Mówi: | Jarosław Niewierowicz |
Funkcja: | Minister energetyki Litwy |
Litewski minister energetyki: polsko-litewski gazociąg szansą na uniezależnienie się od Gazpromu państw bałtyckich
Budowa mostu energetycznego między Polską a Litwą przebiega zgodnie z planem. W Polsce wkrótce zostanie zakończony przetarg na budowę linii. Litwini wiosną oczekują pozwoleń na jej budowę. To oznacza, że do końca 2015 roku między Ełkiem a Alytus powstanie linia przesyłowa o mocy 500 MW. Ale to nie jedyny energetyczny projekt polsko-litewski. Trwają też rozmowy w sprawie połączenia gazowego, które miałoby na celu uniezależnienie państw nadbałtyckich od dostaw rosyjskich i zwiększył ich bezpieczeństwo energetyczne.
– Prowadzimy konsultacje i będziemy przechodzili do bardzo konkretnych rozmów na temat połączenia gazowego między Polską a Litwą – mówi Agencji Informacyjnej Newseria Jarosław Niewierowicz, minister energetyki Litwy.
Kończą się prace nad studium wykonalności gazociągu, które powinno być gotowe jeszcze w tym kwartale. Według analizy ekonomicznej budowy tego połączenia, które przed rokiem przeprowadzono na zlecenie operatorów sieci gazowych z Litwy i Polski, gazociąg ma mieć 562 km i roczną przepustowość do 2,3 mld m3 surowca (z możliwością jej zwiększenia do 4,5 mld m3). Koszt budowy to ponad 470 mln euro.
– Jest to projekt o znaczeniu europejskim i bez wątpienia będziemy starali się pozyskać finansowanie z Unii Europejskiej. Lista takich projektów zostanie ogłoszona w trakcie naszego przewodnictwa w UE, czyli jesienią tego roku. Już teraz możemy się pokusić o stwierdzenie, że projekt połączenia gazowego między naszymi krajami będzie dość wysoko na tej liście – twierdzi Niewierowicz.
Dzięki temu połączeniu Litwa i inne kraje nadbałtyckie zostaną połączone z rynkiem gazowym w Unii Europejskim. A to z kolei zwiększy ich bezpieczeństwo energetyczne.
– W tej chwili mamy monopolistę, który dostarcza gaz w państwach bałtyckich – mówi litewski minister. – Odzwierciedleniem tej sytuacji jest najwyższa cena za gaz w całej UE. To na pewno nie jest sytuacja optymalna i będziemy dążyli do tego, by na tym rynku zaistniała jak największa konkurencja.
Wyjaśnia, że dziś Litwini za m3 gazu z Rosji płacą ok. 500 dolarów. Ceny w krajach Europy Zachodniej są nawet 100 dolarów niższe. Polsce w ubiegłym roku udało się wynegocjować z Gazpromem obniżkę stawki. Jak zaznacza minister Niewierowicz, Litwa również rozmawia o tym z Rosjanami, ale o pewnej racjonalizacji cen będzie można mówić dopiero po uruchomieniu pod koniec przyszłego roku terminalu gazu skroplonego w Kłajpedzie.
– Najważniejsze jest to, by równolegle wprowadzać zasady, które umożliwią funkcjonowanie wolnego rynku w tym zakresie – mówi Jarosław Niewierowicz.
Budowa mostu energetycznego zgodnie z planem
Most energetyczny łączący Ełk z litewskim Alytusem zostanie prawdopodobnie oddany do użytku zgodnie z harmonogramem, czyli do końca 2015 roku, kiedy możliwy będzie przesył 500 MW. Prace po obu stronach są na innym poziomie zaawansowania.
– Po stronie litewskiej wiosną bieżącego roku będziemy mieli pozwolenia na budowę linii oraz samej stacji – mówi minister energetyki Litwy. – Po stronie polskiej niebawem będzie zakończony przetarg na budowę linii. Te prace idą w takim tempie, że mamy podstawy do optymizmu i stwierdzenia, że do końca 2015 roku będziemy mieli funkcjonujące połączenie.
Najbardziej unikalnym elementem połączenia elektroenergetycznego między Polską a Litwą jest tzw. wstawka prądu stałego. Litewski operator sieci energetycznej 15 lutego podpisał z firmą ABB umowę na jej dostarczenie. To zarazem najważniejszy i najdroższy element projektu.
– Pozwoli ona na połączenie systemu polskiego i litewskiego. Są to dwa odrębne systemy, gdzie praca sieci przesyłowej odbywa się w różnym zakresie i o różnych parametrach. To urządzenie, które zostało zakontraktowane na Litwie, pozwoli połączyć dwa systemy i przesyłać energię albo w jednym, albo w drugim kierunku, w zależności od tego, jak się kształtuje cena na rynkach energii – mówi minister Niewierowicz.
Czytaj także
- 2025-06-03: Maciej Pertkiewicz: Kasia Dowbor na planie programu interesowała się remontami i była dociekliwa. Niczego nie udawała tylko na potrzeby zdjęć
- 2025-05-16: Nowy rozdział we współpracy Wielka Brytania – Unia Europejska. Bezpieczeństwo jedną z kluczowych kwestii
- 2025-05-05: Konkurs NCBR i Orlenu ma wesprzeć najciekawsze rozwiązania dla przemysłu rafineryjno-petrochemicznego. Na ich rozwój trafi blisko 200 mln zł
- 2025-05-09: Odbudowa Ukrainy pochłonie setki miliardów euro. Polskie firmy już teraz powinny szukać partnerów, nie tylko w kraju, ale i w samej Ukrainie
- 2025-05-08: Dobre perspektywy współpracy pomiędzy brytyjskimi a polskimi uczelniami. Wspólne projekty badawcze przekładają się na relacje gospodarcze
- 2025-02-28: Polsko-brytyjska współpraca gospodarcza nabiera rozpędu. Dobre perspektywy dla wspólnych projektów energetycznych i obronnych
- 2025-03-12: Dostęp do wysoko wykwalifikowanej kadry przyciąga do Polski inwestorów. Kluczowymi partnerami stają się firmy z Wielkiej Brytanii
- 2025-03-28: Brak krajowej polityki kosmicznej blokuje możliwości współpracy międzynarodowej. Wspólne projekty mogłyby być katalizatorem rozwoju sektora
- 2025-02-17: Rośnie wymiana handlowa Polski z Hiszpanią. Są perspektywy na dalszą współpracę w wielu branżach
- 2025-01-29: M. Kobosko: UE i USA są najbliższymi partnerami. Obciążenia celne byłyby fatalne dla tych relacji
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Transport

Polska przeciwna przedłużeniu umowy UE–Ukraina o transporcie drogowym. Uderza ona w krajową branżę transportową
Parlament Europejski większością głosów poparł przedłużenie umowy o transporcie drogowym między Unią Europejską a Ukrainą do końca 2025 roku. Zdaniem polskich europosłów, którzy głosowali przeciw, podtrzymanie liberalizacji przewozów drogowych przyczyni się do dalszego obniżenia konkurencyjności polskich firm transportowych. W przeciwieństwie do ukraińskich przewoźników muszą one spełniać szereg unijnych wymogów. Polska delegacja planuje przedstawić swoje stanowisko europejskiemu komisarzowi ds. zrównoważonego transportu i turystyki.
Transport
M.Kobosko: Wszyscy zapłacimy za eskalację między Izraelem a Iranem. Kraje UE powinny robić więcej dla budowy swojego własnego bezpieczeństwa

– Mrzonki o armii europejskiej są mrzonkami, to trzeba sobie jasno powiedzieć. Każdy z krajów członkowskich Unii Europejskiej musi, i to się na szczęście już dzieje, nie tylko myśleć i mówić, ale też robić coraz więcej dla budowy swojego własnego bezpieczeństwa w koordynacji wspólnej – uważa Michał Kobosko, poseł do Parlamentu Europejskiego z Polska 2050. W kontekście światowych konfliktów, w tym na linii Izrael–Iran, jego zdaniem Polska powinna się skupić na współpracy zarówno ze Wspólnotą, jak i Stanami Zjednoczonymi.
Muzyka
Trwający Festiwal Mozartowski przyciąga tłumy melomanów. To jedno z najważniejszych wydarzeń w stolicy

Artystka zaznacza, że za sprawą Warszawskiej Opery Kameralnej jeszcze przez dwa tygodnie Warszawa będzie rozbrzmiewać Mozartem. Kolejna edycja festiwalu poświęconego temu wybitnemu kompozytorowi zajmuje ważne miejsce w kulturalnym kalendarzu stolicy i przyciąga tłumy melomanów. A przed nimi jeszcze sporo atrakcji. Alicja Węgorzewska szczególnie zaprasza na dwie premiery, jedną skierowaną do młodych odbiorców, drugą – dedykowaną koneserom. Niezwykle ciekawie zapowiada się także nowy sezon artystyczny w WOK-u. Twórcy już pracują nad kolejnymi spektaklami i nagrywają nowe płyty.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.