Newsy

Marszałkowie województw chcą wykorzystać Wisłę do transportu towarów

2013-05-06  |  06:05

Polska musi zacząć wykorzystywać Wisłę do transportu – apelują marszałkowie województw, przez które przepływa rzeka. Żaden rząd od 1990 roku nie podjął działań na rzecz rozwoju żeglugi śródlądowej. Pierwszym krokiem powinno być opracowanie spójnej rządowej strategii – przekonuje Mieczysław Struk, marszałek województwa pomorskiego. Skuteczne działanie utrudnia jednak to, że kompetencje z tym związane są rozdzielone pomiędzy wiele ministerstw.

 – Wykorzystanie potencjału naszych portów, zwłaszcza portu w Gdańsku i Gdyni mogłoby być bardziej efektywne, gdybyśmy zapewnili tańszy transport poprzez Wisłę. gdybyśmy mogli budować przy korycie Wisły, w różnych częściach naszego kraju centra logistyczne umożliwiające przeładunek kontenerów bądź innych towarów – mówi Agencji Informacyjnej Newseria Mieczysław Struk, marszałek województwa pomorskiego.

W Polsce brakuje strategii wykorzystania rzek, jaką opracowują inne europejskie kraje. Żegluga śródlądowa ma znacznie większe znaczenie między innymi w Niemczech czy we Francji. W ubiegłym roku rząd w Paryżu przeznaczył na modernizację dróg śródlądowych aż 4 miliardy euro.

Według marszałka województwa pomorskiego, zaniedbania w polskim transporcie śródlądowym wynikają z tego, że po 1990 roku priorytetem były drogi szybkiego ruchu i autostrady. Ale teraz marszałkowie dziewięciu województw apelują do rządu o opracowanie strategii.

 – Zachęcamy, aby i minister transportu i budownictwa, ale także minister środowiska zdecydowali się na realizację jednego spójnego rządowego programu – mówi marszałek Pomorskiego.

Jak podkreśla Mieczysław Struk, obecnie trudno o spójną strategię, bo odpowiedzialność jest rozdzielona pomiędzy różne resorty. Krajowy Zarząd Gospodarki Wodnej, który zarządza Wisłą, podlega pod Ministerstwo Środowiska. Resort transportu, w gestii którego leży rozwój transportu śródlądowego, prawnie nie ma żadnej władzy nad rzekami. Z kolei za kwestie związane z rybołówstwem odpowiada resort rolnictwa.

Dlatego kwestie odpowiedzialności powinny zostać rozstrzygnięte przez Radę Ministrów. Jak mówi Mieczysław Struk, marszałkowie województw apelują o przeprowadzenie analiz możliwości wykorzystania Wisły w transporcie śródlądowych, bo na razie takich opracowań brakuje.

 – Jak dotąd nie ma wprost zainteresowania ze strony jakiegokolwiek ministerstwa tą problematyką – podkreśla marszałek. – Niektóre media, zwłaszcza regionalne, np. Dziennik Bałtycki, uruchomiły wielką akcję służącą Wiśle. Wydaje mi się, że ta kampania prowadzona przez media, ale też i zainteresowanie regionów będzie sprzyjać powstawaniu takiego programu. Trzeba się odblokować, spojrzeć nieco z większą wyobraźnią na Wisłę, która może być źródłem bogactwa Polski – dodaje.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Kongres MOVE

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Infrastruktura

Sektor ochrony zdrowia odpowiada za większe emisje CO2 niż lotnictwo. Zielone zmiany wymagają drastycznego przyspieszenia

Sektor ochrony zdrowia ponosi znaczące konsekwencje wynikające z rosnącej liczby ekstremalnych zjawisk klimatycznych, ale też poważnego zanieczyszczenia powietrza, a koszty z tym związane będą rosły. Z drugiej strony sam sektor też się przyczynia do zmian klimatycznych – odpowiada za 4 proc. emisji CO2, czym wyprzedza takie branże jak żegluga czy lotnictwo. O potrzebie przyspieszenia zielonych zmian w ochronie zdrowia coraz więcej się mówi, ale to wymaga konkretnych działań. Temu ma służyć powołana właśnie do życia Zielona Koalicja dla Zdrowia, w której uczestniczy prawie 30 podmiotów i której patronuje m.in. Narodowy Fundusz Zdrowia.

Ochrona środowiska

Nowa kadencja samorządów pod znakiem działań energetycznych i klimatycznych. 15 mld euro z UE może przyspieszyć zmiany w tym zakresie

Do wyborów samorządowych pozostał nieco ponad tydzień. Jak pokazuje nowy raport Fundacji Instytut na rzecz Ekorozwoju, na samorządowców nadchodzącej kadencji będzie czekać wiele wyzwań związanych z energetyką i polityką klimatyczną, które wynikają zarówno z regulacji UE, jak i oczekiwań społecznych. Jednak w praktyce możliwości aktywnego działania samorządów w tym obszarze są tak szerokie, jak umożliwiają im to regulacje prawne. – Tutaj pewnych rozwiązań po prostu nie ma albo są w dość dokuczliwy sposób szczegółowe i stwarzają samorządom duże trudności. Dlatego potrzebna jest interwencja rządu, żeby umożliwić samorządom aktywne działania – ocenia dr Wojciech Szymalski, prezes Fundacji Instytut na rzecz Ekorozwoju.

Prawo

Postęp technologiczny rewolucjonizuje pracę specjalistów ds. finansów. Stają się strategicznymi doradcami biznesu

Częste zmiany regulacyjne i postęp technologiczny wymuszają na specjalistach ds. finansów ciągłe nabywanie nowych kompetencji, doszkalanie i uaktualnianie swojej wiedzy. Ci, którzy potrafią się dostosować do szybkich zmian i wesprzeć swoimi umiejętnościami rozwój biznesu, mogą jednak liczyć na większe możliwości rozwoju kariery. – Finanse operują w świecie, który coraz szybciej się zmienia. To powoduje, że w przyszłości ludzie z obszaru finansów będą musieli poświęcać dużo więcej energii na to, żeby dotrzymać tempa – mówi Kuba Neneman, head of finance.ai, commercial data science manager w Shellu.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.