Newsy

Polskie audiobooki podbijają rynki międzynarodowe. Po sukcesie w Czechach przyszedł czas na Francję i Hiszpanię

2013-02-12  |  10:00

Coraz więcej Polaków korzysta z audiobooków. Liczba użytkowników serwisu Audioteka.pl w ciągu roku wzrosła o 150 procent. Serwis postanowił więc zawalczyć o użytkowników na zagranicznych rynkach. Polski sukces udało się powtórzyć w Czechach, gdzie Audioteka.cz. jest największym tego typu serwisem. Spółki-córki warszawskiej firmy właśnie uruchomiono również w Hiszpanii i we Francji. Firma chce rozwijać działalność także poza Europą.

 – Przygotowaliśmy całą strukturę organizacyjną firmy, całą pracę nad produktem, czyli nad aplikacjami, pod to, żeby móc szybko i skutecznie zdobywać kolejne rynki. Na road mapie mamy Szwecję i Finlandię w ciągu 1,5 miesiąca, potem Węgry, Turcję, Brazylię, potem Niemcy, może Rosję. Dziś największe wyzwanie to iść międzynarodowo, może nie globalnie – bo to za duże słowo – i kopiować to, co się udało na rynku polskim i czeskim na kolejne kraje – mówi o planach firmy Marcin Beme, prezes Audioteki.pl. 

Na rynku niemieckim czy amerykańskim Audioteka musiałaby się zmierzyć z potężnym konkurentem, jakim jest należący do Amazona serwis Audible. Dlatego twórcy Audioteki chcą skupić się w pierwszej kolejności na rynkach, na których nie działa Audible.

 – Krótko mówiąc, tu w Polsce staramy się poprawić efektywność sprzedaży, analitykę, sprzedaż, powiększyć kontent. Bo na koniec dnia jesteśmy biznesem kontentowym. Długookresowo – chcemy zrobić to samo, tylko w wielu krajach – tłumaczy Marcin Beme w rozmowie z Agencją Informacyjną Newseria.

Audioteka.pl jest dostępna na komputerach, ale przede wszystkim na smartfonach i tabletach. To właśnie sposób dotarcia do klienta jest kluczem do sukcesu firmy.

 – Innowacyjność w naszej firmie to przede wszystkim wykorzystanie technologii do tego, jak oferujemy audiobooka klientom. Biznes książkowy nie jest zbyt ekscytujący. Nam udało się przeciągnąć go w świat technologii. "Wpakowaliśmy" Audiotekę na smartfony, do samochodów, na tablety.  Po drugie, wciągnęliśmy książki w świat showbiznesu, bo u nas nagrywają Ania Dereszowska, Borys Szyc, Robert Więckiewicz, Andrzej Chyra, więc dużego kalibru gwiazdy – tłumaczy filozofię serwisu prezes firmy.

Jak podkreśla, w najbliższym czasie firma chce rozwijać właśnie możliwość słuchania audiobooków w samochodach.

 – Chcemy zapewnić dostęp do audiobooków naszym klientom przez cały dzień, poprzez różne urządzenia. Użytkownicy przełączają się przez systemy chmurowe, po to, by mogli słuchać nas na różnych urządzeniach nie tracąc miejsca, w którym słuchała nas poprzednim razem. Można powiedzieć, że Audioteka jest chmurowym serwisem, wykorzystującym boom na wielorakość urządzeń mobilnych, z których ludzie coraz częściej korzystają – mówi Marcin Beme.

Z danych firmy wynika, że 65-70 proc. użytkowników serwisu to mężczyźni z dużych miast, wykształceni, osoby pracujące na średnim i wyższym szczeblu zarządzania.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Prawo

Handel

Lekarze apelują o uregulowanie rynku saszetek z nikotyną. Na ich szkodliwe działanie narażona jest głównie młodzież

Saszetki z nikotyną są dostępne na rynku od kilku lat, ale nadal nie ma żadnych unijnych ani krajowych regulacji dotyczących ich oznakowania, reklamy czy sprzedaży. To powoduje, że tzw. pouches są bardzo łatwo dostępne, bez większych problemów można je kupić nawet przez internet, co przekłada się na ich rosnącą popularność, także wśród dzieci i młodzieży. Eksperci apelują o pilne uregulowanie tego rynku.

Problemy społeczne

Dane satelitarne będą częściej pomagać w walce z żywiołami w Polsce. Nowy system testowany był w czasie wrześniowej powodzi

Światowa Organizacja Meteorologiczna podaje, że w ciągu ostatnich 50 lat pięciokrotnie zwiększyła się liczba katastrof naturalnych na świecie. Jednocześnie nowe możliwości w zakresie wczesnego ostrzegania i zarządzania kryzysowego pozwoliły ograniczyć liczbę ofiar trzykrotnie. Coraz częściej pomagają w tym dane satelitarne, czego przykładem było wykorzystanie nowego systemu Poland’s Civil Security Hub w trakcie wrześniowej powodzi na południowym zachodzie kraju.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.