Newsy

Dobre perspektywy przed Radiem Kolor. Stacja notuje najlepsze wyniki od 13 lat i liczy na dalszy wzrost słuchalności

2016-01-27  |  06:35

Radio Kolor zanotowało na koniec 2015 roku najwyższe wyniki słuchalności od 13 lat. Nadająca od 23 lat stacja chce w dalszym ciągu zwiększać zasięg, wykorzystując potknięcia konkurencji, i ma pomysł na to, jak rozwijać się na cyfryzującym rynku. Prezes Impact Media, właściciela Radio Kolor, podkreśla, że komercyjni nadawcy są przeciwni cyfryzacji radia, przynajmniej w takim kształcie, w jakim proces ten przebiega teraz.

Jesteśmy liczącą się stacją w Warszawie, w pełni niezależną. Jestem z tego bardzo dumna. Jesteśmy na rynku już 23 lata – podkreśla w rozmowie z agencją Newseria Biznes Alina Strześniewska, właścicielka stacji i prezes zarządu Impact Media.

Radio Kolor notuje coraz lepsze wyniki słuchalności. Raport Radio Track Millward Brown za ostatni kwartał 2015 wskazuje rosnący udział stacji – do 3,2 proc. Dla porównania, w pierwszej połowie ubiegłego roku było to 1,6 proc. Tym samym Radio Kolor osiągnęło w 23. urodziny najlepszy wynik od kilkunastu lat. Prezes Impact Media podkreślała to podczas gali urodzinowej, w trakcie której wręczono Grube Ryby, czyli nagrody stacji dla osób i organizacji nominowanych w pięciu kategoriach.

Mamy już plany na przyszły rok. Nie chcę zdradzać szczegółów, ale na pewno będziemy chcieli wykorzystywać błędy konkurencji i umacniać naszą pozycję. Chcemy utrzymać najwyższe wskaźniki słuchalności, liczymy też na dalszy wzrost. Mamy już pomysły, jak to osiągnąć – wskazuje Strześniewska.

Wyniki stacji pokazują też, że cyfryzacja niekoniecznie musi być jedyną drogą do rozwoju tradycyjnej radiofonii. Krajowa Radia Radiofonii i Telewizji wskazuje, że ze względu na wyczerpujące się zasoby analogowe to dla radia jedyna szansa. Cyfryzację zaleca też Europejska Unia Nadawców. Technologia pozwala poprawić jakość programów i wzbogacić ofertę. Umożliwia też emisję 18 programów na jednej częstotliwości (zamiast jednego w przypadku radia analogowego). Z raportu NIK o cyfryzacji radia wynika jednak, że w Polsce cały proces przebiega chaotycznie.

Tak naprawdę nie ma czegoś takiego jak polski rynek cyfrowy. KRRiT w Polskie Radio zainwestowała już ogromne pieniądze, nie mając żadnej strategii. Jako komercyjni nadawcy jesteśmy temu zdecydowanie przeciwni – zaznacza prezes Impact Media.

Przede wszystkim nie wyznaczono żadnych terminów wyłączenia sygnału analogowego. Nadawcy komercyjni nie wiedzą więc, jak długo musieliby nadawać w dwóch technologiach, co naraża ich na wysokie koszty. Stacje komercyjne nie znają także nawet szacunkowych kosztów wdrożenia technologii cyfrowej.

Pierwsza faza cyfryzacji wykazała minimalne zainteresowanie tak nadawanych programów. Raport NIK-u wskazuje, że problemem był również brak analiz dotyczących popularności odbiorników oferujących programy w technologii cyfrowej. Radia z wsparciem dla technologii DAB+, bo tylko takie są w stanie odbierać w technologii cyfrowej, są jednak znacznie droższe, a dostępność odbiorników jest jednym z warunków powodzenia procesu cyfryzacji.

Prawdopodobnie wcześniej czy później będziemy mieć cyfrowe radio. W Wielkiej Brytanii proces cyfryzacji trwa już 20 lat i tylko dwadzieścia kilka procent czasu słuchania przypada na radio cyfrowe. Polskie społeczeństwo jest dużo biedniejsze niż angielskie, a każdy z nas musiałby sobie kupić nowy odbiornik. Naprawdę nie ma takiej potrzeby, radio u nas jest na wysokim poziomie, ma znakomity sygnał. Jestem dlatego zdecydowaną przeciwniczką cyfrowego radia – podkreśla Alina Strześniewska.

Badania Millward Brown przeprowadzone w 2014 roku pokazują, że gdyby w Polsce doszło do cyfryzacji radia, to 30,7 proc. słuchaczy w ogóle zrezygnowałoby z jego słuchania, a ponad 20 proc. zdecydowałoby się na słuchanie radia tylko w internecie.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Kongres Profesjonalistów Public Relations

Farmacja

Zagrożenie krztuścem pozostaje najwyższe od ponad trzech dekad. Odporność utrzymuje się do 10 lat po szczepieniu

W ubiegłym roku na krztusiec zachorowało ponad 32 tys. osób. To ok. 35 razy więcej niż rok wcześniej. Ostatnie tygodnie przynoszą wyhamowanie tendencji wzrostowej, ale Główny Inspektor Sanitarny przestrzega przed tą groźną chorobą i wskazuje na konieczność szczepień u dzieci już w okresie niemowlęcym i szczepień przypominających u dorosłych. Dużą rolę w promowaniu tej jedynej formy profilaktyki odgrywają pielęgniarki, które nie tylko informują o korzyściach ze szczepień, ale też mogą do nich kwalifikować.

Bankowość

Zdaniem 80 proc. Polaków ceny nieruchomości są wysokie lub bardzo wysokie. Mimo to i tak wolimy posiadać na własność, niż wynajmować

Tylko 26 proc. Polaków uważa, że mamy obecnie dobry moment na zakup nieruchomości. Dla ośmiu na 10 ankietowanych ceny nieruchomości są obecnie wysokie lub bardzo wysokie. 65 proc. ocenia też, że niewiele osób z ich otoczenia może sobie teraz pozwolić na zakup mieszkania lub domu – wynika z badania „To my. Polacy o nieruchomościach” portalu ogłoszeniowego Nieruchomosci-online.pl.

Transport

Nowe opłaty za emisję CO2 mogą spowodować wzrost kosztów wielu małych i średnich firm. Eksperci apelują o mądre instrumenty wsparcia [DEPESZA]

System ETS2, który zacznie obowiązywać od 2027 roku, nałoży podatek na paliwa kopalne wykorzystywane do ogrzewania budynków czy w transporcie. Koszty w dużej mierze poniosą dostawcy, w tym małe i średnie firmy. – Potencjalny wpływ systemu ETS2 na sektor MŚP w Polsce będzie znacznie mniej drastyczny, niż mogłoby się wydawać. Konieczne jest jednak przygotowanie odpowiednich instrumentów, które wesprą przedsiębiorców w przemianie w kierunku niskoemisyjnym, ale jednocześnie będą unikały podwójnej kompensacji – wskazuje raport WiseEuropa pt. „Wędka czy ryba? Wsparcie dla polskich MŚP w związku z wprowadzeniem ETS2”.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.