Mówi: | Robert Nowakowski |
Funkcja: | dyrektor ds. inwestycji mieszkaniowych |
Firma: | Radius Projekt |
Rządowe programy napędziły sprzedaż mieszkań od deweloperów. Mieszkanie Plus z większym wpływem na rynek najmu
Firmy deweloperskie bardzo dobrze oceniają efekty programów wspierających kupno nieruchomości. Ci, którzy część mieszkań przeznaczają na MdM, godzili się wprawdzie z nieco niższymi zyskami, ale za to mogli liczyć na większe zainteresowanie klientów. Najnowszy proponowany przez rząd Beaty Szydło program Mieszkanie Plus nie będzie miał ich zdaniem takiego wpływu na rynek. Może jedynie zachwiać stawkami prywatnego najmu mieszkań.
– Oceniam takie programy, jak Rodzina na Swoim (poprzedni, zakończony w 2012 roku, rządowy program wspierający zakup nieruchomości – red.), czy MdM jednoznacznie pozytywnie. Oba przysłużyły się temu, że cała branża deweloperska została pobudzona – przekonuje w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Biznes Robert Nowakowski, dyrektor ds. inwestycji mieszkaniowych w firmie deweloperskiej Radius Projekt. – Program Mieszkanie dla Młodych, moim zdaniem, pozytywnie wpłynął na rozwój rynku deweloperskiego i budowę mieszkań z segmentu budżetowego dla klientów mających ograniczony dostęp do środków finansowych. Pobudził on także gospodarkę.
Program MdM wszedł w życie 1 stycznia 2014 roku. Jego zadaniem jest pomoc młodym ludziom w zakupie pierwszego lokalu mieszkaniowego lub domu jednorodzinnego. Wysokość dofinansowania zależy od sytuacji życiowej, a kwota wsparcia może zastąpić wkład własny lub go uzupełnić. Aby skorzystać z programu, beneficjenci oraz wybrana przez nich nieruchomość muszą spełnić jednak szereg warunków.
Jak wynika z danych Banku Gospodarstwa Krajowego, suma dopłat w ramach MdM przekroczyła już 1,6 mld zł. Zainteresowanie dofinansowaniem wkładu własnego okazało się tak duże, że w połowie marca zakończono przyjmowanie wniosków na ten rok, a w lipcu wyczerpał się tegoroczny limit na 2017 rok. Do wykorzystania są jeszcze środki z puli na 2018 rok.
– Obecnie obserwujemy większe zainteresowanie dopłatami, co oczywiście przekłada się bezpośrednio na naszą ofertę: ceny, produkt oraz metraże, które są dopasowywane do wymagań – twierdzi Nowakowski.
Wielu deweloperów ma jeszcze w sprzedaży mieszkania dostosowane do wymagań MdM. Nowakowski podkreśla, że dzięki nim rośnie zainteresowanie wszystkimi oferowanymi lokalami, a firma staje się interesująca zarówno dla klientów, jak i organizującego finansowanie sektora bankowego.
– W związku z tym program w pewnej części jest dla wszystkich deweloperów motorem sprzedaży – wyjaśnia Nowakowski. – Przy każdym kolejnym etapie realizacji część mieszkań dostosowujemy do wymogów programu MdM po to, żeby wspomóc sprzedaż całości.
Firma Radius Projekt do tej pory była kojarzona przede wszystkim z zakupem i adaptacją nieruchomości komercyjnych, obiektów biurowych oraz handlowych. Obecna strategia przedsiębiorstwa przewiduje wejście na inny, choć pokrewny, rynek lokali mieszkaniowych.
– Zaistnienie w tym segmencie jest dla nas szczególnie ważne – podkreśla Robert Nowakowski. – Dlatego realizujemy na raz dwie duże, kompleksowe inwestycje, które nie tylko polegają na budowie bloków mieszkalnych wraz z infrastrukturą, lecz także na rewitalizacji całych kwartałów, budowie nowych dróg, a w niedalekiej przyszłości poprowadzeniu komunikacji miejskiej. Są to działania długofalowe, które mają na celu budowę drugiego, oprócz komercyjno-handlowo-usługowego, filaru naszej firmy – segmentu budowy i sprzedaży mieszkań na własność – mówi przedstawiciel Radius Projekt.
W miejsce MdM rząd Beaty Szydło zaproponował przyjęty w tym tygodniu przez Radę Ministrów program budowy tanich, socjalnych mieszkań na wynajem w ramach programu Mieszkanie Plus. Zakłada on budowę wielu tysięcy lokali na gruntach należących między innymi do Skarbu Państwa. Mają one być dostępne w dwóch opcjach: tylko na wynajem (w cenie od 10 do 20 zł za mkw.) oraz z opcją dojścia do pełnej własności (z czynszem o około 20 proc. wyższym).
– To program dla osób, które z różnych powodów nie mogą uzyskać kredytu hipotecznego na zakup własnego mieszkania – wskazuje Nowakowski. – Nie będzie on miał, moim zdaniem, bezpośredniego wpływu na segment deweloperski firmy budujące mieszkania komercyjne. Może natomiast oddziaływać na rynek najmu. Część lokali kupowana jest od deweloperów inwestycyjnie, a następnie wynajmowana. Mieszkanie Plus wpłynie na to, jak będą się kształtowały stawki czynszu na rynku mieszkań nieobjętych programem socjalnym.
Czytaj także
- 2024-12-27: Zbiórki internetowe przestały się już kojarzyć wyłącznie z finansowaniem leczenia. Ludzie zbierają także na podstawowe potrzeby i realizację marzeń
- 2025-01-07: Kupujący nieruchomości mogą jeszcze liczyć na rabaty. Zwłaszcza w przypadku nowych inwestycji deweloperskich
- 2025-01-07: W ciągu 10 lat w Polsce może brakować 2,1 mln pracowników. Ratunkiem dla rynku pracy wzrost zatrudnienia cudzoziemców
- 2024-12-27: Polscy producenci drobiu liczą na ponowne otwarcie chińskiego rynku. Kraje azjatyckie coraz ważniejszym importerem
- 2025-01-08: Coraz więcej inwestorów stawia na budownictwo modułowe. Kolejne dwa lata powinny przynieść duże wzrosty
- 2024-12-23: Rekordowy przelew dla Polski z KPO. Część pieniędzy trafi na termomodernizację domów i mieszkań
- 2024-12-19: Przed świętami Polacy wydają na ryby nawet dwa razy więcej niż w innych miesiącach. Konsumenci powinni sprawdzać, czy pochodzą one ze zrównoważonych połowów
- 2025-01-03: Dobre prognozy dla rynku kredytów mieszkaniowych. Mimo braku rządowego programu wsparcia
- 2024-12-17: W Parlamencie Europejskim ważne przepisy dla państw dotkniętych przez klęski żywiołowe. Na odbudowę będą mogły przeznaczyć więcej pieniędzy
- 2025-01-02: Hazard coraz poważniejszym problemem dla zdrowia publicznego. Najbardziej zagrożone są dzieci
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Handel
Konsumenci w sieci narażeni na długą listę manipulacyjnych praktyk sprzedażowych. Zagraniczne platformy wymykają się unijnym regulacjom
Wraz z pojawieniem się na polskim i europejskim rynku platform sprzedażowych spoza UE rośnie też liczba przypadków stosowania tzw. dark patterns, czyli manipulacyjnych technik sprzedażowych. Nowe regulacje UE – w tym rozporządzenie w sprawie jednolitego rynku usług cyfrowych oraz akt o usługach cyfrowych – mają lepiej chronić przed nimi konsumentów, a podmiotom stosującym takie praktyki będą grozić wysokie kary finansowe. Problemem wciąż pozostaje jednak egzekwowanie tych przepisów od zagranicznych platform, które wymykają się europejskim regulacjom. – To jest w tej chwili bardzo duże wyzwanie dla całego rynku cyfrowego, że w praktyce regulacje nie dotyczą w takim samym stopniu wszystkich graczy – mówi Teresa Wierzbowska, prezeska Związku Pracodawców Prywatnych Mediów.
Fundusze unijne
Europejscy młodzi twórcy w centrum polskiej prezydencji w Radzie UE. Potrzebne nowe podejście do wsparcia ich karier
Wsparcie startu kariery młodych artystów i debata nad regulacjami dla sektora audiowizualnego, które będą odpowiadać zmieniającej się rzeczywistości technologicznej – to dwa priorytety polskiej prezydencji w Radzie UE z zakresu kultury. Najbliższe półrocze będzie także okazją do promocji polskich twórców w państwach członkowskich i kandydujących, a współpraca z artystami z innych krajów ma pokazać, że kultura może łączyć i być platformą dialogu międzynarodowego.
Ochrona środowiska
Tylko 1 proc. zużytych tekstyliów jest przetwarzanych. Selektywna zbiórka może te statystyki poprawić
Wraz z nowymi przepisami dotyczącymi gospodarki odpadami od stycznia 2025 roku gminy w Polsce wprowadziły selektywną zbiórkę zużytych tekstyliów. To oznacza, że przykładowo zniszczonych ubrań nie można już wyrzucić do frakcji zmieszane. Część gmin wprowadza ułatwienia dla mieszkańców w postaci dodatkowych kontenerów. W innych mieszkańcy będą musieli samodzielnie dostarczyć tekstylia do punktów selektywnej zbiórki odpadów komunalnych (PSZOK).
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.