Mówi: | Edyta Szymczak |
Funkcja: | prezes Rejestru Dłużników ERIF BIG S.A. |
Pozytywna historia płatnicza poprawia zdolność kredytową. Polacy są coraz bardziej tego świadomi
Polacy coraz częściej dbają o swoją pozytywną historię płatniczą. Na koniec I kwartału br. liczba informacji pozytywnych w Rejestrze Dłużników ERIF Biurze Informacji Gospodarczej przekroczyła 2 mln. Świadomość konsumencka w zakresie wiarygodności płatniczej i zdolności kredytowej stopniowo rośnie, jednak nadal praktyczna wiedza na temat tego, jak ważne jest budowanie własnej reputacji finansowej jest niewielka. Aby popularyzować wiedzę o pozytywnej historii płatniczej, 21 maja po raz drugi Rejestr organizuje Ogólnopolski Dzień Informacji Pozytywnej.
– Aktualnie w Rejestrze Dłużników ERIF znajduje się już blisko 5 mln danych dotyczących zobowiązań, zarówno negatywnych, jak i pozytywnych. Wartość całej bazy danych to blisko 25 mld zł. Danych pozytywnych w całej bazie mamy już ponad 2 mln – mówi w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Biznes Edyta Szymczak, prezes zarządu Rejestru Dłużników ERIF Biura Informacji Gospodarczej S.A.
Liczba informacji pozytywnych systematycznie rośnie. Na koniec 2015 roku było ich ponad 1,5 mln o łącznej wartości około 1,5 mld zł. Udział danych pozytywnych w całej bazie Rejestru na zakończenie 2015 roku wynosił 40 proc., czyli o 25 punktów proc. więcej niż na koniec 2014 roku. Obecnie stanowią one blisko połowę wszystkich danych znajdujących się w bazie Rejestru. Jak podkreśla Edyta Szymczak, udział informacji pozytywnych powinien nadal wzrastać wraz ze wzrostem bazy zobowiązań.
– Docelowo, wzorem krajów anglosaskich, udział danych pozytywnych w bazie danych gospodarczych powinien oscylować w granicach 70-80 proc. – przewiduje prezes zarządu Rejestru Dłużników ERIF.
Coraz więcej osób zdaje sobie sprawę, że warto mieć pozytywne informacje w biurze informacji gospodarczej. Dbanie o pozytywną historię płatniczą uczy terminowości i sumienności w opłacaniu zobowiązań finansowych, a ponadto buduje wizerunek wiarygodnego płatnika.
– To również szansa na uzyskanie usługi lub produktu na bardziej korzystnych warunkach. To także pewnego rodzaju inwestycja w przyszłość. Informacja pozytywna to potencjał na bycie postrzeganym jako rzetelny klient na rynku usług i produktów nie tylko teraz, ale przede wszystkim w przyszłości. To komunikat dla dostawców, z których usług korzystamy jako konsumenci – tłumaczy Edyta Szymczak.
Z informacji gospodarczych stale korzystają firmy i instytucje działające na rynku usług i produktów. Na koniec 2015 roku Rejestr udostępnił 6 mln raportów, o 20 proc. więcej niż rok wcześniej. Konsumenci muszą więc liczyć się z tym, że - aby otrzymać kredyt lub produkt na raty - firmy i instytucje sprawdzą ich wiarygodność płatniczą, ich zadłużenie i terminowość opłat.
– Dane gospodarcze są powszechnie używane w procesach oceny nie tylko przez instytucje finansowe, jakimi są banki czy pozabankowe instytucje pożyczkowe. Nie zapominajmy, że np. zawarcie umowy abonamentowej na usługi telekomunikacyjne, to nic innego jak zaciągnięcie kredytu. To, w jaki sposób ten kredyt spłacamy, będzie w przyszłości decydować o tym, czy będziemy postrzegani jako rzetelny klient – przekonuje Edyta Szymczak.
Prezes Rejestru Dłużników ERIF zauważa, że biura informacji gospodarczej wciąż kojarzą się Polakom przede wszystkim negatywnie. Są dla nich wyłącznie źródłem wiedzy o zadłużeniu. Świadomość gospodarcza jest jednak coraz większa. Coraz więcej osób zna również korzyści, jakie niesie ze sobą posiadanie pozytywnych wpisów o terminowo opłacanych rachunkach, fakturach i innych zobowiązaniach finansowych. Część osób korzysta z niewielkich kredytów lub kupuje produkty na raty tylko po to, by budować swoją pozytywną historię. Jednak - jak podkreśla Edyta Szymczak - świadomość Polaków rośnie powoli.
– W ciągu ostatnich 2-3 lat systematycznie obserwujemy, że świadomość konsumencka w zakresie mechanizmów rządzących wiarygodnością płatniczą i zdolnością kredytową stopniowo rośnie. To tempo przyrostu jest jednak jeszcze niskie – wskazuje prezes Rejestru Dłużników ERIF. – Wiedza Polaków, o tym, że dobra historia kredytowa i zdolność płatnicza wpływa na nasze postrzeganie nas na rynku usług i produktów przez dostawców i wierzycieli jeszcze jest stosunkowo niewielka – dodaje.
Aby popularyzować ideę zbierania pozytywnych informacji i edukować społeczeństwo, jakie znaczenie może mieć pozytywna historia kredytowa, z inicjatywy Rejestru Dłużników ERIF 21 maja będzie obchodzony po raz drugi Ogólnopolski Dzień Informacji Pozytywnej. Tego dnia w trzech miastach: Warszawie, Katowicach i we Wrocławiu będą rozdawane darmowe planery domowego budżetu oraz ulotki z informacjami o tym, jak ważną rolę może pełnić pozytywna historia płatnicza.
– W tej edycji zaprosiliśmy do udziału partnerów, którzy również promują ideę i podpisują się w pełni pod popularyzacją wymiany informacji gospodarczej, w tym informacji pozytywnej. Współpracujemy z serwisami internetowymi infoPozytywni.pl, infoKonsument.pl, czy Kapitalni.org, które promują edukację finansową konsumenta oraz z firmą Wonga, działającą na rynku pozabankowych pożyczek krótkoterminowych i ratalnych – mówi Edyta Szymczak.
Czytaj także
- 2025-06-05: Polacy leczą samodzielnie ponad połowę lekkich dolegliwości zdrowotnych. Jesteśmy liderem UE
- 2025-06-05: Naukowcy wzywają do większej ochrony oceanów. Przestrzegają przed groźnym w skutkach przełowieniem stad
- 2025-06-09: Alicja Węgorzewska: Trzeba dbać o rozwój kulturalny młodego pokolenia. Chcę zachęcić młodzież do przychodzenia do opery na wielkie dzieła
- 2025-05-20: Mietek Szcześniak: Cokolwiek ludzie mówią o Edycie Górniak, ważne jest przede wszystkim to, że świetnie śpiewa. Ona po prostu jest diwą
- 2025-05-08: J. Scheuring-Wielgus: Napięcia geopolityczne wymagają silniejszego zjednoczenia państw Europy. To lekcja z II wojny światowej
- 2025-04-30: W Centralnym Rejestrze Umów znajdą się wydatki publiczne powyżej 10 tys. zł. Z powodu tak wysokiego progu wiele umów pozostanie niejawnych
- 2025-03-20: Co roku ubywa na świecie około 10 mln hektarów lasów. Walka z wylesianiem i degradacją lasów jest koniecznością
- 2025-05-21: Polska jednym z największych rynków aut używanych na świecie. Dwie trzecie kierowców planuje zakup z drugiej ręki
- 2025-03-21: Zakup używanego samochodu może być stresujący. Mimo profesjonalizacji rynku wciąż zdarzają się oszustwa
- 2025-03-06: Joanna Liszowska: Kobiety powinno się doceniać na co dzień. Ale 8 marca można szczególnie wyrazić swoją sympatię
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Prawo

Trwają dyskusje nad kształtem unijnego budżetu na lata 2028–2034. Mogą być rozbieżności w kwestii Funduszu Spójności czy dopłat dla rolników
Trwają prace nad wieloletnimi unijnymi ramami finansowymi (WRF), które określą priorytety wydatków UE na lata 2028–2034. W maju Parlament Europejski przegłosował rezolucję w sprawie swojego stanowiska w tej sprawie. Postulaty europarlamentarzystów mają zostać uwzględnione we wniosku Komisji Europejskiej w sprawie WRF, który zostanie opublikowany w lipcu 2025 roku. Wciąż jednak nie ma zgody miedzy państwami członkowskimi, m.in. w zakresie Funduszu Spójności czy budżetu na rolnictwo.
Konsument
35 proc. gospodarstw domowych nie stać na zakup mieszkania nawet na kredyt. Pomóc może wsparcie budownictwa społecznego i uwolnienie gruntów pod zabudowę

W Polsce co roku oddaje się do użytku ok. 200 tys. mieszkań, co oznacza, że w ciągu dekady teoretycznie potrzeby mieszkaniowe społeczeństwa mogłyby zostać zaspokojone. Jednak większość lokali budują deweloperzy na sprzedaż, a 35 proc. gospodarstw domowych nie stać na zakup nawet za pomocą kredytu. Jednocześnie ta grupa zarabia za dużo, by korzystać z mieszkania socjalnego i komunalnego. Zdaniem prof. Bartłomieja Marony z UEK zmniejszeniu skali problemu zaradzić może wyłącznie większa skala budownictwa społecznego zamiast wspierania kolejnymi programami zaciągania kredytów.
Problemy społeczne
Hejt w sieci dotyka coraz więcej dzieci w wieku szkolnym. Rzadko mówią o tym dorosłym

Coraz większa grupa dzieci zaczyna korzystać z internetu już w wieku siedmiu–ośmiu lat – wynika z raportu NASK „Nastolatki 3.0”. Wtedy też stykają się po raz pierwszy z hejtem, którego jest coraz więcej w mediach społecznościowych. Według raportu NASK ponad 2/3 młodych internautów uważa, że mowa nienawiści jest największym problemem w sieci. Co więcej, dzieci rzadko mówią o takich incydentach dorosłym, dlatego tym istotniejsze są narzędzia technologiczne służące ochronie najmłodszych.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.