Newsy

Kryzysu w outsourcingu nie ma. Jest rotacja zatrudnienia

2012-09-11  |  06:44
Mówi:Małgorzata Sacewicz-Górska
Firma:Manpower Group
  • MP4

    Popyt na usługi outsourcingu w Polsce nie maleje. Swoje centra obsługi chętnie otwierają u nas głównie zagraniczne firmy. Tym bardziej, że oferujemy na tym rynku specjalistów i atrakcyjne warunki wynajmu powierzchni biurowych. Outsourcing w Polsce to głównie branża IT, księgowość i finanse. 

     – Przede wszystkim dysponujemy dobrze wykształconą kadrą. Po drugie, ceny wynajmu powierzchni biurowych w Polsce są nieporównywalnie niższe niż w innych krajach. Po trzecie, jesteśmy dobrze zlokalizowani dla inwestorów zagranicznych. Obserwujemy więc nie tylko dobry stan całego sektora, ale również duże chęci do dalszego jego rozwoju w naszym kraju  mówi Agencji Informacyjnej Newseria Małgorzata Sacewicz-Górska z firmy Manpower Group.

    Dlatego też nadal należy się spodziewać rozwoju tego sektora  głównie w największych polskich miastach.

     – Można wymienić Warszawę, Łódź, Wrocław, Poznań, ale tak naprawdę każde większe miasto jest atrakcyjnym miejscem dla tego sektora - mówi Sacewicz-Górska.

    Z badań Manpower Group wynika że 57 proc. pracodawców potwierdza chęć zatrudniania w kolejnych miesiącach i w przyszłym roku. Z drugiej strony, ta chęć zatrudniania łączy się z dużą rotacją, z jaką boryka się ta branża.

    I nie chodzi w tym przypadku o wynagrodzenia, choć jak mówi Małgorzata Sacewicz-Górska, centra outsourcingu kojarzą się stereotypowo z niższymi zarobkami. To, ile się zarabia zależy od tego, dla kogo pracujemy, co robimy, a także to, na jakim pracujemy stanowisku. Problem stosunkowo wysokiej rotacji leży gdzie indziej.

     – Praca na poszczególnych stanowiskach w tym sektorze bardzo często wiąże się z powtarzalnością pewnych czynności. Biorąc pod uwagę, że pracownik reprezentujący tę branżę często jest ambitny, wykształcony i chce iść dalej, męczy się tym i w związku z tym szuka pracy u innego pracodawcy. Stąd ta wysoka rotacja – wyjaśnia Sacewicz-Górska.

    To jednak nie zahamuje rozwoju tego sektora usług w Polsce. Nie jest bowiem tajemnicą, że na rozwój w Polsce sektora BPO/SSC (Business Process Offshoring/Shared Service Center) wpływ ma kryzys w Europie i spowolnienie gospodarcze w USA, które sprawiają, że firmy dążą do obniżenia kosztów operacyjnych. Polskie centra usługowe, które oferują standaryzację i automatyzację procesów, pozwalają na restrukturyzację i oszczędności rzędu 30-40 proc.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Infrastruktura

    Prawo

    W lutym zmiana na stanowisku Europejskiego Rzecznika Praw Obywatelskich. Co roku trafia do niego kilka tysięcy spraw związanych z instytucjami unijnymi

    W ubiegłym tygodniu Parlament Europejski wybrał Portugalkę Teresę Anjinho na stanowisko Europejskiego Rzecznika Praw Obywatelskich. Ombudsman przyjmuje i rozpatruje skargi dotyczące przypadków niewłaściwego administrowania przez instytucje unijne lub inne organy UE. Tylko w 2023 roku pomógł ponad 17,5 tys. osobom i rozpatrzył niemal 2,4 tys. skarg.

    Problemy społeczne

    Przeciętny Polak spędza w sieci ponad trzy godziny dziennie. Tylko 11 proc. podejmuje próby ograniczenia tego czasu

    Polacy średnio spędzają w internecie ponad trzy godziny dziennie. Jednocześnie, według badania na temat higieny cyfrowej, jedynie 14 proc. respondentów kontroluje swój czas ekranowy, a co piąty ogranicza liczbę powiadomień w telefonie czy komputerze. Nadmierne korzystanie z ekranów może wpływać na zaniedbywanie obowiązków i relacji z innymi, a także obniżenie nastroju i samooceny. Kampania Fundacji Orange „Nie przescrolluj życia” zwraca uwagę na potrzebę dbania o higienę cyfrową. Szczególnie okres świątecznego wypoczynku sprzyja takiej refleksji.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.