Newsy

IMM: We wrześniu najczęściej cytowano gazety codzienne. W pierwszej trójce jest też stacja radiowa

2014-10-23  |  06:20
Mówi:Łukasz Jadaś
Funkcja:starszy specjalista ds. badań i produktów
Firma:Instytut Monitorowania Mediów
  • MP4
  • „Wprost” nie jest już najczęściej cytowanym tytułem w Polsce. Na szczyt rankingu przygotowywanego przez Instytut Monitorowania Mediów we wrześniu wróciły dwa największe dzienniki: „Gazeta Wyborcza” i „Rzeczpospolita”. Najchętniej poruszanym tematem były roszady w polskim rządzie.

    Wrzesień jest pierwszym od czerwca miesiącem, w którym do czołówki zestawienia wracają „Rzeczpospolita” i „Gazeta Wyborcza” – mówi agencji informacyjnej Newseria Łukasz Jadaś, starszy specjalista ds. badań i produktów w Instytucie Monitorowania Mediów. – Wcześniej liderem zestawienia przez trzy miesiące był nieprzerwanie tygodnik „Wprost”, głównie z uwagi na doniesienia związane z aferą taśmową.

    We wrześniu teksty „Gazety Wyborczej” przywoływano w innych mediach 460 razy, zaś „Rzeczypospolitej” – 456 razy. Pierwszą trójkę najczęściej cytowanych polskich mediów zamykała we wrześniu stacja radiowa RMF FM z 282 cytowaniami. „Wprost”, cytowany we wrześniu 265 razy, spadł na czwartą pozycję, zaś telewizyjna stacja TVN24, cytowana 163 razy, była piąta.

    Wśród stacji telewizyjnych najbardziej opiniotwórcza była TVN24, przed stacją TVN i TVP2 – informuje Łukasz Jadaś. – Wśród rozgłośni radiowych dominowało radio RMF FM, przed TOK FM oraz Radiem ZET. Wśród tygodników na pierwszym miejscu był „Wprost”, który we wrześniu zanotował ponad 250 cytowań, znajdując się tym samym przed „Newsweekiem” oraz „Polityką”.

    TVN cytowany był we wrześniu 112 razy, a TVP2 – 45 razy. Na TOK FM inne media powoływały się 130 razy, zaś na Radio ZET – 74 razy.

    W rankingu IMM wśród miesięczników najczęściej, bo 37 razy, cytowany był we wrześniu „Forbes”. Wyprzedził on między innymi cytowany 19 razy „Twój Styl” oraz trzynastokrotnie cytowane „Perspektywy”. Najpopularniejszym pod tym względem portalem września był serwis TVN24 (56 cytowań), przed portalem Onet.pl (55 cytowań) i serwisem Natemat.pl (36 cytowań). Najczęściej cytowanym medium ekonomicznym w ubiegłym miesiącu był dziennik „Puls Biznesu”, do którego tekstów odwoływano się 72 razy, przed wspomnianym już miesięcznikiem „Forbes” oraz serwisem Money.pl (30 cytowań).

    – W poprzednich miesiącach najczęściej poruszanymi tematami w mediach były afera taśmowa i konflikt na Ukrainie. We wrześniu zdecydowanie zdominowały je roszady w polskim rządzie – podkreśla Łukasz Jadaś. – Najpierw był to wybór premiera Donalda Tuska na przewodniczącego Rady Europejskiej, później komentarze związane ze spekulacjami na temat składu nowego rządu premier Ewy Kopacz.

    Do pobrania

    Czytaj także

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Kongres Profesjonalistów Public Relations

    Polityka

    UE przyspiesza inwestycje w obronność i bezpieczeństwo. Pomagają w tym nowe narzędzia finansowe i uproszczenia dla przemysłu obronnego

    Unijne inwestycje w bezpieczeństwo i przemysł obronny nabierają tempa. Strategia Gotowość 2030 zakłada integrację krajowych przemysłów obronnych państw członkowskich oraz rozwój nowych technologii w armiach. Komisja Europejska​ proponuje też różne możliwości zwiększenia finansowania wydatków obronnych. – Unia Europejska postawiła na bezpieczeństwo nie tylko w wymiarze deklaracji, ale też konkretnych programów – podkreśla Michał Szczerba, europoseł z Platformy Obywatelskiej.

    Handel

    Inflacja w nadchodzących miesiącach będzie pozostawała w celu inflacyjnym. Pojawia się duża przestrzeń do obniżek stóp procentowych

    Inflacja już znajduje się w paśmie dopuszczalnych odchyleń od celu inflacyjnego i wszystko wskazuje na to, że pozostanie w nim przez dłuższy czas. Rada Polityki Pieniężnej również ma tego świadomość. Dlatego w czasie najbliższych posiedzeń powinny się pojawić obniżki stóp procentowych. Zdaniem ekonomisty dr. Jarosława Janeckiego rozsądnym poziomem głównej stopy procentowej byłby poziom 3,5–4 proc., czyli można się spodziewać obniżek o 100–150 punktów bazowych.

    Nauka

    Pomiar dokładnej liczby ludności pozostaje dużym wyzwaniem. W erze migracji wymaga to nowych narzędzi i definicji

    Dokładne i porównywalne dane na temat ludności są niezbędne m.in. do celów statystycznych i administracyjnych. Dlatego rośnie zapotrzebowanie na statystyki z zakresu demografii, migracji, starzenia się społeczeństwa oraz dane regionalne i lokalne. Państwa Unii Europejskiej​ odchodzą od „tradycyjnego” spisu przeprowadzanego co 10 lat w kierunku wykorzystania danych ze źródeł administracyjnych. Przyszłością jest wykorzystanie w pomiarze danych z mediów społecznościowych czy sieci komórkowych.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.