Mówi: | Katarzyna Buszkowska |
Funkcja: | dyrektor działu informacji |
Firma: | Radio ZET |
Przywrócenie zaufania do treści to jedno z największych wyzwań dla mediów. Weryfikacja informacji i faktów jest koniecznością
Fake newsy, czyli fałszywe i spreparowane informacje, powodują spadek społecznego zaufania do treści i są coraz większym problemem zarówno dla nowych, jak i tradycyjnych mediów. Walka z tym zjawiskiem jest o tyle ważna, że serwisy informacyjne są dziś kluczowym contentem w ramówce każdego medium. Weryfikacja informacji to wciąż konieczność – podkreśla szefowa newsroomu Radia ZET.
– Wiemy po informacjach od naszych słuchaczy i po telefonach do radia, jak szalenie ważna jest precyzyjna informacja. To niezwykle trudne w dobie internetu, w zalewie różnego rodzaju treści, gdzie informacja fałszywa wygląda tak samo jak prawdziwa. To największe wyzwanie, z którym musi się zmierzyć każda stacja radiowa i każdy twórca contentu – mówi agencji Newseria Biznes Katarzyna Buszkowska, szefowa newsroomu Radia ZET.
Fake newsy rozprzestrzeniają się już nie tylko za pośrednictwem mediów społecznościowych. Coraz częściej zdarza się, że powielają je też tradycyjne media. Według badania serwisu BuzzFeed, przeprowadzonego przy okazji ostatnich wyborów prezydenckich w USA, fake newsy mają większy zasięg i przyciągają szersze grono odbiorców niż prawdziwe informacje. W większości przypadków służą osiągnięciu finansowych albo politycznych korzyści, tworzą je też internetowi hejterzy i trolle.
Dla mediów – zarówno tradycyjnych, jak i społecznościowych – oraz powiązanych z nimi branż fake newsy to narastający problem, który powoduje spadek zaufania społecznego. Walka z tym zjawiskiem jest trudna, bo spreparowaną informację najczęściej trudno odróżnić od prawdziwej, zwłaszcza przy szybkiej, pobieżnej konsumpcji treści, do jakiej przyzwyczajeni są użytkownicy.
– Weryfikacja informacji, fact-checking to nie jest żaden modny trend, ale konieczność – mówi Katarzyna Buszkowska.
Szefowa newsroomu Radia ZET podkreśla, że zalew fake newsów wymusza na mediach i twórcach contentu większą rzetelność i konieczność weryfikowania informacji. Paradoksalnie może też spowodować, że zapotrzebowanie na sprawdzone, eksperckie treści wśród czytelników będzie coraz większe.
– Niezależnie od tego, jakie reklamy oglądamy i jakie produkty kupujemy, koniec końców i tak opiera się to na informacji. Mam nadzieję, że informacja ekspercka będzie rosła w siłę, niezależnie od tego, czy opiera się na ekspertach jednej, dwóch czy nawet pięciu agencji PR-owych. Bez informacji nie wiedzielibyśmy na przykład, jakie zmiany szykują się w prawie i co nas czeka – mówi Katarzyna Buszkowska.
Walkę z internetową propagandą i zalewem fake newsów zapowiedziały już największe, światowe serwisy informacyjne i giganci tacy jak Google, Wikipedia czy Facebook, którzy podjęli wspólną inicjatywę, żeby przeciwdziałać temu zjawisku i przywrócić zaufanie do rozprzestrzenianych przez siebie treści.
Obok fake newsów jednym z największych wyzwań dla twórców contentu jest w tej chwili również atrakcyjność treści, przekazanie informacji w taki sposób, aby docierła do jak najszerszego grona czytelników.
– W radiu wyzwania stojące przed informacją są mniej więcej takie same jak w portalach informacyjnych, gazetach czy telewizji. W pierwszej kolejności jest to dostosowanie treści do odbiorców, atrakcyjność treści, które będą się wyróżniać i będą prawdziwe. Trzeba znaleźć sposób na to, aby nasza opowieść była jak najlepsza, bo wszyscy zajmujemy się tymi samymi informacjami. Kluczem do odbiorców jest czasami najlepsze pytanie, najlepszy ekspert albo odpowiednia forma newsa – mówi Katarzyna Buszkowska.
Szefowa newsroomu Radia ZET podkreśla, że serwisy informacyjne, obok muzyki, są kluczowym contentem w ramówce i nie obejdzie się bez nich żadne medium.
– Oczywiście jesteśmy radiem muzycznym, nie ukrywamy tego, ale informacje są szalenie ważne. Dzisiaj w każdym medium informacja to kluczowy content – mówi Katarzyna Buszkowska.
Komunikacja w erze cyfryzacji i wpływ technologii na współczesne media był motywem przewodnim tegorocznej konferencji Media & Marketing Summit 2017, która w tym tygodniu odbyła się w Warszawie. To jedno z najważniejszych wydarzeń w branży medialnej, PR i marketingu, które za każdym razem gości kilkuset polskich i międzynarodowych ekspertów. Tegoroczna edycja była poświęcona przemianom zachodzącym w komunikacji zarówno w wymiarze biznesowym, jak i społecznym w wyniku postępu cyfryzacji oraz nowoczesnym formom przekazu w mediach, marketingu i biznesie.
Czytaj także
- 2025-01-07: Kupujący nieruchomości mogą jeszcze liczyć na rabaty. Zwłaszcza w przypadku nowych inwestycji deweloperskich
- 2025-01-07: W ciągu 10 lat w Polsce może brakować 2,1 mln pracowników. Ratunkiem dla rynku pracy wzrost zatrudnienia cudzoziemców
- 2024-12-27: Polscy producenci drobiu liczą na ponowne otwarcie chińskiego rynku. Kraje azjatyckie coraz ważniejszym importerem
- 2024-12-23: Rekordowy przelew dla Polski z KPO. Część pieniędzy trafi na termomodernizację domów i mieszkań
- 2024-12-19: Przed świętami Polacy wydają na ryby nawet dwa razy więcej niż w innych miesiącach. Konsumenci powinni sprawdzać, czy pochodzą one ze zrównoważonych połowów
- 2024-12-30: Ludzie przestają ufać treściom publikowanym w internecie. Rośnie także potrzeba bycia offline
- 2024-12-17: W Parlamencie Europejskim ważne przepisy dla państw dotkniętych przez klęski żywiołowe. Na odbudowę będą mogły przeznaczyć więcej pieniędzy
- 2024-12-12: 15 proc. Polaków na co dzień korzysta z miejskich rowerów publicznych. To rosnący potencjał dla reklamodawców
- 2024-12-06: R. Metsola: Polska ma bardzo dobrą pozycję do bycia liderem UE na następne pół roku. Bezpieczeństwo w centrum uwagi prezydencji
- 2025-01-13: Sztuczna inteligencja zmienia e-handel. Będzie wygodniej dla konsumentów, ale też sporo zagrożeń
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Bankowość
Wsparcie dla oszczędzających na wkład własny zamiast dla kredytobiorców. Eksperci proponują inne podejście do rządowych programów mieszkaniowych
Gigantyczne zainteresowanie Bezpiecznym Kredytem 2 proc., wprowadzonym przez poprzedni rząd w 2023 roku, wywindowało ceny mieszkań. Po roku obietnic związanych z wprowadzeniem zapowiadanego w kampanii wyborczej Kredytu na Start 0 proc. obecny rząd wycofał się z planów uruchomienia projektu, zapowiada jednak przedstawienie nowych rozwiązań. Zdaniem dr. Jacka Furgi z Centrum Procesów Bankowych i Informacji powinny one wspierać budowanie potencjału finansowego przyszłych kredytobiorców, zamiast zachęcać do sięgania po kredyt.
Transport
Obawy o serwis mogą zniechęcać do zakupu samochodów elektrycznych. W Polsce brakuje wyspecjalizowanych w tym warsztatów
Obawy o serwis i jego koszty sprawiają, że część osób odkłada zakup bezemisyjnego pojazdu na później. Wskazuje na to co 11. Polak – wynika z Barometru Nowej Mobilności. – Serwis samochodów elektrycznych w kontekście cen nie różni się aż tak bardzo od samochodu spalinowego, a jest nawet tańszy – ocenia Bartosz Jeziorański, założyciel i dyrektor generalny EV Repair.
Handel
Sztuczna inteligencja zmienia e-handel. Będzie wygodniej dla konsumentów, ale też sporo zagrożeń
W ciągu siedmiu lat wartość rynku związanego z wykorzystaniem sztucznej inteligencji w handlu elektronicznym wzrośnie ponad dwuipółkrotnie – do ponad 22 mld dol. Przedsiębiorcy widzą w niej duży potencjał marketingowy. Z punktu widzenia konsumentów obecność AI na platformach sprzedażowych to szansa na oszczędzenie czasu przy wyszukiwaniu produktów i możliwość otrzymywania spersonalizowanych ofert. To jednak również duże ryzyka – zwiększone ryzyko narażenia na manipulację i deepfake, a także obawa o bezpieczeństwo danych osobowych.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.