Newsy

Kosztowne plany KE. Unijne dotacje nie pokryją VAT samorządom i OPP

2012-08-13  |  06:45
Mówi:Paweł Orłowski
Funkcja:Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Rozwoju Regionalnego
  • MP4

    Samorządy i organizacje pożytku publicznego (OPP) realizujący projekty unijne muszą liczyć się z nowymi obciążeniami. Podatek VAT, inaczej niż dziś, może nie być zaliczany do kosztów kwalifikowanych, czyli tych, które dotacją pokrywa UE. Oznacza to, że beneficjent unijnych środków musiałby VAT zapłacić z własnej kieszeni. – Są takie propozycje Komisji Europejskiej – przyznaje Paweł Orłowski, podsekretarz stanu w Ministerstwie Rozwoju Regionalnego.

    Obecnie samorządom korzystającym z dotacji, Unia Europejska zwraca koszty zakupionych produktów lub usług. Lista wydatków, które kwalifikują się do takiego odliczenia przypisana jest do każdego dofinansowania. Wydatki te były dotychczas odliczane wraz z podatkiem VAT. Nowe zasady miałyby zacząć obowiązywać wraz z wejściem w życie perspektywy budżetowej Unii Europejskiej na lata 2014 – 2020.

     – Dyskutujemy z Komisją Europejską o tym, czy VAT będzie kwalifikowalny w kolejnej perspektywie – mówi Agencji Informacyjnej Newseria wiceminister Paweł Orłowski.

    Dodaje, że Polska, jako jeden z nielicznych krajów ma dziś możliwość kwalifikowania wydatków z VAT-em. Kolejna perspektywa budżetowa Unii Europejskiej na lata 2014-2020 może już to wykluczyć.

    Przedstawiciel resortu rozwoju regionalnego zdradza jednak, że strona polska dąży do tego, by podatek VAT był kosztem kwalifikowanym w następnym budżecie.

    Gdyby nowe zasady weszły w życie, samorządy i organizacje pożytku publicznego realizujące inwestycje w ramach funduszy unijnych, nie mogłyby starać się już o zwrot podatku.

    Czytaj także

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Kongres Profesjonalistów Public Relations

    Handel

    Mercosur to tylko wierzchołek góry lodowej. UE ma ponad 40 umów handlowych, które mogą destabilizować rynek rolny

    Umowa handlowa między UE a krajami Mercosur może znacząco zaburzyć konkurencję na rynku rolnym i osłabić pozycję unijnych, w tym polskich, producentów – ostrzegają rolnicy i producenci żywności. Umowie sprzeciwia się część krajów unijnych, które domagają się klauzuli ochronnych oraz limitów importowych. – Problemem jest jednak nie tylko ta konkretna umowa. Chodzi o cały system wolnego handlu, który się kumuluje z dziesiątek innych porozumień – podkreśla Andrzej Gantner, wiceprezes Polskiej Federacji Producentów Żywności.

    Firma

    Dzięki zdalnej weryfikacji tożsamości z wykorzystaniem AI firmy zminimalizowały liczbę oszustw. Rozwiązania wykorzystuje głównie sektor finansowy

    Z najnowszych danych Eurostatu wynika, że w 2024 roku 5,9 proc. polskich firm korzystało z rozwiązań z zakresu sztucznej inteligencji. W 2023 roku był to odsetek na poziomie 3,67 proc. Wciąż jednak jest to wynik poniżej średniej unijnej, która wyniosła 13,48 proc. Jednym z obszarów, który cieszy się coraz większym zainteresowaniem wśród przedsiębiorców, jest weryfikacja tożsamości przez AI, zwłaszcza w takich branżach jak bankowość, ubezpieczenia czy turystyka. Jej zastosowanie ma na celu głównie przeciwdziałać oszustwom i spełniać wymogi regulacyjne.

    Prawo

    Daniel Obajtek: Własne wydobycie i operacyjne magazyny to filary bezpieczeństwa. Zgoda na magazyny gazu poza krajem to rezygnacja z suwerenności energetycznej

    Były prezes Orlenu ostrzega przed zmianami w ustawie o zapasach ropy naftowej, produktów naftowych i gazu ziemnego. Jego zdaniem przygotowana przez rząd nowelizacja tzw. ustawy magazynowej i ujednolicanie unijnej polityki energetycznej to zagrożenie dla bezpieczeństwa energetycznego Polski. W jego opinii tylko silna spółka narodowa, własne wydobycie, krajowe magazyny i zbilansowany miks energetyczny zapewnią Polsce bezpieczeństwo i konkurencyjność.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.