Mówi: | Michał Boni |
Funkcja: | Minister Administracji i Cyfryzacji |
M. Boni (MAC): organizacja zbiórki publicznej nie będzie wymagała uzyskania zgody
Ministerstwo Administracji i Cyfryzacji szlifuje projekt nowej ustawy o zbiórkach publicznych, ale możliwe, że wcale nie będzie ona potrzebna. Minister Michał Boni zaproponował, by w ogóle znieść obowiązujące regulacje w tej sprawie. Wzorem innych krajów uzyskiwanie urzędowej zgody na przeprowadzenie zbiórki charytatywnej nie byłoby wymagane.
Obecnie obowiązująca ustawa z 1933 r. o zbiórkach publicznych przewiduje, że każdy, kto chce prowadzić zbiórkę publiczną musi ubiegać się o pozwolenie na jej przeprowadzenie, a po zakończeniu zbiórki musi się z niej rozliczyć.
Rząd przyjął w styczniu br. założenia do nowej ustawy o zbiórkach publicznych.
– Obecna ustawa o zbiórkach publicznych z 1933 r. była wprawdzie nowelizowana, ale nie jest dopasowana do rzeczywistości. Razem z organizacjami pozarządowymi przygotowaliśmy założenia do nowej ustawy, które eliminują zgodę na przeprowadzenie zbiórki publicznej. Ten, kto chciałby organizować zbiórkę publiczną, powinien tylko poinformować, zgłosić taką informację. Na portalu widniałaby informacja, że ta zbiórka jest przeprowadzana, a później wobec tych, którzy złożyli pieniądze publicznie należało przedstawić rozliczenie – mówi Agencji Informacyjnej Newseria minister administracji i cyfryzacji Michał Boni.
Ministerstwo Administracji i Cyfryzacji ma jeszcze zadecydować, na ile elastyczna będzie formuła uzyskiwania zgody na przeprowadzenie zbiórki publicznej. Resort może bowiem zaproponować projekt nowej ustawy o zbiórkach publicznych w wersji przyjętej w styczniu br. przez rząd albo zaproponować tylko uchylenie obecnie obowiązującej ustawy (co w praktyce oznaczałoby brak wymogów w zakresie organizowania zbiórek publicznych w ogóle).
– W trakcie dyskusji na posiedzeniu rządu podnoszone były głosy, że należałoby w ogóle wzorem innych krajów, jak Niemcy, Australia, Nowa Zelandia, wzorem dyskusji w Holandii i w Wielkiej Brytanii, znieść regulacje w zakresie zbiórek – mówi Michał Boni. – I tak większość przepływów dzisiaj dokonuje się drogą internetową albo na konta, a to jest uchwytne. Są przepisy, które mówią, że nie wolno wyłudzać pieniędzy, w związku z tym próby wyłudzenia można z tytułu innych przepisów ścigać. Po drugie, więcej zaufania do obywateli.
To, jakie będą ostatecznie zapisy nowej ustawy o zbiórkach publicznych i czy w ogóle będzie nowa ustawa, czy tylko uchylenie obecnych przepisów, rozstrzygnie się w najbliższym czasie. W przyszłym tygodniu minister spotyka się przedstawicielami organizacji pozarządowych.
– Myślę, że w ciągu miesiąca będziemy wiedzieli, czy rządowy projekt ustawy o zbiórkach publicznych pójdzie w stronę bardzo elastycznych założeń przyjętych w styczniu br., czy też w ogóle zniesiemy ustawę o zbiórkach publicznych. Są szanse na to, że Sejm mógłby przeprowadzić pierwsze czytanie projektu w tej sprawie w marcu, czyli w 80. rocznicę powstania obecnej ustawy o zbiórkach w 1933 roku – reasumuje minister administracji i cyfryzacji.
Założenia do nowej ustawy zawężają definicje zbiórki publicznej w porównaniu do obecnych przepisów – jest nią sytuacja, gdy ktoś zbiera publicznie dary lub gotówkę do puszki. W każdym innym przypadku (przelew, SMS) darczyńca wie, komu wysyła środki, a po transakcji pozostaje ślad.
W przypadku zbiórek publicznych „do puszki” nie będzie wymagane pozwolenie na zbiórkę, a jedynie jej zgłoszenie na portalu internetowym. Po przeprowadzeniu takiej zbiórki organizator będzie miał obowiązek rozliczyć się publikując na portalu sprawozdanie z ilości zebranych środków oraz ze sposobu ich rozdysponowania.
W przypadku form zbierania datków, które umożliwiają zidentyfikowanie darczyńcy oraz drogi przepływu pieniędzy lub darów nie będzie obowiązku zgłoszenia i sprawozdań (chodzi tu np. o przelewy na konta bankowe, wpłaty na konto online, wpłaty za pomocą SMS-ów charytatywnych). Organizacje charytatywne dysponują bowiem ewidencją tych środków, a tym samym datki i ich wysokość mogą być w razie potrzeby skontrolowane. Obowiązek zgłoszenia i sprawozdawczy nie obejmie też zbiórek, które polegają na publikowaniu w mediach i internecie apeli o przekazywanie wpłat na konto lub przesyłanie SMS-ów na określony numer.
Czytaj także
- 2024-12-27: Zbiórki internetowe przestały się już kojarzyć wyłącznie z finansowaniem leczenia. Ludzie zbierają także na podstawowe potrzeby i realizację marzeń
- 2024-09-19: Muzycy zespołu Enej: Technika i budżety od wielkiej powodzi sprzed 27 lat poszły w górę. A jednak nadal nie jesteśmy w stanie sobie poradzić z żywiołem i go przewidzieć
- 2024-09-26: W przyszłym roku spodziewana jest fala inwestycji ze środków UE. Prawo zamówień publicznych wymaga pewnych korekt
- 2024-08-19: Co czwarta kobieta poniżej 20. roku życia doświadczyła przemocy ze strony partnera. Problem dotyczy nie tylko krajów o niskich dochodach i dużych nierównościach
- 2024-07-24: Zielone zamówienia publiczne stanowią dziś zaledwie kilka procent rynku. Rządowy zespół ma opracować specjalne kryteria dla nich
- 2024-05-16: Nadchodzi kumulacja inwestycji finansowanych ze środków UE. Wykonawcy muszą się przygotować na problemy z dostępnością kadr i zasobów
- 2024-04-05: Dostęp do badań profilaktycznych i skutecznych terapii największymi wyzwaniami systemu ochrony zdrowia. Polska prezydencja w UE może być okazją do zmian w tym zakresie
- 2024-02-07: Monika Richardson: Jeżeli miałabym wracać do telewizji, to tylko do mediów publicznych. W TVP panuje jednak większy chaos, niż zakładałam, i brakuje strategii wprowadzania zmian
- 2024-01-05: Najpilniejszym zadaniem gospodarczym jest przywrócenie przejrzystości w finansach publicznych. Potrzebna też strategia zwiększania inwestycji i innowacyjności
- 2023-12-04: Polacy w święta generują o 1/4 więcej odpadów niż zwykle. Większość z nich nie jest odpowiednio segregowana [DEPESZA]
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Handel
Konsumenci w sieci narażeni na długą listę manipulacyjnych praktyk sprzedażowych. Zagraniczne platformy wymykają się unijnym regulacjom
Wraz z pojawieniem się na polskim i europejskim rynku platform sprzedażowych spoza UE rośnie też liczba przypadków stosowania tzw. dark patterns, czyli manipulacyjnych technik sprzedażowych. Nowe regulacje UE – w tym rozporządzenie w sprawie jednolitego rynku usług cyfrowych oraz akt o usługach cyfrowych – mają lepiej chronić przed nimi konsumentów, a podmiotom stosującym takie praktyki będą grozić wysokie kary finansowe. Problemem wciąż pozostaje jednak egzekwowanie tych przepisów od zagranicznych platform, które wymykają się europejskim regulacjom. – To jest w tej chwili bardzo duże wyzwanie dla całego rynku cyfrowego, że w praktyce regulacje nie dotyczą w takim samym stopniu wszystkich graczy – mówi Teresa Wierzbowska, prezeska Związku Pracodawców Prywatnych Mediów.
Fundusze unijne
Europejscy młodzi twórcy w centrum polskiej prezydencji w Radzie UE. Potrzebne nowe podejście do wsparcia ich karier
Wsparcie startu kariery młodych artystów i debata nad regulacjami dla sektora audiowizualnego, które będą odpowiadać zmieniającej się rzeczywistości technologicznej – to dwa priorytety polskiej prezydencji w Radzie UE z zakresu kultury. Najbliższe półrocze będzie także okazją do promocji polskich twórców w państwach członkowskich i kandydujących, a współpraca z artystami z innych krajów ma pokazać, że kultura może łączyć i być platformą dialogu międzynarodowego.
Ochrona środowiska
Tylko 1 proc. zużytych tekstyliów jest przetwarzanych. Selektywna zbiórka może te statystyki poprawić
Wraz z nowymi przepisami dotyczącymi gospodarki odpadami od stycznia 2025 roku gminy w Polsce wprowadziły selektywną zbiórkę zużytych tekstyliów. To oznacza, że przykładowo zniszczonych ubrań nie można już wyrzucić do frakcji zmieszane. Część gmin wprowadza ułatwienia dla mieszkańców w postaci dodatkowych kontenerów. W innych mieszkańcy będą musieli samodzielnie dostarczyć tekstylia do punktów selektywnej zbiórki odpadów komunalnych (PSZOK).
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.