Mówi: | Tomasz Kloskowski |
Funkcja: | prezes zarządu |
Firma: | Port Lotniczy Gdańsk |
Rekordowe wyniki lotniska w Gdańsku. Rozbudowa siatki połączeń pozwoli na obsłużenie w tym roku ponad 6 mln pasażerów
Ubiegły rok był rekordowy dla Portu Lotniczego Gdańsk. Lotnisko obsłużyło niemal 6 mln pasażerów, odbyło się ponad 49 tys. operacji lotniczych, a wzrost zanotował również ruch cargo. Port walczy o nowych przewoźników i rozbudowę siatki połączeń, które pomogą skompensować rosnące ceny energii i gazu. Pomagają w tym także inwestycje zrealizowane w trakcie wywołanego pandemią i lockdownami spowolnienia w ruchu lotniczym.
– Świetnie oceniamy ubiegły rok. Pobiliśmy rekordy w liczbie obsłużonych pasażerów. W kolejnych latach będziemy bić kolejne rekordy. Perspektywa rozwoju lotniska w Gdańsku jest więc bardzo dobra – mówi agencji Newseria Biznes Tomasz Kloskowski, prezes zarządu Portu Lotniczego Gdańsk im. Lecha Wałęsy.
W 2023 roku gdańskie lotnisko obsłużyło ponad 5,9 mln pasażerów. To o 29 proc. więcej niż przed rokiem, również o niemal 10 proc. więcej niż w najlepszym dotychczas pod tym względem 2019 roku. Rekordowe były letnie miesiące, a najwięcej pasażerów poleciało do Londynu, Oslo, Sztokholmu, Warszawy i Kopenhagi. W ruchu nieregularnym, w tym czarterowym, w 2023 roku najwięcej, bo prawie 200 tys. pasażerów, wybrało loty do Turcji, popularna była również Grecja, Bułgaria czy Egipt. W sumie na gdańskim lotnisku odbyło się ponad 49,5 tys. operacji lotniczych, o 12,5 proc. więcej niż rok wcześniej i 1,3 proc. więcej niż w rekordowym 2019 roku. Obsłużono niemal 11,5 tys. t ładunków. Od 2019 roku cargo wzrosło o 66,7 proc.
Jak podkreśla prezes lotniska, tak dobre wyniki to w dużej mierze efekt przeprowadzonych jeszcze w czasie pandemii inwestycji.
– Nie ma wielkich planów inwestycyjnych na ten rok, ponieważ bardzo mocno inwestowaliśmy w czasie pandemii. Kiedy wszyscy się bali, czy będą w ogóle istnieć, myśmy inwestowali, bo uznaliśmy, że kryzys to jest bardzo dobry moment do skoku naprzód i ten skok wykonaliśmy. Dlatego teraz tylko spłacamy kredyty, które zaciągnęliśmy na te rozbudowy – tłumaczy Tomasz Kloskowski.
W 2022 roku ukończono budowę pirsu zachodniego terminala pasażerskiego. Udostępniono pasażerom system automatycznych, samoobsługowych odpraw non Schengen. Trwa też rozpoczęta jeszcze przed pandemią realizacja projektu Airport City Gdańk, czyli przylotniskowego biurowego miasteczka. Pierwszy z siedmiu biurowców został oddany do użytku w 2022 roku. Dzięki nowym inwestycjom zyskuje cały region i rosnące w jego obrębie miasta.
– Nie byłoby rozwoju regionu pomorskiego, Gdańska, Gdyni i Sopotu, gdyby nie rozwój lotniska. Ale też odwrotnie, nie byłoby rozwoju lotniska, gdyby nie było rozwoju poszczególnych miast. To jest sprzężenie zwrotne, mechanizmy połączone. Jeżeli chcemy, żeby nasz region się bogacił, musi się rozwijać lotnisko, i jeżeli chcemy, żeby się rozwijało lotnisko, musi się rozwijać nasz region – zauważa prezes Portu Lotniczego Gdańsk.
Gdańskie lotnisko chce w kolejnych miesiącach rozbudować siatkę połączeń i przyciągnąć nowych przewoźników.
– Walczymy o to, żeby do Gdańska wszedł Turkish Airlines i otworzył swoje połączenia do Stambułu. Każde lotnisko ma inne priorytety na te najbliższe lata, ale jeden cel jest wspólny – rozwój, możliwość latania naszych pasażerów do coraz większej liczby destynacji – wskazuje Tomasz Kloskowski.
W 2024 roku lotnisko oferuje pasażerom 84 połączenia do 23 krajów, w sumie na 69 lotnisk. Realizuje je 10 linii lotniczych. Jesienią być może uda się uruchomić połączenie do Dubaju. Rozbudowa siatki połączeń może pomóc w wypracowaniu kolejnego rekordu – w tym roku prawdopodobnie liczba obsłużonych pasażerów przekroczy 6 mln. Ma to istotne znaczenie, zwłaszcza w kontekście rosnących cen energii i gazu, którym część lotnisk ogrzewa terminale pasażerskie.
– Podwyżka kosztów nastąpiła we wszystkich grupach kosztowych, dlatego bardzo się obawiałem poprzednich lat, ostatniego roku również. Ale pasażerowie nam pomogli, latali w coraz większej skali, dzięki czemu mogliśmy te rosnące koszty skompensować przychodami. Ale nie ukrywam, że wyzwaniem w najbliższych latach będą rosnące koszty we wszystkich grupach, inflacja jeszcze nie jest przygaszona – ocenia Tomasz Kloskowski.
Port Lotniczy w Gdańsku otrzymał Platynową Statuetkę Lidera Polskiego Biznesu w konkursie Business Centre Club. To nagroda dla firm i przedsiębiorców za wyjątkowe osiągnięcia biznesowe, oferowane produkty i usługi o wysokiej jakości, które przyczyniają się do rozwoju polskiej gospodarki.
– To wielkie wyróżnienie dla mnie i dla całego zespołu za ciężką pracę. Tym bardziej że przypada w tym roku, w którym świętujemy 50-lecie naszego lotniska i 30-lecie spółki zarządzającej. To jest wisienka na torcie – mówi prezes lotniska w Gdańsku.
Czytaj także
- 2024-06-21: Prezes CPK: Czekamy na decyzję kierunkową rządu. Od 1 lipca spółka przechodzi pod nadzór Ministerstwa Infrastruktury
- 2024-06-20: Sztuczna inteligencja rewolucjonizuje edukację. Rynek takich rozwiązań będzie rósł w tempie prawie 40 proc. rocznie
- 2024-06-05: WiseEuropa: reforma unijnego rynku energii ma chronić odbiorców przed skokami cen. Dla Polski nie będzie rewolucyjną zmianą [DEPESZA]
- 2024-06-19: Europa idzie w kierunku ponownego wykorzystywania surowców. Prawo i fundusze unijne będą w kolejnych latach mocno wspierać ten proces
- 2024-06-27: Unijne przepisy przyspieszają zieloną transformację branży kosmetycznej. Zielony Ład może zmniejszyć konkurencyjność europejskich producentów
- 2024-06-25: Naukowcy stworzyli zdrowszą odmianę czekolady. Wykorzystali do tego wyrzucane dotąd części owocu kakaowca
- 2024-06-20: Branża chemiczna w Europie na zakręcie. Konkurencja z Azji i Europejski Zielony Ład wymuszają inwestycje w innowacje
- 2024-06-10: Zaawansowane skanery produkowane pod Warszawą pomagają w ochronie granic i walce z przemytem. Są wykorzystywane przez służby we wszystkich krajach UE
- 2024-05-29: Prezes PGE: Energetyka węglowa nie jest w stanie funkcjonować zgodnie z zasadami rynkowymi. Konieczne jest wydzielenie tego segmentu ze spółki
- 2024-06-06: Produkcja prądu z odnawialnych źródeł coraz częściej ograniczana. W ten sposób marnujemy rekordowe ilości taniej zielonej energii
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Konsument
Gminy obawiają się wysokich kar za nieosiągnięcie poziomów recyklingu odpadów. Apelują o szybkie wprowadzenie zasady „zanieczyszczający płaci”
Polska jest ostatnim krajem Unii Europejskiej, który nie wdrożył jeszcze systemu rozszerzonej odpowiedzialności producenta (ROP). W efekcie koszty zagospodarowania odpadów opakowaniowych obecnie ponoszą głównie mieszkańcy, a odpowiedzialność organizacyjną – gminy. To na nich spoczywa też obowiązek osiągania określonych prawem poziomów odpadów poddanych recyklingowi. W tym roku wiele z gmin może mieć z tym problem, a to oznacza groźbę kar. Wprowadzenie systemu kaucyjnego bez wcześniejszego albo równoległego wprowadzenia ROP może oznaczać dalsze problemy gmin. – Konieczne jest uszczelnienie systemu – podkreśla Olga Goitowska z Urzędu Miejskiego w Gdańsku.
Prawo
Cudzoziemcy odgrywają coraz większą rolę na polskim rynku pracy. Firmy wciąż obawiają się skomplikowanych i długotrwałych procedur
Liczba pracowników z zagranicy zarejestrowanych w ZUS-ie w ciągu ostatniej dekady wzrosła kilkukrotnie. Zdecydowanie szybciej przybywa w tej grupie obywateli spoza Unii Europejskiej, nie tylko z Ukrainy, Białorusi i Kaukazu, ale też z Azji Południowo-Wschodniej, Afryki czy Ameryki Południowej. W przyszłości potrzeba zatrudniania obcokrajowców będzie coraz większa ze względu na kurczącą się liczbę osób w wieku produkcyjnym. Dlatego firmy podkreślają potrzebę uproszczenia procedur dopuszczających pracowników z krajów trzecich i skrócenia czasu ich procedowania.
Transport
Warszawa pracuje nad rewolucją biletową. Nowy system pozwoli płacić tylko za faktyczny czas podróży lub przejechane kilometry
W stolicy trwają prace nad nowym systemem biletowym. Zamiast karty miejskiej, na której kodowane są wszystkie dane, powstanie centralne konto pasażera, dostępne z komputera i aplikacji mobilnej. Zniknie konieczność skanowania kodów QR w pojazdach, a wprowadzony ma zostać nowy system naliczania opłat za przejazd, wzorowany na obowiązującym m.in. w Londynie. – Zależy nam, żeby pasażer nie zastanawiał się, jaki bilet kupić, a podróż jego była rozliczana optymalnie, bo o to tu głównie chodzi – przekonuje Agnieszka Siekierska-Otłowska, dyrektorka Pionu Handlowego ZTM w Warszawie.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.