Mówi: | Krzysztof Krystowski |
Funkcja: | prezes zarządu |
Firma: | Śląski Klaster Lotniczy |
Polska branża lotnicza w czołówce pod względem innowacyjności. Śląski Klaster Lotniczy wśród najlepszych klastrów w Europie
Śląski Klaster Lotniczy – jako pierwszy klaster w Polsce – zdobył najwyższy certyfikat Gold Label, przyznawany przez Europejski Sekretariat ds. Analizy Klastrów (ESCA) za jakość zarządzania. To stawia go w szeregu z najlepszymi klastrami w Europie. Eksperci doceniają ŚKL także za działalność innowacyjną. W ubiegłym tygodniu prezes klastra Krzysztof Krystowski odebrał nagrodę specjalną podczas gali „Inspiratorzy biznesu: Innowacje”.
– Śląski Klaster Lotniczy – jako pierwszy w Polsce – otrzymał złotą odznakę jakości w zarządzaniu klastrem. Jest to odznaczenie przyznawane przez Europejski Sekretariat ds. Analizy Klastrów, który na zlecenie Komisji Europejskiej bada jakość zarządzania takimi organizacjami wspierającymi przedsiębiorców – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Krzysztof Krystowski, prezes zarządu Śląskiego Klastra Lotniczego oraz prezes Związku Pracodawców Klastry Polskie.
Śląski Klaster Lotniczy tworzy ponadsześdziesiąt podmiotów – przedsiębiorstw z branży lotniczej, wyższych uczelni i instytucji otoczenia biznesu. Jego główne kompetencje to m.in. produkcja szybowców oraz samolotów lekkich i bezzałogowych, produkcja modułów do silników lotniczych, usługi remontowe i doradcze dla lotnictwa czy szkolenia dla branży lotniczej. ŚKL powstał w celu wzmocnienia współpracy pomiędzy przedsiębiorstwami i stworzenia optymalnych warunków dla transferu wiedzy i innowacji w obrębie branży lotniczej.
Klaster ściśle współpracuje z podkarpacką Doliną Lotniczą. Jego członkowie generują roczny przychód w wysokości ok. 3 mld zł, z czego 80 proc. pochodzi z eksportu, i zatrudniają ponad 15 tys. pracowników. ŚKL zainicjował też utworzenie na Politechnice Śląskiej specjalizacji w kierunkach Lightweight Structures oraz Aircraft Design, dzięki czemu studenci mogą szybko odnaleźć się na rynku pracy w przemyśle lotniczym.
W lutym tego roku Śląski Klaster Lotniczy wziął udział w audycie prowadzonym przez ESCA (European Secretariat for Cluster Analysis) i jako pierwszy klaster w Polsce uzyskał Złoty Certyfikat Jakości przyznawany najlepszym klastrom w Europie. ŚKL może się posługiwać nim przez dwa lata.
– W Polsce działa dziś szesnaście klastrów kluczowych wybranych przez Ministerstwo Przedsiębiorczości i Technologii, a wśród nich jest również Śląski Klaster Lotniczy. Jako pierwsi w Polsce otrzymaliśmy ten prestiżowy tytuł. Jest to coś naprawdę niesamowitego, jeżeli zdamy sobie sprawę z tego, że klastrów, które mają ten tytuł jest w Europie bardzo niewiele, dla przykładu na Słowacji czy w Rumunii funkcjonuje tylko po jednym klastrze – mówi Krzysztof Krystowski.
W dowód uznania i docenienia działalności innowacyjnej Śląski Klaster Lotniczy został także wyróżniony nagrodą specjalną podczas gali „Inspiratorzy biznesu: Innowacje”, która odbyła się 20 marca br. Warszawie. Odbierając wyróżnienie, Krzysztof Krystowski ocenił, że krajowe i europejskie wyróżnienie przyczyni się do większej rozpoznawalności Śląskiego Klastra Lotniczego w Polsce i na arenie międzynarodowej.
W Polsce działa aktualnie około dwustu klastrów, czyli organizacji skupiających firmy z określonego sektora gospodarki. Współpraca w ramach klastra pozwala im osiągać wspólne cele, na przykład realizować prace badawczo-naukowe, podnosi innowacyjność, ułatwia nawiązywanie kontaktów handlowych, stwarza też korzystne warunki do powstawania nowych firm. Najwięcej polskich klastrów działa w sektorze technologii informacyjno-komunikacyjnych, energetyki, odnawialnych źródeł energii i budownictwa, branży medycznej i turystycznej oraz w usługach dla biznesu.
Czytaj także
- 2025-06-05: Naukowcy wzywają do większej ochrony oceanów. Przestrzegają przed groźnym w skutkach przełowieniem stad
- 2025-06-04: Rynek nieprzygotowany do wdrożenia systemu kaucyjnego. Może się opóźnić nawet o kilka miesięcy
- 2025-05-23: Kampania prezydencka na ostatniej prostej. Temat ochrony zdrowia na drugim planie
- 2025-05-13: Senat zajmie się ustawą o jawności cen lokali na sprzedaż. W praktyce ustawa obejmie tylko 12 proc. rynku
- 2025-05-21: Finansowanie Europejskiego Banku Inwestycyjnego wspiera rozwój OZE czy infrastruktury drogowej. Wśród nowych priorytetów bezpieczeństwo i obronność
- 2025-05-07: PE pracuje nad zmianą rozliczania redukcji emisji CO2 dla nowych aut. Producenci mogą uniknąć wysokich kar
- 2025-05-15: Trwa operacja zmiany wyposażenia indywidualnego żołnierzy. Potrzebny modułowy system „od stóp do głów”
- 2025-04-30: Zielona transformacja wiąże się z dodatkowymi kosztami. Mimo to firmy traktują ją jako szansę dla siebie i Europy
- 2025-05-02: Zmiany w globalnej gospodarce będą wspierać reindustrializację. To szansa dla Śląska
- 2025-05-22: Unijne programy szansą dla polskiego przemysłu zbrojeniowego. Wkrótce uruchomione będzie 150 mld euro na niskooprocentowane pożyczki
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Handel

Ze względu na różnice w cenach surowce wtórne przegrywają z pierwotnymi. To powoduje problemy branży recyklingowej
Rozporządzenie PPWR stawia ambitne cele w zakresie wykorzystania recyklatów w poszczególnych rodzajach opakowań. To będzie oznaczało wzrost popytu na materiały wtórne pochodzące z recyklingu. Obecnie problemy branży recyklingu mogą spowodować, że popyt będzie zaspokajany głównie przez import. Dziś do dobrowolnego wykorzystania recyklatów nie zachęcają przede wszystkim ceny – surowiec pierwotny można kupić taniej niż ten z recyklingu.
Przemysł spożywczy
Rośnie presja konkurencyjna na unijne rolnictwo. Bez rekompensat sytuacja rolników może się pogarszać

Rolnictwo i żywność, w tym rybołówstwo, są sektorami strategicznymi dla UE. System rolno-spożywczy, oparty na jednolitym rynku europejskim, wytwarza ponad 900 mld euro wartości dodanej. Jego konkurencyjność stoi jednak przed wieloma wyzwaniami – to przede wszystkim eksport z Ukrainy i niedługo także z krajów Mercosur, a także presja związana z oczekiwaniami konsumentów i Zielonym Ładem. Bez rekompensat rolnikom może być trudno tym wyzwaniom sprostać.
Transport
Infrastruktury ładowania elektryków przybywa w szybkim tempie. Inwestorzy jednak napotykają szereg barier

Liczba punktów ładowania samochodów elektrycznych wynosi dziś ok. 10 tys., a tempo wzrostu wynosi ok. 50 proc. r/r. Dynamika ta przez wiele miesięcy była wyższa niż wyniki samego rynku samochodów elektrycznych, na które w poprzednim roku wpływało zawieszenie rządowych dopłat do zakupu elektryka. Pierwszy kwartał br. zamknął się 22-proc. wzrostem liczby rejestracji w ujęciu rocznym, ale kwiecień przyniósł już wyraźne odbicie – o 100 proc.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.