Mówi: | Ewa Sadowska, kierownik komunikacji projektów strategicznych, UPC Polska Szymon Kabała, laureat głównej nagrody UPC Digital Art Konrad Jerin, redaktor naczelny F5, juror UPC Digital Art |
Nowe technologie poszerzają granice w sztuce. Pomagają tworzyć nowe formy i docierać z nimi do szerokiego grona odbiorców
Nowe technologie są przyszłością nie tylko gospodarki, lecz także sztuki. Otwierają przed artystami nowe możliwości – pomagają im łączyć różne dziedziny sztuki i docierać ze swoim dziełem do szerokiego grona odbiorców. Digital art to kierunek, który zyskuje coraz większą popularność na świecie. Promowanie tej formy sztuki ma na celu konkurs UPC.
– Ideą, jaka przyświecała projektowi UPC Digital Art, było przede wszystkim promowanie artystów, którzy tworzą sztukę digitalną, ale nie są w Polsce doceniania. Mają w sobie jednak ogromny potencjał, który aż prosi się o to, żeby go wypromować i pokazać światu – mówi agencji Newseria Biznes Ewa Sadowska, kierownik komunikacji projektów strategicznych w UPC Polska. – Sztuka cyfrowa dzielona jest z odbiorcami dzięki internetowi, a my jako jego dostawca chcemy promować w nim to, co jest wartościowe.
Jak podkreśla Ewa Sadowska, digital art to dziś dziedzina niedoceniana, potrzebna jest więc promocja tej formy sztuki. Dzięki nowym mediom można nią zainteresować nie tylko środowiska artystyczne, lecz także osoby postronne, dotąd niemające wiele do czynienia ze sztuką.
Zorganizowana wspólnie z magazynem „F5” pierwsza edycja UPC Digital Art skierowana była do artystów, którzy tworzą sztukę nowych mediów, m.in. ilustratorów, twórców animacji i muzyki. Zmagania pomiędzy uczestnikami trwały od czerwca br. Główną nagrodę w konkursie – 20 tys. zł – otrzymali Mateusz Marchwicki i Szymon Kabała, czyli Zespół Masz_in.
– Świat nowych technologii nas inspiruje. Nie musimy się ograniczać tylko do płótna czy do ekranu telewizyjnego, możemy korzystać ze wszystkiego, co jest dostępne. To np. możliwość rejestrowania ruchu ludzkiego na różne sposoby. Możemy rejestrować i skanować człowieka, jego ruchy w przestrzeni trójwymiarowej 3D i przenosić tę przestrzeń. Dzisiejsze możliwości technologiczne umożliwiają łączenie różnych technik niestandardowymi metodami i tworzenie nowych form z różnych dziedzin, z różnych fragmentów – mówi Szymon Kabała, laureat konkursu UPC Digital Art.
Przewagą tej formy sztuki w środowisku cyfrowym jest brak granic, dzięki czemu możliwa jest nieograniczona wymiana idei i treści.
Jak podkreślają eksperci, digital art pełni bardzo ważną funkcję – oswaja technologię.
– Chodzi o to, by na koniec ta technologia nie była sama dla siebie. Nie chcemy się nią zachłysnąć. W tym jest ogromna rola digital artu, żeby te prace opowiadały historię i żeby to były historie uniwersalne, a nie tylko pokaz samych możliwości technologicznych – dodaje Konrad Jerin, redaktor naczelny „F5”, juror UPC Digital Art. – Wiemy już, że technologia przerosła człowieczeństwo i teraz jest wielkie wyzwanie, żeby ona osiągnęła jednak poziom czegoś uniwersalnego.
Zadaniem uczestników UPC Digital Art było przygotowanie 30-sekundowej animacji, pokazującej wybrany proces. Artyści musieli wykorzystać do tego wiele różnych technik cyfrowych i analogowych, jak np. mapping 3D, druk 3D, kodowanie generatywne, papier.
Wśród mentorów konkursu UPC Digital Art byli m.in. kompozytor Radzimir Dębski, artysta, grafik Andrzej Pągowski i Malwina Konopacka, ilustratorka i projektantka.
Czytaj także
- 2024-12-16: Polscy młodzi chemicy tworzą innowacje na światowym poziomie. Część projektów ma szansę trafić potem do przemysłu
- 2024-12-06: Polska nie powołała jeszcze koordynatora ds. usług cyfrowych. Projekt przepisów na etapie prac w rządzie
- 2024-12-19: Unijny system handlu emisjami do zmiany. Po 2030 roku może objąć technologie pochłaniania CO2
- 2024-12-17: Polscy badacze pracują nad kwantowym przetwarzaniem sygnału. To rozwiązanie pomoże zapewnić superbezpieczną łączność
- 2024-12-04: Ulga na badania i rozwój może być lekiem na rosnące koszty zatrudnienia. Korzysta z niej tylko 1/4 uprawnionych firm
- 2024-11-27: Fundusze Norweskie wspierają innowacje w polskich firmach. Ponad 200 projektów otrzymało granty o wartości 92 mln euro
- 2024-11-27: Tylko co trzecia firma wdraża zasady zrównoważonego rozwoju. Mniejsze przedsiębiorstwa potrzebują wsparcia w tym procesie
- 2024-12-09: Firmy nie znają korzyści z wdrażania zrównoważonego rozwoju. Swój ślad węglowy mierzy tylko co piąta firma
- 2024-12-11: Coraz większa rola sztucznej inteligencji w marketingu. Wirtualni influencerzy na razie pozostają ciekawostką
- 2024-11-18: Sprzedaż kart telemetrycznych M2M mocno przyspieszyła. Dzięki nim internet rzeczy wspiera cyfryzację firm
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Infrastruktura
Prąd z największej prywatnej inwestycji energetycznej w Polsce popłynie w 2027 roku. Polenergia dostała właśnie potężny zastrzyk finansowania
Polenergia S.A. i Bank Gospodarstwa Krajowego podpisały umowę pożyczki ze środków Krajowego Planu Odbudowy (KPO) na budowę morskich farm wiatrowych. Finansowanie wyniesie 750 mln zł i zostanie wykorzystane do budowy dwóch farm o łącznej mocy 1440 MW. Największa prywatna grupa energetyczna w Polsce realizuje ten projekt z norweskim Equinorem. Prace związane z budową fundamentów turbin na Bałtyku mają się rozpocząć w 2026 roku. Projekty offshorowe będą jednym z filarów nowej strategii Polenergii, nad którą spółka właśnie pracuje.
Przemysł
Polskie firmy przemysłowe bardziej otwarte na technologie. Sztuczną inteligencję wdrażają z ostrożnością [DEPESZA]
Innowacje cyfrowe w przemyśle, choć wiążą się z kosztami i wyzwaniami, są jednak postrzegane przez firmy jako szansa. To podejście przekłada się na większą otwartość do ich wdrażania i chęć inwestowania. Ponad 90 proc. firm przemysłowych w Polsce, które wprowadziły co najmniej jedno rozwiązanie Przemysłu 4.0, dostrzega wyraźną poprawę efektywności procesów produkcyjnych – wynika z nowego raportu Autodesk. Choć duża jest wśród nich świadomość narzędzi opartych na sztucznej inteligencji, na razie tylko 14 proc. wykorzystuje je w swojej działalności.
Prawo
Przez „wrzutkę legislacyjną” saszetki nikotynowe mogły zniknąć z rynku. Przedsiębiorcy domagają się konsultowania nowych przepisów
Coraz popularniejsze na rynku saszetki z nikotyną do tej pory funkcjonują poza systemem fiskalnym i zdrowotnym. Nie są objęte akcyzą ani zakazem sprzedaży osobom niepełnoletnim. Dlatego też sami producenci od dawna apelują do rządu o objęcie ich regulacjami, w tym podatkiem akcyzowym, żeby uporządkować rosnący rynek i zabezpieczyć wpływy budżetowe państwa. Ministerstwo Zdrowia do projektu ustawy porządkującej rynek e-papierosów bez zapowiedzi dodało regulację dotyczącą saszetek nikotynowych, która jednak w praktyce mogła zlikwidować tę kategorię wyrobów na rynku. Przedsiębiorcy nie kryją rozczarowania sposobem, w jaki wprowadzane są zmiany w przepisach regulujących rynek.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.