Newsy

TikTok nowym narzędziem dla promocji młodych twórców i marek. Młodzi ludzie stają się odporni na tradycyjne reklamy

2019-07-22  |  06:20
Mówi:Monika Wysocka, wiceprezes ds. licencji, projektów niestandardowych i mediów cyfrowych, VIMN Polska

Kamil Sokołowski, Brand Buddies

Natalia Lewandowska, nylaa.a

Influencer marketing to jeden z najszybciej rosnących segmentów cyfrowego marketingu. Wykorzystanie do promocji znanych blogerów i vlogerów pozwala szybko zdobywać nowych klientów i docierać do bardzo szerokiej grupy odbiorców, zwłaszcza młodych. Warunkiem skutecznego influencer marketingu jest jednak odpowiedni dobór twórców do kampanii i ich wiarygodność. Łączeniu marek i influencerów służy projekt FOLLOVERS, który jest efektem współpracy mediowego giganta Viacom i grupy BrandBuddies, z którą współpracuje ponad 750 marek. Do promocji będzie wykorzystywał TikToka i Instagrama, które stają się coraz popularniejszymi platformami.

Komunikacja z młodzieżą musi dziś odbywać się wszędzie tam, gdzie oni są w danej chwili, czyli anytime, anywhere, any device. Jako Viacom właśnie w ten sposób podchodzimy do kontaktu z naszymi grupami docelowymi. Tworzymy treści dedykowane poszczególnym markom – nie tylko jeśli chodzi o anteny telewizyjne, ale również dedykowane im kanały social media – podkreśla w rozmowie z agencją Newseria Biznes Monika Wysocka, wiceprezes ds. licencji, projektów niestandardowych i mediów cyfrowych w VIMN Polska.

Badanie, przeprowadzone w ubiegłym roku przez dom mediowy Mindshare Polska, pokazało, że już 83 proc. internautów w Polsce ogląda materiały wideo w internecie co najmniej raz w tygodniu, a 40 proc. – codziennie lub prawie codziennie. Na zmianę sposobu konsumpcji treści i modeli rozrywki wpłynęły platformy społecznościowe i telewizja internetowa, dzięki którym dostęp do wideo stał się szybszy i łatwiejszy, a wybrane materiały można oglądać na życzenie.

Kolejny czynnik to wpływ młodszych pokoleń: Generacji Y i Z, które nie zna świata sprzed ery internetu, smartfonów i Facebooka. Są nieustannie online, a ich cechą charakterystyczną jako konsumentów jest odporność na tradycyjny przekaz reklamowy. Polegają raczej na opiniach znajomych, influencerów i wzorcach z mediów społecznościowych.

W dzisiejszych czasach słowo „telewizja” nie oznacza tylko i wyłącznie odbiornika telewizyjnego, ale przede wszystkim kontent wideo, który jest różnie konsumowany przez różne grupy demograficzne. Inaczej konsumują treści dzieciaki, inaczej generacja Y, a jeszcze inaczej dorośli. W związku z tym, chcąc efektywnie dotrzeć do każdej z tych grup, musimy dostosować się do kanału wideo, w którym konsumuje ona treści – wyjaśnia Monika Wysocka.

Na znaczeniu szybko zyskuje więc influencer marketing, czyli korzystanie do promocji osoby znane, blogerów i vlogerów zajmujących się daną branżą. Platformy łączące  influencerów i marki notują co roku kilkudziesięcioprocentowy wzrost przychodów. Sprawdza się to w każdej branży – pozwala szybko zdobywać nowych klientów i dociera do bardzo szerokiej grupy odbiorców, zwłaszcza młodych. Warunkiem skutecznego influencer marketingu jest jednak odpowiedni dobór twórców do kampanii i ich wiarygodność.

Marki, które współpracują z influencerami, często mają problem z kontekstem lokowania ich produktów, a konkretnie z brakiem tego kontekstu albo wręcz negatywną prezentacją. W FOLLOVERS opieramy przekaz marki na pewnego rodzaju wartościach, pasjach, wyzwaniach, przyjaźni, czyli osadzamy przekaz marki w przyjaznym środowisku – podkreśla Kamil Sokołowski z BrandBuddies.

Viacom, globalna firma mediowa, która ma w swoim portfolio takie kanały telewizyjne jak Nickelodeon, MTV i MTV Music, VH1, Comedy Central, nawiązała właśnie partnerstwo z BrandBuddies, grupą zajmującą się influencer marketingiem, z którą współpracuje ponad 50 tys. twórców internetowych i 750 marek. Efektem jest projekt FOLLOVERS, który markom umożliwia dotarcie do młodych twórców. Z kolei influencerom pozwala na tworzenie kreatywnych treści z wykorzystaniem marek z portfolio Viacom.

FOLLOVERS to reality show dla twórców, w którym podejmują się oni różnych ciekawych wyzwań i kreują nowe trendy. Nasza ekipa będzie uczyła się sztuki improwizacji, będzie projektowała własną markę modową, ale będą też włączali się w ważne akcje społeczne – podkreśla Kamil Sokołowski.

– Współpraca w projekcie FOLLOVERS opiera się na influencerach, twórcach, którzy są w bezpośredni sposób w kontakcie z młodymi ludźmi i są dla tej grupy wiarygodni. To umożliwia markom zwiększanie wiarygodności w kontaktach z tą grupą docelową – podkreśla Monika Wysocka.

Według danych przytaczanych w raporcie Whitepress („Influencer marketing – praktycznie”), w Polsce 53 proc. odbiorców blogów i vlogów przyznaje, że kupiło produkt pod ich wpływem. Blisko dwie trzecie (60 proc.) stałych odbiorców korzysta z nich, żeby robić świadome zakupy. Dla 72 proc. są one pierwszym źródłem informacji o produktach (ważniejszym niż opinie rodziny i znajomych). Z drugiej strony, prawie 1/3 Polaków przyznaje, że nie kieruje się klasyczną reklamą. Zdecydowana większość przed podjęciem decyzji zakupowej szuka informacji o produkcie bądź usłudze w internecie.

FOLLOVERS jest adresowany do młodych twórców internetowych o dużym potencjale związanych ze środowiskiem TikToka oraz Instagrama.

Oficjalnym partnerem rekrutacji do projektu jest TikTok. To oznacza, że aby dołączyć do ekipy i dostać się do projektu FOLLOVERS, trzeba wypełnić formularz na stronie Follovers.pl oraz nagrać TikToka – mówi Kamil Sokołowski.

TikTok to aplikacja do krótkich formatów wideo, która mocno stawia na kreatywność. W tej chwili korzysta z niej w Polsce 2 mln użytkowników.  Do tej pory miał opinię medium skierowanego głównie do młodych użytkowników, ale to powoli się zmienia i TikTok ma coraz bogatszą ofertę także dla osób pełnoletnich.

Do tej pory TikTok kojarzył się z lip sync’ami i bitwami tanecznymi, w tej chwili znajdziemy tam zarówno treści komediowe, parentingowe, a nawet treści urodowe – mówi Kamil Sokołowski. – TikTok zmierza ku uniwersalności, bo chce być platformą dla jak najszerszej grupy odbiorców, dlatego też promuje bardzo różnorodne treści. Wyzwaniem dla mediów cyfrowych jest obecnie utrzymanie uwagi odbiorców. Jedną z dróg jest produkowanie krótszych treści, ale w większej intensywności. Wydaje się, że TikTok właśnie tą drogą zmierza.

Jedną z influencerek, która dołączyła już do projektu FOLLOVERS, jest Natalia Lewandowska, znana w internecie jako nylaa.a. Na TikToku udostępnia treści o tematyce sportowej, dzięki którym w ciągu 2 lat zgromadziła milion obserwatorów.

TikTok zmienił moje życie i daje mi duże możliwości samorozwoju. Bardzo podoba mi się, że w projekcie FOLLOVERS będziemy próbować nowych rzeczy, rozwijać się, poznawać innych twórców. Mam nadzieję, że pomoże mi to zdobyć doświadczenie i liczę na dobrą zabawę – mówi Natalia Lewandowska.

Uczestnikom projektu zostanie zapewniona kompleksowa obsługa kampanii reklamowych z ich udziałem. Nabór uczestników do projektu już się rozpoczął.

Czytaj także

Kalendarium

Bankowość

Od 2020 roku większa pomoc dla kredytobiorców. W praktyce może jednak pogłębić problemy finansowe

– Nowelizacja ustawy frankowej to tylko powierzchowna zmiana – ocenia ekonomista Sławomir Horbaczewski. Nowe przepisy, które wejdą w życie z początkiem 2020 roku, wydłużają okres i wartość pomocy udzielanej kredytobiorcom, którzy borykają się z trudnościami w ich spłacie. W praktyce mogą jednak pogłębić ich problemy, kiedy – po okresie przejściowym – otrzymaną pomoc finansową trzeba będzie zwrócić. Ekonomista ocenia, że problem kredytów walutowych z czasem rozwiąże się sam, bo ich spłacalność jest bardzo dobra, a kredytobiorcy sami dochodzą do porozumienia z bankami w przypadku problemów.

Patronaty Newserii

XXIX Forum Ekonomiczne - Krynica
MSPO - Targi Obronne Zbrojeniowe 2019 - Kielce

Handel

Wyhamowały inwestycje w gospodarstwach rolnych. Z powodu suszy i słabego wykorzystania środków unijnych spada sprzedaż maszyn rolniczych

Sprzedaż ciągników i przyczep rolniczych spada. I półrocze 2019 roku jest pod tym względem najsłabsze od lat. W sumie zarejestrowano nieco ponad 3,9 tys. nowych ciągników i blisko 2,4 tys. nowych przyczep. Rolnicy są mniej skłonni do inwestycji, a każdy zakup jest bardziej przemyślany. – To wynik problemów z suszą, chorobami zwierząt i sytuacji z dotacjami rolniczymi – tłumaczy Michał Spaczyński z Polskiej Izby Gospodarczej Maszyn i Urządzeń Rolniczych.

IFA 2019 Berlin

Ochrona środowiska

Lasy umierają z powodu suszy. Drzewa atakują korniki i rośnie ryzyko pożarowe

Obecny rok nie wypada źle pod względem liczby pożarów w lasach. Problemem są jednak susza i ekstremalnie wysokie temperatury, słabo znoszone przez starsze drzewostany – oceniają leśnicy. Apelują przy tym, żeby podczas przebywania w lasach zachować ostrożność, a wszystkie zagrożenia zgłaszać pod numer alarmowy 112. Za 90 proc. pożarów lasów odpowiada właśnie ludzka nieostrożność albo umyślne podpalenia. Odbudowa ekosystemu po pożarze trwa nawet kilkadziesiąt lat.

Złote Spinacze 2019

Samorządy

Rządowa chmura obliczeniowa poprawi bezpieczeństwo IT w samorządach. Zachęci też mniejsze firmy do takich rozwiązań

W Wielkiej Brytanii G-Cloud, czyli rządowa chmura obliczeniowa, obsługuje ponad 1,2 tys. różnego rodzaju podmiotów i cały czas jej portfolio usług i produktów poszerza się. – W tym samym kierunku będzie zmierzać polskie rozwiązanie – mówi Marcin Zmaczyński, ekspert Aruba Cloud. Jak podkreśla, uruchomiona w styczniu przez resort cyfryzacji rządowa chmura obliczeniowa będzie dla przedsiębiorstw jasnym sygnałem, że to bezpieczne i opłacalne rozwiązanie. Zdecydowanie poprawi też bezpieczeństwo w mniejszych jednostkach samorządowych, gdzie lokalne serwerownie są często przestarzałe.