Mówi: | Ludwik Sobolewski |
Funkcja: | były prezes GPW w Warszawie, były prezes giełdy w Bukareszcie |
L. Sobolewski: Zwiększy się rola autoprezentacji spółek giełdowych. Będą tego oczekiwać inwestorzy
Polska awansuje w zestawieniach gospodarek z grupy rynków wschodzących do rozwiniętych. Dla spółek giełdowych oznacza to wyzwania związane z komunikacją, raportowaniem i autoprezentacją. Profesjonalizacja działań związanych z relacjami inwestorskimi ułatwi spółkom korzystanie z możliwości rynków globalnych. Cornerstone Communications, agencja relacji inwestorskich założona przez Ludwika Sobolewskiego, byłego prezesa GPW, chce wspierać firmy w pozyskiwaniu nowych partnerów i profesjonalizacji funkcjonowania na rynkach.
– Spółki, zwłaszcza w obliczu zmian regulacyjnych, które zachodzą na rynkach kapitałowych, będą musiały być bardziej otwarte wobec inwestorów, jeżeli będą chciały, żeby to dobrze wpływało na obrót ich akcjami i na ich wycenę. W relacjach inwestorskich finalnie chodzi o to, żeby optymalizować wycenę podmiotu, który jest notowany na giełdzie – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Ludwik Sobolewski, współzałożyciel Cornerstone Communications.
Wymagania wobec polskich spółek będą rosły w związku z awansem naszego kraju do grona rynków rozwiniętych. We wrześniu 2017 roki agencja indeksowa FTSE Russell zakwalifikowała Polskę do grona dwudziestu pięciu najbardziej rozwiniętych na świecie rynków. Formalnie przejście do tego grona ma nastąpić we wrześniu tego roku.
– Będzie wzrastała rola niezależnego researchu i analizy, a więc przygotowywanych przez podmioty, które nie uczestniczą w transakcjach – nie przez firmy inwestycyjne, ale przez różne wyspecjalizowane instytucje, które będą dostarczać zawodowego pokrycia analitycznego – wyjaśnia Ludwik Sobolewski.
Agencja Cornerstone Communications to wspólne przedsięwzięcie byłego prezesa GPW Ludwika Sobolewskiego i Zuzanny Kurek, byłego szefa działu marketingu i rozwoju biznesu na giełdzie w Bukareszcie. Agencja chce się skupić na wsparciu spółek giełdowych i spółek niepublicznych na wszystkich rynkach Europy Środkowej i Wschodniej. Działa już w Bukareszcie, teraz rozpoczyna działalność na polskim rynku kapitałowym. Później zamierza być również aktywna na innych rynkach regionu CEE.
– Mamy już klientów w Rumunii, w Polsce. Za chwilę będziemy mieć klientów w Bułgarii, która też jest ciekawym, małym rynkiem, trochę off-shore’owym jeśli chodzi np. o opodatkowanie prowadzenia biznesu – wylicza Ludwik Sobolewski.
W pakiecie usług, które Cornerstone Communications oferują potencjalnym klientom, jest m.in. prowadzenie komunikacji z inwestorami i mediami, organizacja spotkań, administrowanie aplikacją mobilną i stroną internetową IR spółki, zarządzanie ładem korporacyjnym oraz pomoc przy przeprowadzeniu procesu IPO.
– Raportowanie finansowe i niefinansowe, czyli stanowisko spółek wobec zagadnień środowiskowych, swojego kontekstu społecznego i standardów ładu korporacyjnego, to zawsze były tematy ważne na wiodących giełdach na rynkach wschodzących, ale dzisiaj one stają się wręcz koniecznością – podkreśla Ludwik Sobolewski.
Były prezes GPW zwraca uwagę na to, że spółki niepubliczne także zaczynają być poddawane presji ze strony partnerów biznesowych, interesariuszy i inwestorów, by profesjonalizować funkcjonowanie swojego biznesu na wzór spółek publicznych.
– Zwiększy się rola autoprezentacji spółek giełdowych i to w sposób bardzo profesjonalny. Inwestorzy instytucjonalni po prostu nie będą polegać na informacjach i sposobie ich przetwarzania, który będzie słabej jakości, będzie budził jakieś zastrzeżenia metodologiczne lub nie będzie dostatecznie wiarygodny. Jest bardzo ważne, żeby spółki giełdowe uzupełniły swoje kompetencje właśnie o takie umiejętności pokazywania analiz na swój temat i poprawiły jakość dostępu do siebie – podkreśla Ludwik Sobolewski.
Czytaj także
- 2024-07-12: Dorośli nie umieją rozmawiać o dojrzewaniu ze swoimi dziećmi. Młodzi czerpią wiedzę głównie z internetu
- 2024-07-09: Systemy komunikacji poszczególnych służb nie są ze sobą zintegrowane. Ich sprawne działanie to podstawa zarządzania kryzysowego
- 2024-06-10: Warszawski transport walczy o kolejnych pasażerów. Tylko w 2023 roku przewiózł ich prawie miliard
- 2024-07-02: Warszawa pracuje nad rewolucją biletową. Nowy system pozwoli płacić tylko za faktyczny czas podróży lub przejechane kilometry
- 2024-06-20: Zbliża się koniec ery tradycyjnych biletów komunikacji miejskiej. Pasażerowie wolą rozwiązania mobilne
- 2024-06-04: Nowe systemy biletowe muszą lepiej chronić dane osobowe pasażerów. To cenny łup dla cyberprzestępców
- 2024-05-27: Agata i Tomasz Wolni: Jest w nas głęboka potrzeba dzielenia się tym, co dostaliśmy od życia. Bliskie naszemu sercu są inicjatywy wspierające rodzinę
- 2024-06-05: Tomasz i Agata Wolni: Czas spędzony z naszymi dziećmi jest dla nas najcenniejszy. Dlatego walczymy z urządzeniami, które chcą nas na milion sposobów rozproszyć i nam go ukraść
- 2024-05-10: Koniec „malowania trawy na zielono”. W komunikacji firm nie będzie miejsca na greenwashing [DEPESZA]
- 2024-05-27: Greenwashing to powszechne zjawisko wśród firm. UE chce z nim skutecznie walczyć i nakłada na nie nowe obowiązki
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
![](/files/11111/n-innowacje.png)
Jedynka Newserii
![](/files/11111/n-lifestyle.png)
Prawo
![](https://www.newseria.pl/files/11111/headway-5qgiuubxkwm-unsplash,w_274,_small.jpg)
Przedsiębiorcy czekają na doprecyzowanie przepisów dotyczących Małego ZUS-u Plus. W sądach toczy się ponad 600 spraw z ZUS-em
Oddziały Biura Rzecznika MŚP prowadzą już ponad 600 spraw dotyczących Małego ZUS-u Plus. Przedmiotem sporu z ZUS-em jest interpretacja, jak długo – dwa czy trzy lata – powinna trwać przerwa, po upływie której przedsiębiorca może ponownie skorzystać z niższych składek. Pod koniec czerwca Sąd Okręgowy w Gorzowie Wielkopolskim wydał pierwszy wyrok, w którym podzielił korzystną dla przedsiębiorców argumentację Rzecznika MŚP. – Nie stanowi on jeszcze o linii interpretacyjnej. Czekamy na wejście w życie ustawy deregulacyjnej, która ułatwi od stycznia przedsiębiorcom przechodzenie na Mały ZUS Plus – mówi Agnieszka Majewska, Rzecznik Małych i Średnich Przedsiębiorców.
Problemy społeczne
Awaria CrowdStrike’a miała podobne skutki jak potencjalny cyberatak. Uzależnienie od technologii to ryzyko wyłączenia całych gałęzi gospodarki
![](https://www.newseria.pl/files/11111/izdebski-awaria-foto-2,w_133,r_png,_small.png)
Ogromna awaria systemu Windows, wywołanego błędem w aktualizacji oprogramowania CrowdStrike, doprowadziła do globalnego paraliżu. Przestały działać systemy istotne z perspektywy codziennego życia milionów ludzi. Tylko w piątek odwołano kilka tysięcy lotów na całym świecie, a w części regionów w USA nie działał numer alarmowy. – To pokazuje, że im bardziej jesteśmy uzależnieni od technologii, tym łatwiej wykluczyć wręcz całe gałęzie gospodarki, a podobne skutki mógłby mieć cyberatak – ocenia Krzysztof Izdebski z Fundacji im. Stefana Batorego. Jego zdaniem tego typu incydenty są nie do uniknięcia i trzeba się na nie lepiej przygotować.
Ochrona środowiska
Nowelizacja przepisów ma przyspieszyć rozwój farm wiatrowych. Do 2040 roku Polska może mieć zainstalowane w nich ponad 40 GW mocy
![](https://www.newseria.pl/files/11111/wiatraki-nowelizacja-2-foto2,w_133,r_png,_small.png)
Jeszcze w tym kwartale ma zostać przyjęty przez rząd projekt zmian w ustawie o inwestycjach w zakresie elektrowni wiatrowych. Nowelizacja zmniejsza minimalną odległość turbin wiatrowych od zabudowań do 500 m. Polskie Stowarzyszenie Energetyki Wiatrowej ocenia, że zmiana odległości zwiększy potencjał energetyki wiatrowej do 2040 roku nawet dwukrotnie, do poziomu 41,1 GW. – Branża czeka też na przyspieszenie procedur, przede wszystkim procedury środowiskowej i całego procesu zmiany przeznaczenia gruntów – mówi Anna Kosińska, członkini zarządu Res Global Investment.
Partner serwisu
Szkolenia
![](https://www.newseria.pl/files/11111/ramka-prawa-akademia-newser_1,w_274,_small.jpg)
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.