Newsy

PISF: „Ida” Pawła Pawlikowskiego polskim kandydatem do Oscara

2014-08-08  |  17:24
Mówi:Agnieszka Odorowicz
Funkcja:dyrektor Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej
  • MP4
  • „Ida” w reżyserii Pawła Pawlikowskiego polskim kandydatem do Oscara w kategorii „film nieanglojęzyczny” ‒ poinformował Polski Instytut Sztuki Filmowej agencję informacyjną Newseria Lifestyle. Komisja powołana przez minister kultury i dziedzictwa narodowego jednogłośnie wybrała ten doceniony przez międzynarodową publiczność film do rywalizacji o nagrodę Amerykańskiej Akademii Filmowej.

    Jest to film, którego wartości artystycznej nikt nie kwestionuje, cieszy się zasłużonym uznaniem na świecie, ma znakomite recenzje. Szczególnie jest doceniany na rynku amerykańskim. Do dzisiaj „Idę” obejrzało ponad 450 tys. widzów w Stanach, a jego box office wynosi ponad 3,5 mln dolarów – podkreśla Agnieszka Odorowicz, dyrektor Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej.

    PISF współfinansował produkcję filmu „Ida”. Jego polska premiera miała miejsce 25 października ubiegłego roku. Akcja polsko-duńskiej koprodukcji rozgrywa się w latach 60. – wychowywana w zakonie sierota Anna (debiutująca Agata Trzebuchowska) zamierza wkrótce złożyć śluby, ale zanim to zrobi, spotyka swoją jedyną żyjącą krewną – ciotkę Wandę (Agata Kulesza). Od niej dowiaduje się, że jest ocaloną z Zagłady Żydówką. Dwie bohaterki wyruszają w podróż po Polsce, w trakcie której mierzą się ze swoją przeszłością.

    Komisja powołana przez minister kultury i dziedzictwa narodowego Małgorzatę Omilanowską, której przewodniczył reżyser Filip Bajon, nie miała wątpliwości, że „Ida” spośród polskich filmów ma największą szansę na docenienie przez Amerykańską Akademię Sztuki i Wiedzy Filmowej.

    Ma znakomite recenzje w największych i najbardziej poczytnych, opiniotwórczych mediach amerykańskich takich jak „Los Angeles Times”, „New York Times”, „New Yorker” i w pismach branżowych, jak „Variety” czy „Screen Daily”. Jest ceniona przez widzów, doceniana jako film o bardzo wysokich walorach artystycznych, jako bardzo osobista wypowiedź Pawła Pawlikowskiego. Nie mamy wątpliwości, że ten film będzie nas najlepiej reprezentował w tej kategorii – zapewnia Odorowicz.

    Za wyborem „Idy” stoi już osiągnięty przez film międzynarodowy sukces. Film został już zaprezentowany w kilkudziesięciu krajach poza Polską, a największą widownię zdobył we Francji (blisko pół miliona widzów) i Stanach Zjednoczonych (ponad 440 tys. osób). 11 września film trafi do kin na Słowacji i na Węgrzech, a potem w Wielkiej Brytanii, Danii i Szwecji. Prawa do dystrybucji zakupiono już na 52 terytoria. Agnieszka Odorowicz przyznaje, że do producenta cały czas zgłaszają się kolejni chętni.

    „Ida” to nie tylko sukces frekwencyjny i komercyjny, ale także artystyczny. Podkreślają to zdobyte nagrody na międzynarodowych festiwalach.

    Film był pokazywany na ponad 40 festiwalach na świecie, gdzie zdobył aż 30 nagród. To się właściwie nie zdarza. To jest film, który globalnie będzie reprezentował polską kinematografię, niezależnie od Oscara – zapewnia dyrektor PISF-u. ‒ Trzymamy kciuki za film, za twórców, i mamy nadzieję, że uda nam się wypromować polskie kino poprzez film „Ida” Pawła Pawlikowskiego.

    „Ida” zdobyła już m.in. główne nagrody na festiwalach w Warszawie i Londynie, nagrodę za najlepsze zdjęcia na festiwalu Camerimage, wyróżnienie dla najlepszego filmu fabularnego na festiwalu w Sarasocie, nagrodę jury Międzynarodowej Federacji Krytyków Filmowych w Toronto, a także cztery Złote Lwy na festiwalu w Gdyni.

    Ceremonia wręczenia Oscarów odbędzie się 22 lutego 2015 r. Będzie to już 87. edycja tej ceremonii. Ostateczne nominacje poznamy 15 stycznia.

    Zgodnie z zasadami, w każdym kraju komisja wybiera jeden film zgłoszony do kategorii najlepszego filmu nieanglojęzycznego. Na podstawie tzw. długiej listy, czyli wszystkich zgłoszeń z całego świata, członkowie amerykańskiej Akademii Filmowej wyłaniają najpierw 5 filmów nominowanych, a potem zwycięzcę. Kryterium dopuszczenia jest główny język filmu, a nie kraj produkcji – dlatego zagraniczne filmy po angielsku nie mogą rywalizować. Polski film nigdy nie zdobył statuetki w tej kategorii.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Newseria na XVI Europejskim Kongresie Gospodarczym

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Handel

    Przygotowania do wdrożenia systemu kaucyjnego idą pełną parą. Przyszli operatorzy przeciwni zmianie daty na 2026 rok

    Wkrótce Sejm ma się zająć nowym projektem przepisów dotyczących systemu kaucyjnego, którego start zaplanowano na styczeń 2025 roku. Przedstawione przez Ministerstwo Klimatu i Środowiska zmiany dotyczą m.in. rezygnacji z podatku VAT i wprowadzenia tzw. mechanizmu podążania kaucji za produktem. – Wszystkie te zmiany oceniamy bardzo pozytywnie, one są niezbędnym elementem dla właściwego funkcjonowania przyszłego systemu kaucyjnego – mówi Aleksander Traple, prezes Zwrotka SA. Jak podkreśla, dalsze odkładanie w czasie terminu uruchomienia systemu kaucyjnego jest bezzasadne, ponieważ branża odpadowa, handel detaliczny i szereg innych podmiotów już od dłuższego czasu przygotowują się do jego wdrożenia.

    Problemy społeczne

    Duża część ukraińskich uchodźców w Polsce wciąż potrzebuje wsparcia. Szczególnie osoby starsze i z niepełnosprawnościami

    Do Polski cały czas napływają kolejni uchodźcy z Ukrainy, a ci, którzy są u nas już ponad dwa lata, nadal potrzebują wsparcia – oceniają eksperci IOM Poland i UNHCR. Szacuje się, że ok. 200 tys. osób nadal mieszka w miejscach zakwaterowania zbiorowego. To często osoby starsze i z niepełnosprawnościami, którym trudno się usamodzielnić. Uchodźcy nadal potrzebują wsparcia związanego ze znalezieniem zatrudnienia, dostępu dzieci do edukacji czy nauki języka polskiego. Eksperci podkreślają, że integracja ekonomiczna Ukraińców to duża korzyść dla polskiej gospodarki. Tylko w 2023 roku udział pracowników z Ukrainy przełożył się na ok. 1 proc. krajowego PKB.

    Konsument

    Coraz więcej Europejczyków ogranicza spożycie mięsa na rzecz produktów roślinnych. Większe wsparcie ze strony rządów i legislacji mogłoby zwiększyć ich popularność

    Ponad połowa Europejczyków jedzących mięso aktywnie ogranicza jego roczne spożycie. Niemal 30 proc. co najmniej raz w tygodniu spożywa przynajmniej jedną roślinną alternatywę mięsa lub nabiału – wynika z badania ProVeg. Zmiana nawyków konsumenckich napędza branżę produktów roślinnych, ale wspomogłyby ją także zmiany systemowe, m.in. szersze dofinansowanie produkcji roślinnej kosztem mięsnej czy obniżenie podatku na żywność o niskim śladzie środowiskowym.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.