Newsy

Rośnie popularność TikToka w działaniach reklamodawców. Serwis promuje zarówno globalne, jak i małe, lokalne biznesy

2021-09-21  |  06:05
Mówi:Sylwia Chada
Funkcja:General Manager
Firma:TikTok w Polsce i Europie Centralnej
  • MP4
  • Ubiegły rok, zdominowany przez pandemię i lockdown, spowodował skokowy wzrost konsumpcji treści w social mediach. Na tym trendzie skorzystał także TikTok, który króluje w globalnych zestawieniach najczęściej pobieranych aplikacji. W Europie TikTok ma już 100 mln aktywnych kont i ta liczba stale rośnie. To z kolei przekłada się na jego potencjał reklamowy, zwłaszcza że TikTok udostępnia rozwiązania, które wspierają w komunikacji z użytkownikami każdy biznes, niezależnie od branży i wielkości.

    – TikTok jest dla wszystkich. Mamy bardzo zaangażowanych użytkowników, a tego potrzebuje teraz każdy biznes: szuka zaangażowania, kogoś, kto usłyszy, co biznes chce przekazać i czym się podzielić. Za to zaangażowanie odpowiada nasz algorytm, on uczy się naszego zachowania i tym samym może dostarczyć treści, które są dla nas ciekawe. Forma reklamy, która jest serwowana pomiędzy tymi treściami, tzw. infit video, jest prawie reklamą natywną. To powoduje, że zaangażowanie użytkowników i interakcja z reklamą są większe. To też daje każdemu rodzajowi biznesu większe szanse komunikacji z użytkownikami – wyjaśnia w rozmowie z agencją Newseria Biznes Sylwia Chada, General Manager w TikTok w Polsce i Europie Centralnej.

    Jak pokazują badania przeprowadzone przez TikToka, 46 proc. użytkowników twierdzi, że używa platformy, aby odkrywać nowe treści. Społeczność TikToka jest również o 15 proc. bardziej skłonna do zakupu od małych, niezależnych przedsiębiorców w porównaniu do innych platform. Dane te potwierdzają jego potencjał reklamowy dla każdego biznesu, bez względu na skalę działalności.

    – Około 50 proc. użytkowników szuka też na platformie inspiracji do zakupu pewnych rzeczy czy konsumpcji pewnych rozwiązań. Stąd obserwujemy wzrost coraz większej liczby hasztagów: #TikTokMadeMeBuyIt, #TikTokMadeMeSearch, #TikTokMadeMeInspired” – mówi Sylwia Chada.

    Dane pokazują, że kampanie na TikToku osiągają lepsze wyniki w porównaniu do benchmarków branżowych. Jak wynika z badania śledzenia efektywności kampanii Kantara, intencja zakupowa konsumentów po obejrzeniu reklamy na TikToku jest 2,6 razy wyższa w porównaniu do standardów branżowych. To też przekłada się na jego potencjał reklamowy. General Manager serwisu w Polsce podkreśla, że platforma dysponuje narzędziami, które wspierają każdy biznes – niezależnie od branży i wielkości – w komunikacji z użytkownikami.

    Przede wszystkim jest to TikTok For Business, gdzie zakładamy konto i możemy decydować, jakie reklamy, jaką komunikację i w jakim czasie chcemy kierować do użytkowników – wymienia Sylwia Chada. – Mamy rozwiązania dla small biznesu, mamy narzędzia, które pomagają biznesowi komunikować się z użytkownikami w każdej skali – od mikro do makro. Jedną z pierwszych kampanii, którą miałam przyjemność realizować, była „Zbita szybka”. Każdemu z nas przynajmniej raz w życiu upadł telefon i się rozbił. Jedna z firm zdecydowała się zrealizować u nas kampanię, zachęcając użytkowników do tego, żeby właśnie u niej wymieniali te zbite szybki. To jest firma bardzo mała, lokalna, co pokazuje, że TikTok nie jest miejscem tylko dla największych, globalnych marek, jak np. McDonald’s, z którym też zrealizowaliśmy bardzo fajną akcję.

    W swoich działaniach na TikToku marki wykorzystują zarówno standardowe formaty reklamowe, jak i kreatywne rozwiązania, np. w postaci specjalnych filtrów czy oficjalnych hashtag challenge’ów.

    Jak pokazuje badanie przeprowadzone we współpracy z Clear Strategy, użytkownicy TikToka są bardziej otwarci na reklamy niż użytkownicy innych platform. 72 proc. z nich nie ma nic przeciwko oglądaniu treści od marek czy firm w mediach społecznościowych, 67 proc. czuje się bliżej marek, które są obecne w mediach społecznościowych, z których korzystają, a 63 proc. lubi reklamy i je ogląda, zamiast zmienić kanał, przewinąć obok lub kliknąć dalej. Aż 57 proc. respondentów zostało nakłonionych do dokonania zakupu za pośrednictwem aplikacji. Dodatkowo użytkownicy TikToka pamiętają treści marek, które widzieli na platformie. 54 proc. z nich pamięta, że widziało jakiekolwiek treści sponsorowane.

    – Bardzo prostą formą interakcji z naszymi użytkownikami jest infit video. To jest pierwsza, podstawowa forma zbudowania swojej obecności na platformie, zaangażowania z użytkownikami – mówi General Manager TikToka w Polsce i Europie Centralnej. – Mamy w Warszawie cały zespół Global Business Solution, odpowiedzialny właśnie za dostarczanie rozwiązań dla biznesu w większej skali. Nasi handlowcy chętnie doradzają, jak prowadzić takie działania. To jest wsparcie w myśleniu, jak wykorzystać naszą platformę, jak najlepiej się komunikować i jak wykorzystać naszych influencerów w promowaniu tego, co biznes chce osiągnąć w interakcji z użytkownikami. To wcale nie oznacza dużych kosztów.

    TikTok For Business daje markom każdej wielkości narzędzia do odkrywania i nawiązywania kontaktów z docelowymi odbiorcami za pomocą krótkich form wideo. Coraz częściej także polskie małe i średnie firmy odkrywają potencjał biznesowy TikToka. Już teraz hashtagi #małybiznes / #malybiznes cieszą się popularnością na poziomie 70 mln, a hashtag #polskamarka zanotował dotychczas 18 mln odsłon. Marki mogą nie tylko budować społeczność na TikToku, ale i ekosystem wsparcia. Dzieląc się swoimi historiami, anegdotami, poradami biznesowymi, a także motywując na trudne czasy, właściciele firm i ich zwolennicy wchodzą w interakcje ze sobą i potencjalnymi klientami na platformie. Dlatego eksperci, jak i sam TikTok radzą: „Don’t make ads. Make TikToks”.

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Newseria na XVI Europejskim Kongresie Gospodarczym

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Konsument

    T-Mobile startuje w Polsce z nowym konceptem. Pozwoli klientom przetestować i doświadczyć najnowocześniejszych technologii

    T-Mobile już od kilku lat realizuje strategię, która mocno skupia się na innowacjach i doświadczeniach klienta związanych z nowymi technologiami. Połączeniem obu tych elementów jest Magenta Experience Center – nowoczesny koncept, który ma zapewnić klientom możliwość samodzielnego przetestowania najnowszych technologii. Format, z sukcesem działający już na innych rynkach zachodnioeuropejskich, właśnie zadebiutował w Warszawie. Będą z niego mogli korzystać zarówno klienci indywidualni, jak i biznesowi.

    Problemy społeczne

    W Polsce brakuje dostępnych cenowo mieszkań. Eksperci mówią o kryzysie mieszkaniowym

     Większość osób – nawet ze średnimi, wcale nie najgorszymi dochodami – ma problem, żeby zaspokoić swoje potrzeby mieszkaniowe, ale też z tym, żeby po zaspokojeniu tych potrzeb, po opłaceniu wszystkich rachunków i opłat związanych z mieszkaniem, mieć jeszcze środki na godne życie – mówi Aleksandra Krugły z Fundacji Habitat for Humanity Poland. Jak wskazuje, problem stanowi nie tylko wysoki współczynnik przeciążenia kosztami mieszkaniowymi, ale i tzw. luka czynszowa, w której mieści się ponad 1/3 społeczeństwa. Tych problemów nie rozwiąże jednak samo zwiększanie liczby nowych lokali. Potrzebne są również rozwiązania, które umożliwią zaangażowanie sektora prywatnego w zwiększenie podaży dostępnych cenowo mieszkań na wynajem.

    Konsument

    Od 28 kwietnia Polacy żyją na ekologiczny kredyt. Zmiana zachowań konsumentów może odwrócić negatywny trend

    Dzień Długu Ekologicznego, czyli data, do której zużyliśmy wszystkie zasoby, jakie w ciągu roku może zapewnić Ziemia, w tym roku w Polsce przypada 28 kwietnia, kilka dni wcześniej niż rok temu. Coroczne przyspieszenie tego terminu to sygnał, że czerpiemy bez umiaru z naturalnych systemów, nie dając im czasu na odbudowę. – Polskie społeczeństwo staje się coraz bardziej konsumpcyjne, kupujemy i wyrzucamy coraz więcej. Ale też nie mamy tak naprawdę efektywnego narzędzia, żeby temu zapobiec – ocenia Filip Piotrowski, ekspert ds. gospodarki obiegu zamkniętego z UNEP/GRID-Warszawa.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.