Newsy

Blisko pół miliarda złotych za teksty dziennikarskie. Sieci handlowe coraz chętniej pokazywane w mediach

2012-12-10  |  06:33
Mówi:Damian Kuraś
Funkcja:współwłaściciel
Firma:Kancelaria PR
  • MP4

    Hipermarkety Tesco, Biedronka i Auchan mają najlepszy PR  wynika z badań przeprowadzonych przez Press-Service Monitoring Mediów. A to przekłada się na konkretne korzyści, nie tylko wizerunkowe, ale również finansowe: gdyby przyszło im wykupić powierzchnię reklamową odpowiadającą analizowanym tekstom to łączny koszt przekroczyłby wówczas 450 mln zł.

    Z analizy przeprowadzonej dla miesięcznika „Press” wynika, że najwięcej na zakup reklam, czyli tzw. ekwiwalent reklamowy, musiałaby wydać sieć Tesco. To aż 221,7 mln zł. W przypadku Biedronki byłoby to 150 mln zł, a z kolei dla Auchan – 82,3 mln zł.

    Dane wskazują, że liczba publikacji o sieciach handlowych z roku na rok wzrasta. Z jednej strony, to oczekiwania klientów, którzy chcą mieć o sklepie, w którym robią zakupy, pełną informację, szczególnie taką, która dotyczy jakości produktów. Z drugiej strony działania PR stają się ważniejsze również dla samych sieci.

     – Pamiętajmy, że to są normalne firmy, które działają tak samo, jak podmioty z innych branż i chcąc nie chcąc muszą informować dziennikarzy, o tym, co się dzieje w spółce, o wynikach finansowych, planach rozwoju – mówi Agencji Informacyjnej Newseria Damian Kuraś, współwłaściciel agencji Kancelaria PR.

    Jakość na pierwszym miejscu

    Równie ważny, jak sama liczba tekstów, jest także charakter publikowanych treści. Coraz rzadziej o sieciach handlowych pisze się źle. I tak np. dla Biedronki odsetek negatywnych publikacji wyniósł jedynie 4,9 proc., czyli 174 informacje na 3,6 tys. przeanalizowanych, a dla Tesco – 6,6 proc., czyli 289 na 4,4 tys. przebadanych.

     – Naturalnym jest to, że zmienia się wydźwięk informacji na temat tych spółek w materiałach prasowych – przekonuje Damian Kuraś. – Rynek sieci handlowych mocno ewoluuje. Wszyscy pamiętamy sytuację sprzed kilku lat, gdy o dużych sieciach mówiono na ogół negatywnie, że te firmy nie przestrzegają czasu pracy, że praca w supermarkecie jest najgorszym dopustem, jaki może się zdarzyć. Firmy zaczęły się uczyć. Musiały zacząć myśleć o prawach pracowniczych, o tym, w jaki sposób traktować klientów, w jaki sposób z nimi rozmawiać dodaje.

    W głównej mierze duża liczba informacji związana była z prowadzonymi przez firmy projektami CSR, czyli społecznej odpowiedzialności biznesu. Chodzi np. o akcje wpierające działania proekologiczne (przoduje w nich Tesco i Biedronka) czy np. promujące zdrowe żywienie dzieci (m.in. Biedronka w Partnerstwo dla Zdrowia), a także współpracę z Caritas (Biedronka). A to, zdaniem ekspertów, dowodzi niezbicie, że inwestycje w działania PR mogą być równie skuteczne jak działania reklamowe.

     – Na świecie to jest konieczność. Co więcej, obserwujemy, że w tych krajach, które są dotknięte kryzysem w Europie, PR i komunikacja z odbiorcami jest uznawana za najlepszą lokatę i najlepszą inwestycję w przyszłość. Bo jeżeli nie ma innych możliwości rozwoju, to przynajmniej trzeba inwestować w to, co ludzie powiedzą o firmie za rok czy za dwa lata – uważa Piotr Czarnowski, prezes agencji First PR.

    Jak podkreślają eksperci, sieci handlowe skazane są na reklamę, bo to dzięki nim klienci dowiadują się np. o aktualnych promocjach. Jednak to nie wystarczy, by zdobyć nowych, lojalnych klientów.

     – Żadną promocją czy reklamą nie można kupić zaufania. Można zwrócić uwagę, można pokazać, co w tej chwili jest na półkach, ale jeśli sieci zależy na tym, żeby wykreować, zdobyć grupę lojalnych klientów, to trzeba sięgnąć po inne dziedziny komunikacji. I tu jest PR – mówi Piotr Czarnowski

     – Gdy dziennikarz lokalny napisze o otwarciu nowego sklepu, o tym, co będzie można tam dostać, że będzie on konkurencyjny, to na pewno zostanie odebrane przez potencjalnych konsumentów znacznie lepiej, siła jego rażenia będzie większa niż jak przeczytamy to z gazetki, którą dystrybuuje dany sklep – podkreśla Damian Kuraś.

    Zmiana na pozycji lidera

    Jeśli chodzi o liczbę i zasięg publikacji to największe wzrosty odnotowała Biedronka, sieć należąca do Jeronimo Martins Polska. Po raz pierwszy została liderem rankingu, jeśli chodzi właśnie o wydźwięk tekstów. Stało się to głównie za sprawą wejścia w sponsoring polskiej reprezentacji piłki nożnej, o czym przy okazji organizacji Euro 2012 media stale przypominały.

     – Gdy sieć handlowa nie ma kontaktów z dziennikarzami, nie prowadzi aktywnie takiej polityki medialnej, gdy dochodzi do kryzysu czy trudnej sytuacji, dużo trudniej wyjść z takiej sytuacji obronną ręką. Dla sieci handlowych dobry wizerunek jest bardzo ważny, klienci mają alternatywę, bo mogą odejść do sklepu, który będzie 500 metrów dalej – podkreśla Damian Kuraś.

    Czytaj także

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Kongres Profesjonalistów Public Relations

    Polityka

    UE przyspiesza inwestycje w obronność i bezpieczeństwo. Pomagają w tym nowe narzędzia finansowe i uproszczenia dla przemysłu obronnego

    Unijne inwestycje w bezpieczeństwo i przemysł obronny nabierają tempa. Strategia Gotowość 2030 zakłada integrację krajowych przemysłów obronnych państw członkowskich oraz rozwój nowych technologii w armiach. Komisja Europejska​ proponuje też różne możliwości zwiększenia finansowania wydatków obronnych. – Unia Europejska postawiła na bezpieczeństwo nie tylko w wymiarze deklaracji, ale też konkretnych programów – podkreśla Michał Szczerba, europoseł z Platformy Obywatelskiej.

    Handel

    Inflacja w nadchodzących miesiącach będzie pozostawała w celu inflacyjnym. Pojawia się duża przestrzeń do obniżek stóp procentowych

    Inflacja już znajduje się w paśmie dopuszczalnych odchyleń od celu inflacyjnego i wszystko wskazuje na to, że pozostanie w nim przez dłuższy czas. Rada Polityki Pieniężnej również ma tego świadomość. Dlatego w czasie najbliższych posiedzeń powinny się pojawić obniżki stóp procentowych. Zdaniem ekonomisty dr. Jarosława Janeckiego rozsądnym poziomem głównej stopy procentowej byłby poziom 3,5–4 proc., czyli można się spodziewać obniżek o 100–150 punktów bazowych.

    Nauka

    Pomiar dokładnej liczby ludności pozostaje dużym wyzwaniem. W erze migracji wymaga to nowych narzędzi i definicji

    Dokładne i porównywalne dane na temat ludności są niezbędne m.in. do celów statystycznych i administracyjnych. Dlatego rośnie zapotrzebowanie na statystyki z zakresu demografii, migracji, starzenia się społeczeństwa oraz dane regionalne i lokalne. Państwa Unii Europejskiej​ odchodzą od „tradycyjnego” spisu przeprowadzanego co 10 lat w kierunku wykorzystania danych ze źródeł administracyjnych. Przyszłością jest wykorzystanie w pomiarze danych z mediów społecznościowych czy sieci komórkowych.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.