Newsy

Kosztowne plany KE. Unijne dotacje nie pokryją VAT samorządom i OPP

2012-08-13  |  06:45
Mówi:Paweł Orłowski
Funkcja:Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Rozwoju Regionalnego
  • MP4

    Samorządy i organizacje pożytku publicznego (OPP) realizujący projekty unijne muszą liczyć się z nowymi obciążeniami. Podatek VAT, inaczej niż dziś, może nie być zaliczany do kosztów kwalifikowanych, czyli tych, które dotacją pokrywa UE. Oznacza to, że beneficjent unijnych środków musiałby VAT zapłacić z własnej kieszeni. – Są takie propozycje Komisji Europejskiej – przyznaje Paweł Orłowski, podsekretarz stanu w Ministerstwie Rozwoju Regionalnego.

    Obecnie samorządom korzystającym z dotacji, Unia Europejska zwraca koszty zakupionych produktów lub usług. Lista wydatków, które kwalifikują się do takiego odliczenia przypisana jest do każdego dofinansowania. Wydatki te były dotychczas odliczane wraz z podatkiem VAT. Nowe zasady miałyby zacząć obowiązywać wraz z wejściem w życie perspektywy budżetowej Unii Europejskiej na lata 2014 – 2020.

     – Dyskutujemy z Komisją Europejską o tym, czy VAT będzie kwalifikowalny w kolejnej perspektywie – mówi Agencji Informacyjnej Newseria wiceminister Paweł Orłowski.

    Dodaje, że Polska, jako jeden z nielicznych krajów ma dziś możliwość kwalifikowania wydatków z VAT-em. Kolejna perspektywa budżetowa Unii Europejskiej na lata 2014-2020 może już to wykluczyć.

    Przedstawiciel resortu rozwoju regionalnego zdradza jednak, że strona polska dąży do tego, by podatek VAT był kosztem kwalifikowanym w następnym budżecie.

    Gdyby nowe zasady weszły w życie, samorządy i organizacje pożytku publicznego realizujące inwestycje w ramach funduszy unijnych, nie mogłyby starać się już o zwrot podatku.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Konkurs Polskie Branży PR

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Finanse

    Sektor finansowy walczy o pracowników. Coraz ważniejsze stają się kompetencje technologiczne

    W Polsce 66 proc. organizacji ma trudności w obsadzaniu wakatów nowymi pracownikami o pożądanych kompetencjach. Największe problemy z rekrutacją ma branża finansów i nieruchomości (74 proc.) – wynika z raportu ManpowerGroup „Niedobór talentów”. Wśród najbardziej pożądanych umiejętności są te, które wiążą się z rozwojem technologii. Z jednej strony potrzebna jest chęć pracowników do samorozwoju, by nadążać za trendami, z drugiej – sami pracodawcy muszą ich do tego zachęcać i motywować. To jedno z wielu wyzwań stojących przed firmami.

    Ochrona środowiska

    Regulacje dotyczące zrównoważonego rozwoju będą dużym wyzwaniem dla biznesu. Firmy potrzebują dużego wsparcia od państwa

    W związku z koniecznością wdrażania ESG firmy potrzebują dużego wsparcia zarówno edukacyjnego, merytorycznego, jak i finansowego. Dostosowanie się do wymogów prawnych w tym obszarze jest bowiem dla biznesu, szczególnie małego i średniego, dużym wyzwaniem. Warto jednak wykorzystać ten czas na niezbędne przygotowania i zyskanie przewag konkurencyjnych. Może temu służyć ścisła współpraca z dużymi kontrahentami, którzy są bardziej zaawansowani we wdrażaniu zasad zrównoważonego rozwoju. – Pomoc jest zdecydowanie potrzebna ze strony państwa – ocenia Marta Wrembel, wiceprezeska ESG Impact Network.

    Transport

    Wymiana oświetlenia w stolicy na ostatniej prostej. Zwrot z inwestycji już widać na rachunkach za prąd

    Zamiast żółtego lub pomarańczowego światła z sodowych latarni w stolicy coraz częściej spotykamy jasne oświetlenie LED. Do tej pory udało się wymienić ponad 60 tys. opraw, a cały proces ma się zakończyć na przełomie tego i przyszłego roku. Zarząd Dróg Miejskich w Warszawie przekonuje, że inwestycja w wymianę opraw świetlnych pozwala ograniczyć zużycie prądu nawet o dwie trzecie w porównaniu do starych lamp. Oszczędności, jakie wygenerował ratusz, już sięgają wielu milionów złotych.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.