Newsy

Maj trudnym miesiącem dla budżetów domowych. Na majówkę Polacy zamierzają przeznaczyć średnio 230 zł

2016-04-28  |  06:40
Mówi:Przemysław Kasza
Funkcja:ekspert ds. badań rynkowych
Firma:Provident Polska
  • MP4
  • Długi weekend, uroczystości komunijne, Dzień Matki i Dzień Dziecka – nagromadzenie wielu świąt i okazji powoduje, że maj może być obciążeniem dla domowych budżetów. Według Barometru Providenta, jeśli ktoś zamierza świętować wszystkie te dni, to musi się liczyć z wydatkami rzędu 2,5 tys. zł.

    Pierwsza majowa okazja do zwiększonych wydatków to długi weekend, który w tym roku potrwa od 30 kwietnia do 3 maja. Wiele osób wykorzystuje majówkę do jeszcze dłuższego urlopu.

    Na ten weekend chcemy przeznaczyć średnio około 230 zł. Jest to o 40 zł więcej, niż deklarowaliśmy jeszcze rok temu. Ta różnica wynika najprawdopodobniej z tego, że wydajemy mniej w ramach normalnego weekendu, kiedy to wydajemy 140 zł, a jeszcze rok temu wydawaliśmy około 150–160 zł. Czyli generujemy pewne oszczędności na wydatkach na żywność i chętniej przeznaczamy te wygospodarowane oszczędności na specjalne okazje – podkreśla Przemysław Kasza, ekspert ds. badan rynkowych w Provident Polska.

    Maj to także sezon komunii. Organizacja takiej uroczystości to wydatek ok. 2 tys. zł. Z kolei jako gość musimy się liczyć z kosztami średnio 400 zł. To o 100 zł więcej niż rok temu.

    26 maja przypada Dzień Matki. Deklarowane wydatki na ten cel to ok. 70 zł.

    Zaobserwowaliśmy, że kobiety chcą wydać parę złotych więcej niż mężczyźni. To ciekawe, bo po raz pierwszy obserwujemy, że mężczyźni wydadzą na prezent mniej niż kobiety. Wynika to najprawdopodobniej z tego, że kobiety bardziej solidaryzują się z matkami i doceniają ich rolę – mówi Przemysław Kasza.

    Zwiększone wydatki w maju czekają także rodziców, którzy chcą zdążyć z prezentem na Dzień Dziecka. Polacy deklarują, że średnio wydadzą na prezent lub organizację tego dnia 160 zł. To o ok. 10 zł więcej niż przed rokiem. Największe wydatki deklarują dziadkowie, którzy chcą sprawić niespodziankę swoim wnukom.

    Z Barometru Providenta wynika również, że większe wydatki na prezenty dla dzieci deklarują mieszkańcy największych miast. Chcą oni wydać na ten cel ok. 200 zł, podczas gdy mieszkańcy mniejszych miast i wsi – poniżej 160 zł.

    Pod koniec maja czeka nas kolejny długi weekend – Boże Ciało przypada w tym roku również 26 maja. To może jeszcze zwiększyć wydatki ponoszone w tym miesiącu.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Newseria na XVI Europejskim Kongresie Gospodarczym

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Konsument

    Zmiany klimatu uderzają w portfele konsumentów. Podniosą ceny żywności nawet o 3 pkt proc. rocznie

    Coraz wyższe średnie temperatury obserwowane na świecie przekładają się na wzrost cen żywności. Problem dotyczy zarówno krajów rozwiniętych, jak i rozwijających się. Naukowcy z Poczdamskiego Instytutu Badań nad Wpływem Klimatu obliczyli, że do 2035 roku zdarzenia klimatyczne podniosą ceny żywności o 0,9–3,2 pkt proc. rocznie, a ogólny poziom inflacji o 0,3–1,1 pkt proc. Naukowcy przeanalizowali dane dotyczące zmian cen artykułów żywnościowych ze 120 krajów świata w ciągu ostatnich 30 lat.

    Transport

    Chiny przyspieszają inwestycje w odnawialne źródła. Nie przestają jednak rozbudowywać mocy węglowych

    Coraz dotkliwsze skutki zmian klimatycznych, ale przede wszystkim chęć zbudowania bezpieczeństwa energetycznego i uniezależnienia się od zewnętrznych dostaw surowców skłoniły rząd w Pekinie do ekspresowych inwestycji w nowe moce odnawialnej energii. W efekcie Chiny wyrastają na globalnego lidera transformacji energetycznej – odpowiadają dziś za największy na świecie przyrost mocy zainstalowanych w fotowoltaice i wiatrakach. Co ciekawe, nie rezygnują jednak przy tym również z inwestycji w energetykę węglową.

    Konsument

    Niska wiedza ekonomiczna Polaków może wpłynąć na większe zainteresowanie usługami doradców finansowych. Wciąż rzadko korzystamy z ich pomocy

    Ponad 70 proc. Polaków ma niską lub przeciętną wiedzę finansową – wynika z badania „Poziom wiedzy finansowej Polaków 2024”. To przekłada się na niewielkie uczestnictwo w rynku kapitałowym i niską skłonność do inwestowania i oszczędzania. Dlatego eksperci upatrują istotnej roli doradców finansowych w zmianie tej tendencji. Większość gospodarstw domowych nie korzysta jednak z tego typu usług. Branża od lat samoreguluje kwestię kompetencji i certyfikatów dla doradców, ale liczy na utworzenie publicznego rejestru, w którym klienci mieliby dostęp do takich informacji, w ten sposób zyskując większe zaufanie do przedstawicieli tego zawodu.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.