Mówi: | Piotr Prajsnar |
Funkcja: | prezes zarządu |
Firma: | Cloud Technologies |
Do 2020 roku 80 proc. procesów biznesowych w firmach będzie oparte o big data. Analiza danych zmieni m.in. branżę reklamową
Już za kilka lat firmom będzie trudno funkcjonować bez odpowiedniej analizy wielkich zbiorów danych. Jak prognozuje firma Gartner, do 2020 roku 80 proc. procesów biznesowych będzie oparte o big data. Ich zamiana w smart data będzie korzystna dla biznesu, w tym w szczególności dla branży marketingowej. Dzięki temu reklamodawcy dotrą z przekazem do odpowiedniej grupy odbiorców, dzięki czemu będzie on bardziej efektywny.
– Big data jest bardzo istotne w kontekście monetyzacji danych – przekonuje w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Biznes Piotr Prajsnar, prezes zarządu Cloud Technologies, największej platformy big data w tej części Europy, specjalizującej się w biznesowej analityce danych.
Big data to ogromne zbiory zmiennych i różnorodnych informacji cyfrowych, których przetwarzanie i analiza są skomplikowane, ale jednocześnie bardzo wartościowe. Ma zastosowanie tam, gdzie dużej ilości danych cyfrowych towarzyszy potrzeba zdobywania nowych informacji lub wiedzy. W dostępności do tego rodzaju zbiorów szczególne znaczenie odgrywa internet i urządzenia mobilne oraz stopień powszechności usług świadczonych drogą elektroniczną.
– Bardzo często mówimy o przetwarzaniu big data w tzw. smart data, czyli w zasoby, które mogą przynieść firmom korzyści, chociażby w zakresie optymalizacji procesów biznesowych – mówi Piotr Prajsnar. – Trzeba wspomnieć też o dark data, czyli zasobach, które są zupełnie zaszumione. Dziś te są najczęściej spotykane. Trzeba je przerobić i poddać odpowiedniej analizie, by wyciągnąć z nich wnioski, czyli zdobyć wiedzę, która jest cenna i przydatna z punktu widzenia przedsiębiorcy.
Big data jest zagadnieniem stosunkowo nowym. Wielu przedsiębiorców deklaruje, że chce w tym kierunku rozwijać swoje firmy oraz inwestować, ale obecnie niewielka część jest w stanie korzystać z tego rodzaju narzędzi efektywnie. Jak oceniają eksperci analityczno-doradczej firmy Gartner, do 2020 roku informacje gromadzone dzięki takiej analizie doprowadzą do przekształcenia i dalszego zdigitalizowania lub eliminacji 80 proc. procesów biznesowych.
Gartner przewiduje także narodziny nowej branży firm pośredniczących w gromadzeniu i analizie danych. Już w 2017 r. jedna trzecia informacji dostępnych przedsiębiorstwom będzie pochodziła od wyspecjalizowanych firm analizujących konkretne zbiory konsumentów opisujące schematy działań i zdarzeń, sytuację geopolityczną, trendy w zachowaniu klientów i pracowników, a nawet klimat.
– W niedalekiej przyszłości normalne funkcjonowanie przedsiębiorstwa bez smart data będzie trudne – prognozuje prezes zarządu Cloud Technologies. – Firma może dziś prowadzić działalność bez dobrodziejstw techniki takich jak dostęp do internetu czy telefonii komórkowej, ale czy jest to efektywne? Jestem przekonany, że w ciągu kilku lat najbardziej sprawne firmy będą uzależnione od tego rodzaju rozwiązań.
Analiza zbiorów danych ma zastosowanie w każdej branży. Przykładem, o którym wspomina Prajsnar, jest branża reklamy internetowej. Dzięki big data przekaz reklamowy może trafiać do ściśle określonej grupy klientów, dzięki czemu staje się bardziej skuteczny.
– Dzisiaj zaledwie od 5 do 10 proc. wszystkich emisji banerów reklamowych w internecie jest odpowiednio targetowanych. To bardzo niewielka część – zauważa Prajsnar. – Oznacza to, że nadal 90 proc. powierzchni reklamowej nie jest efektywnie wykorzystywane. To olbrzymi potencjał dla firm, które specjalizują się w tego rodzaju optymalizacji.
Czytaj także
- 2025-07-09: GUS chce walczyć z fake newsami. Współpraca z sektorem prywatnym ma pomóc ograniczyć chaos informacyjny
- 2025-06-30: Polski e-commerce rośnie w siłę. Konsumentów przyciągają przede wszystkim promocje
- 2025-07-08: Maciej Dowbor: Domówki i rolki przyniosły nam dużo większą popularność niż telewizja. Ludzie nas odbierają jak dobrych znajomych
- 2025-07-08: K. Brejza: Potrzebna silniejsza demokratyczna kontrola nad działalnością służb specjalnych. Ten system wymaga przebudowy
- 2025-06-12: Wakacje wyzwaniem dla operatorów komórkowych. W najpopularniejszych kurortach ruch w sieci rośnie nawet pięciokrotnie
- 2025-06-12: Nowe technologie mogą wspierać samoleczenie. Szczególnie pomocne są dane zbierane przez aplikacje i urządzenia mobilne
- 2025-05-13: Dzięki sztucznej inteligencji przesyłki mogą trafiać do klientów tego samego dnia. Liczba takich dostaw w Amazon znacząco rośnie
- 2025-04-29: Rozwój sztucznej inteligencji drastycznie zwiększa zapotrzebowanie na energię. Rozwiązaniem są zrównoważone centra danych
- 2025-04-02: Zapobieganie cyberuzależnieniom wśród dzieci wymaga dużego zaangażowania rodziców. Zakazy nie są wystarczające
- 2025-03-04: Coraz więcej firm decyduje się na automatyzację procesów. Zwroty z inwestycji są możliwe już w ciągu kilku miesięcy
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Polityka

W tym tygodniu Komisja Europejska przedstawi projekt budżetu na lata 2028–2034. To będzie pierwsza długoletnia perspektywa czasu wojny
16 lipca Komisja Europejska przedstawi swój pomysł na budżet w kolejnej siedmioletniej perspektywie. Projekt ma przewidywać mniej programów, większy udział kwot niezaplanowanych, a także mechanizmy i rezerwy, które umożliwią szybszą i bardziej elastyczną reakcję na zmieniające się potrzeby. Więcej w nim będzie również środków przewidzianych na wzmocnienie bezpieczeństwa. W maju Parlament Europejski odrzucił w głosowaniu propozycję KE, by budżety przewidziane na okres po roku 2027 konstruować tak jak KPO.
Polityka
P. Müller: Wnioski z ludobójstwa w Srebrenicy szczególnie aktualne w kontekście ukraińskim. Społeczność międzynarodowa nie może przymykać oczu

W ubiegłym tygodniu obchodzono 30. rocznicę ludobójstwa w Srebrenicy, gdzie z rąk Serbów w lipcu 1995 roku zginęło ponad 8 tys. bośniackich mężczyzn i chłopców. To jeden z najciemniejszych rozdziałów najnowszej historii Europy – podkreślali szefowie instytucji UE. – To także lekcja dla społeczności międzynarodowej, która nabiera szczególnego znaczenia w kontekście agresji Rosji na Ukrainę – mówi Piotr Müller, europoseł z PiS.
Media i PR
Parlament Europejski wzywa do większej ochrony wolności dziennikarzy. Wiceprzewodnicząca: media mają pełnić funkcję kontrolną, a niektórym rządom to się nie podoba

8 sierpnia br. w państwach członkowskich UE zacznie obowiązywać europejski akt o wolności mediów. Przepisy rozporządzenia mają chronić pluralizm i niezależność mediów. Jak wynika z nowego raportu KE dotyczącego praworządności, wciąż jest to obszar, w którym jest dużo zagrożeń. Również Parlament Europejski wzywa kraje członkowskie do intensywnych wysiłków na rzecz wolności mediów i ochrony dziennikarzy.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.