Newsy

PISF: „Ida” Pawła Pawlikowskiego polskim kandydatem do Oscara

2014-08-08  |  17:24
Mówi:Agnieszka Odorowicz
Funkcja:dyrektor Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej
  • MP4
  • „Ida” w reżyserii Pawła Pawlikowskiego polskim kandydatem do Oscara w kategorii „film nieanglojęzyczny” ‒ poinformował Polski Instytut Sztuki Filmowej agencję informacyjną Newseria Lifestyle. Komisja powołana przez minister kultury i dziedzictwa narodowego jednogłośnie wybrała ten doceniony przez międzynarodową publiczność film do rywalizacji o nagrodę Amerykańskiej Akademii Filmowej.

    Jest to film, którego wartości artystycznej nikt nie kwestionuje, cieszy się zasłużonym uznaniem na świecie, ma znakomite recenzje. Szczególnie jest doceniany na rynku amerykańskim. Do dzisiaj „Idę” obejrzało ponad 450 tys. widzów w Stanach, a jego box office wynosi ponad 3,5 mln dolarów – podkreśla Agnieszka Odorowicz, dyrektor Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej.

    PISF współfinansował produkcję filmu „Ida”. Jego polska premiera miała miejsce 25 października ubiegłego roku. Akcja polsko-duńskiej koprodukcji rozgrywa się w latach 60. – wychowywana w zakonie sierota Anna (debiutująca Agata Trzebuchowska) zamierza wkrótce złożyć śluby, ale zanim to zrobi, spotyka swoją jedyną żyjącą krewną – ciotkę Wandę (Agata Kulesza). Od niej dowiaduje się, że jest ocaloną z Zagłady Żydówką. Dwie bohaterki wyruszają w podróż po Polsce, w trakcie której mierzą się ze swoją przeszłością.

    Komisja powołana przez minister kultury i dziedzictwa narodowego Małgorzatę Omilanowską, której przewodniczył reżyser Filip Bajon, nie miała wątpliwości, że „Ida” spośród polskich filmów ma największą szansę na docenienie przez Amerykańską Akademię Sztuki i Wiedzy Filmowej.

    Ma znakomite recenzje w największych i najbardziej poczytnych, opiniotwórczych mediach amerykańskich takich jak „Los Angeles Times”, „New York Times”, „New Yorker” i w pismach branżowych, jak „Variety” czy „Screen Daily”. Jest ceniona przez widzów, doceniana jako film o bardzo wysokich walorach artystycznych, jako bardzo osobista wypowiedź Pawła Pawlikowskiego. Nie mamy wątpliwości, że ten film będzie nas najlepiej reprezentował w tej kategorii – zapewnia Odorowicz.

    Za wyborem „Idy” stoi już osiągnięty przez film międzynarodowy sukces. Film został już zaprezentowany w kilkudziesięciu krajach poza Polską, a największą widownię zdobył we Francji (blisko pół miliona widzów) i Stanach Zjednoczonych (ponad 440 tys. osób). 11 września film trafi do kin na Słowacji i na Węgrzech, a potem w Wielkiej Brytanii, Danii i Szwecji. Prawa do dystrybucji zakupiono już na 52 terytoria. Agnieszka Odorowicz przyznaje, że do producenta cały czas zgłaszają się kolejni chętni.

    „Ida” to nie tylko sukces frekwencyjny i komercyjny, ale także artystyczny. Podkreślają to zdobyte nagrody na międzynarodowych festiwalach.

    Film był pokazywany na ponad 40 festiwalach na świecie, gdzie zdobył aż 30 nagród. To się właściwie nie zdarza. To jest film, który globalnie będzie reprezentował polską kinematografię, niezależnie od Oscara – zapewnia dyrektor PISF-u. ‒ Trzymamy kciuki za film, za twórców, i mamy nadzieję, że uda nam się wypromować polskie kino poprzez film „Ida” Pawła Pawlikowskiego.

    „Ida” zdobyła już m.in. główne nagrody na festiwalach w Warszawie i Londynie, nagrodę za najlepsze zdjęcia na festiwalu Camerimage, wyróżnienie dla najlepszego filmu fabularnego na festiwalu w Sarasocie, nagrodę jury Międzynarodowej Federacji Krytyków Filmowych w Toronto, a także cztery Złote Lwy na festiwalu w Gdyni.

    Ceremonia wręczenia Oscarów odbędzie się 22 lutego 2015 r. Będzie to już 87. edycja tej ceremonii. Ostateczne nominacje poznamy 15 stycznia.

    Zgodnie z zasadami, w każdym kraju komisja wybiera jeden film zgłoszony do kategorii najlepszego filmu nieanglojęzycznego. Na podstawie tzw. długiej listy, czyli wszystkich zgłoszeń z całego świata, członkowie amerykańskiej Akademii Filmowej wyłaniają najpierw 5 filmów nominowanych, a potem zwycięzcę. Kryterium dopuszczenia jest główny język filmu, a nie kraj produkcji – dlatego zagraniczne filmy po angielsku nie mogą rywalizować. Polski film nigdy nie zdobył statuetki w tej kategorii.

    Czytaj także

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Kongres Profesjonalistów Public Relations

    Ochrona środowiska

    Transport

    Ruszyła ważna inwestycja przemysłowa w województwie opolskim. Powstanie tu centrum logistyczne dla giganta motoryzacyjnego

    Nowe regionalne Centrum Kompletacji i Dystrybucji, które powstanie w parku logistycznym i produkcyjnym Prologis Park Ujazd w województwie opolskim, będzie związane z rynkiem automotive aftermarket, konkretnie kompletacją i dystrybucją zestawów naprawczych dla branży motoryzacyjnej. Obiekt będzie służył firmie Schaeffler, a za jej budowę odpowiada Prologis. Jak podkreśla jego przedstawiciel, będzie to budynek niezależny od paliw kopalnych bezpośrednio dostarczanych do budynku i wyposażony w wiele rozwiązań prośrodowiskowych.

    Konsument

    Konsumenci rynku telekomunikacyjnego narzekają na nieprzejrzyste oferty. Jeden z operatorów chce je wyeliminować

    Co piąty Polak dostrzega pozytywne zmiany na rynku usług telekomunikacyjnych, głównie jego rozwój, zarówno pod kątem liczby ofert, jak i rozwoju technologii. Gorzej jednak wypada przejrzystość ofert – wynika z badania Urzędu Komunikacji Elektronicznej. Konsumenci są zmęczeni skomplikowanymi taryfami i ukrytymi kosztami, dlatego coraz większym zainteresowaniem cieszą się proste pakiety. Dlatego też T-Mobile startuje z nową ofertą „Po prostu", z jednym, prostym abonamentem bez żadnych limitów.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.