Mówi: | Lucjan Zwolak |
Funkcja: | Wiceprezes |
Firma: | Agencja Rynku Rolnego |
Maleją unijne dopłaty dla eksporterów
W ubiegłym roku na refundacje wywozowe wydano blisko 60 mln zł. Korzystają z nich głównie producenci mięsa wieprzowego i wołowego. Do końca lutego ARR dofinansowała eksport kwotą ponad 11 mln zł.
Refundacja wywozowa to jeden z instrumentów Wspólnej Polityki Rolnej. Dzięki dopłatom z Komisji Europejskiej unijni eksporterzy mają szansę konkurować na światowych rynkach z tańszymi produktami z krajów spoza UE.
- W okresie od akcesji wypłaciliśmy ponad 2 mld zł refundacji wywozowych. Obecnie, gdy UE odchodzi od finansowania refundacji wywozowych, ta kwota się zmniejszyła. W ubiegłym roku to było tylko ok. 60 mln zł, głównie dotyczy to eksportu wieprzowiny - mówi Lucjan Zwolak, wiceprezes Agencji Rynku Rolnego.
Dofinansowanie było prawie o 1/4 większe niż w 2010 roku. Łącznie wpłynęło ponad 6,3 tys. wniosków o refundacje wywozowe.
W tym roku większość refundacji dotyczy eksportu świeżej i mrożonej wołowiny oraz bydła hodowlanego. Do 24 lutego ARR wypłaciła z tego tytułu 8,5 mln zł. Do eksportu mięsa wieprzowego, drobiowego i jaj dopłaciła 2,5 mln zł.
Zdaniem wiceprezesa ARR refundacje wywozowe to ważny aspekt sprawnego obsługiwania całości eksportu w zakresie, który podlega monitorowaniu i kontroli ze strony Komisji Europejskiej.
- Refundację może otrzymać ten, który spełni warunki uprawniające go do refundacji, czyli wyeksportuje różnego rodzaju towary, ostatnio dotyczy to głównie wołowiny i wieprzowiny, w zakresie spełniającym wymogi UE - wyjaśnia Lucjan Zwolak.
W 2011 roku wzrosły dopłaty do wywozu wołowiny głównie na rynek turecki. Było to związane z uchyleniem przez Turcję zakazu importu. W poprzednich latach ARR najwięcej dopłacała do wywozu cukru i mleka. Decyzją Komisji Europejskiej stawki refundacji tych produktów zostały zredukowane do zera.
Od maja 2004 roku Agencja Rynku Rolnego wydała ok. 50 tys. pozwoleń na przywóz różnego rodzaju towarów do Polski. W ubiegłym roku było to ponad 6 tys. zgód.
Czytaj także
- 2024-07-03: Rośnie liczba producentów ekologicznych zarówno w Polsce, jak i innych krajach Unii. Wciąż jednak jest to ułamek produkcji rolnej
- 2024-07-09: W ciągu 5–10 lat spodziewane duże wzrosty sprzedaży żywności ekologicznej. Największą barierą pozostaje niska świadomość konsumentów
- 2024-06-04: Zjawiska pogodowe powodują coraz więcej zniszczeń upraw. Większość rolników nie decyduje się na ich ubezpieczenie
- 2024-04-25: Polskie rolnictwo potrzebuje inwestycji infrastrukturalnych. Niezbędna jest budowa agroportów i rozwój połączeń kolejowych
- 2024-05-23: Producenci owoców i warzyw: Zielony Ład to bardziej ideologia niż idea. Dotknie nie tylko rolników, ale też inne grupy społeczne
- 2024-04-15: Zmiany klimatu coraz mocniej uderzają w polskie rolnictwo. W adaptacji wspierają rolników nowe technologie
- 2024-03-01: Kraje afrykańskie w bezprecedensowym kryzysie żywnościowym. Potrzebne wsparcie rozwojowe dla lokalnego rolnictwa
- 2023-12-18: Konsumenci coraz częściej sięgają po owoce i warzywa z mniejszą ilością pestycydów. Sadownicy zmieniają podejście do produkcji
- 2023-11-27: Rekordowe zainteresowanie wdrażaniem nowych technologii wśród polskich rolników. Rolnictwo 4.0 pozwala im zoptymalizować produkcję i obniżać koszty
- 2023-08-10: Światowe bezpieczeństwo żywnościowe ponownie zagrożone. Tranzyt ukraińskich zbóż przez UE może nie wystarczyć, żeby załagodzić kryzys
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
![](/files/11111/n-innowacje.png)
Jedynka Newserii
![](/files/11111/n-lifestyle.png)
Ochrona środowiska
![](https://www.newseria.pl/files/11111/riccardo-annandale-7e2pe9wjl9m-unsplash,w_274,_small.jpg)
Polska wciąż bez strategii transformacji energetyczno-klimatycznej. Zaktualizowanie dokumentów mogłoby przyspieszyć i uporządkować ten proces
Prace nad nowym Krajowym planem w dziedzinie energii i klimatu powinny, zgodnie z unijnymi zobowiązaniami, zakończyć się w czerwcu br., ale do tej pory nie trafił on do konsultacji społecznych. Trzydzieści organizacji branżowych i społecznych zaapelowało do Ministerstwa Klimatu i Środowiska o przyspieszenie prac nad dokumentem i jego rzetelne konsultacje. Jak podkreśliły, nie powinien on być rozpatrywany tylko jako obowiązek do wypełnienia, lecz również jako szansa na przyspieszenie i uporządkowanie procesu transformacji energetyczno-klimatycznej w kraju. Polska pozostaje jedynym państwem w UE, który nie przedstawił długoterminowej strategii określającej nasz wkład w osiągnięcie neutralności klimatycznej UE do 2050 roku.
Bankowość
Firmy mogą się już ubiegać o fundusze z nowej perspektywy. Opcji finansowania jest wiele, ale nie wszystkie przedsiębiorstwa o tym wiedzą
![](https://www.newseria.pl/files/11111/lewicki-zmitrowicz-srodki-ue-foto,w_133,_small.jpg)
Dla polskich firm środki UE są jedną z najchętniej wykorzystywanych form finansowania inwestycji i projektów rozwojowych. W bieżącej perspektywie finansowej na lata 2021–2027 Polska pozostanie jednym z największych beneficjentów funduszy z polityki spójności – otrzyma łącznie ok. 170 mld euro, z których duża część trafi właśnie do krajowych przedsiębiorstw. Na to nakładają się również środki z KPO i programów ramowych zarządzanych przez Komisję Europejską. Możliwości finansowania jest wiele, ale nie wszystkie firmy wiedzą, gdzie i jak ich szukać. Tutaj eksperci widzą zadanie dla banków.
Ochrona środowiska
Biznes chętnie inwestuje w OZE. Fotowoltaika na własnym gruncie najchętniej wybieranym rozwiązaniem
![](https://www.newseria.pl/files/11111/edp-biznes-oze,w_133,r_png,_small.png)
Możliwości związanych z inwestowaniem w zieloną energię jest bardzo dużo, jednak to fotowoltaika na własnych gruntach jest najchętniej wybieranym przez biznes rozwiązaniem OZE. Specjaliści zwracają uwagę, że wydłużył się okres zwrotu z takiej inwestycji, mimo tego nadal jest atrakcyjny, szczególnie w modelu PV-as-a-service. Dlatego też firm inwestujących w produkcję energii ze słońca może wciąż przybywać.
Partner serwisu
Szkolenia
![](https://www.newseria.pl/files/11111/ramka-prawa-akademia-newser_1,w_274,_small.jpg)
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.