Newsy

R. Baniak (MSP): przestaliśmy szukać inwestora dla PLL LOT

2012-09-19  |  06:50
Mówi:Rafał Baniak
Funkcja:wiceminister skarbu
  • MP4

    Sprzedaż LOT-u na razie wstrzymana. Skarb Państwa, który ma blisko 68 proc. akcji PLL LOT, chce wrócić do planów prywatyzacji, po tym jak poprawi się sytuacja na europejskim rynku lotniczym i wyniki finansowe spółki.

     – Dzisiaj jest trudno mówić o potencjalnym przejmującym nasze udziały w LOT – mówi Agencji Informacyjnej Newseria wiceminister skarbu Rafał Baniak.

    W ocenie wiceministra skarbu, jednym z powodów takiej decyzji jest sytuacja na europejskim rynku lotniczym.

     – Ważną przesłanką, która każe inwestorom poczekać jest to, że już w tym roku upadło 11 europejskich linii lotniczych. W tym roku europejscy przewoźnicy mogą stracić ponad 1 mld euro – wyjaśnia.

    Fiaskiem zakończyły się tym samym dotychczasowe rozmowy w sprawie ewentualnej sprzedaży PLL LOT. Jako ostatni przewoźnik, bo w czerwcu br., z planów przejęcia wycofał się Turkish Airlines. Wcześniej do zakupu narodowego przewoźnika przymierzały się także m.in.: Air France, British Airways, Lufthansa, a także Etihad Airways, czyli emirackie linie lotnicze.

    W takiej sytuacji przewoźnik ma się w najbliższym czasie skoncentrować na restrukturyzacji i na rozwoju firmy.

     – Nie dopuszczam do takiej dyskusji, żeby LOT miał upaść. Pracujemy nad rozwojem spółki. Przypomnę, że na koniec roku będzie w Polsce pierwszy Boeing 787. Będziemy pierwszą linią w Europie, która będzie posiadała tego typu supernowoczesne maszyny. I  tylko z tego tytułu można oczekiwać pozytywnych projektów  w przyszłości – mówi wiceminister Baniak.

    Pierwszy Dreamliner przyleci do Warszawy 15 listopada, a do marca przyszłego roku LOT ma dysponować pięcioma nowymi maszynami. Docelowo będzie miał osiem Boeingów 787, które będą obsługiwać połączenia z Ameryką Północną i Azją. Przewoźnik liczy, że jego przychody wzrosną o około 20 proc. w związku z unowocześnieniem floty.

    Wiadomo już także, że polski przewoźnik ma się skupić na podstawowej działalności biznesowej, stąd też w planach ma sprzedaż części majątku, w tym udziałów m.in. 38 proc. w Eurolot, na co najbardziej liczy zarząd, ale też w Casinos Poland i Petrolot.

    Wiceminister Baniak dopytywany o plany przejęcia przez ARP akcji Eurolotu, nie wyklucza  takiej możliwości.

     – Jeżeli chodzi o ARP, jest to agencja rządowa. Intencją naszą jest to, żeby ta agencja była przygotowana do ewentualnej akwizycji aktywów "około LOT-owskich" – mówi.

    MSP skupia 67,97 proc. akcji LOT, TFS Silesia - 25,1 proc., 6,93 proc. należy do pracowników.

    Za cały 2011 rok przewoźnik odnotował 145,5 mln zł straty. W 2010 roku wyniosła ona 163,1 mln zł. W tym roku spółka planowała zysk w wysokości 52,5 mln zł.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Konkurs Polskie Branży PR

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Konsument

    Gminy obawiają się wysokich kar za nieosiągnięcie poziomów recyklingu odpadów. Apelują o szybkie wprowadzenie zasady „zanieczyszczający płaci”

    Polska jest ostatnim krajem Unii Europejskiej, który nie wdrożył jeszcze systemu rozszerzonej odpowiedzialności producenta (ROP). W efekcie koszty zagospodarowania odpadów opakowaniowych obecnie ponoszą głównie mieszkańcy, a odpowiedzialność organizacyjną – gminy. To na nich spoczywa też obowiązek osiągania określonych prawem poziomów odpadów poddanych recyklingowi. W tym roku wiele z gmin może mieć z tym problem, a to oznacza groźbę kar. Wprowadzenie systemu kaucyjnego bez wcześniejszego albo równoległego wprowadzenia ROP może oznaczać dalsze problemy gmin. – Konieczne jest uszczelnienie systemu – podkreśla Olga Goitowska z Urzędu Miejskiego w Gdańsku.

    Prawo

    Cudzoziemcy odgrywają coraz większą rolę na polskim rynku pracy. Firmy wciąż obawiają się skomplikowanych i długotrwałych procedur

    Liczba pracowników z zagranicy zarejestrowanych w ZUS-ie w ciągu ostatniej dekady wzrosła kilkukrotnie. Zdecydowanie szybciej przybywa w tej grupie obywateli spoza Unii Europejskiej, nie tylko z Ukrainy, Białorusi i Kaukazu, ale też z Azji Południowo-Wschodniej, Afryki czy Ameryki Południowej. W przyszłości potrzeba zatrudniania obcokrajowców będzie coraz większa ze względu na kurczącą się liczbę osób w wieku produkcyjnym. Dlatego firmy podkreślają potrzebę uproszczenia procedur dopuszczających pracowników z krajów trzecich i skrócenia czasu ich procedowania.

    Transport

    Warszawa pracuje nad rewolucją biletową. Nowy system pozwoli płacić tylko za faktyczny czas podróży lub przejechane kilometry

    W stolicy trwają prace nad nowym systemem biletowym. Zamiast karty miejskiej, na której kodowane są wszystkie dane, powstanie centralne konto pasażera, dostępne z komputera i aplikacji mobilnej. Zniknie konieczność skanowania kodów QR w pojazdach, a wprowadzony ma zostać nowy system naliczania opłat za przejazd, wzorowany na obowiązującym m.in. w Londynie.  – Zależy nam, żeby pasażer nie zastanawiał się, jaki bilet kupić, a podróż jego była rozliczana optymalnie, bo o to tu głównie chodzi – przekonuje Agnieszka Siekierska-Otłowska, dyrektorka Pionu Handlowego ZTM w Warszawie.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.