Newsy

M. Godlewski (Netia): nasze rozmowy z TP o światłowodach przyspieszą we wrześniu

2012-08-30  |  06:53
Mówi:Mirosław Godlewski
Funkcja:Prezes zarządu
Firma:Netia S.A.
  • MP4

    Telekomunikacja Polska (marka Orange) i Netia deklarują wolę współpracy. Pod egidą Urzędu Komunikacji Elektronicznej mają ruszyć rozmowy  na temat współpracy przy rozbudowie infrastruktury światłowodowych sieci szerokopasmowego dostępu do internetu. – Myślę, że rozmowy istotnie posuwające nas do przodu powinny odbyć się we wrześniu – mówi Mirosław Godlewski, prezes zarządu Netia S.A.

    Głównym polem współpracy ma być rozbudowa sieci światłowodowej. Pozwala ona na przesyłanie danych z praktycznie nieograniczoną prędkością. Ale stworzenie jednego gniazdka w dużym mieście kosztuje co najmniej 1 tys. zł. Rozmowy z Telekomunikacją Polską/Orange mają służyć obniżeniu tych kosztów.

     – Trzeba znaleźć taki sposób, w którym rozbudowa nowoczesnej infrastruktury telekomunikacyjnej będzie opłacalna i możliwa. Już dzisiaj wiadomo, że budowanie nowoczesnej infrastruktury przez jednego operatora jest nieopłacalne. Klienci musieliby zbyt dużo docelowo płacić za abonament. W związku z tym poszukujemy sposobów na dzielenie tych kosztów, na korzystanie z funduszy unijnych – wyjaśnia Agencji Informacyjnej Newseria prezes Netii Mirosław Godlewski.

    Jednym z pomysłów jest stworzenie mapy z planami inwestycyjnymi tak, by operatorzy budując infrastrukturę nie dublowali się. Jednocześnie wybudowane gniazdka miałyby być udostępniane konkurencji. Taki model Orange stosował m.in. we Francji. Kierownictwo Netii podkreśla jednak, że brane są pod uwagę różne rozwiązania.

     – My wymieniamy się różnego rodzaju informacjami, sprawdzamy punkty odniesienia z innych rynków. Patrzymy np. w jaki sposób Orange robił to we Francji z alternatywnym operatorem, podobnym do Netii. Więc ciągle prowadzimy różnego rodzaju analizy, które podczas tych rozmów zostaną wykorzystane – tłumaczy prezes Netii.

    Największym kłopotem, z którym zmagają się dziś dostawcy, jest budowa taniego i szybkiego przyłącza internetowego na terenach o niskiej gęstości zaludnienia. Wymaga tego w swojej specyfikacji Komisja Europejska, która finansuje część prac w ramach walki z tzw. wykluczeniem cyfrowym.

    Brak jest rachunku ekonomicznego, żeby tę sieć na tych terenach rozbudować. Te rozmowy pod egidą UKE mają służyć maksymalnemu poszerzeniu zakresu opłacalności obszarów, na których ta budowa miałaby postępować – mówi Mirosław Godlewski.

    Netia jest dziś największym krajowym dostawcą szybkich rozwiązań telekomunikacyjnych o przepustowości do 100 Mbps. Firma zapewnia szybki internet i telewizję HD w prawie 600 tys. gospodarstw w tym 120 tys. z przyłączem światłowodowym. Plany operatora są ambitne, bo systematycznie rozbudowuje i unowocześnia istniejącą sieć oraz poszukuje nowych obszarów rozwoju.

     – Naszym celem jest rozwój ponad miliona linii, które będą w stanie spełniać kryteria nowej generacji, czyli przepustowość powyżej 30 Mb/s, a w większości przypadków jest to 30 Mb/s, 50 Mb/s, 100 Mb/s. Rozbudowujemy też w sposób systematyczny sieć światłowodową do domu. To się już dzieje – zapewnia szef Netii.

    Rozbudowa sieci światłowodowej to wymóg Komisji Europejskiej. Naciska ona m.in., by Polska przyspieszyła ten proces, głównie ze względu na możliwości, jakie ultraszybki internet daje europejskiej gospodarce. Jednocześnie KE naciska na UKE, by zadbała o równowagę w dostępie do sieci różnych operatorów. Ma to ochronić rynek przed monopolizacją przez tzw. operatora zasiedziałego, czyli Telekomunikację Polską/Orange.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Newseria na XVI Europejskim Kongresie Gospodarczym

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Konsument

    T-Mobile startuje w Polsce z nowym konceptem. Pozwoli klientom przetestować i doświadczyć najnowocześniejszych technologii

    T-Mobile już od kilku lat realizuje strategię, która mocno skupia się na innowacjach i doświadczeniach klienta związanych z nowymi technologiami. Połączeniem obu tych elementów jest Magenta Experience Center – nowoczesny koncept, który ma zapewnić klientom możliwość samodzielnego przetestowania najnowszych technologii. Format, z sukcesem działający już na innych rynkach zachodnioeuropejskich, właśnie zadebiutował w Warszawie. Będą z niego mogli korzystać zarówno klienci indywidualni, jak i biznesowi.

    Problemy społeczne

    W Polsce brakuje dostępnych cenowo mieszkań. Eksperci mówią o kryzysie mieszkaniowym

     Większość osób – nawet ze średnimi, wcale nie najgorszymi dochodami – ma problem, żeby zaspokoić swoje potrzeby mieszkaniowe, ale też z tym, żeby po zaspokojeniu tych potrzeb, po opłaceniu wszystkich rachunków i opłat związanych z mieszkaniem, mieć jeszcze środki na godne życie – mówi Aleksandra Krugły z Fundacji Habitat for Humanity Poland. Jak wskazuje, problem stanowi nie tylko wysoki współczynnik przeciążenia kosztami mieszkaniowymi, ale i tzw. luka czynszowa, w której mieści się ponad 1/3 społeczeństwa. Tych problemów nie rozwiąże jednak samo zwiększanie liczby nowych lokali. Potrzebne są również rozwiązania, które umożliwią zaangażowanie sektora prywatnego w zwiększenie podaży dostępnych cenowo mieszkań na wynajem.

    Konsument

    Od 28 kwietnia Polacy żyją na ekologiczny kredyt. Zmiana zachowań konsumentów może odwrócić negatywny trend

    Dzień Długu Ekologicznego, czyli data, do której zużyliśmy wszystkie zasoby, jakie w ciągu roku może zapewnić Ziemia, w tym roku w Polsce przypada 28 kwietnia, kilka dni wcześniej niż rok temu. Coroczne przyspieszenie tego terminu to sygnał, że czerpiemy bez umiaru z naturalnych systemów, nie dając im czasu na odbudowę. – Polskie społeczeństwo staje się coraz bardziej konsumpcyjne, kupujemy i wyrzucamy coraz więcej. Ale też nie mamy tak naprawdę efektywnego narzędzia, żeby temu zapobiec – ocenia Filip Piotrowski, ekspert ds. gospodarki obiegu zamkniętego z UNEP/GRID-Warszawa.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.