Mówi: | Damian Kuraś |
Funkcja: | współwłaściciel |
Firma: | Kancelaria PR |
Blisko pół miliarda złotych za teksty dziennikarskie. Sieci handlowe coraz chętniej pokazywane w mediach
Hipermarkety Tesco, Biedronka i Auchan mają najlepszy PR – wynika z badań przeprowadzonych przez Press-Service Monitoring Mediów. A to przekłada się na konkretne korzyści, nie tylko wizerunkowe, ale również finansowe: gdyby przyszło im wykupić powierzchnię reklamową odpowiadającą analizowanym tekstom to łączny koszt przekroczyłby wówczas 450 mln zł.
Z analizy przeprowadzonej dla miesięcznika „Press” wynika, że najwięcej na zakup reklam, czyli tzw. ekwiwalent reklamowy, musiałaby wydać sieć Tesco. To aż 221,7 mln zł. W przypadku Biedronki byłoby to 150 mln zł, a z kolei dla Auchan – 82,3 mln zł.
Dane wskazują, że liczba publikacji o sieciach handlowych z roku na rok wzrasta. Z jednej strony, to oczekiwania klientów, którzy chcą mieć o sklepie, w którym robią zakupy, pełną informację, szczególnie taką, która dotyczy jakości produktów. Z drugiej strony działania PR stają się ważniejsze również dla samych sieci.
– Pamiętajmy, że to są normalne firmy, które działają tak samo, jak podmioty z innych branż i chcąc nie chcąc muszą informować dziennikarzy, o tym, co się dzieje w spółce, o wynikach finansowych, planach rozwoju – mówi Agencji Informacyjnej Newseria Damian Kuraś, współwłaściciel agencji Kancelaria PR.
Jakość na pierwszym miejscu
Równie ważny, jak sama liczba tekstów, jest także charakter publikowanych treści. Coraz rzadziej o sieciach handlowych pisze się źle. I tak np. dla Biedronki odsetek negatywnych publikacji wyniósł jedynie 4,9 proc., czyli 174 informacje na 3,6 tys. przeanalizowanych, a dla Tesco – 6,6 proc., czyli 289 na 4,4 tys. przebadanych.
– Naturalnym jest to, że zmienia się wydźwięk informacji na temat tych spółek w materiałach prasowych – przekonuje Damian Kuraś. – Rynek sieci handlowych mocno ewoluuje. Wszyscy pamiętamy sytuację sprzed kilku lat, gdy o dużych sieciach mówiono na ogół negatywnie, że te firmy nie przestrzegają czasu pracy, że praca w supermarkecie jest najgorszym dopustem, jaki może się zdarzyć. Firmy zaczęły się uczyć. Musiały zacząć myśleć o prawach pracowniczych, o tym, w jaki sposób traktować klientów, w jaki sposób z nimi rozmawiać – dodaje.
W głównej mierze duża liczba informacji związana była z prowadzonymi przez firmy projektami CSR, czyli społecznej odpowiedzialności biznesu. Chodzi np. o akcje wpierające działania proekologiczne (przoduje w nich Tesco i Biedronka) czy np. promujące zdrowe żywienie dzieci (m.in. Biedronka w Partnerstwo dla Zdrowia), a także współpracę z Caritas (Biedronka). A to, zdaniem ekspertów, dowodzi niezbicie, że inwestycje w działania PR mogą być równie skuteczne jak działania reklamowe.
– Na świecie to jest konieczność. Co więcej, obserwujemy, że w tych krajach, które są dotknięte kryzysem w Europie, PR i komunikacja z odbiorcami jest uznawana za najlepszą lokatę i najlepszą inwestycję w przyszłość. Bo jeżeli nie ma innych możliwości rozwoju, to przynajmniej trzeba inwestować w to, co ludzie powiedzą o firmie za rok czy za dwa lata – uważa Piotr Czarnowski, prezes agencji First PR.
Jak podkreślają eksperci, sieci handlowe skazane są na reklamę, bo to dzięki nim klienci dowiadują się np. o aktualnych promocjach. Jednak to nie wystarczy, by zdobyć nowych, lojalnych klientów.
– Żadną promocją czy reklamą nie można kupić zaufania. Można zwrócić uwagę, można pokazać, co w tej chwili jest na półkach, ale jeśli sieci zależy na tym, żeby wykreować, zdobyć grupę lojalnych klientów, to trzeba sięgnąć po inne dziedziny komunikacji. I tu jest PR – mówi Piotr Czarnowski
– Gdy dziennikarz lokalny napisze o otwarciu nowego sklepu, o tym, co będzie można tam dostać, że będzie on konkurencyjny, to na pewno zostanie odebrane przez potencjalnych konsumentów znacznie lepiej, siła jego rażenia będzie większa niż jak przeczytamy to z gazetki, którą dystrybuuje dany sklep – podkreśla Damian Kuraś.
Zmiana na pozycji lidera
Jeśli chodzi o liczbę i zasięg publikacji to największe wzrosty odnotowała Biedronka, sieć należąca do Jeronimo Martins Polska. Po raz pierwszy została liderem rankingu, jeśli chodzi właśnie o wydźwięk tekstów. Stało się to głównie za sprawą wejścia w sponsoring polskiej reprezentacji piłki nożnej, o czym przy okazji organizacji Euro 2012 media stale przypominały.
– Gdy sieć handlowa nie ma kontaktów z dziennikarzami, nie prowadzi aktywnie takiej polityki medialnej, gdy dochodzi do kryzysu czy trudnej sytuacji, dużo trudniej wyjść z takiej sytuacji obronną ręką. Dla sieci handlowych dobry wizerunek jest bardzo ważny, klienci mają alternatywę, bo mogą odejść do sklepu, który będzie 500 metrów dalej – podkreśla Damian Kuraś.
Czytaj także
- 2023-06-05: Londyn z najbardziej rozpoznawalną marką miasta. W światowym rankingu znalazło się tylko jedno polskie miasto
- 2023-06-13: Warszawa jedynym polskim miastem wśród globalnych silnych marek. Wciąż jest mniej rozpoznawalna niż Praga czy Budapeszt, choć wyprzedza je w kilku kategoriach
- 2022-11-22: Maskotkowa akcja Biedronki po raz kolejny z rekordowym zainteresowaniem. Klienci zaoszczędzili ponad 0,5 mld zł i odebrali milion pluszaków
- 2022-10-04: Biedronka otworzyła już około 100 mniejszych, wielkomiejskich sklepów. Format ultra mini będzie się rozwijać w centrach dużych miast i większych osiedlach [DEPESZA]
- 2022-10-03: 100 tys. zł trafi do ilustratorki nowej książki dla dzieci wybranej przez Biedronkę w konkursie Piórko. W sklepach sieci można usłyszeć fragmenty książki z głośników
- 2022-09-29: Biedronka inwestuje w nowe centrum dystrybucji w Stawigudzie pod Olsztynem. Zatrudni tam 600 pracowników
- 2022-09-01: Biedronka startuje z nową odsłoną jednej z najpopularniejszych akcji lojalnościowych. Ma pomóc Polakom w oszczędzaniu w czasie inflacji
- 2022-07-13: Kolekcja ubrań od Biedronki bije rekordy popularności. Zwłaszcza wśród młodych
- 2022-04-25: Coraz więcej sieci handlowych rezygnuje z jaj od kur z chowu klatkowego. Rośnie również poparcie konsumentów dla tych decyzji
- 2022-04-08: Prawie 12 mln Polaków korzysta z programu lojalnościowego Biedronki. Coraz więcej w nim także Niemców, Czechów, Ukraińców i Litwinów
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Prawo

UE lepiej przygotowana na reagowanie na klęski żywiołowe. Od czasu powodzi w Polsce pojawiło się wiele usprawnień
Na tereny dotknięte ubiegłoroczną powodzią od rządu trafiło ponad 4 mld zł. Pierwsze formy wsparcia, w tym zasiłki, pomoc materialna czy wsparcie dla przedsiębiorców, pojawiły się już w pierwszych dniach od wystąpienia kataklizmu. Do Polski ma też trafić 5 mld euro z Funduszu Spójności UE na likwidację skutków powodzi. Doświadczenia ostatnich lat powodują, że UE jest coraz lepiej przygotowana, by elastycznie reagować na występujące klęski żywiołowe.
Prawo
Rzecznik MŚP: Obniżenie składki zdrowotnej to nie jest szczyt marzeń. Ideałem byłby powrót do tego, co było przed Polskim Ładem

Podczas najbliższego posiedzenia, które odbędzie się 23 i 24 kwietnia, Senat ma się zająć ustawą o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych. Zakłada ona korzystne zmiany w składkach zdrowotnych płaconych przez przedsiębiorców. Rzecznik MŚP apeluje do izby wyższej i prezydenta o przyjęcie i podpisanie nowych przepisów. Pojawiają się jednak głosy, że uprzywilejowują one właścicieli firm względem pracowników, a ponadto nie podlegały uzgodnieniom, konsultacjom i opiniowaniu.
Handel
Konsumpcja jaj w Polsce rośnie. Przy zakupie Polacy zwracają uwagę na to, z jakiego chowu pochodzą

Zarówno spożycie, jak i produkcja jaj w Polsce notują wzrosty. Znacząca większość konsumentów przy zakupie jajek zwraca uwagę na to, czy pochodzą one z chowu klatkowego. Polska jest jednym z liderów w produkcji i eksporcie jajek w UE, ale ma też wśród nich największy udział kur w chowie klatkowym. Oczekiwania konsumentów przyczyniają się powoli do zmiany tych statystyk.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.