Newsy

Śluby w pandemii bardziej kameralne, ale wciąż z wysokimi budżetami. Młodzi nie oszczędzają na wyjątkowej oprawie i obrączkach

2021-05-14  |  06:10

COVID-19 i restrykcje wprowadzane przez rząd sprawiły, że w ubiegłym roku liczba zawieranych małżeństw wyraźnie spadła. Wiele par musiało zmienić swoje ślubne plany, przekładać terminy i odwoływać przyjęcia weselne. Również tegoroczny sezon długo stał pod znakiem zapytania. Nie oznacza to jednak, że pary w ogóle rezygnują z zawierania związków małżeńskich. – Starają się dostosować do pandemicznych realiów i trochę inaczej podejść do organizacji ślubu – mówi konsultantka ślubna Barbara Tomczak. Jak wskazuje, w pandemicznych realiach budżety na wesela nie maleją, ale pary młode stawiają na bardziej kameralne przyjęcia. Z dużo większą ostrożnością podchodzą do planowania samej ceremonii, ale nie oszczędzają na przykład na obrączkach od renomowanych jubilerów.

 Obostrzenia dotyczące imprez rodzinnych mocno utrudniają organizację ślubów zarówno parom młodym, jak i całej branży ślubnej. Ale nie zmienia to faktu, że ludzie chcą się pobierać i organizować wesela. O ich determinacji świadczy chociażby to, że od zeszłego roku niektóre pary przekładały ślub dwu- albo nawet trzykrotnie. Starają się dostosować do tych pandemicznych realiów i trochę inaczej podejść do organizacji ślubu. Popularne stają się bardziej romantyczne, nieco skromniejsze śluby, w kameralnym gronie – mówi agencji Newseria Biznes Barbara Tomczak, konsultantka ślubna z Pretty Little Weddings.

Według wstępnych szacunków GUS-u w 2020 roku zawarto w Polsce 145 tys. małżeństw, czyli o ponad 38 tys. mniej niż rok wcześniej. GUS ocenia, że wyraźny spadek to efekt restrykcji wdrażanych w związku z COVID-19, w tym obostrzeń sanitarnych dotyczących organizacji ślubów i wesel.

– Organizacja ślubu zawsze była nie lada wyzwaniem, a w czasie pandemii jest jeszcze trudniejsza – mówi konsultantka ślubna.

W ubiegłym roku lockdowny i restrykcje wprowadzane przez rząd w związku z COVID-19 spowodowały, że wiele par musiało zmieniać swoje ślubne plany, przekładać terminy i odwoływać przyjęcia weselne. Również obowiązujący od jesieni zakaz organizacji imprez okolicznościowych budził w przyszłych małżonkach stres i wątpliwości, czy w tym roku uda się zrealizować plany.

Zgodnie z zaleceniami rządu od 15 maja wraca możliwość organizacji wesel na maks. 25 osób i na zewnątrz, natomiast od 29 maja będzie to możliwe również wewnątrz, przy limicie 50 osób i zachowaniu ścisłego reżimu sanitarnego. Odmrożona zostanie także działalność gastronomii i hoteli. W kościołach od 4 maja obowiązuje nowy limit – jednej osoby na 15 mkw. Możliwe, że w wakacje obostrzenia zostaną ponownie poluzowane. Jednak mimo to planowanie ślubu i wesela wciąż wiąże się z dużą dozą niepewności i długą listą ograniczeń. Nie oznacza to jednak, że pary w ogóle rezygnują z zawierania związków małżeńskich. Nie zmieniły się też budżety, które planują przeznaczać na ten cel.

– Ślubów mamy zdecydowanie mniej, ponieważ sezon został mocno skrócony, ale podejście budżetowe par się nie zmieniło. Liczba gości musi być mniejsza, ale tych, którzy są już zaproszeni, pary nadal chcą ugościć w jak najlepszy sposób. Tak więc budżety nie maleją – mówi Barbara Tomczak.

Konsultantka ślubna zauważa, że w tej chwili pary młode z większą ostrożnością, rozwagą i z większym wyprzedzeniem czasowym podchodzą też do samej organizacji ślubu i wesela. Stawiają też na bardziej kameralną oprawę, najwyższą jakość dodatków i indywidualizm.

– Coraz bardziej trendy staje się brak trendów. Pary młode coraz chętniej i odważniej decydują się na to, aby ten ślub był faktycznie ich, żeby było widać ich osobowości i żeby dobrze się w tym wszystkim czuli. Tradycje weselne są oczywiście nadal mile widziane, ale pary wybierają sobie te, które pasują im do całego pomysłu – mówi ekspertka z Pretty Little Weddings.

Jak podkreśla, pary planujące stanąć na ślubnym kobiercu powinny w tej chwili dużo uważniej czytać umowy zawierane m.in. z obiektem weselnym czy podwykonawcami. Warto sprawdzić, czy znajdują się w nich aneksy określające, co się stanie w sytuacji, kiedy imprezę trzeba będzie przełożyć lub odwołać. Kolejny element, który warto uwzględnić, to data wydarzenia na zaproszeniach dla gości bądź wygrawerowana na ślubnych obrączkach.

– Zeszły sezon ślubny pokazał, że wybieranie dodatków z wypisaną datą ślubu może niestety skończyć się problematycznie, ponieważ termin może ulec zmianie. Dlatego przy zakupie obrączek polecam skupić się przede wszystkim na tym, żeby były odpowiednie, wymarzone, natomiast grawerunek – czyli ten personalny element od serca, można zrobić tuż przed samym ślubem albo nawet już po nim – mówi Barbara Tomczak.

– Na obrączkach możemy wygrawerować praktycznie wszystko, ogranicza nas tylko ich wielkość. To bardzo ważny element zamówienia praktycznie dla wszystkich par, tym bardziej że jest to u nas usługa bezpłatna. Standardem jest data ślubu i imiona, ale pary mogą wygrawerować, co tylko chcą, co jest dla nich ważne – mówi Barbara Chwirot, doradca w salonie W.Kruk.

Obrączki są jednym z najważniejszych elementów ceremonii zawarcia związku małżeńskiego, dlatego do ich zakupu też trzeba podejść rozważnie i z namysłem. O ile garnitur czy suknia ślubna najprawdopodobniej zostaną założone tylko jeden raz, zanim trafią do szafy, o tyle obrączki będą noszone codziennie, więc muszą być dobrane do gustu, estetyki i stylu życia młodej pary. Co więcej, teraz w czasach pandemii złoto zyskuje na wartości. Obrączki wykonane ze szlachetnego kruszcu w renomowanej pracowni są więc produktem zarówno niezwykle emocjonalnym, jak i trafioną inwestycją.

Najlepiej zatem wybrać się do jubilera z wieloletnimi tradycjami, który oferuje ponadczasową biżuterię najwyższej jakości. Obrączki są kluczowym symbolem miłości. Jako konsultant ślubny zawsze kieruję pary do jubilerów, którzy są ekspertami w tym, co robią. Dzięki temu młodzi mogą wybrać sobie obrączki nie tylko z gotowego katalogu, ale dowolnie je modyfikować, dopasować do siebie. Taki ekspercki salon daje też gwarancję jakości, bo obrączki będą użytkowane codziennie i trzeba mieć pewność, że będą przez lata służyć w dobrym stanie. Ważne jest też to, że dostajemy obsługę na wysokim poziomie, doradztwo, a wiem z doświadczenia, że podejmowanie takich decyzji bywa dla par młodych bardzo trudne – oraz pewność tego, że salon nie zniknie z rynku chwilę po tym, jak dokonaliśmy zakupu – podkreśla Barbara Tomczak.

– W.Kruk jest najstarszą firmą jubilerską w Polsce. Działamy od 180 lat. Ta długa tradycja jest dla naszych klientów istotna. Nie wiadomo przecież, czy za jakiś czas nie będzie potrzeba zmodyfikować obrączki, wtedy możemy podejść do salonu i u doradcy poradzić się, jak to zrobić. Oferujemy także bezterminowe i bezpłatne odświeżanie obrączek oraz szereg innych korzyści, z których chętnie korzystają młode pary – mówi Barbara Chwirot.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Newseria na XVI Europejskim Kongresie Gospodarczym

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Konsument

T-Mobile startuje w Polsce z nowym konceptem. Pozwoli klientom przetestować i doświadczyć najnowocześniejszych technologii

T-Mobile już od kilku lat realizuje strategię, która mocno skupia się na innowacjach i doświadczeniach klienta związanych z nowymi technologiami. Połączeniem obu tych elementów jest Magenta Experience Center – nowoczesny koncept, który ma zapewnić klientom możliwość samodzielnego przetestowania najnowszych technologii. Format, z sukcesem działający już na innych rynkach zachodnioeuropejskich, właśnie zadebiutował w Warszawie. Będą z niego mogli korzystać zarówno klienci indywidualni, jak i biznesowi.

Problemy społeczne

W Polsce brakuje dostępnych cenowo mieszkań. Eksperci mówią o kryzysie mieszkaniowym

 Większość osób – nawet ze średnimi, wcale nie najgorszymi dochodami – ma problem, żeby zaspokoić swoje potrzeby mieszkaniowe, ale też z tym, żeby po zaspokojeniu tych potrzeb, po opłaceniu wszystkich rachunków i opłat związanych z mieszkaniem, mieć jeszcze środki na godne życie – mówi Aleksandra Krugły z Fundacji Habitat for Humanity Poland. Jak wskazuje, problem stanowi nie tylko wysoki współczynnik przeciążenia kosztami mieszkaniowymi, ale i tzw. luka czynszowa, w której mieści się ponad 1/3 społeczeństwa. Tych problemów nie rozwiąże jednak samo zwiększanie liczby nowych lokali. Potrzebne są również rozwiązania, które umożliwią zaangażowanie sektora prywatnego w zwiększenie podaży dostępnych cenowo mieszkań na wynajem.

Konsument

Od 28 kwietnia Polacy żyją na ekologiczny kredyt. Zmiana zachowań konsumentów może odwrócić negatywny trend

Dzień Długu Ekologicznego, czyli data, do której zużyliśmy wszystkie zasoby, jakie w ciągu roku może zapewnić Ziemia, w tym roku w Polsce przypada 28 kwietnia, kilka dni wcześniej niż rok temu. Coroczne przyspieszenie tego terminu to sygnał, że czerpiemy bez umiaru z naturalnych systemów, nie dając im czasu na odbudowę. – Polskie społeczeństwo staje się coraz bardziej konsumpcyjne, kupujemy i wyrzucamy coraz więcej. Ale też nie mamy tak naprawdę efektywnego narzędzia, żeby temu zapobiec – ocenia Filip Piotrowski, ekspert ds. gospodarki obiegu zamkniętego z UNEP/GRID-Warszawa.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.