Mówi: | Janusz Piechociński |
Funkcja: | wicepremier i minister gospodarki |
J. Piechociński o LOT: wyobraźni zabrakło nie tylko menedżerom, ale i związkom zawodowym
Janusz Piechociński czeka na propozycje ministra skarbu państwa w sprawie LOT. Wicepremier i minister gospodarki zapowiada, że jego resort jest gotowy na współpracę przy programie ratowania polskiego przewoźnika. Według Piechocińskiego w sprawie LOT-u winne są nie tylko władze spółki.
– Zabrakło wyobraźni po stronie menadżerów, którzy kierowali tą firmą, ale i po stronie związków zawodowych. To jest jeszcze jeden przykład, jak trzeba pogodzić racjonalność między pracodawcą a stroną pracowniczą z efektywnością gospodarowania – mówi wicepremier.
Zarząd LOT-u wystąpił we wtorek do ministra skarbu z wnioskiem o pomoc dla spółki. Pierwsza transza miałaby wynieść 400 mln zł. Minister skarbu państwa Mikołaj Budzanowski powiedział w środę, że do prośby LOT-u odnosi się pozytywnie i MSP jest gotowe przeznaczyć na nią kilkaset milionów złotych.
– Czekamy w tej sprawie, bo wiążącym dla LOT-u jest minister skarbu państwa. Czekamy w tej sprawie na oceny, propozycje ministra. Resort gospodarki włączy się, co oczywiste, w proponowany przez MSP program – mówi wicepremier.
Janusz Piechociński dodaje, że oczekuje, że sprawą LOT-u na najbliższym posiedzeniu zajmie się rząd.
– Oczekujemy, że będziemy bardzo racjonalnie i poważnie o tym rozmawiać. Oczywiście to nie jest tak, że pod szyldem Agencja Rozwoju Przemysłu jest narzędzie, które ma nieograniczone możliwości i może funkcjonować poza mechanizmami prawa polskiego czy europejskiego w tym zakresie, ale wydaje się, że procesy restrukturyzacyjne w LOT były bardzo płytkie – podkreśla.
W czwartek stanowisko stracił prezes PLL LOT Marcin Piróg. Jego obowiązki przejął Zbigniew Mazur, członek zarządu do spraw finansowych. Konkurs na nowego prezesa spółki ma zostać ogłoszony jeszcze przed świętami.
Czytaj także
- 2025-07-07: Trwa debata o nowych przepisach dotyczących praw pasażerów. Możliwe zmiany w wysokości odszkodowań za opóźnione loty
- 2024-10-23: Tylko połowa poszkodowanych pasażerów walczy o odszkodowanie za opóźniony lot. To nieodebrane kilka miliardów euro
- 2024-09-25: Budowa CPK ma ruszyć w 2026 roku. Wyzwaniem będzie skumulowanie dużych inwestycji w jednym czasie
- 2024-10-29: Ruch na lotniskach regionalnych niezagrożony. Centralne lotnisko ma być nie konkurencją, ale uzupełnieniem oferty lotniczej
- 2024-10-15: Poznańskie lotnisko Ławica poszerza ofertę cargo. Będzie realizować transport dzieł sztuki oraz zwierząt z zoo
- 2024-01-11: Transport szuka alternatywy dla paliw kopalnych. Najbardziej perspektywiczny jest wodór, a rozwój biopaliw przebiega wolniej od oczekiwań
- 2023-10-02: Marek Kamiński: Być może kiedyś będę chciał samotnie przejść w poprzek Antarktydę, nikt tego jeszcze nie zrobił o własnych siłach. Nie wykluczam także komercyjnego lotu w kosmos
- 2023-04-19: Wyjazdy służbowe stanowią 15–20 proc. wszystkich podróży lotniczych. Zdecydowana większość firm nie uwzględnia ich wpływu na klimat
- 2023-01-20: Turystyka budzi się z zastoju. W 2022 roku Polacy wrócili do masowego podróżowania
- 2022-09-30: Opracowany w Polsce system narzędzi inżynierskich zwiększy wydajność silników lotniczych. Pozwoli też przewidzieć konieczność remontu silnika samolotu i związane z tym koszty
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Polityka

Polska może się stać Doliną Krzemową Europy. Potrzeba jednak wsparcia finansowego start-upów i mocniejszej deregulacji
Polskie start-upy skoncentrowane są głównie na rozwoju nowoczesnych technologii informatycznych i cyfrowych. Wyraźny nacisk na oprogramowanie i aplikacje oraz big data i data science wskazuje na silne zainteresowanie narzędziami analitycznymi i rozwiązaniami wspierającymi transformację cyfrową w różnych branżach – wynika z raportu „Rynek start-upów w Polsce. Trendy technologiczne”, który został opracowany w 2024 roku w MRiT. Zdaniem europarlamentarzystów Polska ma szansę się stać Doliną Krzemową, jednak rozwój start-upów blokowany jest m.in. przez ograniczony dostęp do finansowania oraz niekorzystne i nadmierne regulacje.
Transport
Na półmetku wakacji ceny paliw na stacjach nie powinny się wyraźnie zmienić. Znaczące różnice między regionami i stacjami

W sierpniu ceny benzyny, oleju napędowego i autogazu powinny pozostać na poziomach z lipca – uważa ekspertka rynku z firmy Reflex. Wyższe będą zawsze na stacjach premium, tych, które oferują bogatszą ofertę dodatkową, promocje dla uczestników programu lojalnościowego, oraz w regionach, w których tradycyjnie paliwa są droższe ze względu np. na wyższą siłę nabywczą mieszkańców. Różnice mogą sięgać kilkudziesięciu groszy na litrze. Obszary, wokół których te wartości oscylują, zależą z kolei od sytuacji globalnej. Warto patrzeć na sytuację na Bliskim Wschodzie i w Ukrainie.
Polityka
A. Mularczyk (PiS): Nawiązanie poważnego dialogu z Niemcami jest konieczne nie tylko w kontekście reparacji. Powinien być podpisany traktat polsko-niemiecki

– Nie wystarczy jednorazowy gest czy inicjatywa. To musi być podjęcie dialogu, być może też przygotowanie nowej umowy bilateralnej, nowego traktatu polsko-niemieckiego, który regulowałby wszystkie obszary, które wynikały ze skutków II wojny światowej – mówi Arkadiusz Mularczyk, poseł do Parlamentu Europejskiego z PiS-u. Podkreśla, że proces ten nie będzie łatwy, bo wymaga konsekwencji i stanowczości, ale widzi szansę w prezydenturze Karola Nawrockiego, który już zadeklarował kontynuację starań w tym zakresie. Zdaniem europosła wsparciem w polsko-niemieckim dialogu może być administracja Donalda Trumpa.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.