Mówi: | dr Mateusz Grzesiak |
Funkcja: | psycholog biznesu |
Mateusz Grzesiak: własny biznes nie jest dla ludzi, którzy szukają w życiu wygody
Startując w biznesie, trzeba wybrać dziedzinę, którą się kocha – uważa konsultant i psycholog biznesu dr Mateusz Grzesiak. Dopiero na tej podstawie można opracować wizję firmy, którą się buduje, i właściwe plany strategiczne jego osiągnięcia. Warunkami powodzenia są również wyzbycie się lęku przed porażką, skłonności do wygody i niechęci do podejmowania ryzyka.
Polacy coraz chętniej decydują się na założenie własnej działalności, wciąż jednak zdecydowana większość woli pracę na rzecz innego przedsiębiorcy. Z raportu firmy Provident wynika, że tylko co piąty Polak chciałby zamienić etat na własny biznes. Jedną z przyczyn jest obawa przed porażką, zwłaszcza przed utratą zainwestowanych pieniędzy lub dobrej opinii innych na swój temat. Umowa o pracę daje natomiast poczucie bezpieczeństwa i zdejmuje odpowiedzialność za losy firmy.
– Poczucie bezpieczeństwa jest jedną z podstawowych potrzeb indywidualnych jednostek i grup społecznych. Jednak przesadne przywiązanie do niego jest ograniczające w biznesie – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes dr Mateusz Grzesiak, psycholog biznesu.
Zdaniem eksperta człowiek jest w stanie przewidzieć pewne rzeczy i zabezpieczyć się przed nimi, a te elementy naszego życia, które pozostają nieprzewidywalne, powodują powstanie dyskomfortu psychicznego i emocjonalnego. Warunkiem rozwoju jest natomiast pokonywanie problemów pozornie przewyższających nasze możliwości. Psycholog biznesu podkreśla, że na działalność biznesową nie powinny się decydować osoby, które w życiu szukają przede wszystkim wygody i przewidywalności.
– To jest obszar i sposób funkcjonowania dla ludzi, którzy mają wysoką skłonność do ryzyka, którzy są gotowi na to, że na drodze do sukcesu czekają również porażki i nie boją się tego, że im nie wyjdzie – mówi dr Mateusz Grzesiak.
Punktem wyjścia przy rozpoczynaniu działalności biznesowej jest wybór dziedziny, która jest naszą prawdziwą pasją. Robienie tego, co się kocha, nie stanowi gwarancji sukcesu, znacznie ułatwia jednak przezwyciężenie strachu przed porażką. Równie ważne jest pozytywne nastawienie psychiczne do projektu: wiara w siebie i w powodzenie tworzonego przedsięwzięcia. Dopiero wtedy można zacząć wytyczać jasny plan tego, co chce się osiągnąć i opracowywać strategię biznesową.
– Gdy już się pozna to coś, co nas pasjonuje, co moglibyśmy robić przez resztę życia, to wtedy zaczynamy planowanie strategiczne – obmyślamy wizję, misję, obszary naszego działania, za pomocą wartości budujemy kręgosłup moralny firmy, robimy plany strategiczne – mówi dr Mateusz Grzesiak.
Warunkiem sukcesu jest również przyszłościowe, długofalowe myślenie, stały rozwój zawodowy i osobisty, stawianie sobie coraz większych celów, branie feedbacku i ulepszania tego, co już udało się osiągnąć.
Czytaj także
- 2024-11-19: Polacy wprowadzają na razie tylko drobne nawyki proekologiczne. Do większych zmian potrzebują wsparcia
- 2024-11-06: Martyna Wojciechowska: Cudownie mieć 50 lat, wiedzieć, czego się chce i czego się na pewno nie chce. To dla mnie bardzo dobry czas
- 2024-09-20: Mateusz Gessler: Gastronomia mocno się zmienia, bo i portfele naszych klientów się zmieniają. Widać, że zamawiają mniej
- 2024-08-26: Mateusz Gessler: Jako „Halo tu Polsat” nie mamy konkurencji, jesteśmy najlepsi. U nas są najlepsze pary prowadzących i mamy najlepszych kucharzy
- 2024-07-25: Polki są przedsiębiorcze. Wciąż mają jednak mniej wiary w swoje kompetencje i pewności siebie niż kobiety biznesu na świecie
- 2024-06-25: Grupa LUX MED szuka medycznych innowatorów. Najlepsi mogą liczyć na potężny zastrzyk finansowania
- 2024-06-18: Sztuczna inteligencja w centrum zainteresowania biznesu. Większość firm ogranicza się do pilotażów i eksperymentowania
- 2024-06-11: Młodzi przed trzydziestką odnoszą sukcesy w polskiej nauce. Setka najzdolniejszych otrzymała właśnie stypendia
- 2024-05-17: Start-upy mogą się starać o wsparcie. Trwa nabór do programu rozwoju innowacyjnych pomysłów na biznes
- 2024-06-25: Małe i średnie firmy dopiero zapoznają się z tematyką zrównoważonego rozwoju. Oczekiwania ze strony dużych kontrahentów wymuszą na nich szybsze działania
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Polityka
Akcesja Ukrainy będzie dużym wyzwaniem dla unijnego rolnictwa. Obie strony czeka kilka lat przygotowań
Ukraina ze względu na wielkość terytorium i żyzne grunty jest rolniczą potęgą. Jej przystąpienie do Unii Europejskiej może być wyzwaniem dla całego europejskiego rolnictwa. Pokazały to ostatnie lata, kiedy zwolnienie z ceł ukraińskich produktów zdestabilizowało sytuację rynków rolnych w części krajów. Ukraińskie rolnictwo wciąż nie spełnia unijnych wymagań. Komisja Europejska oceniła gotowość branży rolnej na 2 w sześciopunktowej skali.
Zdrowie
Ochrona zdrowia w Polsce ma być bardziej oparta na jakości. Obowiązująca od roku ustawa zostanie zmieniona
Od października placówki ochrony zdrowia mogą się ubiegać o akredytację na nowych zasadach. Nowe standardy zostały określone we wrześniowym obwieszczeniu resortu zdrowia i dotyczą m.in. kontroli zakażeń, sposobu postępowania z pacjentem w stanach nagłych czy opinii pacjentów z okresu hospitalizacji. Standardy akredytacyjne to uzupełnienie obowiązującej od stycznia br. ustawy o jakości w opiece zdrowotnej i bezpieczeństwie pacjenta, która jest istotna dla całego systemu, jednak zdaniem resortu zdrowia wymaga poprawek.
Konsument
Media społecznościowe pełne treści reklamowych od influencerów. Konieczne lepsze ich dopasowanie do odbiorców
Ponad 60 proc. konsumentów kupiło produkt na podstawie rekomendacji lub promocji przez twórców internetowych. 74 proc. uważa, że treściom przekazywanym przez influencerów można zaufać – wynika z badania EY Future Consumer Index. W Polsce na influencer marketing może trafiać ok. 240–250 mln zł rocznie, a marki widzą ogromny potencjał w takiej współpracy. Coraz większym zainteresowaniem cieszą się mikroinfluencerzy, czyli osoby posiadające od kilku do kilkudziesięciu tysięcy followersów, ale o silnym zaangażowaniu.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.