Mówi: | Zbigniew Stopa |
Funkcja: | Prezes |
Firma: | LW Bogdanka |
LW Bogdanka: 7-dniowy tydzień mógłby poprawić efektywność pracy w kopalni
Siedmiodniowy tydzień pracy w kopalni to słuszne podejście – uważa prezes lubelskiej Bogdanki. Teraz górnicy w spółce pracują przez sześć dni. Firma pracuje na poprawą efektywności pracy, która obniżyłaby koszty wydobycia węgla, dziś i tak jedne z najniższych w kraju. W tym roku koszty mają spaść o kilka procent, natomiast do 2017 roku cięcia sięgną 15 proc.
– Są pomysły zredukowania tygodnia pracy do pięciu dni w tygodniu. Jest to zły pomysł, dlatego że na dole w produkcję jest zaangażowany potężny majątek i on powinien pracować jak najdłużej – przekonuje w rozmowie z Agencją Informacyjną Newseria Zbigniew Stopa. – Są kraje, gdzie pracuje się przez siedem dni w tygodniu i to według mnie jest słuszne podejście, dlatego że tak duże zaangażowanie majątku wymaga jego wykorzystania w sposób maksymalny.
Podkreśla, że dłuższy tydzień pracy jest konieczny. Dziś pracownicy spółki pracują również w soboty.
– Wiąże się to z dodatkowym wynagrodzeniem, więc pracownicy nie narzekają. Natomiast rozważając prace również w niedziele, należałoby opracować system, który by pozwalał na to, by pracownicy również mieli dzień odpoczynku. To związane jest z bezpieczeństwem pracy, ze zmęczeniem załogi, ale w ten sposób majątek pracowałby jak najdłużej – tłumaczy.
System organizacji pracy powinien uwzględniać też przerwy techniczne na konserwację sprzętu wydobywczego.
– Potrzebny też jest pewien czas na dokonanie konserwacji, przeglądu maszyn, urządzeń, ale sądzę, że wszystkie te rzeczy można pogodzić – dodaje prezes LW Bogdanka.
Wydobycie węgla jeszcze tańsze
Spółka na ten rok zaplanowała kilkuprocentową obniżkę kosztów wydobycia surowca.
– W naszej strategii określiliśmy, że do 2017 roku obniżka będzie na poziomie 15 proc. realnych kosztów – zapowiada Stopa.
Już dziś Bogdanka produkuje węgiel znacznie taniej niż kopalnie na Śląsku.
– Porównując nasze koszty i koszty spółek śląskich, które są powyżej 260 zł za tonę, wydawałoby się, że ciężko znaleźć obszary, gdzie te koszty można zredukować. Chcemy to osiągnąć poprzez zwiększenie efektywności pracy w przodkach ścianowych, przodkach chodnikowych poprzez zmniejszenie nakładów materiałowych i osobowych – deklaruje prezes węglowej spółki.
Rynek węgla w Polsce jest niestabilny. W ostatnim czasie ceny surowca spadły o kilka procent. Zbigniew Stopa tłumaczy, że aby obecnie produkcja surowca była dla polskich kopalni opłacalna, koszty jego wydobycia muszą plasować się na poziomie ok. 200 zł za tonę.
Bogdanka chce zwiększyć wydobycie węgla w nadchodzących latach. To odpowiedź na wzrost zapotrzebowania na węgiel u producentów energii. Kopalnia rozmawia o dostawach m.in. z Tauronem. Docelowo od 2018 roku wydobycie w spółce ma wzrosnąć do 12 mln ton rocznie.
Czytaj także
- 2025-07-11: Stres w życiu zawodowym może działać destrukcyjnie. O profilaktykę muszą zadbać zarówno pracownicy, jak i pracodawcy
- 2025-06-04: Bryska: Kończę prace nad nowym albumem. To jest bardzo osobisty krążek opowiadający o nowym okresie w moim życiu
- 2025-05-23: Maciej Rock: Przygotowania do Polsat Hit Festiwal trwają cały rok. To olbrzymie przedsięwzięcie logistyczne
- 2025-05-29: Stabilność zatrudnienia jedną z najważniejszych kwestii dla pokolenia Z. Nie chodzi jednak o wieloletnią pracę na etacie
- 2025-05-06: Dla większości Polaków praca to obowiązek. Tylko niewielka część czuje satysfakcję z wykonywanych zadań
- 2025-05-09: Wiktor Dyduła: Praca w charakterze kelnera jest bardzo ciężka fizycznie i psychicznie. Dlatego trzeba dawać napiwki, bo nawet 5 zł może zrobić komuś dzień
- 2025-04-11: Klaudia Zioberczyk: Święta wiążą się z tym, że się kupuje masę ubrań i jedzenia. Ja w tym roku postawię na minimalizm
- 2025-03-26: Patricia Kazadi: To będzie bardzo pracowita wiosna. Pracuję nad własną muzyką
- 2025-04-01: Małgorzata Potocka: Jestem absolutnie oddana mojemu teatrowi. Jak się robi teatr z pasji, to nie trzeba odpoczywać
- 2025-02-27: Malwina Wędzikowska: W dżungli przez miesiąc rewidowałam swoje życie. Przehulałam dużo czasu na toksycznych ludzi
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Handel

Ważą się losy wymiany handlowej między Stanami Zjednoczonymi a Unią Europejską. Na wysokich cłach stracą obie strony
Komisja Europejska przedstawiła w poniedziałek propozycję ceł na import z USA o wartości 72 mld euro, co ma być odpowiedzią na nałożenie 30-proc. stawek na import z UE zapowiedziane przez Amerykanów w poprzednim tygodniu. Przedstawiciele KE wciąż widzą jednak potencjał kontynuowania negocjacji. Zdaniem europosła Michała Koboski brak porozumienia lub uzgodnienie stawek wyższych niż 10-proc. nie tylko zaszkodzi obydwu stronom, ale i osłabi ich pozycję na arenie międzynarodowej.
Handel
Nie tylko konsumenci starają się kupować bardziej odpowiedzialne. Część firm już stawia na to mocny nacisk

Kwestie równoważonych zakupów stają się elementem strategii ESG. Dostawy energii, zamówienia surowców i materiałów do produkcji czy elementów wyposażenia biur – na każdym etapie swoich zakupów firmy mogą dziś decydować między opcjami bardziej i mniej zrównoważonymi. Dotyczy to także zamówień rzeczy codziennego użytku dla pracowników czy środków czystości – wskazują eksperci Lyreco, e-sklepu, który prowadzi sprzedaż produktów do biur, pokazując ich wpływ na środowisko czy efektywność pracy.
Prawo
Unia Europejska wzmacnia ochronę najmłodszych. Parlament Europejski chce, by test praw dziecka był nowym standardem w legislacji

Parlament Europejski chciałby tzw. testu praw dziecka dla każdego aktu prawnego wychodzącego z Komisji Europejskiej. – Każda nowa legislacja Unii Europejskiej powinna być sprawdzana pod kątem wpływu na prawa dziecka – zapowiada Ewa Kopacz, wiceprzewodnicząca PE. Jak podkreśla, głos dzieci jest coraz lepiej słyszalny w UE i jej różnych politykach. Same dzieci wskazują na ważne dla siebie kwestie, którymi UE powinna się zajmować. Wśród nich są wyzwania w obszarze cyfrowym i edukacyjnym.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.