Newsy

Lokale gastronomiczne powoli odrabiają straty po lockdownie. Restauracje starają się pozyskać nowych klientów

2021-09-20  |  06:00
Mówi:Marcin Książka, szef kuchni, Żywa Kuchnia
Renata Marcinowska, Happiness & Relations Manager, Restaurant Club

Z powodu pandemii branża gastronomiczna stanęła nad przepaścią i przeżyła największy kryzys od wielu dekad. Właściciele restauracji ledwo wiązali koniec z końcem, bazując jedynie na daniach na wynos. Od kilku miesięcy ruch w lokalach powoli rośnie, ale wciąż jeszcze nie udało się wrócić do poziomu sprzed wybuchu pandemii. Aby na nowo zdobyć zaufanie klientów, trzeba dbać o dobrą ofertę, ale także skutecznie o sobie przypominać.

– Branża gastronomiczna ma się coraz lepiej. Zima i wiosna to był dość ciężki okres, działały głównie wynosy. Co prawda nie da się w tak krótkim czasie odbić i odrobić strat, ale wakacje pokazały, że klient zawsze wraca do dobrych miejsc. W tym roku sierpień był bardzo cichy w porównaniu do ubiegłego roku, bo możliwe, że wiele osób wyjechało na wakacje w obawie przed kolejną falą lockdownu na jesieni, ale i tak jest dobrze – mówi agencji Newseria Lifestyle Marcin Książka, szef kuchni w Żywej Kuchni.

Restauracje, które przetrwały dotychczasowe lockdowny, muszą włożyć ogromny wysiłek w to, aby odbudować swoją pozycję na rynku i ponownie przyciągnąć klientów.  Dobrym pomysłem na dotarcie do nich jest festiwal Restaurant Week. To największe i najpopularniejsze wydarzenie branży restauracyjnej. Dla klientów to dobra okazja na poznanie najlepszych lokali w ich popisowym wydaniu. Zestaw składający się z przystawki, dania głównego i deseru, niezależnie od miejsca, jest dostępny w cenie 59 zł.

– Najlepsi szefowie kuchni przygotowują trzydaniowy zestaw. Mamy dwa rodzaje menu: wegetariańskie lub wegańskie oraz menu mięsne, więc w każdej z ponad 300 restauracji w Polsce można wybrać najlepszy zestaw dla siebie. W tym roku mamy ponad 60 debiutów, więc szczególnie dla osób, które szukają nowości, jest to idealne wydarzenie, żeby śledzić trendy gastronomiczne. Średnio festiwal odwiedza około 110 tys. gości – mówi Renata Marcinowska, Happiness & Relations Manager w Restaurant Club, który organizuje festiwal.

Z ankiet przeprowadzonych przez organizatorów wynika, że goście, którzy odwiedzili dany lokal podczas Restaurant Week, chętnie do niego wracają, a co więcej polecają również to miejsce swoim znajomym.

– Myślę, że jest to szczególnie ważne w okresie postpandemicznym, kiedy branża gastronomiczna dopiero wybudza się po ostatnim zamknięciu. Ten festiwal promuje wychodzenie do restauracji i świętowanie różnego rodzaju okazji oraz pokazuje, że za każdym razem szefowie kuchni mogą nas zaskoczyć czymś innym – mówi Renata Marcinowska.

Przykładowo w zestawach Żywej Kuchni klienci mogą spróbować m.in. kremu z podgrzybków, muszli św. Jakuba, łososia oraz wegańskiej tarty czekoladowej.

– Warto brać udział w tym festiwalu, gdyż jest to ogromna szansa na promowanie restauracji i pokazanie, jakie dania gotuje. Przy małym koszcie można spróbować bardzo dużo różnych potraw. Na tę okazję w wielu restauracjach przygotowane są specjalne dania, których normalnie nie ma w karcie. Poza tym po takiej dużej przerwie spowodowanej pandemią dużo restauracji było zamkniętych i teraz w fajny sposób można wrócić na rynek – mówi Marcin Książka.

Hasło tegorocznej edycji to „Food Must Go On!”. Organizatorzy nawołują nim do tego, aby przy okazji kolejnej fali pandemii nie zamykać ponownie restauracji, tylko pozwolić im działać w określonym reżimie sanitarnym. Dzięki „Karcie Higieny”, która jest jednym z filarów Restaurant Week, Restaurant Club chce podkreślić pełną gotowość restauracji na bezpieczne przyjmowanie gości,  zgodne z wytycznymi sanitarno-epidemiologicznymi.

– Po ostatnich lockdownach, które wstrząsnęły niezależną sceną restauracyjną w Polsce, nie możemy pozwolić na kolejne zamknięcie. I tu nie chodzi tylko o jedzenie, ale też o relacje towarzyskie, o to, żebyśmy mogli się cieszyć naszą codziennością. Chcemy więc, aby festiwal był też rodzajem wsparcia dla restauracji, aby łączyć gości z lokalami i pokazywać, że scena restauracyjna w Polsce rozwija się bardzo dynamicznie i jest jedną z najbardziej kreatywnych scen na świecie. Nie zakłócajmy tego – mówi Renata Marcinowska.

Oferta restauracji jest dostępna na stronie restaurantweek.pl.

– Tam też dokonujemy rezerwacji w konkretnej restauracji, wybierając konkretne menu, przychodzimy na konkretną godzinę, później po otrzymaniu potwierdzenia rezerwacji opłacamy ją również na stronie, a potem pozostaje nam tylko cieszyć się całym doświadczeniem restauracyjnym – mówi Happiness & Relations Manager w Restaurant Club.

Jak podkreśla, wcześniejsza rezerwacja i wybór konkretnego menu pozwala restauracjom odpowiednio wyliczyć składniki i porcje, co zapobiega marnowaniu jedzenia.

Szósta edycja festiwalu Restaurant Week potrwa do 26 września. Liczba gości w poprzednich edycjach do tej pory przekroczyła już 1 mln.

Czytaj także

Więcej ważnych informacji

Handel

Rektor Uczelni Łazarskiego: Ustawa o cyberbezpieczeństwie wymaga ponownych konsultacji. Wątpliwości budzi zgodność z prawem części przepisów [DEPESZA]

– W tym projekcie ustawy o krajowym systemie cyberbezpieczeństwa pojawiły się całkowicie nowe przepisy, dotyczące choćby spółki pod nazwą Polskie 5G czy funduszu celowego na rzecz strategicznej sieci bezpieczeństwa. Dlatego potrzebne są ponowne konsultacje – ocenia prof. Maciej Rogalski, rektor Uczelni Łazarskiego. Jak podkreśla, już przy poprzednich wersjach nowelizacji były zgłaszane liczne uwagi z rynku, ale zostały one uwzględnione tylko w niewielkim stopniu. Aktualna wersja projektu nadal zawiera więc szereg wad prawnych i jest wątpliwa pod kątem zgodności z międzynarodowym, unijnym, a nawet polskim prawem.

Bankowość

Kredytobiorcy rezygnują z procesów frankowych w obawie przed wysokimi kosztami. Teraz będą mogli je wytoczyć bez kosztów i opłat początkowych

– Orzecznictwo sądowe jest w tej chwili bardzo przyjazne sprawom konsumenckim – mówi Anna Lengiewicz z kancelarii LWB Lengiewicz Wrońska i Wspólnicy. W sprawach sądowych dotyczących tzw. polisolokat i kredytów frankowych szanse na wygraną sięgają nawet 80–90 proc. Jednak większość konsumentów nie podejmuje żadnych kroków, aby odzyskać swoje pieniądze, obawiając się utraty kolejnych środków na opłacenie prawników i kosztów sądowych. W tym miesiącu ruszył dedykowany im program RePlan, który zapewnia finansowanie takich spraw. Kredytobiorca może w nim liczyć na obsługę prawną i pełne pokrycie kosztów postępowania, a wynagrodzenie zapłaci tylko w przypadku wygranej sprawy.

Transport

Drony przyszłością rynku usług transportowych. Dzięki nim przesyłki mogą być tańsze nawet o 80 procent

Na lotniskach całego świata coraz częściej wykorzystywane są drony cargo. Użycie ich do transportu nawet kilkuset kilogramowych paczek  pozwala obniżyć koszt nawet o 80 proc. Bezzałogowce są już używane między innymi w Australii do dystrybucji leków dla mieszkańców terenów wiejskich. Spółka wyspecjalizowana w transporcie dronowym działa także w Polsce, na lotnisku w Katowicach. Zdaniem analityków rynek logistyki z użyciem dronów wzrośnie w ciągu kilku lat niemal trzykrotnie.

Problemy społeczne

Kolejna pandemia może się pojawić już za sześć–osiem lat. Obecna ujawniła braki w systemie zarządzania kryzysowego

Pandemia COVID-19 pokazała, że polski system ochrony zdrowia nie jest przygotowany na kolejny kryzys o takiej skali – wskazują eksperci Instytutu Jagiellońskiego i postulują systemowe reformy. W raporcie „Jak przygotować polską ochronę zdrowia na kolejne epidemie?” rekomendują wdrożenie 100 działań niezbędnych, żeby przygotować się na wypadek kolejnego zagrożenia epidemicznego. To m.in. efektywniejsze zarządzanie kadrami medycznymi, implementacja technologii mobilnych i rozwiązań IT przydatnych w walce z pandemią, ale i opracowanie odpowiednich strategii komunikacji na czas kryzysu, aby przeciwdziałać manipulacjom opinii publicznej.