawdzenie ważności swoich dokumentów – dowodu osobistego i paszportu. Coraz częściej zdarza się, że turyści tego nie kontrolują.

    Poza formalnościami należy zadbać o bezpieczeństwo zdrowotne, a szczególnie kwestię ubezpieczeń. Warto sprawdzić, jaki jest zakres ubezpieczenia zawartego w umowie, i zastanowić się, czy jest konieczne rozszerzenie zakresu ochrony. Podróż, szczególnie poza granice Unii Europejskiej, może powodować wzrost kosztów, np. związanych z transportem medycznym.

    – Zwracamy również uwagę na odpowiednie przygotowanie zdrowotne do podróży. Nie każdy ma kondycję, która pozwoli wejść na Kilimandżaro. Do ekstremalnych wycieczek należy się przygotować – podkreśla prezes zarządu OSAT. – Warto również zapytać swojego lekarza o zalecenia dotyczące szczepień ochronnych. Aktualne komunikaty dotyczące szczepień znajdują się na stronie internetowej Głównego Inspektora Sanitarnego, którą podajemy w poradniku. Udostępniamy również link do strony Ministerstwa Spraw Zagranicznych, gdzie znajdują się najbardziej aktualne i wiarygodne informacje na temat bezpieczeństwa podróżowania do poszczególnych krajów.

    Jak zauważa Marcin Wujec, wiele osób o tym nie pamięta. Czujność turystów dotyczącą zagrożeń wzmogła pandemia koronawirusa. Jednak przestrzega, aby korzystać wyłącznie z wiarygodnych źródeł informacji, a nie z informacji w internecie, które mogą opierać się na nierzetelnych źródłach.

    – Warto śledzić komunikaty Ministerstwa Spraw Zagranicznych, które są aktualizowane na bieżąco. Zachęcam, żeby traktować je jako główne źródło wiedzy na temat bezpieczeństwa podróży do jakiegoś kraju – dodaje.

    Ustawa o usługach hotelarskich oraz usługach pilotów wycieczek i przewodników turystycznych, która obowiązuje od 1 lipca 2018 roku, nałożyła na firmy nowe obowiązki informacyjne. OSAT jest pośrednikiem pomiędzy touroperatorami a klientami i bazuje na własnej wiedzy, ale także na sprawdzonych informacjach. W zakresie obowiązków informacyjnych mieszczą się przede wszystkim kwestie związane z podpisaniem umowy i opisem oferty zwiedzania na każdy dzień.

    – Jeżeli następują jakiekolwiek zmiany w programie, jesteśmy zobowiązani po otrzymaniu komunikatu od touroperatora informować o tym klientów. Podobnie w przypadku stacjonarnych imprez pobytowych jest dużo elementów, które mogą wpływać na zadowolenie klienta. Dotyczy to nawet remontu w sąsiedztwie hotelu, który może wpływać na komfort wypoczynku gości. Zgodnie z prawem tego typu kwestie także stanowią obowiązek informacyjny – wyjaśnia prezes zarządu OSAT.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Newseria na XVI Europejskim Kongresie Gospodarczym

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Konsument

    T-Mobile startuje w Polsce z nowym konceptem. Pozwoli klientom przetestować i doświadczyć najnowocześniejszych technologii

    T-Mobile już od kilku lat realizuje strategię, która mocno skupia się na innowacjach i doświadczeniach klienta związanych z nowymi technologiami. Połączeniem obu tych elementów jest Magenta Experience Center – nowoczesny koncept, który ma zapewnić klientom możliwość samodzielnego przetestowania najnowszych technologii. Format, z sukcesem działający już na innych rynkach zachodnioeuropejskich, właśnie zadebiutował w Warszawie. Będą z niego mogli korzystać zarówno klienci indywidualni, jak i biznesowi.

    Problemy społeczne

    W Polsce brakuje dostępnych cenowo mieszkań. Eksperci mówią o kryzysie mieszkaniowym

     Większość osób – nawet ze średnimi, wcale nie najgorszymi dochodami – ma problem, żeby zaspokoić swoje potrzeby mieszkaniowe, ale też z tym, żeby po zaspokojeniu tych potrzeb, po opłaceniu wszystkich rachunków i opłat związanych z mieszkaniem, mieć jeszcze środki na godne życie – mówi Aleksandra Krugły z Fundacji Habitat for Humanity Poland. Jak wskazuje, problem stanowi nie tylko wysoki współczynnik przeciążenia kosztami mieszkaniowymi, ale i tzw. luka czynszowa, w której mieści się ponad 1/3 społeczeństwa. Tych problemów nie rozwiąże jednak samo zwiększanie liczby nowych lokali. Potrzebne są również rozwiązania, które umożliwią zaangażowanie sektora prywatnego w zwiększenie podaży dostępnych cenowo mieszkań na wynajem.

    Konsument

    Od 28 kwietnia Polacy żyją na ekologiczny kredyt. Zmiana zachowań konsumentów może odwrócić negatywny trend

    Dzień Długu Ekologicznego, czyli data, do której zużyliśmy wszystkie zasoby, jakie w ciągu roku może zapewnić Ziemia, w tym roku w Polsce przypada 28 kwietnia, kilka dni wcześniej niż rok temu. Coroczne przyspieszenie tego terminu to sygnał, że czerpiemy bez umiaru z naturalnych systemów, nie dając im czasu na odbudowę. – Polskie społeczeństwo staje się coraz bardziej konsumpcyjne, kupujemy i wyrzucamy coraz więcej. Ale też nie mamy tak naprawdę efektywnego narzędzia, żeby temu zapobiec – ocenia Filip Piotrowski, ekspert ds. gospodarki obiegu zamkniętego z UNEP/GRID-Warszawa.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.