Newsy

Duże oszczędności dla firm dzięki właściwej obsłudze technicznej nieruchomości. Rośnie rynek dostawców takich usług

2019-02-04  |  06:20

Kompleksowe zarządzanie budynkiem, czyli workplace management, może przynieść firmie szereg korzyści – od obniżenia kosztów utrzymania nieruchomości, przez zwiększenie jej rynkowej wartości, po poprawę warunków świadczonych usług. Sodexo, jeden z liderów w tym obszarze, stworzył autorski system zarządzania i obsługi technicznej nieruchomości, który został wdrożony m.in. w zakładzie produkcyjnym P&G w Warszawie. Zewnętrzny audyt w obiekcie zaowocował przyznaniem pierwszego w Polsce certyfikatu jakości ISO 55001:2014.

– Facility management dzisiaj jest już znane bardziej jako workplace management. Polega głównie na tym, że łączymy zarządzanie zarówno ekonomiczne, jak i socjologiczne danego budynku, czyli wszystkie aspekty jego obsługi technicznej, utrzymania czystości etc. Natomiast mocno pochylamy się również nad tym, w jaki sposób żyje się ludziom w danym budynku i stąd workplace management. Sodexo czuje się liderem i ekspertem w tej dziedzinie i dokładnie taką pozycję mamy w Polsce – podkreśla w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Biznes Marta Diop, Corporate Segment Director IFM Poland w Sodexo Polska. 

Sodexo obsługuje ok. 240 nieruchomości w całym kraju oraz 2,2 tys. mniejszych jednostek. Firma projektuje, zarządza i dostarcza unikalne usługi w zakresie kompleksowej obsługi nieruchomości (Sodexo On-site Services) oraz w zakresie kompleksowych usług motywacyjnych (Sodexo Benefits and Rewards Services).

– Sodexo jest liderem na rynku outsourcowania usług dla nieruchomości. Mamy około stu usług, tj. obsługa techniczna, usługa sprzątania, usługa cateringowa i wiele innych. Takie usługi warto outsourcować, niemniej nie może to być decyzja jednostkowa – musi powstać plan wynikających z tego korzyści. Outsourcowanie pojedynczych usług nigdy nie jest efektywne dla przedsiębiorstwa. Stawiamy jednak na oszczędności dla całego zakładu, które przynoszą realne kwoty, stąd zachęcamy do usług zintegrowanych – mówi ekspertka Sodexo Polska.

Sodexo Polska od czterech lat świadczy usługi z zakresu kompleksowej obsługi technicznej nieruchomości w zakładzie produkcyjnym P&G w Warszawie. Do obowiązków firmy należy obsługa techniczna urządzeń i instalacji ogólnobudynkowych z uwzględnieniem infrastruktury doprowadzającej media do części produkcyjnej.

Firma wdrożyła w obiekcie autorski system zarządzania AMS (Asset Management System), w ramach którego w zakładzie opracowano politykę, strategię i plan zarządzania zasobami fizycznymi jednostki (w tym m.in. proces zarządzania operacjami technicznymi, procedurę likwidacji i utylizacji zasobów, procedurę analiz awarii, proces zarządzania krytycznymi częściami zamiennymi), a także skupiono się na niematerialnych aktywach (m.in. usprawnieniu komunikacji w zespole, procesie monitorowania wymagań prawnych czy procesie zarządzania zmianą).

– AMS to ustandaryzowany, profesjonalny program, który pomaga w obsłudze technicznej nieruchomości. Jest to zbiór najlepszych praktyk z całego świata, zgodnych z międzynarodowym certyfikatem ISO 55001. Oparty jest na kole Deminga, który – przy wsparciu Maximo, programu informatycznego IBM – pomaga nam idealnie zarządzać obsługą techniczną w danej nieruchomości. Wszystkie dane zebrane przez miesiące przygotowań do wdrożenia programu są katalogowane, dzięki temu jesteśmy w stanie ocenić długość życia urządzeń i prewencyjną opiekę nad nimi. Dodatkowo pomaga nam to w dostarczaniu oszczędności dla klienta i realizowaniu jego strategii na miejscu – mówi Marta Diop.

Audyt przeprowadzony pod koniec 2018 roku w zakładzie produkcyjnym P&G na warszawskim Targówku wykazał najwyższy standard zarządzania według normy ISO 55001:2014. Ten certyfikat przyznany Sodexo jest jedynym jak do tej pory tego typu dokumentem wydanym przez zewnętrznego audytora BSI w Polsce.

– Ten certyfikat jest wysokiej klasy ogólnoświatowym osiągnięciem. Jego wyjątkowość polega na tym, że wyraża w praktyce bardzo ustandaryzowane, proaktywne zarządzanie nieruchomością – podkreśla Marta Diop. 

Audyt, który ocenia standard zarządzania obiektem według normy ISO 55001:2014, wykazał zero nieprawidłowości, co zdarza się jedynie w 30 proc. audytowanych przez BSI jednostek, a w Polsce stanowi jedyny tego typu przypadek.

– Wdrożenie systemu AMS i uzyskanie certyfikatu trwało półtora roku, audyt zewnętrzny był jego uwieńczeniem – mówi Marta Diop.

Czytaj także

Więcej ważnych informacji

Finanse

Andrzej Rzońca: Polsce grozi pierwsza od trzech dekad recesja. W tłustych latach rząd nie przygotował kraju na kryzys

Według marcowej projekcji inflacji NBP, opublikowanej kilka dni po wykryciu pierwszego w Polsce przypadku zachorowania na koronawirusa, polska gospodarka miałaby wzrosnąć w 2020 roku o 3,2 proc. Niecały miesiąc później prognozy te są nieaktualne. Zdaniem byłego członka RPP, dr. hab. Andrzeja Rzońcy pandemia obniży wzrost gospodarczy nawet do 3 pkt proc., co spowoduje, że możemy się otrzeć o recesję. I choć jego zdaniem proponowana tarcza antykryzysowa pomoże niewielu, to Polska jest w nie najgorszej sytuacji w porównaniu z innymi krajami.

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Komunikat

Ważne informacje dla dziennikarzy radiowych

Dziennikarze radiowi mają możliwość pobierania oryginalnego klipu dźwiękowego oraz  z lektorem w przypadku materiałów, w których ekspertami są obcokrajowcy.

Zapraszamy do kontaktu media|newseria.pl?subject=Kontakt%20dla%20medi%C3%B3w| style="background-color: rgb(255, 255, 255);"|media|newseria.pl 

Handel

Prezes UOKiK: Nieuczciwi przedsiębiorcy próbują w tym czasie drenować portfele konsumentów. Grozić im będzie kara nawet do 5 mln zł

Możliwość wprowadzenia maksymalnych cen i marż na towary i usługi, które mają istotne znaczenie dla ochrony zdrowia oraz kosztów utrzymania gospodarstw domowych, a także kary finansowe nawet do 5 mln zł dla nieuczciwych przedsiębiorców zawyżających ceny – takie zapisy wprowadza przyjęta z piątku na sobotę przez Sejm tarcza antykryzysowa. Prezes UOKiK podkreśla, że w ostatnim czasie na rynku pojawiło się wiele niedozwolonych praktyk. Zdarzają się nieuczciwe firmy, które próbują wykorzystać czas pandemii, żeby dodatkowo zarobić. Nowe przepisy mają uchronić konsumentów przed wydrenowaniem portfeli.

Jak korzystać z materiałów Newserii?

Ważne informacje dla dziennikarzy i mediów

Wszystkie materiały publikowane w serwisach agencji informacyjnej Newseria przeznaczone są do bezpłatnej dystrybucji poprzez serwisy internetowe, stacje radiowe i telewizje, wydawców prasy oraz aplikacje pełniące funkcję agregatorów newsów. 

Szczegóły dotyczące warunków współpracy znajdują się tutaj.

Konsument

W kryzysie milczenie nie jest złotem. Spójna i wiarygodna komunikacja może przesądzić o przyszłości wielu firm

Pandemia koronawirusa wpłynęła nie tylko na sytuację finansową firm, lecz także na ich komunikację. Duża część zrezygnowała z niej całkowicie, w ten sposób wysyłając w świat komunikat: nie wiadomo, co się u nas dzieje. Tymczasem właściwe zarządzanie informacją jest kluczowe właśnie teraz – może pomóc firmom w przezwyciężeniu kryzysu i opłaci się po zakończeniu pandemii, kiedy wszyscy będą chcieli wrócić do normalności. – Prędzej czy później obecny kryzys dobiegnie końca i może się okazać, że te podmioty, które potrafiły odpowiednio zarządzić nim od strony komunikacyjnej, znajdą się dwie długości przed resztą rynku – mówi prezes agencji informacyjnej Newseria, Artur Woliński.