Mówi: | Paweł Ziemba, prezes zarządu, Vienna Life TU na Życie SA Agnieszka Książek, dyrektor ds. marketingu, Vienna Life TU na Życie SA Barbara Grötschnig, dyrektor ds. sponsoringu Vienna Insurance Group |
Działania społeczne przestają być domeną dużych koncernów. Inwestuje w nie coraz więcej małych i średnich polskich firm
Do społecznej odpowiedzialności (CSR) przykłada wagę coraz więcej polskich firm, w tym małych i średnich. Działania takie przekładają się na zaufanie i lojalność klientów, większe zaangażowanie pracowników i lepsze relacje z inwestorami czy dostawcami. Na takie działania postawił ubezpieczyciel Vienna Life. Są one nakierowane przede wszystkim na wsparcie lokalnych społeczności. Firma startuje właśnie z kampanią, która ma zwrócić uwagę na problemy, z jakimi borykają się dzieci oraz opiekunowie świetlic i poradni środowiskowych.
– Rozwój CSR-u w Polsce od wielu lat postępuje bardzo dynamicznie, powstaje coraz więcej programów z zakresu społecznej odpowiedzialności biznesu. Dotyczą one już nie tylko ludzi, lecz także całego otoczenia, środowiska, w którym żyjemy. Bardzo wiele mówi się obecnie m.in. o ekologii. Myślę, że dzięki działaniom CSR-owym jako społeczeństwo będziemy bardziej świadomi, a firmy w pewnym sensie odnajdą w tym sens funkcjonowania na rynku – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Paweł Ziemba, prezes zarządu Vienna Life TU na Życie S.A. Vienna Insurance Group.
Społeczna odpowiedzialność biznesu (ang. corporate social responsibility, CSR) to filozofia prowadzenia biznesu, zgodnie z którą firma bierze odpowiedzialność za wpływ, jaki wywiera na swoich klientów, pracowników, dostawców i środowisko. Zakłada, że przedsiębiorstwo musi znaleźć równowagę pomiędzy zyskiem a pożytkiem społecznym i realizować swoje cele biznesowe z poszanowaniem środowiska i dbałością o relacje z otoczeniem i różnymi grupami społecznymi, zwłaszcza na poziomie lokalnym.
Taka strategia zarządzania ma wiele korzyści, przede wszystkim buduje pozytywny wizerunek firmy w oczach jej pracowników, klientów i potencjalnych inwestorów. Jak wynika z ubiegłorocznego raportu „CSR w praktyce – barometr Francusko-Polskiej Izby Gospodarczej” – 40 proc. firm zrzeszonych w Izbie, które prowadzą działalność na polskim rynku, ma długofalową strategię CSR. Dla 75 proc. z nich motywacją do działań w tym obszarze było wzmocnienie wizerunku organizacji, ale 1/3 wskazała także na chęć pozyskania klientów i ich zaufania oraz zwiększenie zaangażowania pracowników.
– Dzięki działaniom CSR-owym pracownicy są zdecydowanie bardziej zaangażowani, świadomi funkcjonowania firmy na rynku. Tworzą pewien kolektyw, który się wspiera, któremu łatwiej jest stawiać czoła wyzwaniom i dostają background, który daje im pewność siebie, pomaga przejść przez trudne momenty – mówi Paweł Ziemba.
W Polsce CSR jest obecny od kilkunastu lat i wciąż mocno zyskuje na popularności. Początkowo był domeną dużych przedsiębiorstw, koncernów i oddziałów zagranicznych firm, które przejęły dobre praktyki z centrali. W tej chwili coraz więcej działających w Polsce firm – poza realizacją strategii biznesowej – wdraża projekty z zakresu społecznej odpowiedzialności biznesu. W Polsce CSR jest już ideą rozpoznawalną już na tyle, że przestał być mylony z PR-em, a firmy – inaczej niż jeszcze kilkanaście lat temu – nie postrzegają już takich działań jako elementu marketingu.
Trudno o dokładne dane pokazujące skalę zaangażowania polskich firm w działania CSR-owe. Jednak ostatnie raporty Forum Odpowiedzialnego Biznesu pokazują, że z każdym rokiem jest ono coraz większe. Ubiegłoroczna edycja zgromadziła 1 190 projektów z zakresu społecznej odpowiedzialności i zrównoważonego rozwoju (o 330 więcej niż jeszcze w roku poprzednim), realizowanych przez blisko 180 firm, w tym 50 małych i średnich. To pokazuje też, że CSR przestaje być zarezerwowany tylko dla dużych graczy.
– Działalność CSR tworzy świadomość funkcjonowania spółki oraz świadomość funkcjonowania pracowników w spółce. Poza informacjami codziennymi, związanymi z działalnością firmy, zwracamy też uwagę na to, co dzieje się dookoła nas, na potrzeby, wyzwania, przed jakimi stoi dzisiejsze społeczeństwo. Myślę, że każda firma jest również instytucją, która kształtuje nas jako ludzi, bo spędzamy w pracy znacznie więcej czasu niż w domu. I ważne jest, żebyśmy potrafili przeznaczać też trochę czasu na inne sprawy – mówi Paweł Ziemba.
W ramach społecznej odpowiedzialności przedsiębiorstwa najczęściej angażują się w projekty dotyczące edukacji, ochrony środowiska, wspierania lokalnych społeczności czy rozwoju swoich pracowników. Działania CSR-owe Vienna Life są nakierowane między innymi na wsparcie lokalnych społeczności.
– CSR stanowi istotną część naszego funkcjonowania na rynku. Jesteśmy towarzystwem ubezpieczeniowym, pracujemy z indywidualnymi klientami na co dzień, podnosimy świadomość. Tym bardziej istotne jest dla nas to, żeby prezentować pewne postawy, takie jak empatia, umiejętność wsłuchania się w czyjeś potrzeby, umiejętność rozumienia ludzi. I taką właśnie funkcję również przypisujemy działaniom CSR-owym – mówi Paweł Ziemba, prezes Vienna Life – Od wielu lat firma wspiera różnego rodzaju działania skierowane do środowiska społecznego. Współpracujemy m.in. z domem dziecka, wspierając zarówno dzieci, jak i wychowawców, organizując różnego rodzaju wyjazdy.
– Chcemy dać coś od siebie społecznościom, w których funkcjonujemy. Organizujemy m.in. obozy letnie dla dzieci. W ramach tej inicjatywy każdego lata zapraszamy do Austrii 500 dzieci z 25 różnych krajów, które uczestniczą w obozach, wspólnie się bawią i zbierają doświadczenia. Angażujemy je również w działania społeczne. Do przykładów należą wizyty w domach spokojnej starości, w których uczestnicy obozów dają pokazy taneczne, organizują przedstawienia lub innego rodzaju działania dla osób starszych. Dzieciaki to uwielbiają, dlatego w bieżącym roku obóz zostanie zorganizowany już po raz dziesiąty – mówi Barbara Grötschnig, dyrektor ds. sponsoringu Vienna Insurance Group.
Jedną ze sztandarowych inicjatyw jest też „Dzień Aktywności Społecznej”, w ramach którego pracownik może przeznaczyć jeden dzień roboczy na dowolną działalność realizowaną na zasadzie wolontariatu. W 2017 roku w projekcie wzięło udział w sumie ponad 5 tys. pracowników grupy.
– Wszystkie te działania są dla nas istotne, ale najważniejsze jest okazywanie szacunku naszym partnerom społecznym i promowanie społeczności opartych na zasadach uczciwości i sprawiedliwości we wszystkich krajach, w których działamy – podkreśla Barbara Grötschnig.
W Polsce od ubiegłego roku Vienna Life współpracuje z Powiślańską Fundacją Społeczną, która wspiera rodziny z trudną sytuacją materialną i życiową z warszawskiego Śródmieścia. Pracownicy firmy dzielą się swoją wiedzą i doświadczeniem z podopiecznymi fundacji w ramach warsztatów w świetlicach, organizowanych dla dzieci i młodzieży. W ubiegłym roku brali też udział w licznych akcjach mających na celu wsparcie fundacji i jej podopiecznych. Wolontariusze pomagają m.in. w pracach porządkowych czy działaniach promocyjno-marketingowych. W 2018 roku w działania na rzecz wsparcia Powiślańskiej Fundacji Społecznej zaangażowało się prawie 30 proc. wszystkich pracowników Vienna Life.
– Fundację wspieramy od roku i jest to przedsięwzięcie bardzo ważne, ponieważ angażuje dużą część pracowników. Nie tylko finansowo, ale przede wszystkim poprzez bezpośrednie zaangażowanie, prowadzenie warsztatów, spotkania, różnego rodzaju zbiórki czy rozmowy z dziećmi – mówi Paweł Ziemba, prezes zarządu Vienna Life TU na Życie.
– Firma nagradza pracowników, którzy działają w ramach wolontariatu. W ubiegłym roku zorganizowaliśmy szereg projektów wspierających fundację i jej podopiecznych. Zamierzamy dalej planować takie inicjatywy, które jak najlepiej odpowiadają ich potrzebom, warsztaty, zajęcia integracyjne, pomoc w odrabianiu zajęć domowych czy też wsparcie finansowe albo zbiórki pieniędzy na wakacyjny wypoczynek dla dzieciaków – dodaje Agnieszka Książek, dyrektor ds. marketingu, Vienna Life TU na Życie – Razem z fundacją przygotowaliśmy także kampanię społeczną pod hasłem „Zauważaj”. Dzięki temu przesłaniu chcemy zwrócić uwagę na to, jak ważna jest każda pomoc na rzecz fundacji i jej podopiecznych, żeby dzieci miały zapewnione ciepłe posiłki, godne miejsce do zabawy, do nauki i wypoczynku. Zatrzymajmy się na chwilę i zauważmy problemy społeczności lokalnej.
Głównym celem kampanii „Zauważaj” jest zwrócenie uwagi na problemy, z jakimi borykają się dzieci oraz opiekunowie świetlic i poradni, oraz podkreślenie jak ważna jest pomoc i zaangażowanie innych. Akcja ma też zaakcentować to, że każde dziecko powinno mieć prawo do miłości, uwagi i poczucia bezpieczeństwa. Główny element kampanii to film przygotowany wspólnie z Powiślańską Fundacją Społeczną, którego premiera odbyła się na początku kwietnia. Produkcja w założeniu ma pokazać, na czym polega działalność fundacji, z jakimi wyzwaniami mierzą się pracownicy i jakiej pomocy potrzebują.
Czytaj także
- 2024-08-05: Polki nie inwestują z myślą o emeryturze. Problemem są zarobki niższe niż mężczyzn i obawa o stratę środków
- 2024-08-08: Polki dość późno zaczynają myśleć o swojej niezależności finansowej na emeryturze. Nie mają konkretnie zdefiniowanych celów związanych z oszczędzaniem
- 2024-08-28: Po e-papierosy sięgnęła już ponad połowa polskich nastolatków. Szara strefa znacząco napędza sprzedaż nieletnim [AUDIO]
- 2024-07-17: Prace nad przepisami o asystencji osobistej na ostatniej prostej. Pomoże ona zaktywizować zawodowo osoby z niepełnosprawnościami i ich opiekunów
- 2024-06-19: Ojcowie coraz częściej wykorzystują urlopy rodzicielskie. Wciąż jednak wiele zależy od podejścia pracodawców
- 2024-05-15: Przedsiębiorcy chcą mieć wszystkie produkty finansowe i biznesowe na jednej platformie. W takie rozwiązania inwestują banki i firmy leasingowe
- 2024-05-10: Koniec „malowania trawy na zielono”. W komunikacji firm nie będzie miejsca na greenwashing [DEPESZA]
- 2024-05-22: Walka o klimat wymaga większego zaangażowania ze strony firm. Już za chwilę będą musiały rzetelnie informować o swoich zielonych działaniach
- 2024-07-02: Gminy obawiają się wysokich kar za nieosiągnięcie poziomów recyklingu odpadów. Apelują o szybkie wprowadzenie zasady „zanieczyszczający płaci”
- 2024-05-20: Komunikacja celów środowiskowych w centrum zainteresowania biznesu. Takich informacji coraz częściej szukają konsumenci
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Handel
Polscy producenci żywności obawiają się utraty unijnych rynków zbytu. Wszystko przez umowę z krajami Ameryki Południowej
Polscy rolnicy obawiają się utraty rynków zbytu dla produktów rolno-spożywczych w krajach UE na rzecz bardziej konkurencyjnych cenowo producentów z krajów Mercosur, czyli Brazylii, Argentyny, Paragwaju i Urugwaju. Taki może być efekt umowy o wolnym handlu, której negocjacje mają się zakończyć przed końcem roku. Polskie Ministerstwo Rolnictwa wyraziło swoje negatywne stanowisko w tej sprawie, podobnie jak unijne i krajowe organizacje rolnicze.
Transport
Sprzedaż kart telemetrycznych M2M mocno przyspieszyła. Dzięki nim internet rzeczy wspiera cyfryzację firm
Usługi machine-to-machine (M2M) w połączeniu z szybką siecią umożliwiają niezakłóconą komunikację między urządzeniami w czasie rzeczywistym. Dzięki kartom telemetrycznym M2M możliwy jest np. zdalny odczyt liczników energii czy wody, wypożyczenie roweru miejskiego, płatności zbliżeniowe czy nawet zdalne badanie EKG. Według danych UKE w ubiegłym roku w Polsce działało prawie 8 mln kart M2M, a ich liczba w sieci dynamicznie rośnie. Ponad 4 mln pochodzi od Orange Polska.
Ochrona środowiska
Błyskawiczne powodzie będą coraz częstszym zjawiskiem w Europie. Zwłaszcza miasta muszą być na nie przygotowane
Hiszpania wciąż walczy ze skutkami ekstremalnych powodzi, które przetoczyły się w ostatnich tygodniach przez wschodnie i południowe regiony. Ze względu na postępujące ocieplenie klimatu tego typu ulewne, gwałtowne deszcze powodujące powodzie błyskawiczne mogą być coraz częstszym problemem w Europie – ostrzegają hydrolodzy. Podkreślają, że szczególnie dotkliwie będą je odczuwać miasta. Kluczową rolę odgrywa tu nie tylko adaptacja do zmian klimatu, ale też przygotowanie mieszkańców na zagrożenia.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.